Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:23

Hiermee zal haast niemand het eens zijn maar
Slaan is voor mij de beste manier van opvoeden..
ik heb zelf ook genoeg tikken gehad en ik dat heeft op mij een prima effect gehad.
Mijn kinderen zullen later ook een tik kunnen verwachten als ze iets fout doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:25

Slaan is op zich een teken van onmacht , maar een kind eens een beetje pijn doen of laten schrikken kan geen kwaad vind ik :)

Als je fijn met kinderen omgaat en ze de ruimte geeft om op te groeien , te leren , en zich op een gezellige manier uit te leven , dan moeten ze zich ook kunnen gedragen en anderen niet tot last zijn. Is een kind dan TOCH nog vervelend en blijft het bvb. steeds een klauw chips pakken op een verjaardag terwijl pa / ma al een keer hebben gewaarschuwd dat dat zo niet de bedoeling is , en ze blijven toch doorgaan , dan vind ik er niks mis mee als ze eens even stevig knijpen in een armpje om dat kind even duidelijk te maken dat het niet naar die chips toe mag en dat het soms gewoon moet luisteren :P

Een kind in elkaar rossen is natuurlijk niet nodig , maar eens een tik op een klauwtje of iets dat moet kunnen hoor. Inderdaad wie niet horen wil....enz.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:26

benangelique schreef:
tussen slaan en een corrigerende tik zit in mijn ogen een wereld van verschil. wanneer een peuter al 4x de stereo aan heeft gezet en het nog een 5e keer wil proberen, krijgt het van mij toch echt een tik op de vingers.

wanneer er echter sprake is van een conflict, is slaan idd een teken van onmacht.

Ik heb het altijd op z'n "supernanny's" opgelost. Kinnetje vast, oogcontact, heel duidelijk zeggen dat het niet mag. Het idee dat mama boos was, was vaak al een reden tot een huilbui ;)

Ik heb ergens als [***] gewerkt waar me in dit soort situaties verteld werd het kind een tik over de vingers te geven... ik sla mijn eigen kind niet, en andermans kind al helemaal niet. En wat was het kind overstuur van mijn boze blik :o Alsof de wereld verging :Y) Vervolgens opgepakt, weer ergens anders met leuk speelgoed neergezet en het probleem was weer over.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:27

Je hebt er verschillende manieren van.
Slaan kan onmacht zijn, maar sommige ouders gebruiken ook een opvoedkundige tik. Met dat laatste is niks mis vind ik.
Ik kreeg soms vroeger ook wel eens een tik :')

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:27

unicorn_kiss schreef:
ik heb zelf ook genoeg tikken gehad en ik dat heeft op mij een prima effect gehad.

Ik ben het niet eens met je 2e zin. De beste manier is een kind kunnen uitleggen waarom iets niet mag en je grenzen stellen.
En waarschijnlijk was je zonder die tikken ook wel een goed mens geworden ;)

veerlee65

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:41

slaan is zeker onmacht, je weet het niet meer op te lossen en projecteert zo je eigen verdriet op iemand anders. een tik ga je niet dood aan maar het is denk ik niet de oplossing, zeker kan ik wel begrijpen dat ouders het soms ook gewoon niet meer weten, het zijn ook maar mensen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:42

Adil18 schreef:
Bon_Bon schreef:
ahh ik ben wel voor een opvoedkundige tik is.
Dan bedoel ik dus niet, blauw oog, tand door je lip of de hoek ingeramd worden.
Ik heb als kind zijnde ook wel eens tik op mn handen gehad als ik voor de zoveelste keer ergens aan zat waar ik niet aan mocht zitten.
Of een draai om mn oren als ik een grote mond had.

En ik kan zeggen ik had (en heb) respect voor mn ouders, ik ben netjes opgevoed. Ik was moeilijk opvoedbaar (toen me ma voor advies langs huisarts ging kon ik per direct uit huis geplaatst worden) mn broer was ook moeilijk opvoedbaar, alleen mn zus was 'makkelijk'
sommige kinderen zijn gewoon lastiger dan anderen, als mijn moeder mij straf gaf, dan gaf ik daar niet om, stel je was strontvervelend aan tafel dan werd je gewaarschuwd, dan kreeg je je tweede waarschuwing dat als je niet ophield je een draai om je oren zou krijgen, ging je dan nog door dan kreeg je m ook. En de volgende keer bedacht je je wel twee keer of je door ging. Niet dat slappe gedoe van op het stoute trapje of van die onzin.

Lijkt alsof ik mezelf hoor praten :D

hahahah heel veel mensen met mij denken zo, gelukkig maar!!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:43

Miryamk schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik ben het niet eens met je 2e zin. De beste manier is een kind kunnen uitleggen waarom iets niet mag en je grenzen stellen.
En waarschijnlijk was je zonder die tikken ook wel een goed mens geworden ;)

Dat laatste ben ik met je eens hoor.. je opvoeding vormt je tot wie je bent, maar dat heeft ook zijn grenzen. Of die tik er nu bij kwam of niet, het zou weinig verschil betekenen. Wel denk ik dat je als ouder met kind in de kleutertijd een aangenamer leven kan genieten met een veroorloofde tik of knijp. Zeg gerust een goeie draai rond de oren wat mij betreft. Een eigenzinnig kind zal naar mijn idee niet reageren op een goede blik. Dat went namelijk te snel. De angst voor een tik zorgt er imo meer voor dat het kind zijn gedrag niet zal herhalen. Zo dacht ik er als kind over, voor zover ik me kan herinneren.
Maar feit is ook dat elk kind een andere opvoeding nodig heeft.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:46

Ik ben vroeger niet geslagen, maar ik heb wel corrigerende tikken gehad. En dat vind ik een heel verschil :).

Ik ben ook van mening dat een 'opvoedkundige tik' moet kunnen. In gezinnen zie ik het toch ook behoorlijk
vaak, en dan hang ik echt niet meteen aan de telefoon met jeugdzorg. Ik twijfel of ik het zelf zou toepassen
als ik zelf moeder word, maar ik sta er niet negatief tegenover.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:48

unicorn_kiss schreef:
De angst voor een tik zorgt er imo meer voor dat het kind zijn gedrag niet zal herhalen. Zo dacht ik er als kind over, voor zover ik me kan herinneren.

En dat is juist iets dat ik niet wil. Ik wil geen onderlinge verhoudingen die gebasseerd zijn op angst, het moet gebasseerd zijn op respect.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:49

klein voorbeeld:

staat loeihete kop thee op tafel, je hebt kids die na een keer zeggen afblijven, is heel heet doet auw, er ook daadwerkelijk afblijven.
Zijn ook zat kids die dat niet doen en toch proberen erbij te kunnen.
Ik zal een keer zeggen afblijven is heet doet auw, wil kind erna toch aanzitten is het flink goeie tik op het handje liever een keer pijn in je handen dan een brandwond.
En heb te vaak gezien dat een stout trapje niet werkt, imo werkt het alleen door een 'vreemde' die het zegt of bij een uiterst braaf kind.

Kinderen worden zoiezo niet als kleine monsters geboren zo worden ze gemaakt door ouders die niets begrijpen van opvoeden, die kinderen worden alleen gevoed!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:51

Slaan om het slaan komt denk ik vaak voort uit onmacht ja.
De corrigerende/pedagogische tik vind ik een lastig begrip. Wat wil je op dat moment voor emotie aan je kind geven? Angst? Pijn?
Veel mensen noemen ook dat die tik gebrukt mag worden als het kind (bijvoorveeld), na meerdere malen weer met het handje ergens heen stuurt waar het niets te zoeken heeft :D .
Is dat dan ook niet onmacht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:54

slaan is onmacht ja... klopt........

als een 600 kilo wegend dier met meer kracht in diens rechteroor dan ik in mijn hele lijf heb, dan zal ik inderdaad moeten slaan......... omdat ik fysiek niet sterker ben dan het paard........

klopt als een bus :)

Ik voed mijn kind ook op met het principe dat er gewoon autoriteit is ......... gaat ze over mijn grenzen heen dan kan ze die draai om haar oren verwachten.........

daarnaast heeft ze alle vrijheid die ze kan krijgen........

ik voed mijn kind op zoals ik mijn paarden opvoed........ en voorlopig heb ik een fijn kind, en fijne paarden afgeleverd :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-02-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Gebaseerd , met 1 S ;)

Is wel waar wat je zegt , maar respect kun je afdwingen door heel eerlijk te zijn en het kind de kans te geven , maar heb je een draakje die echt tot het gaatje gaat dan zal er wel een consequentie aan moeten hangen , dat er echt iets onprettigs gebeurd als het kind niet luistert.

Als dat dan een tik op een klauwtje is is dat toch prima vind ik.

Volgende keer heeft een kind dan wellicht wat meer respect voor de ouder en zal het eerder luisteren , want ze hebben dan wel door dat diegene het ècht meent.

unicorn_kiss

odetteke schreef:
unicorn_kiss schreef:
De angst voor een tik zorgt er imo meer voor dat het kind zijn gedrag niet zal herhalen. Zo dacht ik er als kind over, voor zover ik me kan herinneren.

En dat is juist iets dat ik niet wil. Ik wil geen onderlinge verhoudingen die gebasseerd zijn op angst, het moet gebasseerd zijn op respect.

En toch heb ik ongelofelijk veel respect voor mijn ouders, geweldige mensen :)
Zoiets gaat een beetje hand in hand,
zo'n angst stelt ook heel weinig voor
(tenzij je je kind door elkaar rammelt)

En wees gerust, een kind dat luistert komt voort uit angst voor 'iets' (een boze blik, boze woorden),
een kind kent het begrip respect namelijk nog niet.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-02-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:56

KiWiKo schreef:

als een 600 kilo wegend dier met meer kracht in diens rechteroor dan ik in mijn hele lijf heb, dan zal ik inderdaad moeten slaan......... omdat ik fysiek niet sterker ben dan het paard........

Dus jij hebt kinderen van 600 kilo in wiens rechteroor meer kracht zit dan in jouw hele lijf? :+

*kijkt opeens met hele andere ogen naar Kiwiko's dochter* :')

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:57

KiWiKo schreef:

Maar we hebben het over kinderen he kim ;)

pmarena schreef:
Gebaseerd , met 1 S ;)

:o Niet helemaal helder meer, nauwelijks geslapen afgelopen nacht :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:57

Bon_Bon schreef:
klein voorbeeld:

staat loeihete kop thee op tafel, je hebt kids die na een keer zeggen afblijven, is heel heet doet auw, er ook daadwerkelijk afblijven.
Zijn ook zat kids die dat niet doen en toch proberen erbij te kunnen.
Ik zal een keer zeggen afblijven is heet doet auw, wil kind erna toch aanzitten is het flink goeie tik op het handje liever een keer pijn in je handen dan een brandwond.

Als zoiets vaker voorkomt dan ben ik toch heel simpel hoor : trek die thee maar eens om en brand je fikken maar eens , dan doe je het de volgende keer zeker niet meer en begrijp je wellicht ook beter als ik de volgende keer waarschuw ;)

Natuurlijk dan niet kokend water erin doen want het kind hoeft geen 2 maanden met een brandwond rond te lopen :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:58

ik heb mijn post aangepast........ ik ging er vanuit dat het over paarden ging :D

bij de libellesite had ik ervan uitgegaan dat het om kinderen ging :)

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:02

Citaat:

Ik denk dat je die angst juist niet moet onderschatten. Vooral niet als je een jong kind hebt (als ze ouder worden wordt het sowieso minder effectief, gaan ze terugslaan. Heb je dat weer ;) )

Als iemand die 3 of 4 keer groter is van jij voor je komt staan en eens flink zijn stem verheft, is dat al flink eng lijkt mij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:04

unicorn_kiss schreef:

En wees gerust, een kind dat luistert komt voort uit angst voor 'iets' (een boze blik, boze woorden),
een kind kent het begrip respect namelijk nog niet.

Het begrip niet nee, maar een peuter kan enorm goed begrijpen dat bepaalde dingen papa en mama blij maken en sommige dingen juist niet. Uitleg over gevaar komt bij een 2 jarige prima aan, dan is er voor een volgende situatie als je zelf een paar tellen de kamer uit bent ook niets aan de hand.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:05

AniqueN schreef:
Citaat:

Ik denk dat je die angst juist niet moet onderschatten. Vooral niet als je een jong kind hebt (als ze ouder worden wordt het sowieso minder effectief, gaan ze terugslaan. Heb je dat weer ;) )

Als iemand die 3 of 4 keer groter is van jij voor je komt staan en eens flink zijn stem verheft, is dat al flink eng lijkt mij.

Precies, en dat kan voor een kind meer angst opwekken dan een tik.
Ligt aan de aard van het kind.
Terugslaan op latere leeftijd, dat is dan weer een kwestie van respect

CoopersB

Als ik nu zie hoe kinderen zich gedragen,wat ze doen.
denk ik dat hoefde ik zelf vroeger niet te doen,haalde ik niet eens in mijn hoofd!!!

Ik heb vroeger ook een tik gehad om mij een beetje bewust te worden,van naar wie ik moest luisteren.wat heb ik vaak heeeeel snel de trap op gerent om maar op tijd op mijn kamer te zijn als ik iets deed wat niet mocht!!!!
Ik ben er niet slecht van geworden,en ik heb geen trauma`s,maar ik weet wel wanneer je iets kan doen en wanneer je niet iets kan doen!!

Al dat zachte gedoe!! 1x waarschuwing,2x waarschuwing en de 3de keer merk je vanzelf wat er gebeurt als je niet luisterd!!!.

Rosaa

wat pmarena zegt ben ik het mee eens. Ik heb wel eens mijn vingers aan de kachel gebrand. Zo leer je het wel af, en ik zat nooit meer met mijn klauwtjes aan de kachel.

Een corrigerende tik heb ik absoluut geen problemen mee, en ik heb mijn deel ook gehad en ik was ze ook echt nodig. Je denkt echt wel een keer extra na als je weet dat je een tik kan krijgen. Op de trap of in het hoekje zijn altijd wel leuke dingen te doen. Moet wel zeggen dat als ik oppas op mijn nichtje ik ook iemand ben van " niet doen, doet auw " omdat dit niet mijn kind is, en het niet aan mij is dat kind een tik over de vingers te geven.

Urielle

Bij mij is het de uiterste grens.
Stap 1 is zeggen dat ik iets niet wil en waarom ik dat niet wil
Stap 2 is op strenge toon herhalen dat ik bepaald gedrag niet wil
Stap 3 is herinneren aan de consequenties
Stap 4 is apart zetten, eventueel 1 keer proberen terug op de plaats te zetten als ze wegloopt
Stap 5 is over de knie

We komen zelden aan stap 5, maar ze mag best weten dat mama niet eindeloos blijft zeggen dat iets niet mag, en dat als ze ergens tegenin gaat daar consequenties op volgen.

Dit stappenplan geldt overigens alleen in situaties waar geen gelijk ingrijpen voor nodig is uiteraard :P