dicussie topic over stages in de paarden wereld !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dicussie topic over stages in de paarden wereld !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:04

Dat vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht, want je bent niet gauw uitgeleerd met paardrijden, of wel soms? Ook vind ik persoonlijk de toon van 'als je nog moet leren paardrijden, is z'n opleiding niks voor je' en 'leuk papiertje en wat lesjes' een beetje denigrerend overkomen, en vraag ik me af of je je verdiept hebt in de opleiding?
(Ik doe zelf overigens een hele andere opleiding, dus weet het zelf ook niet, maar denk dat het toch wat meer is dan 'wat lesjes'..)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:05

Ik ben het daarmee eens, op de stallen waar ik heb gestaan is dit vaak het geval.
Een stage is bedoeld dat de leerlingen begeleid worden en niet dat de pensionhouder aan de koffie zit en de leerling alles maar alleen moet opknappen.
Wel ben ik van mening dat veel penny's hierdoor afhaken, die denken dat in de paardenwereld werken alleen paardje poetsen betekend.
Stallen mesten en al deze taken horen gewoon bij het vak, maar ik zie maar wat vaak dat de leerlingen smorgens word gezegd: dat en dat moet je doen en verder niet begeleid word.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:15

kijk ik rijd ook niet op mijn stage adres
maar ik mag onder begeleiding (als er bijzetjes gebruikt worden )
en anders wel alleen als het alleen met halster is longeren
ook wordt ik wel eens geroepen als ze aan het scheren zijn
of aan het toileteren zijn en dan nemen ze ook echt de tijd om mij van alles uit te leggen
ook mag ik mee naar oefen springen zodat ik leer op snelheid op te zadelen enz enz
ik krijg vaak complimentjes
en als ik iets uit mezelf doe (bijv. zand terug de padocks invegen wordt het ook altidj even gezegt van (oh charise ik heb het gister wel gezien hoor het pad is weer mooi schoon goed zo )

kijk zo hoort een stage adres is zijn

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:50

het wel of niet rijden van paarden is ook afhankelijk van het niveau van de stagaire. Op een sportstal is het gewoon niet altijd mogelijk om te rijden als de stagaire minimale rijkunsten heeft. Onze paarden zijn niet geschikt voor beginners dan vind ik het te gevaarlijk er een stagaire op te zetten.
Het is dus ook wel voorgekomen dat een stagaire alleen mocht los en uitstappen als ik zelf ook aan het rijden was, mn laatste heeft ook gesprongen en zelfstandig paarden losgewerkt enzo. Dus het is niet altijd de 'schuld' van het stagebedrij als er niet gereden mag worden

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:59

wat ben ik toch blij met mijn geweldige stage adres :)

Tuurlijk moet ik hier ook voeren, mesten, vegen en schoonmaken maar we doen ook leuk dingen:
Jonge dieren zadelmak maken
Paarden tuigmak maken
Rijden
we krijgen les
krijgen exterieur beoordelings lessen
leren heel veel met veulens omgaan
zijn er bij met insemineren, hoefsmid, tandarts, dierenarts en fysio.

En het allerbelangrijkste vind ik je kan alles vragen en je mag ook je eigen visie ergens op geven :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:29

Kimberley_ schreef:

Tuurlijk moet ik hier ook voeren, mesten, vegen en schoonmaken maar we doen ook leuk dingen:
Paarden tuigmak maken
Rijden
we krijgen les

En het allerbelangrijkste vind ik je kan alles vragen en je mag ook je eigen visie ergens op geven :D

Volgens mij heb jij echt de ULTIEME stage plaats....

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:24

Dat is inderdaad leuk als je bij zoveel dingen mag meekijken!! Super :D !!
Daar leer je wat van!!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:37

ik heb erg goede ervaringen van stages.
ik heb bij twee stages niet of nauwelijks uit hoeven mesten.

bij de ene stage deed ik vooral opzadelen voor de stalruiter
paarden buiten zetten
stal bijvegen
paarden buiten uitstappen (erop) ook de hengsten
tuig schoonmaken invetten
geholpen met de voorbereiding van de veiling (jaarlingers wassen)
geholpen tijdens de veiling.
en gereden+ een onvergetelijke bosrit!

op deze stage (ben nu op stage)
eerst voeren
dan 1,2 of 3 paardjes longeren
soms rijden (heb veel mogen rijden)
paarden aan de hand stappen/
paarden binnen en buiten zetten en in de molen
helpen bij de DA (opvoelen van merries etc)

al met al twee super leerzame stages gehad

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:18

Kimberley_ schreef:

Paarden tuigmak maken
Rijden
we krijgen les

volgens mij heb jij niet bij ons stage gelopen hoor ;) ;)
Klinkt wel een beetje zoals het ook bij ons gaat.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:32

dots83 schreef:
Kimberley_ schreef:

Paarden tuigmak maken
Rijden
we krijgen les

volgens mij heb jij niet bij ons stage gelopen hoor ;) ;)
Klinkt wel een beetje zoals het ook bij ons gaat.

Haha nee loop stage op de Horperhoeve in drenthe ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:12

Ik zit momenteel voor 9 weken op een springstal/hengstenhouderij in België, samen met Lilian_Aapie. Tot nu toe is dit echt de beste stage die ik gehad heb, en beter kan je denk ik niet wensen. Ik maak geen lange dagen ( van 8 tot 5 ) en iedere dag is verschillend. Verder werk ik met super aardige mensen, die je allemaal willen helpen. Mijn werkzaamheden zijn vooral: Opstrooien, helpen bij de veearts, helpen bij het insemineren, helpen bij het scannen, fokmerrie's vangen op de wei, helpen bij het dekken ( hengst vasthouden ) paarden rijden, groomen voor de ruiters, echt heel verschillend werk dus. Gister bijvoorbeeld was 1 van de ruiters op wedstrijd en kregen wij de verantwoordelijkheid over zijn paarden die op stal achterbleven. Moesten zelf maar kijken wat we met de paarden gingen doen, als ze maar van stal kwamen. Dat zijn natuurlijk de dingen die het ook leuk maken. Dat je zelf de zorg over toppaarden mag nemen van een bekende ruiter. Nu heb ik tot nu toe toevallig wel aardig getroffen met al mijn stagebedrijven, maar ik denk ook dat het 9 van de 10 keer aan de stagiare zelf ligt hoor. Tuurlijk heb je bedrijven waar niet altijd alles even leuk is, maar wanneer je zelf gewoon positief ingesteld ben en er tegen aan gaat, valt het allemaal best wel mee. En ik vind overal leer je wat. Zit je op een bedrijf wat je echt verschrikkelijk vind, weet je iig hoe je het niet wilt hebben. ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:32

dat is dan wel een hele mooie stageplek ;)

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:36

Dat is het zeker!!
Loop namelijk stage, samen met Aukelizzy ;) :D !!

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:58

Ik moet volgend jaar ook stage gaan lopen voor mijn opleiding. Ben erg benieuwd wat mij te wachten staat. Ik wil natuurlijk best werken, ook wel de minder leuke dingen doen. Maar ik ga natuurlijk niet het onuitbetaalde slaafje spelen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:44

ik ga morgen ook stage lopen op een manege,
ben heel benieuwd :D

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:56

Ik heb altijd hele goeie stages gehad, maar ik ben van mening dat je daar zelf een heel groot onderdeel van bent. Ik vind stallen mesten, vegen en opstrooien totaal niet erg, dat hoort erbij. Maar als je laat zien dat je dat ook serieus neemt, nemen stages jou ook serieus. Ik heb altijd heel hard gewerkt tijdens mijn stages, maar ik kreeg er ook heel veel voor terug.

Mensen die ik hoor zeggen ik wordt alleen maar gebruikt tijdens mijn stage, daar heb ik een broertje dood aan. Dat ligt in 80% van de gevallen echt aan de persoon zelf. Ik zie het op de manege waar ik heb gewoont, sommige doen alleen maar vegen en mesten, maar daar komt ook niks uit. Andere mogen veel doen en leren daardoor ook veel.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:05

Mijn ervaringen met stages....
De een was verschrikkelijk, alleen maar mesten en toekijken hoe 1 paard per dag gelongeerd werd. Heb daar meerdere malen aangegeven dat ik daar liep om iets te leren en gevraagd om ook andere dingen te doen. Helaas was dat volgens de eigenaar niet mogelijk en heb ik vervolgens een ander bedrijf gezocht.

Dit was een geweldige stage, mesten, voeren, vegen, paarden buiten zetten en binnenhalen, longeren, tuig en paarden poetsen, mee op wedstrijden, knotten, scheren, begeleiden van dekhengsten op de bok, insemineren, sperma verdelen en invriezen, rijden was echt niet wekelijks, maar er waren ook dagen bij dat ik er 5 reed op een dag en zowiezo om de 2 weken een half uur les. Ben zelfs heerlijk een aantal keer t bos in geweest met mijn begeleider van t adres. Ook mijn eigen pony is mee geweest daarheen voor een dag les in knotten en het rijden. Heb er naderhand nog een tijdje het paard van de dochter van de eigenaar gereden tot het moment kwam dat ik het toch te druk kreeg. Maar kijk er met veel plezier op terug en heb echt veel geleerd in een half jaar tijd.

Besef heel goed dat het een harde wereld is, je moet echt hard willen werken en tegen kritiek kunnen. Neem de kritiek aan en doe er wat mee.
Mocht je een stage hebben die je niet bevalt? Trek aan de bel of zoek wat anders. Veel dingen zoals poetsen, mesten en vegen horen er nou eenmaal bij. Zelf wil ik ook dat mijn stallen en paarden er piekpijn uitzien dus een keer extra vegen is ook niets mis mee in mijn ogen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:17

Ik heb vroeger zelf stages gelopen in de paardenwereld en ik had 1 slechte ervaring, verder super leuke.

Tegenwoordig heb ik zelf wel eens stagiaires op het bedrijf en had een tijdje terug een discussie met één van de leerkrachten, er liep hier een meisje en ik ben altijd heel duidelijk, je begint met vegen en wat kleine klusjes en als dat goed gaat dan gaan we steeds een stapje verder, als het goed loopt mogen ze longeren en gaan we gezamelijk buiten rijden enzo..

Maar dit meisje lukte het al niet om netjes te vegen en de paarden te voeren en na 3 dagen zag ze het al niet meer zitten, komt dus haar leerkracht en zegt; het is ook niet de bedoeling dat de stagiaires echt mee gaan werken, ze hoeven eigenlijk alleen maar te kijken wat je zo de hele dag doet!
Nou, dan hoef ik echt geen 8 weken lang de hele dag zo'n meisje achter me aan!

Meisje kwam er ook nog mee aan toen ze al begonnen was dat ze de sport opleiding deed en dat het de bedoeling was om elke dag te rijden, zelf had ze alleen manege niveau... wat denkt zo'n meisje dan als ze op een pensionstal stage gaat lopen? :?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:11

Niet alleen in de paardenwereld worden stagiaires als goedkope werkkracht ingezet..

Ik studeerde Bedrijfsmanagement met optie rechtspraktijk en moest 3 maand stage lopen.. Ik was er niet meer dan de secretaresse. Heb niets bijgeleerd, want brieven uittikken en telefoon opnemen kon ik al..

Hangt zeker af van bedrijf tot bedrijf, maar als je op gesprek gaat krijg je overal mooie verhalen over wat je allemaal zal mogen doen, tot je er uiteindelijk zit.. Dat is nu eenmaal het lot van stagiaires vrees ik!

Maar zoals hierboven gezegd hangt het ook af van wat de stagiair zelf kan en wil, zeker bij de paarden.. een manegeruiter kunnen ze onmogelijk met jonge paarden of hengsten laten omgaan, dat is nu eenmaal zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:57

Zijn er ook stages voor bijvoorbeeld secretaresses in de paardenwereld? Op grote (training) stallen bijvoorbeeld. Regio Drenthe.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:07

Wat ik me altijd afvraag..waar zijn de aangewezen stage begeleiders dan? Die als er al uitgebuit wordt door een bedrijf dit gemeld kan worden en serieus over gesproken kan worden met het bedrijf? Als het een stage bedrijf is moeten die toch ook terug aan de eisen voldoen om mensen als Stage te kunnen krijgen?

Ik heb een flink aantal jaren op een stal vrijwillig gedraaid en daar kwamen ook altijd stage lopers. De ene was wat beter en handiger dan de ander. Ze mochten op die stal heel veel ook rijden van verschillende paarden. Ook groom zijn op wedstrijden maar als ze wilde met hun eigen paard starten met begeleiding van de eigenaar. Het kan prima om een veelzijdig bedrijf te vinden. Maar weet wel dat het toen een van de weinige in de omgeving was die zo netjes met stage lopers omging! En daardoor was er altijd een hele rij die wilde stage lopen daar. Maar ja als er niets meer over is moet je wel bij de slechtere. Wat ik dan jammer vind is dat zn bedrijf stage bedrijf mag blijven.

Van mij zou er meer toezicht mogen zijn hoe het in zijn werk gaat ter plaatsen. Onverwachten controle enz. Zodat je kan zien wat de stage loper mee maakt. En beiden zijn niet heilig...maar vind wel je komt er om te leren dus moet dat ook kunnen en stallen mesten kan je al snel:) Daar hoef je niet voor te leren in mijn ogen. Omgang van het paard ter plaatsen eventueel rijden en longeren vind ik wel een ding dat je moet leren daarom kom je daar.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:23

Ligt aan je eigen aanstelling, maar ook zeker aan die van de manege.
Ik heb op 1 manege stage gelopen. Tijdens het telefoongesprek/intake aangegeven dat ik ervaring had met paarden en paardrijden, ze kende mij ook aangezien ik daar altijd reed. Dus werd er gezegd neem je cap maar mee. Dit ging om een manege/wedstrijd/verkoop stal.

De 1e dag bleek mijn stagebegeleider vanaf stal, er niet meer te zijn. En kreeg dus met de vrouw van de eigenaar te doen. Gelijk vanaf de 1e dag was dit beginnen met voeren, oké prima. Daarna de wedstrijd paarden buiten zetten. Ook prima. en daarna mesten, mesten, mesten. Paarden weer binnen zetten en de volgende groep naar buiten, en weer mesten, mesten, mesten. Zodra je de stal gemest had, opstrooien en hooi voor de stal klaar leggen.
Na 2 week heb ik toch maar even contact opgenomen met mijn stagebegeleider van school. Uitgelegd dat ik geen enkel probleem heb met voeren en stalmesten, maar dat ik inmiddels wel weet hoe ik moet mesten. Daarnaast liep er nog een stagiaire, vanaf dezelfde school en jaar als ik. Die alle paarden mocht longeren en rijden. Er is toen een gesprek geweest met mij, de school en het stage bedrijf, waarin als reden werd aangegeven dat de andere stagiaire een eigen paard bezit en dus meer ervaring zou hebben, en het hun verstandiger leek dat zij dus de paarden zou rijden en longeren. Na het gesprek mocht ik dan het laatste half uur van mijn stage dag een manege paard rijden die die dag niet mee zou lopen in de lessen. Heb het maar uit gezeten want we zouden er toch niet uitkomen.

Nu heb ik een eigen paard en sta ik daarmee op een manege/pensionstal. Ook hier komen er wel eens stagiaires, maar hierin zie je dat die veel afwisseling krijgen. Begint vaak de dag met voeren, daarna een aantal stallen mesten, vervolgens paard rijden, zelfs een buitenritje is toegestaan. evt. meehelpen met de lessen, daarna bijv. een aantal tuigen invetten. voeren en klaar is je dag. Loop je in de zomer stage, dan zit het buiten en binnenzetten er ook nog bij in. Veel meer afwisseling dus, en dat komt puur vanuit het bedrijf.