Wees beleefd in het OV!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:38

Yamcha schreef:
Nu de andere kant:

Beleefd zijn loont tegenwoordig niet zo meer, mensen kijken je raar aan, en groeten is uit den boze.....

't Is net alsof ze doodsbang zijn dat je ze berooft ofzo, als je je netjes gedraagt. En dan ben ik echt niet overdreven aardig, maar ik stel vragen met alstublieft erin, en ik bedank mensen.

Ja dat vind ik ook, zeg ik netjes goedendag, wordt je raar aangekeken. Ik vind het vooral erg dat als je wilt uitstappen uit de trein dat mensen dan al gaan instappen, kan daar zo niet tegen! En ik zie dit vaak gebeurden onder de mensen van boven de 30! Meestal zeg ik er wat van.
Alleen kan ik slecht staan in de trein/bus ivm rugklachten dus ik sta eerlijk gezegd niet gauw op voor een ander.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:48

Ik slaap altijd in de bus/trein met muziek in m'n oren (en ik ben écht geen asociaal type, heb mijn muziek niet hard, maar gewoon zachtjes radio 538 aan, ik hoor wel als de conducteur/stem in de bus zegt welke halte we zijn). Dus ik zie het waarschijnlijk niet eens als een oudere wil zitten,omdat ik dan ogen dicht heb... Al moet ik zeggen dat ik in de bus meestal alleen zit op een plekje en er de ouderen dus gewoon naast me kunnen gaan zitten... Rustige busverbinding, weinig mensen.. Maar als ik het zie, dan zal ik gerust mijn plekje afstaan aan een oudere.. Heb ik al eens gedaan in de trein...

Sommige buschauffeurs wachten trouwens ook niet met wegrijden totdat de oudere persoon zit! Dus dan zie je ze echt wankelend naar hun plekje strompelen. Dat vind ik wel echt asociaal, wacht dan gewoon even 10 seconden totdat het oudere persoontje zit!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 27-01-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:49

Dat duwen word ik idd ook echt gek van. Opmerking hier eerder in het topic vind ik ook een beetje apart, ik val dus snel flauw en das geen pretje hoor in de trein, heb dat al eens gehad met dat staan. Tegenwoordig als er nergens een zitplekje is zoek ik gewoon 1e klas op, mag volgens mij zelfs officieel van de NS.

Bussen bij ons in de stad zit ik gelukkig nooit in als het vol is, ga nooit op de speciale (bij ons rode) stoeltjes zitten voor ouderen/minder validen. Dat vind ik zo asociaal. Als er een ouder iemand (boven de 60 denk ik), zou binnenkomen en er staat niemand voor die persoon op zou ik wel opstaan. Ook altijd zo aso, van die mensen die heel demostratief aan het gangpad zitten met bij het raampje een tasje. Daar ga ik juist altijd expres aanvragen of een plekje vrij is :D

Zakenmannen zijn inderdaad niet vriendelijk in het openbaar vervoer. Eén keer iets meegemaakt, ik zat samen met mijn zusje in zo'n 4zitter met de tassen netjes tussen onze benen (waren wel grote tassen). Hele coupe was bijna nog leeg, komt er een oudere man naast me zitten met een heel chagerijnig hoofd. Begon vrijwel meteen over mijn tas te zeuren. Weet niet meer precies hoe het ging maar de tweede keer dat hij een trap (!) tegen mijn tas gaf hardop gevraagd waarom hij tegen mijn tas aan zat te schoppen. Iedereen die in de coupe zat die luisterde mee. Op een gegeven moment werd die man zo vervelend met dat schoppen tegen mijn tas dat ik de conducteur ben gaan halen, die zou na de volgende stop komen kijken. Maar nee hoor geen conducteur, gelukkig was die man wat gekalmeerd nadat ik dat had gedaan. Halte erna stapte hij uit en wensde ik hem nog een fijne dag toe, hij snauwde mij met een rood hoofd toe iets over hoe een dom blondje ik wel niet was :') Oja, die man begon ook al lekker met telkens echt over me heen een blikje bier op het tafeltje te zetten en weer te drinken en overdreven asociaal de krant te lezen.

Toen die man uit de coupe was hoorde je iedereen er over praten wat een maffe vent dat wel niet was. En hij zag er echt uit als zo'n professor of zakenman oid.

Wat Yamcha zegt herken ik ook heel erg! Hier is het heel normaal om gedag te zeggen tegen de buschauffeur, als ik dat in Amsterdam doe (studie), word ik heeeel raar aangekeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:50

fjordjes schreef:
Yamcha schreef:
Nu de andere kant:

Beleefd zijn loont tegenwoordig niet zo meer, mensen kijken je raar aan, en groeten is uit den boze.....

't Is net alsof ze doodsbang zijn dat je ze berooft ofzo, als je je netjes gedraagt. En dan ben ik echt niet overdreven aardig, maar ik stel vragen met alstublieft erin, en ik bedank mensen.

Ja dat vind ik ook, zeg ik netjes goedendag, wordt je raar aangekeken. Ik vind het vooral erg dat als je wilt uitstappen uit de trein dat mensen dan al gaan instappen, kan daar zo niet tegen! En ik zie dit vaak gebeurden onder de mensen van boven de 30! Meestal zeg ik er wat van.
Alleen kan ik slecht staan in de trein/bus ivm rugklachten dus ik sta eerlijk gezegd niet gauw op voor een ander.

Ik merk trouwens ook dat mensen van middelbatre leeftijd vaak denken óch die jonge staat wel op' en ze bedenken zich nooit dat die van 20 misschien ook niet lang kan staan oid. Maar je word er dan niet op aangesproken en ze staan heel zelden zelf op. Vaak wel een hele kwade kop erop :Y).

Fenna_s

Re: Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:00

Hier in Friesland zijn de bussen niet altijd zo vol,
maar ik merk wel dat er bijna niemand is die een oude man of vrouw de bus even in helpt. Kan me er wel aan storen.
Mensen die uitgebreid zitten te bellen, ook mateloos irritant.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:00

ukkiepuk schreef:
Giolli schreef:
Ik zelf zit nog op een middelbare school, en ben 13.

+:)+ Ben blij dat er nog jongeren van jouw leeftijd zijn die wél goedgemanierd zijn, top!

Bedankt hoor! Leuk complimentje! :+:

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:02

Ik ga sowieso niet graag met het OV. En wat hierboven gezegd wordt, daar ga ik helemaal in mee... Ouderen denken er haast nooit over na dat ik als 17-jarige ook rugklachten kan hebben.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:04

Yamcha schreef:
Vind het idd ook erg asociaal gedrag, maar mensen worden sowieso steeds asocialer.

Maar in voorbeeld 1, vind ik jou ook neit zo beleefd, wel dat je een plekje vrijmaakt, natuurlijk, maar om anderen er zo op te wijzen, vind ik niet erg netjes. Het is niet aan jou om anderen op te voeden.

Ow, heeft niks met opvoeden te maken, maar aan een enorm egoistisch gedrag van een hele coupe vol met studenten. Iets wat op dat moment pisnijdig maakte. Laat andere mensen zich maar de ogen uit hun hoofd schamen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:07

Ik ga zelden met de bus, maar als ik het doe, groet ik ik de chuaffeur altijd bij het verlaten van de bus.

Als ik denk dat het druk wordt in de trein, ga ik altijd op het balkon zitten, bij de deur op zo'n klapstoeltje. Veel mensen hebben daar hun vouwfiets neergezet, soms dus ook tegen zo'n klapstoeltje aan. Dat vind ik zo asociaal. Laatst had ik het ook, ben heel demonstratief vlak naast de vouwfiets gaan zitten die iemand net niet tegen het stoeltje had gezet. Toen ze eruit wilde en d'r fiets pakte, had ze geen idee. Keek me niet aan, zei niets..
Ik heb het ook vaak genoeg meegemaakt dat de trein overvol is en dat er dan mensen zijn die alsnog hun tas naast zich hebben staan. Als ik merk dat het druk wordt, haal ik mn tas gewoon op schoot. Het valt me trouwens ook op dat veel mensen ook niet durven vragen of ze mogen zitten op de plek waar iemand zijn tas heeft geplant.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:09

Jeetje wat een verhalen hier..
Maar laats was het bij mij andersom.
Ik zat in de trein en er kwam een vrouw van rond de 60/70 tegenover mij zitten.
Begon al snel te zeuren over de slechte verbinding door de sneeuw etc. Na 20 minuten minderen we vaart en kijkt ze heel erg geschokken over haar breiwerkje heen naar mij, of ik wist of het station woerden (?) was. Ik zei dat ik geen idee had, omdat ik niet bekend was daar. Toen aan het meisje naast mij die ik ook niet kende. Dit wist het wel. Gelijk sprong ze op en deed haar breiwerkje in haar tasje en stond snel op en schreeuwde zowat dat het dom was dat het niet gemeld was enzo, sloeg nergens op maar heb haar gewoon genegeerd. Ze zette haar tasje op het tafeltje en haalde haar jas van het haakje en slingerde haar tasje van het tafeltje, kon hem nog net recht op houden. Daarna gebeurde precies hetzelfde maar viel het tasje van het tafeltje. Ik pakte het tasje op en zette hem op het tafeltje met het idee, dan hoeft die vrouw weer een keer minder te bukken en minder stress. Ineens kijkt die vrouw om en kijkt ze me aan alsof ik haar heel wat aan doe, dus ik zeg netjes, uw tasje viel door uw jas dus ik zet hem nu weer hier neer. Begint ze ineens te schreeuwen dat ze er ook niets aan kan doen dat de trein om moet rijden en dat ik asociaal ben als een gevallen tasje al te veel is voor mij enzo.. Ze dacht kennelijk dat ik boos was, maar dat was ik echt niet... Heeel raar en toen schreeuwde ze nog tegen de condecteur dat hij voor haar koffertje stond..
Dat andere meisje had alles gezien en die zei toen ze weg was tegen mij dat het goed bedoeld was van mij en dat die vrouw kennelijk niet stressbestendig is.

beetje vreemd, niet waar?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:13

Tja idd dat zijn van die dingen :x..
Ik probeer altijd op te staan en ruimte te maken.

Waar ik me dan nou wel weer aan kan ergeren is dat mensen gelijk naast jou neerploffen terwijl er verderop in (vooral) de bus nog genoeg plekken zijn. Hallo mag ik ook een beetje ruimte????

De buschauffeur groeten doe ik over het algemeen altijd wel, maar wel alleen bij binnenkomst. Voel me dan weer zo aso als ik bij uitstappen door die hele bus tot ziens tegen de chauffeur tot ziens blèr....

Ow en de grootste ergernis ever: zakenmannen die op vrijdagmiddag met hun blikjes bier hun complete sociale netwerk door de trein schreeuwen met collega of telefoon. Kan me daar ook kapot aan ergeren...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:16

wat ik nooit snap.. Mensen gaan zomaar naast je zitten! oke prima, niets mis mee. Maar ik vraag het altijd.. Vind ik normaal. Maar soms kan ik net mijn tas weghalen, anders zit er gewoon iemand op!
Als ik mijn tas al heb weggelegd gaan ze gewoon zitten zonder wat te zeggen.. vreemd vind ik dat

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:16

SSDesign schreef:
Ja dat is inderdaad behoorlijk onbeschoft... Maar ik heb het wel eens anders meegemaakt in de bus. Ik zat in de bus van Uden naar Eindhoven en bij Gemert kwam er een mevrouw van ik denk een jaar of 50 - 60 de bus in. Er waren enkele stoelen nog vrij, maar mevrouw liep ze allemaal voorbij en kwam in het achterste gedeelte van de bus. Eerst bleef ze even staan en daarna begon ze iemand te commanderen dat die op moest staan. Oke prima, geen probleem als er nergens meer plaats is. Maar mevrouw bleef maar door zeuren, met hier en daar een scheldwoordje tussendoor. Hoe de jeugd van tegenwoordig wel niet was!!

Na enkele minuten geeft die jongen toch maar toe. Hij staat zijn plekje af aan de mevrouw, terwijl de bus nog steeds niet vol zat. Die jongen kon dus gewoon niet naast zijn vriendin zitten, omdat die mevrouw gewoon bijzonder brutaal was en geen genoegen nam met een andere zitplek. Vervolgens begint mevrouw uitgebreid te praten, op een nogal aparte manier. Zo vond ze het stom dat alle leerlingen/studenten vakantie hadden en zo had ze nog een hele hoop commentaar dat ze niet voor zich kon houden. Ook begon ze uitgebreid vragen te stellen aan het meisje waar ze naast zat. En alsof dat nog niet genoeg was, begon ze ook nog eens haar boterhammen uitgebreid te smeren en op te eten.

5 minuten voordat we bij de eindhalte waren, kwam er weer een plekje vrij (bus zat inmiddels wel vol). Dus die jongen komt direct naar die oude vrouw toelopen met de vraag of hij misschien weer naast zijn vriendin mag zitten. Het vrouwtje ging volledig uit haar dak!! Hoe hij het in zijn hoofd kon halen!! Echt belachelijk. Uiteindelijk heeft ze toegegeven en is ze toch maar ergens anders gaan zitten. Maar dit vond ik echt heel erg asociaal (net als de andere mensen in de bus die maar toekeken).

En ja dit is nog maar één van de ergernissen in het openbaar vervoer...

Oehw, dat kan ook. Is inderdaad absoluut niet netjes van deze mevrouw!

Breezke schreef:
Ik ben het ook met je eens.
Ik reis zelf ook met de trein(Valkenburg naar Maastricht) en meestal zit de trein bomvol.

Laatst was er nog een mevrouw tegen de 40? die toch maar klaagde over te weinig zitplekken.
Ik had een plaatsje en vrij veel tassen bij me,sorry maar toen ben ik gewoon blijven zitten.
Iemand die er kerngezond uitziet kan naar mijn mening staan,ik betaal niet voor niets 70 euro per maand voor de trein.

Met je eens, voor een gezond iemand met een 'jonge' leeftijd ga ik ook niet staan. Echter voor minder mobiele mensen maak ik graag een plekje vrij. Waar ik het niet me je mee eens bent is dat je tassen overal neerpleurt. Mensen betalen voor een kaartje en hebben het recht ergens te zitten. Je tassen houd je maar op schoot, onder je stoel, voor je voeten of in het bagagerek.

RedPassion schreef:
Ik wil het niet goedpraten en erger me ook aan het geduw bij in- en uitstappen, maar ik denk dat het feit dat er maar heel weinig in- en uitstaptijd is niet helpt.

Laatst was ik bij mijn zusje in Amsterdam en ik wilde rustig de tram instappen dus liet iedereen voorgaan. De deuren gingen halverwege de stroom mensen al bijna dicht en toen ik er eindelijk was stond ik voor een dichte deur. :+
Advies van mijn zusje was dus ook om 'gewoon' jezelf tussen die mensen te proppen. Ik vond het niks. :n

Als je met de trein gaat is er altijd genoeg tijd om in- en uit te stappen. Daarnaast kijkt er altijd een conducteur of er niemand meer tussen de deuren staat.

melsh schreef:
Ik ga sowieso niet graag met het OV. En wat hierboven gezegd wordt, daar ga ik helemaal in mee... Ouderen denken er haast nooit over na dat ik als 17-jarige ook rugklachten kan hebben.

Kan je toch gerust aangeven? Toen ik met een zwaar gekneusde knie in de trein zat kon ik ook niet op staan voor anderen. Gewoon gezegt dat ik zelf niet mobiel was. En bij volle treinen gewoon aan (jonge) mensen gevraagd of ik misschien op hun plekje mocht zitten omdat ik niet mobiel genoeg was.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:18

Ken het inderdaad, sta zelf ook geregeld op voor andere omdat vrijwel iedereen gewoon doet of z'n neus bloed.

Maarre, TS moet er toch wel even bij fronsen, dat jij het in je titel hebt over beleefdheid, maar vervolgens zelf wel zo over de ouderen praat:

Citaat:
De trein reed al dus ze flikkerde telkens half om

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:20

Praat me er niet van zeg...
Ik was 30 december met de trein van Groningen naar Breda met me dochter van 3in de buggy en een weekendtas en m'n handtas.
Je raadt het al ik moest overstappen op Zwolle en moest dus eerst met de trap naar beneden en toen weer omhoog. Tja dan sta je daar met die buggy }:0 en nog geen 5min overstaptijd.
Hoeveel mensen mij niet voorbij liepen de trap af naar dezelfde trein.
Ik heb met me grote mond maar 2 jongens van een jaar of 20 aangesproken of die mij wilden helpen.
Nou met tegenzin heeft 1 van die jongens mij geholpen de buggy met dochter naar beneden te tillen.

Op de heenweg duwde een man van een jaar of 40 gewoon aan de kant toen ik de trein uit wou op Groningen. Een engelse vrouw die had al aangeboden mij te helpen en die heeft me ook netjes geholpen de buggy uit de trein te krijgen. Dan komt er zo'n l*l die ons met buggy in de handen gewoon uit de kant duwt. :(
Ik stond helemaal perplex terwijl ik anders mijn woordje wel klaar heb staan.
Maar aan de andere kant waren er ook telkens mensen die ons wel hielpen in en uit de trein te komen.
Ze zijn gelukkig niet allemaal zo lomp en onbeschoft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:20

Bij mij ging er inderdaad laatst ook ineens iemand op mijn tas zitten, ik schrok me een ongeluk, bovendien zat er nog een mesje in die tas van mijn appel als hij daar op was gaan zitten :oo . Vind dat ook echt heel onbeleeft, wie weet wat ik in mijn tas had zitten wat kapot kon (ik was mijn andere tas nog tussen mijn benen aan het zetten trouwens dus het was niet alsof ik heel asociaal met mijn tassen over de ban kzat, ik was gewoon nog zelf bezig met gaan zitten)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:24

millennium schreef:
melsh schreef:

Kan je toch gerust aangeven? Toen ik met een zwaar gekneusde knie in de trein zat kon ik ook niet op staan voor anderen. Gewoon gezegt dat ik zelf niet mobiel was. En bij volle treinen gewoon aan (jonge) mensen gevraagd of ik misschien op hun plekje mocht zitten omdat ik niet mobiel genoeg was.

Nou, ik bedoel niet zozeer dat zij voor mij op zouden moeten staan, maar ze lijken altijd te verwachten dat je als jongere voor hen opstaat. En dat kan ik niet. Ik zou dat inderdaad wel uit willen leggen als ernaar gevraagd werd, maar ik ga het niet uit mezelf vertellen. Dan is het namelijk net alsof ik mijn recht op een plekje moet beargumenteren, terwijl ik toch ook gewoon betaald heb.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:27

Oh, ik herken je ergernis. Moet elke dag 15 minuten met de trein en eventueel nog 10 minuten met de bus. Nou, die paar minuutjes kan ik écht wel staan hoor. :j Als ik de bus in stap blijf ik bij drukte sowieso staan. Ben toch zo op de plaats van bestemming.

En dat dríngen toch altijd voor die trein, man man, wat een tafereel zeg. Wij zitten of staan toch bijna altijd in het stukje waar je instapt, dus ik wil best wachten tot iedereen zijn plekje gevonden heeft hoor :Y)

Ik verbaasde me laatst trouwens over nog iets. Als ik de bus uitstap zeg ik altijd 'Bedankt' tegen de chauffeur. Ik weet eigenlijk niet eens waarom, heb dit altijd al gedaan. Nou wérd ik me toch een partij raar aangekeken door de overige reizigers...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:34

Wat vinden jullie trouwens van het volgende. Ik ging naar mijn vriend toe voor het weekend en dan moet ik altijd door Rotterdam met de metro. Omdat er niet veel ruimte is in de metro en al helemaal niet voor bagage zet ik altijd mijn koffertje (ja echt, een koffer voor een weekend :P) naast mij op de stoel neer. Als het heel druk is blijf ik gewoon staan hoor, maar nu was het best te doen.. Een paar haltes verder waren alle plekjes bij het raam bezet met allemaal mensen met wat kleinere tassen naast zich. Op een gegeven moment komt er een vrouw naar me toe en vraagt of ze naast mij mag zitten.. Toen heb ik haar vriendelijk gezegd dat de koffer nogal zwaar was en dat hij niet op mijn schoot paste en ook niet tussen mijn benen.. en dat het misschien handiger was om het een van de dames voor mij te vragen, die slechts een handtasje naast zich hadden staan. Zouden jullie dit doen? Vinden jullie dit raar?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:35

pinuts schreef:
wat ik nooit snap.. Mensen gaan zomaar naast je zitten! oke prima, niets mis mee. Maar ik vraag het altijd.. Vind ik normaal. Maar soms kan ik net mijn tas weghalen, anders zit er gewoon iemand op!
Als ik mijn tas al heb weggelegd gaan ze gewoon zitten zonder wat te zeggen.. vreemd vind ik dat

Hier kan ik echt helemaal in mee!
Wat vinden jullie hier van dan? :n
Een jongen in de bus, die kwam met 3 vrienden mee, vers uit school.
En hij liep zo door, en ik had mijn schooltas tussen mijn benen, en een grote sporttas op mijn schoot. ( die viel dan half over het 2e stoeltje heen, )
Nou prima. ik wou hem best voor hem even aan de kant halen, wat doet hij?
Hij gaat er gewoon op zitten! HIJ ZAT GEWOON OP MIJN HAND?! ?!?!
Ik dacht echt even... jeejte hee, een oogcontact gaat er ook niet van af?
Nee hoor. Hij bleef gewoon met zijn vrienden praten en keek de andere kant op, Terwijl hij nog met zijn dikke reet op mijn hand zat! :\
Dus ik mijn hand terug getrokken, en mijn tas recht gezet. ( zaten breekbare dingen in... :\ )
Wat een arme ziel zeg! |o

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:36

ik schaam mij vaak dood voor mijn leeftijdsgenoten(ik ben 17)
ik zit zo vaak in een bus die dan bijna vol zit. mensen gaan express in het stoeltje aan het gangpad zitten zodat niemand naast hun schuift. ik zat bij het raam met een onbekende naast me en kon dus al niet handig opstaan. komt er een vrouw met een rollator aan, probleem 1: rollator past niet door het gangpad. iedereen kijkt de andere kant op en laat die arme vrouw daar staan, die de rollator ook niet op kan tillen of staan zonder de rollator. iedereen kijkt nog steeds de andere kant op, degene naast mij die de hele tijd dood voor zich uit heeft lopen staren om geen oogcontact met mij te maken keek nu juist richting het raam om weg te kijken van de oude vrouw.

ik ben toch opgestaan en de rollator voor die vrouw opgetild en op de rolstoel plaats geparkeerd waar ze er ook bij kon zitten. busschauffeur vriendelijk knikje gegeven en toen kon hij wegrijden.

ik werd me toch raar aangekeken! (had ook geen zitplek meer, persoon naast me had zijn tassen op de stoel ernaast neer gelegd met de bedoeling; blijf dan ook maar staan)

@Claudienee: ik zeg dat nooit als ik uitstap, dat hoort hij toch niet. wel komen er vaak mensen schreeuwend en lachend de bus binnen die de chauffeur geen blik waardig gunnen. dan loop ik daar achter met mij: een dalkaartje alstublieft; dankuwel.
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 27-01-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:36

Silence schreef:
Ken het inderdaad, sta zelf ook geregeld op voor andere omdat vrijwel iedereen gewoon doet of z'n neus bloed.

Maarre, TS moet er toch wel even bij fronsen, dat jij het in je titel hebt over beleefdheid, maar vervolgens zelf wel zo over de ouderen praat:

Citaat:
De trein reed al dus ze flikkerde telkens half om

Dat heeft toch geen betrekking op het asociale gedrag van medepassagiers?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:37

Anne. schreef:
Wat vinden jullie trouwens van het volgende. Ik ging naar mijn vriend toe voor het weekend en dan moet ik altijd door Rotterdam met de metro. Omdat er niet veel ruimte is in de metro en al helemaal niet voor bagage zet ik altijd mijn koffertje (ja echt, een koffer voor een weekend :P) naast mij op de stoel neer. Als het heel druk is blijf ik gewoon staan hoor, maar nu was het best te doen.. Een paar haltes verder waren alle plekjes bij het raam bezet met allemaal mensen met wat kleinere tassen naast zich. Op een gegeven moment komt er een vrouw naar me toe en vraagt of ze naast mij mag zitten.. Toen heb ik haar vriendelijk gezegd dat de koffer nogal zwaar was en dat hij niet op mijn schoot paste en ook niet tussen mijn benen.. en dat het misschien handiger was om het een van de dames voor mij te vragen, die slechts een handtasje naast zich hadden staan. Zouden jullie dit doen? Vinden jullie dit raar?

Tja. het is niet raar, Maar ik had het zelf niet leuk gevonden denk ik. Ah hoewel, het is eigenlijk heel normaal.
Maar om haar nou door te sturen naar een ander stoeltje. het is best oké wat je deed, Maar ik zelf zou het niet geloven denk ik..
Maar dat komt ook omdat ik altijd met jongeren in de bus zit ;)
Ik zelf zou niettemin, tóch proberen die koffer tussen mijn benen of wat dan ook te zetten...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:39

Waar ik trouwens ook echt een bloedje hekel aan heb, is mensen die hun tas bij het raam zetten, en zelf er naast gaan zitten. Mét oordopjes in. de bus zat laatst helemaal vol, met ongeveer 4 (!!!) van die mensen die dat hadden.
Ik had er eentje gevraagt hij misschien op wou schuiven zodat ik kon zitten ( had een loodzware tas bij me! ) En hij keek me aan, en keek weer weg, en deed net of hij mij niet hoorden.
Ik had spontaan geen trek meer om naast die andere mensen te zitten! :\

Edit: En na 1 vervelende ervaring, met een man die niet wou opstaan toen ik er uit moest, En toen een halte miste. Druk ik altijd heel overdreven op de stop-knop, en pak dan net van te voren heel overdreven mijn tassen en al, zodat die mensen gewoon moéten weten, dat ik er nu uit moet!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 27-01-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:40

melsh schreef:
Nou, ik bedoel niet zozeer dat zij voor mij op zouden moeten staan, maar ze lijken altijd te verwachten dat je als jongere voor hen opstaat. En dat kan ik niet. Ik zou dat inderdaad wel uit willen leggen als ernaar gevraagd werd, maar ik ga het niet uit mezelf vertellen. Dan is het namelijk net alsof ik mijn recht op een plekje moet beargumenteren, terwijl ik toch ook gewoon betaald heb.

Ik begrijp je wel hoor :) . Het ging mij er meer om dat er gewoon de andere kant op wordt gekeken als er een hoog bejaard iemand binnenkomt.