Had jij op zo'n moment 112 durven bellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Re: Had jij op zo'n moment 112 durven bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:55

Ik snap alleen niet dat je die pony op zijn donder geeft :n
dat arme beest weet al lang niet meer wat hij verkeerd heeft gedaan.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:56

nee, dat niet, maar om hem van die andere af te krijgen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:41

Ik vind dat je het super gedaan hebt. ZOals je zelf zegt, je bent nog maar 11. In dit geval was het dus erg belangrijk dat er iemand bij kwam die de situatie in kon schatten en jullie kon helpen. Dat heb je geregeld. Hartstikke goed gedaan dus meid!

Tja, dat het je vakantie verpest heeft, das jammer natuurlijk.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:02

Een ambulance komt meestal niet voor een gebroken arm. Daarvan zeggen ze dat je dan ook in een auto vervoerd kan worden. Scheelt jou (verzekering) ook weer een berg geld als je met de auto kunt. Ambulance is niet goedkoop.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:08

Ik had ook 112 gebeld!
Meestal heb ik mijn mobieltje in mijn zak, ik kan makkelijk bellen met 1 pony in mijn hand en mijn mobieltje in de andere hand. De andere 2 paarden had ik dan maar laten vechten, vriendin is op dat moment belangrijker en het kan gevaarlijk zijn ze uit elkaar te halen.

Maar om op je topictitel terug te komen: Ja, ik had 112 durven bellen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:47

Ik ben nl echt iemand die denkt van: "strax is het niet nodig"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:51

De reactie van een arts naast mij op de bank: natuurlijk bel je dan 112. Twee jonge meisjes met opgewonden paarden, dan ga je niet rustig afwachten of er misschien iemand ergens thuis is die je kan ophalen, bovendien kan er wel meer mis zijn dan enkel de arm. De centrale kan dan prima inschatten wat de 'spoed' is.
Pas nog mooi voorbeeld gehoord van iemand die zelf wel even naar het ziekenhuis zou gaan, resultaat: bot door slagader en ledemaat kwijt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:52

melissaxx94 schreef:
. 112 bellen zou ik altijd durven politie niet haha :P

met 112 bel je alle instanties dus ook de politie.
Toen ik van mijn paard ben gevallen is mijn man van zijn paard gesprongen. Heeft ze los laten staan, nog opgezadeld in een afgesloten weiland. is naar de buurman gerend. Die heeft even gekeken en 112 gebeld, mijn bovenbeen was toen gebroken

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:56

Je hebt goed gehandeld. En uiteindelijk bepaalde de meldkamer wat er gestuurd wordt (je hebt tegenwoordig ook motorambulances). Dus mocht er ooit weer eens iets zijn, ga niet denken straks is het niet nodig. Beter 1x teveel bellen dan helemaal niet met wellicht alle gevolgen van dien ;)

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:56

Gelukkig was er ook niets anders erntigs naast haar arm natuurlijk, maarja op zo'n moment ben je alles gewoon ff kwijt

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:58

magriet schreef:
melissaxx94 schreef:
. 112 bellen zou ik altijd durven politie niet haha :P

met 112 bel je alle instanties dus ook de politie.
Toen ik van mijn paard ben gevallen is mijn man van zijn paard gesprongen. Heeft ze los laten staan, nog opgezadeld in een afgesloten weiland. is naar de buurman gerend. Die heeft even gekeken en 112 gebeld, mijn bovenbeen was toen gebroken

Ohja beetje dom gezegt :P ik bedoel Ambulance zou ik altijd durven bellen Politie niet ;) sorry haha :o typ foutje :oo

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:01

Oja, ik heb ook nog het verhaal maar dan door haar getyptXD

Afbeelding

Te lang verhaal om te typen met één hand x'D.

Okee, goed dan als iedereen het zo graag wilt weten ga ik toch maar met één hand typen.

Zoals jullie misschien wel wistenging ik in de kerstvakantie naar Monica, een vriendin in Friesland.
Ik zou daar de 27ste t/m 31ste heen gaan.
In het begin was echt alles perfect, het was echt super.
En ik had ofcóurse Jasper meegenomen, en die bij Power (de pony van Monica) in het land gezet.
Het ging ook perfect tussen hun alleen met Jappie die in het weitje naast Jasper klikte het niet bepaald.
De volgende dag (28ste) wouden we een ûberkoele buitenrit maken, door de mooie bossen en mystrieuse/enge paadjes van Friesland.
We hadden er echt zin in en de pony's stonden ook helemaal klaar, opgezadeld en wel.
We moesten alleen een klein stukje door het gedeelte waar Jappie stond, maar die stond op dat moment 50 meter verer.
Dus wij wouden ff snel sneaky door dat weitje heen gaan voordat Jappie ons zag.
Toen we er nog geen 5 seconden in waren kwam Jappie al aangedraaft.. ik probeerde hem door te slingeren met mijn teugels op afstand te houden.
Maar helaas, Jappie trok zich er niks van aan en beet Jasper in zijn reet.
En ik wou ófcourse alweer de teugels niet loslaten met de gevolgen van dien.
Dan maar met een op hol geslagen paard meerennen.
Dat ging natuurlijk fout, ik ging op m'n bek en Jappie ging in volle galop over me heen.
Ik keek toen naar mijn arm die in een 90* hoek stond.
Daarna ben ik er even niet bij geweest, en ik weet niet meer wat ik toen deed, maar op een of andere manier stond me arm daarna weer wat rechter.
Monica was ondertussen Jasper in veiligheid brengen want die kon ook geen paard van 1,70 aan.
Toen ze jappie een tik gaf, hielt hij eindelijk op.

Daarna ben ik met moeite naar het ziekenhuis vervoert.
Waar het werd gegipst en gezet, wat eerst niet van mij mocht want het was 'mijn arm' X'D.
Hehe, was het eindelijk klaar en het deed natuurlijk lekker veel pijn, waren de fotos niet goed.
Ik moest dus geopereerd worden
Ondertussen was ik nog in Friesland, en kwamen mijn ouders me de volgende dag alweer ophalen.
Ik werd dus in Gouda geopereerd, en dat is inmiddels goed verlopen.
M'n botten staan weer recht, nu nog 6 weken overleven met dit klotegips

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:03

112 bellen, er worden voor wel raardere dingen gebeld!
Het is aan de politie of ambulancedienst in dit geval om te besluiten of het een 112 geval is. 112 is voor mens en dier in levensgevaar, of een heterdaad, maar weet jij inderdaad wat er precies medisch aan de hand is?
Dus maak je geen zorgen, goed gedaan joh! Op dat moment maak je een beslissing, echt nadenken over wat je doet is het niet want je hakt de knoop door. De volgende keer doe je het wellicht weer anders.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:15

Lalidan schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar 1 seconde aan gedacht heeft 112 te bellen, ook niet toen ik in eerste instantie niemand te pakken kreeg. 112 is voor spoed en levensbedreigende zaken, een gebroken arm valt daar dus niet onder.

eempiej schreef:
Een ambulance komt meestal niet voor een gebroken arm. Daarvan zeggen ze dat je dan ook in een auto vervoerd kan worden. Scheelt jou (verzekering) ook weer een berg geld als je met de auto kunt. Ambulance is niet goedkoop.

toevallig heb ik twee jaar terug ook mijn bovenarm finaal doormidden gebroken en ben wel degelijk met ambulance afgevoerd nar het ziekenhuis. Of dat met 112 is gebeurd weet ik niet, maar het is echt wel heel normaal om voor een dergelijke val hulpdiensten in te schakelen.

@TS, je kunt gerust en zeker op jouw leeftijd 112 bellen, daar word je dan netjes verder geholpen. Knap gedaan!

Ter info:
http://www.112.nl/onderwerpen/spoedeisende schreef:
U hebt een aanrijding gehad en er is iemand gewond.Als er iemand gewond is mag u altijd 1-1-2 bellen, u wordt doorverbonden met de ambulancedienst waar deskundigen aan de hand van uw informatie kunnen beoordelen of de situatie spoedeisend is.

Er zwemt een hond in de gracht die er niet meer uitkan en door uitputting dreigt te verdrinken.Hier is een dier in acuut levensgevaar. Hiervoor mag u 1-1-2 bellen. U wordt doorverbonden met de brandweer.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:38

Bedankt :D

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:47

Hoihoi, ik denk dat ik 112 gebeld had, ze geeft zelf ook aan dat ze er even niet bij geweest is en als een paard over je heen dendert kan je wel zeggen o mijn arm is gebroken en komt goed, maar er kan meer aan de hand zijn wat je niet ziet aan de buitenkant.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:49

Lielle schreef:
maar het is echt wel heel normaal om voor een dergelijke val hulpdiensten in te schakelen.

De hulpdiensten inschakelen heb ik ook geen enkel probleem mee, maar in dit soort gevallen doe je dat door het bellen van je huisarts, niet door 112 te bellen. Ik lees en hoor het steeds vaker, dat 112 gebeld word voor weet ik veel wat. 112 is geen bestelnummer voor een ambu, of een EHBO post. 112 Is voor levensbedreigende gevallen.

Overigens had ik het, gezien de leeftijd van TS, wel begrepen als ze het wél gedaan had.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:55

Lees de quote van de 112 pagina eens zou ik zeggen. Bij verwondingen moet je dus wel 112 bellen, Je wordt dan nl door hen doorverbonden met de ambulancedienst en die bepalen hoe ernstig het is. Overigens had bv in mijn geval mijn HA bellen geen zin, aangezien ik 100 km verderop za en het bovendien ook nog zaterdag was.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-04-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:57

Dut meisje woont in Gouda en het gebeurde vlakbij Leeuwarden ;)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:59

Lalidan en wat als dat paard over haar heen was gedendert en het was wel foute voel geweest?
Een meisje van 12 (en ik trouwens ook niet) had dat niet gezien, en dat meisje was op visite, dus haar huisarts over laten komen had een lange rit geweest.

TS ik vind trouwens dat jij het goed opgelost hebt hoor, veel volwassen mensen raken in de stress en verstijven, dus wat je ook doet in dat geval om aan hulp te komen is goed.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:01

Ze had ook nog een beste smakkerd op de grond gemaakt dus, us gelukkig had ze al wel haar cap op

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:08

je mag ook bellen in een situatie die mogelijk levensgevaar kán worden.
Ik heb weleens gebeld voor een groep schapen langs de snelweg in de berm.

Zoals al eerder is gezegd, achteraf is het makkelijk praten dat ze 'alleen maar' een gebroken arm had, voor hetzelfde geld had ze rugletsel en had ze door op te staan een dwarslaesie kunnen krijgen...

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:10

Op zo'n moment ddenk je dar ook niet bij na, later als je ff rust hebt wel, dat paard was ook zo'n 600 kg,dus we mogen echt van geluk spreken!

Oja: ik had haar ook gevraagd of ze nog ergens pijn had, maar ze zei van niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:35

Lalidan schreef:
De hulpdiensten inschakelen heb ik ook geen enkel probleem mee, maar in dit soort gevallen doe je dat door het bellen van je huisarts, niet door 112 te bellen.

Volgens mijn 'thuis-arts' (vriendje en arts) is dit een typisch geval 112. Gebroken ledematen die niet meer op hun plek staan liever niet op eigen houtje vervoeren.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:44

Ik had ook wel gebeld, je weet het nooit, en op het eerste moment kan het minder erg lijken dan dat het is en ja dat kan juist ook andersom zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit ;)