Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:36

jeetje, heftig!
ook ik vind het heel erg dapper en knap dat je er nu wat aan wil doen, verder gaan met leugentjes vertellen is natuurlijk veruit de makkelijkste uitweg van dit probleem.

overigens, dat met tentamens herken ik helemaal, ik zeg het ook nooit als ik een tentamen niet haal omdat mn ouders dan gelijk hele preken gaan houden en enorm verwijtend doen de rest van t jaar. zo van 'dan moet je maar eens wat gaan doen want je hebt eigenlijk het hele jaar door vakantie' .

wel heel lastig trouwens ts, met die 2 jongens.
dat met die 18 jarige moet sowieso eindigen, maar moet je dat tegen de 20 jarige vertellen?

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:49

Heel veel respect dat je hetzelf zo om wilt gooien. Daar is echt heel veel moed voor nodig. Ik hoop echt van harte dat je zult slagen en je je beter zult gaan voelen in je eigen vel.
Wat ik wilde zeggen is al gezegd, maar ik denk inderdaad ook dat verwijzing naar psycholoog zal helpen, zeker als je dan even in een dip ziet en niet meer ziet zitten om verder te gaan met roer omgooien heb je iemand om op terug te vallen, of in ieder geval die je weer kan helpen weer in de goede richting te denken.
Heel erg veel succes in ieder geval! Ik hoop de steun die je hier krijgt je ook zal helpen en je zal sterken

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:50

Knap van je dat je je problemen nu eindelijk ziet en ook aan durft te pakken. Ik denk dat het nog heel erg gaat tegenvallen hoe zwaar dit word. Daarom zou ik je toch willen aanraden om hulp te zoeken!

Tegen beide jongens zou ik eerlijk zijn. Het is moeilijk en het is een hele k*t situatie, maar wel één die jezelf hebt gecreeërd. (niet banketstaaf bedoelt). Ze hebben beide recht op de waarheid.
Mijn vriendin is eens gedumpt met de smoes; 'Het gevoel is weg'. En dat was ook daadwerkelijk zo. Maar de jongen in kwestie ging ook nog eens vreemd. En ik vind het super laf dat je dat er dan niet bij verteld. Toen ze daar later achter kwam had ze het nog twee keer zo zwaar te verduren en kon de verwerking opnieuw beginnen.

Het is zwaar, maar wees tegen iedereen eerlijk. Het liefst met hulp erbij zodat je altijd iemand hebt om op terug te vallen. Heel veel sterkte en succes!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:55

Super knap dat je dit zo hier neer durft te zetten!
Heel veel succes en sterkte me de komende tijd en het gaat je vast lukken! :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:08

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen je beginpost heb gelezen, de rest niet.

Dapper van je dat je het hier neer durft te zetten. Je hebt de eerste stap al gemaakt en dat is door je probleem onder ogen te zien. Zag wel dat meerdere mensen al geadviseerd hebben om hier hulp bij te zoeken. Ik denk dat het in je eentje een hele moeilijke weg wordt, en hulp erbij is geen schande. Ik denk dat je wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Verder kan je met een professional kijken wat de reden is waarom je liegt. Ik denk dat hier veel problemen achter zitten. Het is belangrijk om daar ook aan te gaan werken, zodat dit in de toekomst misschien niet meer zo ver hoeft te komen.

Ik wil je heel veel kracht toe wensen voor de komende tijd. Het zal loodzwaar worden. En ik denk een tijd waarin je je echt vrienden gaat leren kennen. Mensen die echt van je houden zullen er voor je zijn. Sterkte meid!

:(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:11

Ik denk dat je het jezelf erg moeilijk hebt gemaakt, waarschijnlijk vind jij jezelf zoals je bent niet interessant genoeg en maak je daarom de zaken wat mooier en je bent waarschijnlijk ook bang om mensen voor het hoofd te stoten dus verzint smoesjes om telefoontjes en dergelijke te verbreken.

Besef wel dat je met al deze leugentjes ipv meer vrijheid steeds minder vrijheid voor jezelf hebt gecreëerd. Besef dat jij als jezelf gewoon de moeite waard bent!!!! En als mensen dat niet vinden nadat ze de waarheid horen, dan zijn ze het niet waard! Leer van jezelf te houden zoals je bent en durf je te laten zien zoals je bent, zonder leugens, zonder franje en extraatjes die niet waar zijn. Dan kun je eindelijk jezelf zijn en hoef je niet meer te denken over wat je zegt en of het niet conflicteert met wat je eerder hebt beweerd. Snel aan de slag, des te eerder je hier vanaf komt des te beter. Je zult best boze en teleurgestelde reacties krijgen, maar dat is te verwachten als je mensen hebt voorgelogen, maar daar ga je nu een einde aanmaken; doe je best en succes! Zo leven als je nu doet is niet goed voor je!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:14

Ik ben het helemaal met je eens fargo.
Alleen zijn sommige dingen die je schrijft makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je al zo zit vastgeroest in je patronen. Daarom denk ik dat de TS er wel wat hulp bij kan gebruiken :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:23

Ik denk dat je vnl jezelf een enorm schuldgevoel op legt.
Zoals iemand al eerder zei mbt leugentjes om bestwil. Uit gemakzucht of wat dan ook doet elk mens wel.
Dat is zowel zelfbescherming als om een ander niet te kwetsen.

Liegen is niet goed maar je kan jezelf ook helemaal gek maken. Ik neem aan dat er ergere leugens zijn dan dit? hier zie ik nl in allerergste 'leugen'' dat je met twee jongens gaat.
Misschien iemand die dichtbij staat vragen een objectieve blik en hoe je je uit je eigen spinneweb kan bevrijden.
Maar als je mij vraagt vind ik wat je nu hebt geschreven allemaal meevallen.
Ik vermoed dat je zelf weet hoeveel verder je bent gegaan en hoeveel verder je kán gaan en daaruit zelf conclusie kan trekken of je daadwerkelijk hulp nodig hebt of dat je je op glad ijs begeeft en 'de boel ff moet rechtzetten'.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:26

Precies mltex. Wat er in de beginpost staat is nog wel recht te trekken. Anderen zullen het je niet in dank af nemen, maar het zijn geen onoverkomelijke dingen.

Maar ik vermoed dat er nog wel wat meer achter zit. En alleen de TS weet of dat zo is. Als het zo is, denk ik dat hulp op z'n plaats is. Als het niet zo is, is het aan jou de loodzware taak om een aantal dingen recht te zetten...

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:41

Ik wil je wel even een hart onder de riem steken. Weet je je moet niet te hard voor jezelf zijn hoor, tenslotte ben je jong en dan maak je fouten. Nu het uit de hand loopt begin je er problemen mee te krijgen en gelukkig ben je nu zo ver dat je in ziet dat het een probleem is!
Eigenlijk ben je een computer vol rotzooi en moet je bestanden gaan opschonen.
Als eerste die andere man er uit! De enigste reden dat je hem nog hebt is dat je niet durft te zeggen dat je er klaar mee bent en je vindt het stiekum een kick dat het lukt. Snap ik best, maar het levert je meer ellende op dan plezier. Als dat is opgelost kun je waarschijnlijk al heel erg opgelucht ademhalen!
Verder zal ik je nog iets vertellen zodat je weet dat het altijd erger kan en dat zulke mensen ook gewoon door gaan met hun leven. Mijn vriendin had een relatie met een jongen waar ze al een jaar mee samen woonde. Zij en alle gezamenlijke vrienden wisten niet anders dan dat deze jongen zijn moeder had verloren aan borstkanker. Uiteindelijk bleek dit niet waar te zijn! Je snapt wel wat een ophef dit veroorzaakt heeft! Gewoon om even aan te geven dat het altijd erger kan!

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:44

He, super dat je dit durft te vertellen over jezelf.

Dit komt bij mij als eerste op
jij bent eigenlijk iemand die iedereen als vriend wil hebben en bang bent niet aardig gevonden te worden door anderen.
Kijk jij wil het eigenlijk voor iedereen zo goed en leuk mogelijk houden, waardoor jij in een situatie komt waardoor je moet liegen.
En liegen kan uitdraaien op een groter probleem.
vb je vriendjes.
Is het ook moeilijk om het woord NEE te gebruiken?
(zo ja dan...)
kan ik je evt als tip geven;
Probeer als iemand jou om een gunst vraagt eerst na te denken over hoe en wat, voordat jij in je enthousiame ja roept.
En zeg maar eens nee, vandaag komt het niet uit

Dit is dus mijn gevoel bij jou verhaal
suc 6 ermee

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:47

ten eerste, respect dat je het hier zo neer durft te zeggen. datje het erkent is al heel wat en dat is de eerste stap die je hebt moeten nemen.
de tweede stap is geen nieuwe leugens meer vertellen, ookal zijn ze nog zo klein, meteen recht zetten als er iets verkeerd begrepen wordt en als mensen je er op aanspreken dat je toen iets anders hebt gezegt dan nu, dan zeg je gewoon van, dat heb ik dan toen verkeerd begrepen of uitgelegt.
en ten derde, zoek inderdaad hulp/begeleiding. ga eens met je huisarts praten, misschien dat die je doorverwijst naar een psycholoog, maar deze kan je heel goed begeleiden en tot steun zijn ook als je tegenslagen krijgt.
en heeel belangrijk, hou je 18 jarige vriend niet langer aan het lijntje. vertel dat je geen gevoelens voor hem hebt, dat je hem heel aardig vind maar dat je gevoelens voor een ander hebt en dat je hart daar ligt. hij zal gekwetst zijn, maar daar komt ie wel overheen, hij is nog jong. je zal je dan in ieder geval al een stuk beter voelen. en zoals je verjaardag bv. dat zou ik ersonlijk dit jaar nog in 2en vieren. 1 bij je ouders en 1 in de randstad. anders heb je kans dat je meteen de hele bereput opentrekt terwijl je misschien de helft nog niet hebt opgelost.
heel veel sterkte en succes!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:58

Een psycholoog of een gedragstherapeut kan je hier zeker mee helpen. Dus wacht er niet te lang mee met een nieuwe HA etc.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:05

Hej TS,

Heel goed dat je alles onder ogen ziet! Ik zou willen zeggen: ga naar een maatschappelijk werker. Die kunnen je helpen om alles helder te krijgen en recht te krijgen. Daar kun je zo binnenlopen op spreekuur. Moet je gewoon even googlen waar die zit. In elke stad zit wel een Algemeen Maatschappelijk Werk vestiging.

Ten tweede: kijk voor jezelf welke leugens je echt recht moet zetten. Bijv. die van je ene vriendje en welke klein zijn. Want eerlijk is eerlijk: iedereen liegt weleens. Hetzij onbewust, hetzij bewust. Je moet alleen die grens bepalen van wanneer je te ver gaat. Je moet nu gaan kijken welke leugens jou in deze benarde situatie brengen en deze moet je zien op te lossen. Je hoeft je vriendje uit de randstad niet kwijt te raken, maar ben eerlijk tegen hem dat je hem meer als gewoon een vriend ziet.
Alles komt goed :) Gewoon even doorzetten en dan word je leven alleen maar beter, uiteindelijk.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:05

Ik vind het erg knap van je dat je je verhaal hier zo neer durft te zetten! En zoals anderen ook al zeggen, de eerste grote stap heb je al gezet, namelijk het onder ogen zien van je 'probleem'. Dat is een voorwaarde om verder te kunnen.

Je schrijft dat je niet goed weet hoe je het aan moet pakken met een HA. Als jij het prettiger vind om naar een onbekende HA te gaa, dan zou ik inderdaad in de randstad een HA gaan zoeken. Daar kun je dan je verhaal doen en de HA zal je een verwijzing geven voor professionele hulpverlening. Die kunnen je niet alleen helpen bij het oplossen van deze problemen, maar ook met je onzekerheid. Want je schrijft namelijk dat het juist bij tegenslagen (en dus onzekerheid) mis gaat.

Heel veel succes gewenst!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:16

Heel erg knap dat je je dit zo beseft en er nu ook echt wat aan wilt gaan doen. Aan de ene kant kan ik me goed voorstellen dat als ik één van de bedrogen personen zou zijn (bijv. 1 van je vriendjes of je ouders) in je verhaal, dat ik het heel moeilijk zou vinden als je dit allemaal zou gaan vertellen. Ik denk dat die mensen het zéker waarderen dat je nu eerlijk bent, maar dat de kans groot is dat ze je niet meer durven te vertrouwen... Maar ik neem aan dat je dit zelf ook al ontdekt had. Ik zit zelf al een tijdje bij een psycholoog, eerst 1x per week en nu ong. 1x per 2 weken. Ik heb hiervoor 2 andere psychologen gehad, maar omdat het daarmee niet klikte door het grote leeftijdsverschil wilde ik niet met die psychologen verder. Nu zit ik bij iemand waar ik me écht vertrouwd bij voel en met haar kan ik dan ook over heel veel dingen praten. Ik denk dat een psycholoog jou ook zéker goed kan helpen, maar dat kan ook alleen maar als je diegene de juiste informatie geeft, anders heb je er zelf nog niks aan. Heel veel succes met het oplossen van deze berg problemen, ik kan alleen maar zeggen : blijf altijd eerlijk en zet door tot je bereikt hebt wat je wilt, en zoek de juiste hulp.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:25

Hi TS,

zoals sommigen hierboven al zeiden, wat in de beginpost staat lijken meer leugens uit zelfbescherming, niet weten hoe je met situaties om moet gaan, anderen niet willen kwetsen, bang zijn om te falen (met je studie en de verwachtingen van je ouders bijvoorbeeld).
Het klinkt niet alsof je nou heel berekenend bezig bent maar meer alsof je er ´in rolt´.

Dat is klote en ik denk dat een gesprek met een psycholoog zeker handig is om de boel op een rijtje te krijgen.
Maar je bent geen slecht mens. Denk dat alsjeblieft niet.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:29

heel veel succes de komende tijd

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:45

Dubbelpost sorry :o
Laatst bijgewerkt door noudy op 24-02-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:51

Knap van je dat je het hier neer durft te zetten, en dat
jezelf inziet dat je fout bezig bent en het zo niet verder
kan gaan.
Nu je dat al zelf inziet ben je al een eind op de goede weg.
Wens je heel veel succes om alles recht te breien.

Imaginary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:49

Zoals al zoveel mensen hebben gezegd, wat goed dat je een einde wilt maken aan de oneerlijkheid.

Wat in mijn ogen het belangrijkste is is dat je erachter komt waarom je niet eerlijk bent geweest over dingen. Als je dat weet kun je het 'bij de bron' aanpakken en zal het stoppen makkelijker zijn. Ik zou zoals ook al meer mensen hebben gezegd ook beginnen met hulp zoeken. Zelf heb ik een tijdje bij een maatschappelijk werkster gesprekken gehad toen ik wat problemen had en dat heeft me heel erg geholpen. Ik kreeg bijvoorbeeld stappenplannen van hoe ik bepaalde gesprekken kon aanpakken etc. en ik denk dat jou dat in deze situatie ook heel erg zal helpen.

Het moeilijkste is om de eerste stap te zetten en die heb je nu gezet. Toch moet je nog veel eerste stappen zetten, bijvoorbeeld om hulp te zoeken. De drempel is altijd best wel hoog, vooral omdat het veel tijd en energie zl gaan kosten, maar toch zal het je helpen!

Ik wens je ontzettend veel succes en hoop dat je het recht kunt trekken zonder andere mensen te erg te kwetsen. Dan kun je ook verder met je leven en krijg je de kans je tegenover die mensen weer te bewijzen, en vooral tegenonver jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:08

Lieve TS, het klinkt mij in de oren alsof je heel bang bent voor conflicten en confrontaties. Je gaat ze liever uit de weg, en dan rol je van een smoesje in een web van verhalen waar je neit meer uitkomt.....

Ik heb nieuws.
Het is niet waar dat mensen je onaardig vinden als je een keer "nee" zegt. Het is niet waar dat mensen je laten vallen als je de waarheid zegt, ook al is die niet leuk.
Je bent prima zoals je bent, en mensen die dat niet vinden, zijn jouw vriendschap niet waard. Als ik je vriendin zou zijn, en je zou aan mij opbiechten, zou ik waarschijnlijk wel schrikken, en wel doorvragen ook. Maar ik zou het je wel vergeven, tenslotte vond je onze vriendschap de moeite waard om er iets heel moeilijks voor te doen: wat krom is, rechtzetten.
Misschien zou ik het even wel moeilijk vinden je te vertrouwen, maar dat komt ook wel terug. En misschien zijn er mensen die wel een vermoeden hadden, maar niet wisten wat..... die zullen blij zijn met de waarheid.

Denk dat de belangrijkste les voor jou is, dat als je het áltijd anderen naar de zin wil maken, op welke manier dan ook, als je altijd maar alle confrontaties uit de weg gaat, dat jij daar zelf de dupe van bent.
Het is prima om het een ander naar de zin te maken, het is goed voor een mens om te geven. Maar doe dat omdat jíj er voor kiest, niet omdat je je gedwongen voelt.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:19

je zult zien dat wanneer je straks de eerste stap hebt gezet die ook echt het moeilijkste was, als jou balletje zo éénmaal gaat rollen dan rolt ie bijna uit zichzelf verder.
probeer t dan niet te forceren en werk alles op je eigen tempo af.
ik vind het heel knap dat je deze stap hebt durven nemen,
nu nog in t echt, en je ziet t aan de meeste reacties hier al. mensen kunnen t alleen maar waarderen dat je eerlijk bent, dat zal irl ook zo gaan.. misschien vallen ze er eerst even over maar je zult zien dat t uiteindelijk wel mee valt, wees eerlijk, beter laat dan nooit.

sterkte meid!! (mn pb staat open om je hart even te luchten)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:30

Lotje02 schreef:
Ik vind het heel knap en dapper van je dat je je probleem onder ogen durft te zien en het op wil lossen. Het zal niet makkelijk zijn, dus als ik jou was zou ik professionele hulp zoeken. Samen kunnen jullie uitzoeken waarom je leugentjes verteld en wat eraan te doen is.

Heel veel succes en sterkte!

Dit wilde ik ook zeggen!
Succes, je kan het! Je bent al een heel eind met dat je het iig beseft, en je er wat aan wil doen. Je kan niet meer terug, want je bent al begonnen, maak het af! :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:10

Ik heb alleen de beginpost gelezen en ik ga er daarbij vanuit dat die wel op waarheid gebaseerd is :+

Dit fenomeen komt mij bekend voor. Je moet jezelf goed inprenten dat er wellicht al mensen in je omgeving zijn die weten dat je liegt. Ik heb zelf ervaring met iemand in mijn omgeving die liegt. En ik denk dat diegene zichzelf er het hardste mee heeft door de waarheid niet te vertellen. Want op een gegeven moment gaan mensen merken dat er dingen niet kloppen in je verhalen en in plaats van dat ze dat tegen jou zeggen, hebben ze het er onder elkaar over. Zo ook met degene die liegt in mijn omgeving. Iedereen weet dat haar verhalen niet kloppen maar er is nooit iemand die haar daar zelf op aanspreekt. Wel wordt op een gegeven moment alles wat ze zegt met een grote korrel zout genomen. Ze is niet geloofwaardig dus wat zij te zeggen heeft telt gewoon niet. Zo werkt dat gewoon.

Zou ze morgen naar iedereen uitspreken dat ze dingen verzint, dan is er niemand die daar stijl van achterover slaat. Het opbiechten zal dus voor haarzelf erger zijn dan voor haar omgeving omdat ze voor haar omgeving allang als ongeloofwaardig en dus niet volwaardig beschouwd wordt en iedereen allang weet dat ze alles aan elkaar liegt.

Snap je een beetje wat ik bedoel te zeggen?

Mijn tip: kom gewoon uit de kast met je leugens. De mensen in jouw directe omgeving hebben allang gemerkt dat er dingen in je verhalen niet kloppen. Zij zullen dus nergens van opkijken. Voor jou is dit het ergste, je moet over die drempel heen. Misschien maakt de wetenschap dat je waarschijnlijk toch al niet als geloofwaardige gesprekspersoon gezien werd het makkelijker over die drempel heen te stappen.

En hopelijk geloven ze je in de toekomst dan wel als er een keer ECHT iets aan de hand is. Succes!