Voorstellen; mét of zonder achternaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Voorstellen; mét of zonder achternaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:13

Bij het voorstellen zeg ik meestal: Hoi! Ik ben Puck!
Bij echt hele formele contacten stel ik me volledig voor, voor én achternaam (totaal maar 3 lettergrepen).
Aan de telefoon zeg ik: Met Puck

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:15

Ik heb geen lange achternaam maar wel eentje waarbij er altijd wel iemand de snuggere opmerking moet maken "oh, dan ben je zeker van Poolse origine?" :+
Ik zal het zoveel mogelijk met de voornaam doen, als ze formeel willen doen spreken ze me maar aan met 'mevrouw' dan.
Als het is om iets te noteren, zeg ik trouwens standaard "Katleen zonder H". Anders gaat het toch altijd mis :+ .

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:17

Ik heb twee korte namen maar mijn ouders hebben bij mijn geboort niet bedacht dat het best lastig is uitspreken. Klinkt heel raar als ik het achter elkaar aan zeg. Daarom hier ook altijd alleen voornaam

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:23

Mijn voor en achternaam klinken wel mooi samen, alleen ik zeg toch meestal alleen mijn voornaam. Dat klinkt gewoon leuker.
In zakelijke situaties doe ik het wel natuurlijk, maar gewoon als ik me aan iemand voorstel, of aan de telefoon dan zeg ik alleen mijn voornaam.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:05

Ik zeg altijd voor- en achternaam :j Is wel zo netjes vind ik; vooral met zakelijke contacten.
Ook aan de telefoon altijd beide. We hebben thuis een eigen besdrijf en zijn dus van kinds af aan gewend om netjes de telefoon op te nemen; dat wil zeggen, altijd naam van het bedrijf en dan "met Laura + achternaam."

Ik kan me heel erg ergeren aan mensen die zich alleen met de voornaam voorstellen, vooral aan de telefoon.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:30

Vaak alleen de voornaam. Ik struikel al vaak over mijn eigen naam, laat staan voor en achternaam!

Mijn voor en achternaam: Anneloes de Koning.
Dus als ik dat aan de telefoon oid moet zeggen, dan verstaan de mensen het 9 vd 10x nog niet!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:33

Ik zeg alleen me voornaam..ik heb zo n klote achternaam...je krijg altijd de zelfde standaard vraag...

Mijn naam is overgens Danielle du Maine

En nee ik ben niet frans ;)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:38

Wat dacht je van: Willemijn
Ik zeg dus echt alleen maar mijn voornaam. Naast dat ik een hekel aan mijn achternaam heb, heb ik altijd het idee dat ik heel veel tijd nodig heb om mijn volledige naam te zeggen. En er is toch niemand die het onthoudt :+
Laatst bijgewerkt door iefke op 08-07-11 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Achternaam verwijderd

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:39

ik zeg altijd alleen maarm ijn voornaam denk ik, maar met achternaam wordt het ook maar 1 lettergreep langer :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:40

In zakelijke situaties of formele situaties gebruik ik altijd mijn voor en achternaam.

Aan de telefoon ligt het er aan. Is het een bekend nummer dan alleen mijn voornaam anders ook mijn achternaam er bij.

Voor mijn werk heb ik een rechtstreeks nummer op mijn toestel. Pak voor nummers die ik niet herken altijd op met:
Goedemorgen/middag (bedrijfsnaam), u spreekt met (voornaam).

Aangezien ik nog wel eens mensen van over de grens aan de lijn heb en mijn achternaam gewoon niet te doen is blijkbaar in het engels (vooral voor Chinezen is het een probleem) laat ik het vaak bij mijn voornaam. Heet gewoon [naam] maar blijkbaar is het niet te doen. Vooral huis is lastig.
Laatst bijgewerkt door Dani op 04-02-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:41

Mijn achternaam bestaat ook uit 4 lettergrepen, maar mijn voornaam maar uit 2. Dus ik zeg ook meestal alleen mijn voornaam en laat ik mijn achternaam weg :=

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:42

Ligt eraan bij wie, als het bij kennisen/vrienden thuis is zeg ik alleen mijn voornaam. Voor school/werk etc zeg ik voornaam en achternaam. Huistelefoon neem ik op met voornaam + achternaam en mijn mobiel gewoon mijn voornaam.
Voornaam bestaat uit 3 lettergrepen, achternaam uit één plus een tussenvoegsel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:31

Ik gebruik eigenlijk alleen mn voornaam.
Telefoon op kantoor neem ik op met bedrijfsnaam en voornaam

Nu de laatste tijd veel sollicitaties gehad en dan stel ik me ook voor met alleen mn voornaam. Ze nodigen me uit op gesprek, en hebben mn CV en brief dus gelezen en weten mn achternaam dan dus ook al.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:27

Ik zeg eigenlijk bijna alleen mijn voornaam, tja in sommige situaties is het wel zo netjes vind ik om je achternaam te noemen. Ik ben nu heel benieuwd naar alle achternamen haha :+

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:03

Ik zeg meestal alleen mijn voornaam, Gina. Als ik mijn achternaam zeg, komt er maar 1 lettergreep bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:09

Ik zeg altijd gewoon Rebecca als ik me voorstel. :)

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:10

meestal alleen mijn voornaam, bij zakelijke dingen zeg ik wel mijn achternaam erbij.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:15

met achternaam,

is beter in zo'n situaties

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:31

Altijd mijn voornaam, ook in zakelijke situaties.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:35

Ben ik nu de enige die nieuwsgierig is naar al die 'vreselijke achternamen?' :=

Mijn voor en achternaam hebben beiden maar 2 lettergrepen, maar toch stel ik me meestal voor met alleen mijn voornaam. Als gupje nam ik altijd mijn telefoon op met voor én achternaam, tegenwoordig is het alleen 'met Tessa' :o

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:39

Ik heb niet zo´n lange naam, maar meestal zeg ik bij mensen die ouder zijn m´n voor en achternaam en bij mensen van mijn leeftijd ongeveer alleen de voornaam.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:41

verootjoo schreef:
Ik laat eerst de ander zich voorstellen O:) Zegt diegene zn achternaam, doe ik het ook :))

Als JIJ iemand ontvangt, hoor jij als eerst je naam te zeggen. Als iemand jou ontvangt, zegt diegene eerst zijn naam. Tenminste dat is volgens de etiqette.

Ik zeg meestal voor- en achternaam, hangt van de situatie af. Zakelijk wel en iets minder formeel meestal alleen voornaam.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:43

Ik heb 2 lettergrepen in zowel voor als achternaam, maar wel een achternaam die niet rijmt met mijn voornaam en daarnaast is mijn achternaam ook vrij uniek, waardoor heel veel mensen hem niet correct verstaan. :')

Ik kan niet wachten tot ik getrouwd ben, dan heb ik tenminste een achternaam die mensen wél correct zullen verstaan :D

Daarom stel ik mij tegenwoordig maar voor met alleen voornaam, ze verstaan mijn achternaam toch niet, hoe duidelijk ik ook articuleer! :D

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:45

Bij bekenden natuurlijk alleen mijn voornaam. Als ik een nummer niet herken of het is op mijn werk, dan altijd met voor- en achternaam. Vind ik wel zo netjes en ik heb het van huis uit ook zo meegekregen dus het zit er ook wel een beetje ingebakken.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:51

Voor en achtenaam, is wel zo netjes en dat het lang is moet niet uitmaken. Volgens mij komt het echt veel professioneler over als je beide namen geeft. Mijn achtenaam (sinds ik getrouwd ben dan) is heel simpel, maar toch weten mensen m nog verkeerd te schrijven/spreken. Je kan altijd nog verbeteren.