Grote werkstukken heb ik wel allemaal bewaard. Ook al mijn agenda's slingeren nog ergens rond.
Voor de rest zeg ik: Ritueel verbranden
SpikkelFire
Geplaatst: 27-02-10 20:09
Ik ben nu ook aan het afstuderen en wilde ook alles ritueel verbranden. Volgens mn moeder was het zonde.
Mijn boeken verkoop ik gewoon, maar laat eerst mn vader lezen wat hij nog wil hebben (ligt ook een beetje in zijn interessegebied), oude documenten op papier gaan wel allemaal weg (misschien houd ik mijn collegeblokken, zijn er toch maar 4 in 4 jaar ), eindrapporten bewaar ik zowieso concept rapporten en verslagen gaan allemaal pleite, documenten op de pc gaan op de externe harde schijf, netjes geordend in mappen. Ik zit zelfs te denken om eindrapporten die ik alleen op de pc heb, uit te printen zodat ik het nog hard copy heb en bij de hand, maar weet niet of ik daar nog zin in heb als ik mn diploma heb.
Ik niet maar met rapport bedoel ik niet mn cijferlijst, maar echte rapporten. Dat zijn gewoon dingen die van pas kunnen zijn bij een toekomstige baan..
Zesiram
Geplaatst: 27-02-10 20:36
Is ook aan het verhuizen ( nou ja, alvast opruimen voor verhuizing..) en met hetzelfde dilemma
Rapporten van BO en VWO heb ik bewaard ( tenminste mijn moeder voor mij ), klassenfoto's, mijn jaarboek van het VWO, en mijn eindwerkstuk voor geschiedenis ( VWO oude stijl ). Het laatste jaar VWO was erg zwaar voor me i.v.m. familieomstandigheden, en ik heb wat aandenken aan docenten die me toen geholpen hebben, in de vorm van een boek waarin een docent wat geschreven heeft etc. Vrienden had ik maar een paar, daar heb ik nog steeds contact mee, maar echt spullen van hen als aandenken heb ik niet.
Ik zit nu vooral met mijn spullen van de uni. Alle losse aantekening etc. al weggegooid, een groot deel van de readers ligt er nog. Eigenlijk zonde om weg te doen, want interessante literatuur, ook voor mijn huidige functie. Maar in de meeste heb ik na het tentamen niet meer gekeken Werkstukken staan in de pc. Mijn scriptie en boeken bewaar ik wel, boeken gooi ik sowieso niet weg.
horseylove
Geplaatst: 27-02-10 20:39
van bijna alle mbo opleidingen heb ik me werkboeken bewaard, en aantekeningen. Dat is het verder niks
__Esther__
Geplaatst: 27-02-10 21:18
L_iek schreef:
Bij mij gaat alles in de container.
Bij mij ook.. of de fik er in zoals ik van plan ben met al mijn uitwerkingen van deze opleiding. Alles gaat weg ik wil op geen een manier terug denken aan mijn huidige school.
Na 5 jaar heb ik een flink deel van mijn boeken, schriften en paperassen bij het oudpapier gezet. Sommige boeken heb ik nog bewaard voor het geval dat... Na 12 jaar dacht ik: ik heb ze al die jaren niet gebruikt, dus huppekeeeeee wederom voor het oudpapier
Verslagen, schriften, reflecties etc heb ik bijna allemaal weggedaan. Scriptie heb ik wel bewaard Oh ja en mijn vouwmap met de hele leergang van de fröbelleergang heb ik ook nog, maar dat is gewoon naslagwerk zeg maar. Een aantal studieboeken heb ik verkocht en de rest staat nog boven in mijn boekenkast. Agenda's zijn ook allemaal weg. Tekeningen heb ik alleen de tekeningen die ik zelf ook mooi vind bewaard, de rest heb ik weg gedaan.
Ik hou alles bij. Wij hebben/hadden op de middelbare school 6 jaar bewaarplicht van nota's. Geloof dat het intussen wel veranderd is naar 1 jaar, maar ik hou het voor de zekerheid bij voor het geval dat een jonger nichtje/neefje/iemand anders het zou kunnen gebruiken. Op mijn laptop houd ik sowieso alles bij. Werkstukken, opstellen etc.
Ik heb tot nu toe alles bewaard. Agenda's ook! Alles ligt op zolder Leuk om te bewaren voor de kids later!
Marrjjollein
Geplaatst: 27-02-10 22:35
Mijn moeder bewaart echt alles, schriften, werkboeken, rapporten etc.. lk vind het zelf ook leuk om af en toe terug te zien
Marieke_K
Geplaatst: 27-02-10 22:36
Oude agenda's van de middelbare school bewaard, en wat schoolrapporten van de basisschool en verder niets.
Studieboeken van het hbo verkocht, scriptie ligt ingebonden in de kast en verder alles weggegooid van het hbo. Ik verkoop zelfs na een kwartaal mijn boeken van de uni Kijk er toch nooit meer in nadat ik een tentamen gehaald heb..
blackstar
Geplaatst: 27-02-10 22:38
Sommige nuttige boeken bewaar ik. (u en uw hond en kat en het rundveeboek, trekkerrijbewijs) Agenda's, schriften en werkboeken heb ik allang weg gemikt. Verslagen (stage en gewone) die bewaar ik.
moonfish13
Geplaatst: 27-02-10 22:40
Ik ben zo goed als klaar met mijn opleiding, maar alle boeken wil ik wel bewaren. De handboeken zijn ook wel leuk qua info. Altijd handig als ik eens wat op wil zoeken. Nu moet ik zeggen dat het niet superdure boeken waren gelukkig, dus dat kan ook best.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-02-10 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt
R0oszs
Geplaatst: 27-02-10 22:43
ik gooi alles weg, behalve straks die paardenboeken van me opleiding die ik nu volg, zijn mooie boeken, dat vind ik dan weer een beetje zonde..
maar ik heb niks meer van de basisschool en de middelbare en straks ook niks meer van het mbo (als ik geslaagd ben). Je hebt er toch niks meer aan, neemt alleen maar ruimte in
verslagen die ik op me laptop heb staan verwijder ik straks ook als ik dit jaar klaar heb en dus alles ingeleverd is
Emytje
Geplaatst: 27-02-10 22:44
Nou ik moet zeggen dat nu ik geen zolder heb ik wel veel makkelijker ben in dit soort dingen. Veel van de middelbare school heb ik weggegooid op misschien een biologie boek na. Afgelopen juli heb ik de opleiding apothekers assistent afgerond. Ik had daar met de verhuizing (ook in juli) al wat aantekeningen enzo van weggegooid, maar toen ik vorige week in de kleine kamer ging kijken (die dus als rotzooi kamer word gebruikt - hartstikke zonde), zag ik dat ik daar nog best wel wat van heb. De boeken wil ik wel bewaren, maar de rest gaat waarschijnlijk vrij snel toch de oud papier bak in.
Ik heb enkel nog wat boeken van het hbo die ik zelf interessant vind. Verder nog wat verslagen, werkstukken etc op een aantal cd's.. en das eigenlijk al
Ik was tijdens mijn studietijd al heel opgeruimd: wat ik niet meer nodig had, gooide ik weg Agenda's bewaar ik een jaar om eventueel nog wat dingetjes terug op te zoeken.
Aantekeningen die ik had gemaakt, gooide ik snel weg. Ik noteerde alleen wat ik nodig vond om te noteren voor het tentamen
Maar ik ben met dat soort zaken heel opgeruimd Maar kan me voorstellen dat het voor sommigen lastig is. Wat je weggooit aan feiten, kun je later ook wel weer ergens terugvinden.. is mijn gedachte
ik heb alleen mn agenda's nog van mn middelbare school. Inderdaad ongeveer dagboeken, hele verhalen van vriendinnen erin. Ik kan er nog steeds heerlijk in bladeren, alles nalezen en foto's bekijken (sommige zijn ook bijna halve foto boeken ). Van mn MBO heb ik mn boeken lange tijd bewaard. Het waren 2 mappen met allemaal dunne module boeken erin. Of ik die nu nog heb weer ik eigenlijk niet meer . Van mn HBO heb ik de meeste boeken nog. Persoonlijk heb ik er niks mee en mag alles ook weg
Dnek dat ik die bak maar is op moet gaan halen bij mn ouders... ben net afgestudeerd, dus die boeken kan ik ws nog wel verkopen verder mn afstudeer scriptie bewaar ik, evenals alle projecten die ik leuk vond om te doen (en waar het verslag ook leuk van is geworden).
Zo heb ik met 2 studie genoten een onderzoek gedaan voor Sacha (die schoenen winkel ) erg leuk, erg leerzaam geweest en een super verslag geworden dat bewaar ik, maar verder kan het me een beetje gestolen worden Scriptie bewaar ik natuurlijk wel, maar de rest
x_manon_x
Geplaatst: 28-02-10 17:13
Ik bewaar heel veel . Mn aantekeningen van mn middelbare school heb ik dan weer niet bewaart, maar wel al mn werkstukken en boekverslagen (boekverslagen staan meestal op de pc en werkstukken gewoon papier). Ik heb gemerkt dat je kinderen (haha ben nog maar 17 ) ze nog wel kunnen gebruiken. Nee, maar ik leende van mijn moeder ook altijd haar werkstukken als ik er weer een moest maken.
Aantekeningen van nu (doe nu verpleegkundige opleiding) bewaar ik wel denk ik. Staan wel dingen in die best interessant zijn, indd ook natuur-scheikunde en gewoon woorden, medicijnen en ziektes.
wegpleuren >< njah ik bewaar wel belangrijke aantekeningen enzo waar ik wat aan heb en grote werkstukken zoals pws ofzo, maar verder allemaal vernietigen=)
Karin
Geplaatst: 28-02-10 17:22
Ik geloof dat er nog wel het een en ander bij mijn ouders ligt. Mijn vader kwam laatst iig met de mededeling dat ze nog een krantje van me hadden gevonden dat ik als 8-jarige in de 3e (nu groep 5) in elkaar had gezet: 'Toen zat het er al in!'
Het enige wat ik zelf bewust heb bewaard zijn mijn agenda's. Die hebben hun nut ook al bewezen - ik heb laatst eindelijk eens een overzicht gemaakt van de concerten waar ik mijn leven naartoe ben geweest en een heleboel heb ik kunnen terugzoeken in oude agenda's.
Verder mis ik eigenlijk niets, dus mochten mijn ouders het willen opruimen nu ze zo druk in de weer zijn met de zolder: ze mogen hun gang gaan. Het enige waarvan ik hoop dat het nog opduikt zijn mijn boekenlijsten (N/E/D/F). Die heb ik ooit aan mijn zusje uitgeleend ter inspiratie toen zij examen moest doen, maar ik heb ze nooit teruggekregen. Die wil ik eigenlijk wel graag terug hebben om te bewaren.