Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:32

kijk dat je arm bent ok! dat kan........... maar zo leven heeft niks met arm te maken, maar met het maken van verkeerde keuzes en het niet nemen van verantwoordelijkheid

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:37

Kinderen krijgen een recht? Dat lijkt me toch niet, wel een voorrecht.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:46

vaak is het zo dat mensen die zelf niet van een stabiele afkomst komen zo verder gaan leven.Ze weten niet beter,niemand heeft hun geleerd hoe het dan wel moet en kan zijn.
Het is vaak een aangeleerd leefpatroon.Dat waar kinderen mee groot worden doen ze later vaak zelf ook.(helaas)

Maar even terug op de vraag of ik medelijden moet hebben?
Nee,geen medelijden maar wel medezorgen.Want wat komt er van zulke kinderen terecht???

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:49

Lielle schreef:

_/-\o_ _/-\o_ Dat vind ik een geweldige uitspraak, die ga ik onthouden!!! :j

Het belang van een kind moet altijd boven de wens van de (eventuele) ouders staan.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:49

Geen medelijden, alles behalve dat.
Mijn alleenstaande vader heeft mijn zus en mij met een inkomen dat héél ver onder da armoedegrens lag een prima structuur weten te scheppen, heeft ons gezond te eten gegeven en de rekeningen betaald. Het was allemaal niet veel, maar al die mensen met meer dan 1000 euro die zeuren dat ze er niet rond mee kunnen komen zouden zich diep, maar dan ook heel diep moeten schamen!
Die Sandra is wat mij betreft ook niet helemaal wijs, ik lees uit haar reacties alleen zelfmedelijden en kinderlijkheid. Ik vind dat ze het heel slecht doet.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:02

Het is wat KiWiKo zegt, het heeft te maken met keuzes. Van het geld dat ze per maand binnen krijgen zouden ze in ieder geval gezond moeten kunnen eten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:13

odetteke schreef:
Lielle schreef:

Het belang van een kind moet altijd boven de wens van de (eventuele) ouders staan.

precies, zo denk ik er dus ook over, maar dat wordt te vaak vergeten.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:18

brenniie schreef:
1844 euro is veel geld,zou je een heel eind mee moeten kunnen komen..

Nou vind ik niet veel geld hoor.. Zeker niet als je er met 5 man van moet leven..

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:22

bergkraai schreef:
brenniie schreef:

Nou vind ik niet veel geld hoor.. Zeker niet als je er met 5 man van moet leven..

Nee, het is niet veel, maar het is genoeg om van te leven.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:30

Nou vind ik niet veel geld hoor.. Zeker niet als je er met 5 man van moet leven..[/quote]

Nee, het is niet veel, maar het is genoeg om van te leven.[/quote]

Klopt het moet genoeg zijn, maar met 5 man en af en toe leuke dingen doen/kopen is het best pittig..
Toch klinkt het me wel raar in de oren dat je dan chips en cola als ontbijt moet serveren... :S

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:31

bergkraai schreef:
brenniie schreef:

mijn vriendin heeft geleefd met 3 man van 600 euro
dus ja 1844 is veel geld :j

en idd, in plaats van een fles cola kan er ook 3 pakken appelsap gekocht worden bij de aldi ofzo....
het is de keuze die ze zelf hebben........geen medelijden dus mee :n

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:38

Het is een levensritme wat men zich aanwend of heeft aangewend!
Daardoor ontstaan programma's dubbeltje op zn kant!
Voor mensen is verandering aanbrengen in het leven vaak heel moeilijk.Men kiest de "makkelijke" weg.
En in dit geval is het chips en cola als voeding......lekker makkelijk,toch?

Veranderen is voor veel mensen erg moeilijk op welk front dan ook.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:38

odetteke schreef:
Lielle schreef:

precies, zo denk ik er dus ook over, maar dat wordt te vaak vergeten.

Mee eens.

En ik denk dat daar verkeerde keuzes gemaakt worden.
Ranja is heel wat gezonder dan cola en ook een stuk goedkoper. Als voorbeeld even.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:47

ikdoemaarwat schreef:
mijn vriendin heeft geleefd met 3 man van 600 euro
dus ja 1844 is veel geld

600 euro per maand....dat bestaat echt niet dat je daar rond van kan komen. Huur, eten, verzekeringen, g/w/l dan ga je al over dat bedrag heen met 2 personen die het goedkoopste zouden leven qua huur en verzekeringen, laat staan 3 personen. Sorry hoor maar 600 euro totaal per maand voor 3 personen, daar kom je echt niet van rond. :n . En ja, 1844 netto vind ik ook veel geld, dan ga je richting modaal ja op jaarbasis bruto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:51

Ik ben ook in een arm gezin opgevoed nadat mijn ouders zijn gescheiden. Wij leefden op bijstandsnivaeu en toch hebben wij altijd gezonde voeding gahad (ook van de reformwinkel ivm allergiën), kregen elk jaar 1 paar goede leren schoenen, een degelijke winterjas en een kopje thee met een droog koekje bij thuiskomst. Mijn moeder was een financiëel wonder en heeft zichzelf altijd weggecijferd, want incassobureaus of deurwaarders zijn ons vreemd.

Beide ouders zijn MBO opgeleid maar zijn slim genoeg voor HBO. Zij hebben ons ook altijd gestimuleerd om door te studeren.

Mijn vriend is ook met "armoede" opgegroeid maar zijn ouders zijn laag geschoold en vinden scholing ook niet belangrijk. Hij is erg slim maar dislectisch en heeft van thuis uit nooit de juiste begeleiding en stimulans gahad. Hierdoor is hij uitgevallen bij de MAVO en zit nu zonder middelbare school diploma.

Het inkomen zegt 0,0 over hoe de kinderen gaan eindigen. Het is de mentaliteit van de ouders die kinderen succesvol maakt of ze in de "goot" laat eindigen. We leven in een rijk land en hier geldt ten alle tijden ...... waar een wil is, is een weg. En als je die wil niet hebt, moet je niet aan kinderen beginnen.

Ik ben wel van mening dat een kind beter af is met een armer gezin waar één van de ouders elke dag voor hem of haar klaar staat. Dan een kind in een gezin met ruim voldoende geld waar beide ouders elke dag voor moeten werken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:53

SorayaDL schreef:
600 euro per maand....dat bestaat echt niet dat je daar rond van kan komen. Huur, eten, verzekeringen, g/w/l dan ga je al over dat bedrag heen met 2 personen die het goedkoopste zouden leven qua huur en verzekeringen, laat staan 3 personen. Sorry hoor maar 600 euro totaal per maand voor 3 personen, daar kom je echt niet van rond. :n . En ja, 1844 netto vind ik ook veel geld, dan ga je richting modaal ja op jaarbasis bruto.

ja jouw probleem of je het gelooft of niet,je mag het haar zelf ook wel vragen hoor ;)
ze zit op bokt ;)

uiteraard kreeg ze huursubsidie, en alimentatie voor de kids.....
maar het was altijd krap leven voor d'r, alles op de fiets, kleding van de zeeman en wibra,boodschappen van de lidl
geen uitjes,geen feestjes.....
en de extra's waren de giften van andere mensen!

gelukkig heeft ze het nu veel beter! maar ze is er wel doorheen gekomen, en de kids hebben er niet onder geleden!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:54

Bijstand is nog meer dan 600 en met toeslagen al helemaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:57

ze had geen uitkering, ze werkte 3 dagen per week.....ze zat middenin een scheiding, had een huis van de gemeente gekregen (urgentie) en geloof me met alles betalen aan waar je recht op hebt zijn ze niet zo snel hoor....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:58

Maar hoe lang heeft ze dat dan moeten doen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:03

aantal maanden.........en later kreeg ze wel iets meer (maar ook geen vetpot....en zo heeft ze praktisch 5 jaar geleefd
maar zoals ik al zei, kinderen zijn er absoluut niet slechter van geworden, ze had gewoon een gezonde hap eten op tafel,altijd brood en melk en limonade in de kast, de kinderen hadden altijd schone kleding, enz
ok uitjes en snoep en dure kadootjes zaten er niet in......

maar het kan dus wel! :j

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:05

Ik geloof zeker dat het kan, dat ben ik met je eens.
Maar met alimentatie, toeslagen enz, dan kun je zeker wel rondkomen. niet luxe,maar wel gewoon goed genoeg.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:07

Wat ik dan weer niet snap is dat ze chips en cola krijgen. Koop dan limonadesiroop! Dat kost miscchien een euro en je gooit er gewoon wat kraanwater bij dan heb je ook drinken! En in plaats van chips kan je ook brood kopen, is ook nog eens goedkoper. Nee medelijde heb ik niet met arme mensen met kinderen en al helemaal niet met de vrouw waar de TS het over had.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:08

_sparta_ schreef:
Ik geloof zeker dat het kan, dat ben ik met je eens.
Maar met alimentatie, toeslagen enz, dan kun je zeker wel rondkomen. niet luxe,maar wel gewoon goed genoeg.

idd en daarmee wil ik dus ook aangeven dat die mevrouw wel zielig loopt te doen,maar zij dit zelf in de hand werkt
en daar kan ik geen medelijden mee hebben :n

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:08

ikdoemaarwat schreef:
ja jouw probleem of je het gelooft of niet,je mag het haar zelf ook wel vragen hoor
ze zit op bokt

Ik zeg niet dat ik het verhaal niet geloof, maar ik geloof niet dat ze van 600 euro per maand kan rond komen tenzij ze schulden opbouwt. Ik en mijn vriend hadden vanaf ons 18e maar 600/700 euro pm te besteden en wij kwamen al niet rond vanwege de vaste lasten zoals eerdergenoemde. Dus met 600 moet je wel schulden hebben, achterstanden met zaken als huur of g/w/l en dat noem ik dan niet rond komen.

edit: Wij hadden ook urgentie gekregen en goedkoopste huisje wat je je maar kunt voorstellen, maar redden het dan nog echt niet hoor. Geen idee of we recht hadden op aanvullingen, we waren jong en hadden geen steun van volwassenen dus wisten niet dat dat misschien bestond voor ons.
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 17-03-10 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:10

_sparta_ schreef:
Mee eens.

En ik denk dat daar verkeerde keuzes gemaakt worden.
Ranja is heel wat gezonder dan cola en ook een stuk goedkoper. Als voorbeeld even.

En een zak van 25 kilo aardappels bij de boer kost ook niet veel, maar daar kan je wel heeeeel veel maaltijden uit halen :j