Altijd een perfectionist geweest, op school, in mijn privéleven en niets was goed genoeg. Hoge cijfers "moesten" en lager dan een 8 was een mislukking. Voor mijn gevoel waren de Bèta-vakken altijd mijn zwakke kanten, maar kijk ik naar rapporten van destijds, zie ik nog alleen maar 7-ens staan

Qua uiterlijk ook altijd een perfectionist geweest en heb mijn lichaam ook bijna letterlijk gesloopt met veel jo-jo diëten, amfetamines om af te vallen, allerlei zooi en ellende en ongezonde levensstijl.
De knop ging ongeveer 3 jaar geleden om toen ik een hersenbloeding kreeg en met de neus op de feiten gedrukt werd - het leven kan niet altijd perfect zijn. Van een goed betaalde baan met dito salaris viel ik ineens terug naar een uitkering. Ik werd zelfs gedeeltelijk hulpbehoevend, ging van ziekenhuis naar ziekenhuis, kreeg te maken met een chronische ziekte waarmee ik om moest leren gaan en die ik maar had te leren accepteren, perfectionist of niet.
Daar waar ik voorheen werkelijk álles moeiteloos kon onthouden en wist, ging ik naar gatenkaas en moest een mega-agenda aanschaffen. Ik verloor mijn rijbevoegdheid, werd afhankelijk en werd ook volledig op mijzelf teruggeworpen.
Daar zit je dan, met je mooie cijferlijsten, leuke baan (die ook ineens niet meer is, want je baas hoeft je dan ook ineens niet meer, ook leuk) en alles wat je dacht te hebben bereikt.
Het meest werd ik op mezelf teruggeworpen toen ik 3 weken in een epilepsiekliniek werd opgenomen en mijn belangrijkste taak werd: 4 uurtjes per dag knutselen

Ik heb mijn leven opnieuw moeten leren waarderen, het perfectionisme is in zekere mate gebleven, want ik vraag nog steeds veel van mezelf, train mezelf nog iedere dag, probeer het meeste uit mezelf te halen, maar binnen de grenzen van mijn nieuwe kunnen. Ik ben nog steeds goed in wat ik destijds kon (docent Engels) maar kan niet goed meer omgaan met bepaalde dingen die ik voorheen wel kon.
Je kunt door blijven gaan met stoempen, maar je kunt ook denken: Wat brengt het me op de lange termijn? HEt geluk wat ik zoek? Of niet?
Ik ben wel iemand van lotsbestemming en ik denk dat uiteindelijk alles wat gebeurd is, goed geweest is, mij in heeft laten zien dat ik bezig was mezelf te vernietigen in die altijd maar voortdurende druk van presteren, nooit was iets goed genoeg. Ik leefde onder hoogspanning.
Op de momenten dat ik weer dat perfectionisme voel bovendrijven, dan kan ik nu beter mezelf voorhouden dat het niet altijd MOET, maar dat dingen ook goed zijn als ze niet-perfect zijn. Sterker nog, de wereld is vaak een stuk leuker als het niet-perfect is