Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Consort schreef:Is dat zo? Ik heb 3 jaar geleden, als 30-jarige zonder kids, gewoon helemaal alleen een huis gekocht hoor. Met meer dan het dubbele van 70.000 als maximale hypotheek.
En ik ken er zo nog drie bij wie dat prima mogelijk was.
LiSSy schreef:ik zou het eerlijk gezegd ook te zot vinden als dat kan....
ik heb een jaarcontract en verdien goed, maar omdat ik geen vast contract heb kan ik toch geen huis kopen. zou het zéér oneerlijk vinden als iemand met een uitkering dat dan wel zou kunnen
Chiqa schreef:laulapaula schreef:spaarrekening wordt ook als vermogen gezien. mocht je een flinke spaarrekening hebben opgebouwt terwijl je in de uitkering zit zou het wel knap zijn, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat kunnen...
Niet als je een WAO of WIA uitkering heb
MISTRAL94 schreef:Voorheen werkten het merendeel van de banken mee als je een intentieverklaring kon overleggen. Maar goed ze moeten vooral zo doorgaan, de huizenmarkt stort hierdoor vanzelf in. Laten we wel wezen, een vast contract zegt tegenwoordig ook helemaal niets meer
Edit: DSB en Frisia is hetzelfde
Electra63 schreef:MISTRAL94 schreef:Voorheen werkten het merendeel van de banken mee als je een intentieverklaring kon overleggen. Maar goed ze moeten vooral zo doorgaan, de huizenmarkt stort hierdoor vanzelf in. Laten we wel wezen, een vast contract zegt tegenwoordig ook helemaal niets meer
Edit: DSB en Frisia is hetzelfde
Ja en daarom staan er zoveel huizen te koop, omdat mensen het niet meer kunnen betalen, als het werk wegvalt.
Tuurlijk heb je geen zekerheid met een vaste baan, maar met een tijdelijk contract loopt een bank meer risico.
En ik weet dat van DSB en Frisia, maar zo zijn/waren er nog veel meer banken, die mensen wel een hypotheek/lening/krediet verstrekten, met een hoop riscico.
Of je nu een uitkering, tijdelijk contract of vaste baan hebt, je moet jezelf afvragen kan ik het betalen? En niet alleen de hypotheek, maar ook alle bijkomende kosten.
Teveel mensen hebben een top-hypotheek en dan ook nog eens aflossingsvrij, en dan vinden ze het gek dat ze in de financiele problemen komen.
LiSSy schreef:ik zou het eerlijk gezegd ook te zot vinden als dat kan....
MISTRAL94 schreef:Overigens is het ook zo dat je met deze huizenprijzen ook niet anders kunt dan een top hypotheek te nemenDus wil men kopen denk ik ook dat ze weinig keus gehad hebben de afgelopen jaren...