OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:13

Mag ik het hier ook hebben over de chip zonder dat ik student ben? :D

Had van de week ingechipt in de bus, maar al voor de eerstvolgende halte hadden we een botsing, bus stuk! Ik niet uitgechipt, dacht we blijven op hetzelfde traject alleen andere bus :)* Maar mijn blonde logica klopte niet :n Je chipt in op een buslijn, niet op een traject dus was er 4 euro van mijn kaart af (normaal krijg je die terug min de kosten) Dus ik naar de helpdesk van connexxion, zegt dat mens; 'dan storten we 2,40 terug op je kaart' Hmm 4 euro eraf en 2,40 terug?? Moet ik 1,60 betalen omdat de bus gebotst was! Ja daaag!! (gaat niet om het geld maar om het principe!) Mevrouw een dikke zucht en krijg uiteindelijk een formulier waarmee ik mijn vier euro terug kon halen (kreeg dus niet alvast die 2,40 terug)

Echt heerlijk klantvriendelijk systeem wat ons door de strot gedouwd is!! Stom ^)

MissBonny

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:22

Jeeetje zeg, gaat ook nergens om! Ja dat is het rotte ervan, die vier euro is vaak de moeite niet om te bellen, omdat je dat alleen al aan bel kosten kwijt ben...zo houden ze elke keer weer vier euro (of meer) in hun zak!

Ik ben overigens vorige week mijn chipkaart kwijt geraakt, snapte er niets van waar die was etc...Ging op de site kijken, blijkt dat je hem moet blokkeren, dus ik gelijk gedaan! Viel me overigens reuze mee, want ik had ze gelijk aan de lijn, geen wachtrijen of iets! Ze behandelde me alleen of ik een debiel was, maar oke :+ Dus naja ik thuis aanvraag formulier aangevraagd, die kreeg ik een week later...dus gisteren gelijk ingevuld en weer terug gestuurd..ben benieuwd wanneer ik m'n ov weer krijg en hoeveel het gaat kosten! Ze zei van niets, maar daar geloof ik niet in..

Heb overigens m'n ov weer gevonden, hij lag in m'n bed :+ Werkelijk geeeeen idee hoe die daar in terecht is gekomen, maar ok! Dus ik nog proberen of hij het deed, maar tevergeefs, 'hij is écht geblokkeerd!

Weet iemand trouwens of ik mijn OV nu weer eerst moet ophalen of iets? Ik had dat namelijk met mijn vorige allang gedaan... Heb al gezocht, maar kan het nergens vinden!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:43

Mas schreef:
Sowieso is me niet geheel duidelijk of ik nu moet inchecken voor de trein, sommige conducteurs knikken bij het zien van de kaart,
anderen houden hem echt tegen dat apparaatje dat ze bij zich hebben.

Inchecken hoeft niet bij een trein.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:46

MissBonny schreef:
Jeeetje zeg, gaat ook nergens om! Ja dat is het rotte ervan, die vier euro is vaak de moeite niet om te bellen, omdat je dat alleen al aan bel kosten kwijt ben...zo houden ze elke keer weer vier euro (of meer) in hun zak!

Ik ben overigens vorige week mijn chipkaart kwijt geraakt, snapte er niets van waar die was etc...Ging op de site kijken, blijkt dat je hem moet blokkeren, dus ik gelijk gedaan! Viel me overigens reuze mee, want ik had ze gelijk aan de lijn, geen wachtrijen of iets! Ze behandelde me alleen of ik een debiel was, maar oke :+ Dus naja ik thuis aanvraag formulier aangevraagd, die kreeg ik een week later...dus gisteren gelijk ingevuld en weer terug gestuurd..ben benieuwd wanneer ik m'n ov weer krijg en hoeveel het gaat kosten! Ze zei van niets, maar daar geloof ik niet in..

Heb overigens m'n ov weer gevonden, hij lag in m'n bed :+ Werkelijk geeeeen idee hoe die daar in terecht is gekomen, maar ok! Dus ik nog proberen of hij het deed, maar tevergeefs, 'hij is écht geblokkeerd!

Weet iemand trouwens of ik mijn OV nu weer eerst moet ophalen of iets? Ik had dat namelijk met mijn vorige allang gedaan... Heb al gezocht, maar kan het nergens vinden!

Kan je 'm niet laten deblokkeren? Is net zo makkelijk toch? :}

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:54

Nop! Want hoe weten ze zo zeker dat 'ik' het ben die hem laat deblokkeren? Zou ook wel een beetje slecht zijn, want stel je pinpas is gejat en dan zou je hem kunnen laten deblokkeren, dan kan de dief gewoon jou pasje deblokkeren en als nog je rekening plunderen ;)

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:28

N.a.v. een reactie op de eerste pagina; ik heb juist gehoord dat je wél je geld terug kan krijgen als je studenten ov-chipkaart kwijt/stuk is?!

Is er hier ook iemand met de gratis OV chipkaart van Fryslan? Die gaan namelijk via automatisch opladen, dat wil ik graag uitzetten. Maar kan nergens vinden hóe! Maar ik ben hierdoor vrijdag 15 euro kwijtgeraakt... Dat is me een beetje teveel van het goede, poedersuiker. :\

Heeft iemand een idee of ik dat terug kan vorderen?

Alvast bedankt. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:50

Stinkmodder, dat was ik :j. Dat stond zo in de krant namelijk :)

Een chipkaart deblokkeren kan idd niet...ook niet als het niet jouw schuld is dat ze de chipkaart hebben geblokkeerd (of als de mensen van de klantenservice jouw chipkaart hebben geblokkeerd, zonder dat dat moest :P)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:05

Ik stapte hier donderdag avond in de trein ( Venray naar Venlo) en wist totaal niet hoe het hier zat met de OV chipkaart. Aangezien onze bussen er ook nog niets van hebben. Je moet je kaart laten zien als je de bus in gaat that's all. Al aan de buschauffeuse gevraagd of zij iets wist, maar zij wist ook niets.

Nergens wat zien staan van de chipkaart in combinatie met de treinen hier, dus gewoon de trein in gestapt.

Lees ik daar tussendoor op die beeldschermen: Als u op dit moment reist met uw OV-chipkaart dan reist u zonder geldig vervoersbewijs. En ik dacht oh jee, heb ik weer. Maar nergens stond hoe het wel zat. Hoe zit dat nu dan als studente in bezit van ov chipkaart als je met de trein reist? Dit is er toch voor bedoeld dat je gratis kunt reizen? Wij moeten hier dus nog een kaartje kopen met korting of zie ik dit verkeerd?

Gelukkig niet gecontroleerd, is een rit van 15 minuten en wordt vrijwel nooit gecontroleerd, maar ik zat toch echt niet met een prettig gevoel in de trein!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:08

Ik heb de brief gekregen dat ik mijn studenten ov moest activeren, heb dit gister bij de AH to go gedaan en het schijnt gelukt te zijn!! Meteen de eerste keer nog wel! :Y)
Oke, ik geef toe, ik heb van tevoren uitleg gekregen van een behulpzame bokker hier... O:) :D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:50

Als ik naar Rotterdam ga en weer terug naar Utrecht met de trein moet ik dan in en uit checken of hoeft dat niet?
Aangezien ik laatst controleerd werd in Utrecht, maar dan kunnen ze het zo aflezen dus daar hoeft ik niet in/uit te checken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:52

Heb je OV-week? Dan hoef je door de weeks niet in en uit te checken ;). In het weekende en op feestdagen koop je een kaartje met 40% korting en ook niet in/uitchecken
Met een OV-weekend is het andersom. Kaartje kopen door de weeks met korting en niet in/uitchecken en in het weekend gratis reizen en ook niet in/uitchecken

Reis je op saldo en dus met een gewone OV-chip dan kan je gewoon in/uitchecken mits je voldoende geld op je pasje hebt staan ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:15

Dank je wel voor je info.
Ik heb idd een OV voor doordeweeks.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:25

Ook ik heb zon gezellige brief gekregen ;)
Ik hoef alleen pas dinsdag 16 maart weer voor het eerst naar school, hopelijk heb ik een bus waar de kaart nog niet werkt anders even de chauf lief aankijken!
Kan iemand mij uitleggen hoe zon oplaadpunt werkt die bij de AH to go staan?

Liefst per pb :$

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:30

Ik heb *als het goed is* vorige week het product opgehaald. Nu moet ik maandag waarschijnlijk met het OV terug van oud-beijerland naar utrecht. Als je een week-ov hebt, moet je dan wel geld erop zetten voor bussen enzo?

Geef mij het oude systeem maar hoor!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:02

Ja dan kan je tenminste ook niet vergeten uit te checken :')

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:47

MissBonny schreef:
Nop! Want hoe weten ze zo zeker dat 'ik' het ben die hem laat deblokkeren? Zou ook wel een beetje slecht zijn, want stel je pinpas is gejat en dan zou je hem kunnen laten deblokkeren, dan kan de dief gewoon jou pasje deblokkeren en als nog je rekening plunderen ;)

Nee, maar ik bedoel meer dat je op de één of andere manier kan bewijzen dat je 'm weer terug hebt zegmaar. :}

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:23

Pff, ik ben ook mn (studenten) ov chip kwijt :+ Stom ding, ik ben er vrijdag nog mee uitgecheckt bij de metro, toen heeft vriendlief me opgehaald dus heb er verder niet meer mee gereisd. Wilde ik vandaag met de trein, ik pak mn portemonnee, geen ov chip. In mn jaszak ook niet. tas leeggehaald, geen ov. Hele huis overhoop gehaald maar ding is nergens te vinden. Begrijp er niks van :=

Vind het ook erg vervelend, want als ik 'm laat blokkeren en een nieuwe aanvraag zit ik drie weken lang op 7 euro per dag aan reiskosten.. Stom ding..

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:39

Ik snap het ook niet helemaal. Half februari heb ik mijn ov chipkaart al toegestuurd gekregen (omdat ik eindelijk 18 was) Maar er stond op dat je hem pas kan activeren maximaal 2 weken voordat je studiefinanciering ingaat (bij mij 1 april dus denk ik) In de bus deed ik steeds of ik gek was dat ie het niet deed. In de trein hier geldt ie nog niet gelukkig. Maar hoe zit het nou precies met dat gedoe van 16 maart? En wanneer kan ik hem nou activeren?
Vind het zo'n moeilijk gedoe allemaal..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:07

Wauw. Een topic.
Laat ik mijn verhaal vertellen.

Ik heb die brief dus ook gehad MarloesRixt!

Oke, laten we bij het begin beginnen. Ik heb een ov kaart gekregen en toen een paar maanden later, kreeg ik er nog een. Aangezien mijn vader plots in het ziekenhuis terrecht is gekomen, zijn we die 2de geheel vergeten en kwijt geraakt. Enfin, die eerste noemen we pas A, die 2de pas B.

Ik heb dus al die tijd gewoon normaal pas A gebruikt, en heb voor in het weekend er geld op gezet. Alles leuk en wel, krijg ik ineens vlak voordat hij officieel in zou gaan een brief van OV chipkaart dat ik in bezit zou zijn van 2 pasjes, een van de 2 zou geblokkeert worden. 3 maal raden welke dat was.. Pas A. :(

Enfin, ik was ineens gehandicapt want ik kon niet meer met de metro reizen (die had ik in die periode erg veel nodig, en in Amsterdam waren ze toen al afgesloten voor mensen zonder OV). Ik heb ze toen gelijk gebelt, uitgelegt dat ik er 2 had gehad, dat pas B kwijt was geraakt en dat pas A geblokkeert was terwijl daar saldo op stond... Had ik een meid aan de lijn van wie het systeem gecrasht was, ze kon me dus niet verder helpen maar zou me een brief sturen met verdere stappen.
Weken later had ik nog steeds geen brief. Gelukkig werd de officiele ingang van de OVchipkaart toen uitgesteld en kon ik nog even voort met mijn OVkaart. Tot ik op een dag een boze buschaffeur trof, die rukte me aan mijn arm terug en dwong me om me in te chekken. Waarop ik telkens riep dat dat niet ging want hij was geblokkeert.
Tot mijn verbazing deet hij het ineens. :=
Toen ben ik het doordeweeks ook even gaan controleren, en jahoor. Hij deet het nog steeds! Er ging geen geld af of iets.

Toen vond ik ineens pas B terug tijdens het opruimen van een kast. Dus ik op naar zo'n automaat, om mijn studentenreisproduct op pas B te zetten.. Werkte niet. Pas B was geblokkeert. Ik kijken of ik mijn studentenreisproduct dan kon ophalen op pas A.. Daar stond geen studentenreisproduct klaar. Toen ben ik gaan kijken wat er dan op stond, er stond al een reisproduct voor doordeweeks... Ik heb tot nu toe dus ook gewoon prima kunnen reizen met pas A.

Krijg ik dus ineens een brief van ze dat mijn studentenreisproduct nog niet geactiveerd is. Ik heb hem er idd ook nooit op gezet, maar er stond ook nooit wat klaar. En ik heb ze al gebelt, maar ik krijg ze niet te pakken.

Krijg steeds een robot die zegt dat het 10 cent per minuut is, dan vul ik die keuze in en vervolgens krijg ik te horen dat het op het moment erg druk is en word de verbinding verbroken.. :\

Naaiers. :\

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:21

Corelli schreef:
God, wat een ramp is dat ding toch :roll: Die van mij werkt gelukkig naar behoren *klopt af* maar ze hadden het zelfs wat mij betreft beter bij het oude kunnen laten...

Dat vind ik dus ook. Had liever nog de gewone oude vertrouwde ov kaart en de strippenkaart (natuurlijk ook de treinkaartjes) Dan dit. Je hoort iedereen er over klagen, het kost voor mensen die gewoon moeten betalen volgens mij meer, zoals m`n moeder bv die moet nu 3 strippen maar wat gaat het haar straks kosten? Najah ben benieuwd in elk geval

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:54

Ik snap er niets van. Na laaaaang etteren eindelijk een apparaat gevonden die het deed EN mijn ding ging opwaarderen. Stond '2 producten op gehaald' maar what ever, ik had iig wat opgehaald. Meerdere conducteurs bij controle 'even kijken of hij is geactiveerd' en dat was goed. Op een van mijn laatste IBgroep gebeuren staat ook; je hebt 25 januari 2010 een weekaboonoment in gebruik genomen (geacctiveerd?).
Krijg ik een brief dat ik hem nog moet activeren :? Serieus, wat willen ze nou?! Ik ga er vanuit dat hij gewoon geactiveerd is en dat de brief een foutje is.... Zo niet ben ik vanaf nu (of heb ik morgen nog activeer tijd) dus de l*l :? Lekker dat systeem....

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:54

Nou, ik heb ze niet kunnen berijken. Morgen weer proberen, hoef gelukkig morgen niet met het OV, maar woensdag moet ik wel. :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:10

Nou lekker dan.... echt een flut ding. Die datum van morgen mag volgens mij wel weer uitgesteld worden.

En ondertussen maar zeggen dat de studenten te lui zijn met het ophalen van hun reisproducte.... Ja DUH, als ik daarvoor naar de andere kant van de stad moet zijn, daar kom ik nooit! Gelukkig deed het ding het toen in Leiden uiteindelijk wél, maar mijn ouders hebben een kortingspas ofzo aangeschaft, en moesten dus naar Leiden (die reizen amper met de trein) speciaal om hun pas het product op te halen.... Mijn pa is er 2x heen gegaan, want de eerste keer waren die apparaten uiteraard buiten gebruik... Handig hoor, zo'n pasje :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:18

Ja, of dat je al vijftien keer bij zo'n apparaat gestaan hebt en dat ie het niet deed :') Echt vanalles geprobeerd, zelfs naar t dorp verderop gereden, niets lukte. Tot ze bij 'onze' supermarkt ineens ook zo'n geel ding hadden staan, daar deed ie het wel :')

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:21

Ik heb nu zo'n tijdelijke ov chipkaart. Is die nog wel geldig? Mijn 'echte' moet deze week binnenkomen (als het goed is).