Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Overheid geeft 41 miljoen euro voor Haïti

1. Helemaal goed, kunnen we niet meer geven.
14 (10%)
2. 41 miljoen vind ik wel erg veel geld.
55 (42%)
3. ik vind elke bijdrage van de overheid teveel, actie is genoeg.
59 (45%)
4. Haïti, lag dat niet naast staphorst?? (Geen mening :))
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 130

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:20

CM_ schreef:
Coby schreef:
Natuurlijk is het logisch dat het 'rijke' westen (wat zich overal helemaal suf leent) geld doneert. Maar inderdaad waarom zó veel? Terwijl inderdaad nog lang niet bekend is waar dat geld aan besteedt gaat worden.
Persoonlijk vind ik dat het volk wat deze gift uiteindelijk toch gaat betalen betrokken had moeten worden. Misschien met een referendum, dat weet ik niet.
De geloofwaardigheid van deze regering is al erg laag, maar is nu tot het dieptepunt gezakt.

Inderdaad, helemaal mee eens.

De geloofwaardigheid zakt nu naar onder het nulpunt.

Ze hadden van die 40 miljoen beter wat aan de groeiende criminaliteit kunnen doen bijvoorbeeld, in eigen land.

Of aan reintegratie van langdurig werklozen etc, maar nee, nederland doet zijn best om allemaal iets te doneren, en hoppa zonder blikken of blozen verdubbeld de regering dit.
En maar zeggen dat ze geld tekort hebben,en dat ze overal op moeten bezuinigen en dat wij dus meer belasting moeten betalen en minder zorg betaald krijgen...

AMEN :D

Zo denk ik er precies hetzelfde over!!!
En de regering mag imo nog best wel wat van onze belastingcentjes extra doneren echter 41 miljoen is wel heeeeeeel veel en met een gedeelte hiervan kunnen ze ook zoveel voor hun eigen bevolking betekenen

Alja

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:21

idd machtig veel geld alhoewel het natuurlijk wel een mooi gebaar is!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:23

ik snap het ook niet echt...
ik bedoel maar ze hebben dat geld nodig
aar wat als wij in Nederland problemen krijgen van wie krijgen wij geld dan? van niemand zeker?
en ik denk ook dat wij het enige land zijn dat geld geeft..
ik bedoel maar kleinste landje van Europa

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:24

Sterre_Nova schreef:
Tha, 41 miljoen is erg veel maar, het is super hard nodig. Voor degene die lopen de schreeuwen dat het word betaald door ons belastinggeld...Deel 41 miljoen eens door het aantal belastingbetalers!!! (+/-12 miljoen) Wat betaal je dat? Nog geen €3,50!! Dit geld ben je toch al kwijt en gun een ander wat! Kijk wat je zelf hebt! Vind het pure egoïsme.

dan snap je niet wat ik schrijf :)

de overheid schenkt niks :) WIJ schenken, het is namelijk ONS geld :D belastinggeld word opgebracht door de burgers van Nederland. Dus de overheid geeft niks, wij geven :D

en ik vind het geen probleem hoor, ik vind het alleen wat hypocriet van de hoge heren om te zeggen wij schenken :D Tis makkelijk schenken van andermans centjes :)

Als je mij nou even je inloggegevens van je bank geeft, dan schenk ik even je volledige saldo aan Haiti...... En dan zeg ik dat ik aan Haiti geschonken heb :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:25

jarrah schreef:
miep1979 schreef:
Je eigen aansluiten bij een helpgevende organisatie misschien :?

Het is gisteren al in de media bekend gemaakt dat ook in dit geval men niet kan zeggen dat het geld uiteindelijk ook daarwerkelijk allemaal in Haiti besteed zal worden aan wederopbouw en voor de bevolking. Een lid van de bevolking zei zelf, het geld zal grotendeels bij de regering terecht komen en niet besteed worden aan wederopbouw.

En nee ik ga niet naar JA en koop geen nieuw truitje :P
Ik moet zeer zuinig leven om mijn hoofd boven water te houden ;)

Super initiatief +:)+
Maar ook dat zie ik maar weinig mensen doen!

En wat is nou trouwens 41 miljoen? Dat is zo'n 3 euro per inwoner?
En tuurlijk snap ik jullie punt, en deel ik die gedeeltelijk ook wel, maar ik denk dat het gewoon niet met elkaar te vergelijken is... wij moeten even krom liggen voor verzekering en het eigen risicogedeelte voor een medische ingreep... In Haiti zouden ze zonder onze hulp de medische ingreep niet eens kunnen laten plaatsvinden... :n

En dat het geld mogelijk niet allemaal op zijn plek terechtkomt, dat is heel jammer, maar ik hoop dat diegene die er dan uiteindelijk van profiteerd heel gelukkig van wordt, dan wordt er tenminste iemand gelukkig van...
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je daar idd geen zicht op hebt, maar dat als het geld niet beschikbaar gesteld wordt, is het er sowieso niet en is Haiti sowieso de sjaak in het hele verhaal...
Laten we nu bedenken dat 3/4 goed op zijn plek komt, dan hebben we het nog over zo'n 60 miljoen... moet je eens bedenken hoeveel goed werk daarvoor verricht kan worden? Laten we dat alsjeblieft in ogenschouw houden...

Ik ben me aan het orienteren voor welke organisatie ik iets zou willen / kunnen doen :j

Mij gaat het nog niet eens om medische zorg.
Help mensen die hun baan verloren zijn om zich te laten omscholen, help mensen die echt geen cent te makken hebben, investeer in scholen nergens zou geld voor zijn maar wel om Haiti te helpen :?
En daar hoeft imo ook geen ruim 41 miljoen in geinvesteerd te worden hoor, een beetje minder en iets meer creativiteit is hier wel gepast en het restant mag van mij echt wel naar Haiti.....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:26

ik snap er niks meer van, van nederland...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:28

Sterre_Nova schreef:
Tha, 41 miljoen is erg veel maar, het is super hard nodig. Voor degene die lopen de schreeuwen dat het word betaald door ons belastinggeld...Deel 41 miljoen eens door het aantal belastingbetalers!!! (+/-12 miljoen) Wat betaal je dat? Nog geen €3,50!! Dit geld ben je toch al kwijt en gun een ander wat! Kijk wat je zelf hebt! Vind het pure egoïsme.

AMEN +:)+

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:30

Jij snapt het helemaal, Nederland is altijd een land geweest dat graag voorop staat. Hier dus ook weer.

KiWiKo schreef:
De overheid geeft niks........... volgens mij betalen de heren uit de BV Nederland het niet uit hun eigen portomonaie namelijk, volgens mij is dat geld opgebracht door ons belasting betalers :)

dus misleidende titel....... de titel had moeten zijn "de belastingbetalers geven 41 mlj aan Haiti, heeft de BV nederland bepaald" :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:36

Ik heb geen probleem met het bedrag, ik heb problemen met hoe er mee omgegaan gaat worden.
Maar 1/3 gaat gebruikt worden voor de noodhulp en 2/3 gaat gebruikt worden voor de wederopbouw.
Vind dit allemaal erg goede plannen, maar waarom moeten ze dit over 3 jaar uitspreiden?
Er gaat rente gewonnen worden over dit bedrag en waar gaat dat naartoe (zag dit al eerder voorbijkomen).
En dan idd, hoe kan er nou nog geld op dat tsunamifonds staan? Er zijn nog steeds mensen daar die dus echt verschrikkelijk slecht leven en het is niet eens allemaal her-opgebouwd daar, dus hoe kan er dan nog geld "over" zijn?
Ik vind het initiatief ontzettend mooi, maar ik geloof helaas niet in dit soort grote acties. Vidn het prachtig om te zien dat we allemaal samen kunnen komen als het om dit soort dingen gaat, maar vind het belachelijk dat als het volk 83 miljoen euro betaald dat we dan niet de boeken open kunnen gooien en zien wat er met het geld gebeurd.
Nou is er dus 41 miljoen al direct beschikbaar, hoe komt het dat de locale bevolking daar NOG STEEDS met hun blote handen mensen uit het puin staan te graven? Hoe komt het dat daar nog steeds niet echt FATSOENLIJK voedsel is? Hoe kan het dat er nog steeds plekken zijn die "niet" bereikbaar zijn terwijl we vliegtuigen, helicopters en al die zooi in zouden kunnen zetten?
Hoe komt het dat als ze achter staatsvijanden aanzitten niets onmogelijk is, maar als het op onschuldige mensenlevens aankomt er ineens grenzen zijn? Kijk en dan kunnen wij nederlanders wel krom gaan liggen om met de beste bedoelingen dit soort situaties draagbaarder te maken en het siert de nederlander, maar we weten allemaal dat nog niet eens de helft van dit geld gaat komen waar het moet.
En al dat geld dat bedrijven schenken is allemaal belasting aftrekbaar voor hun, dus zo verschrikkelijk nobel is het ook weer niet in mijn ogen. Het zijn de zuurverdiende centjes van de nederlanders die het eigenlijk niet hebben, die lof verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:40

jarrah schreef:
Oww my god, wat een vreselijke egoistische reacties zeg :oo
Ik schrik hier gewoon van! Moet je eens om je heen kijken hoe wij hier verdomme leven, als goden in frankrijk, half bokt heeft een eigen paard, een huis, een baan, en noem maar op...
Daar liggen dode mensen op straat, duizenden kinderen zijn wees geworden, duizenden mensen zijn hun kind of andere dierbare verloren... En wij egiostische Nederlanders maken ons druk om het feit dat we nu even wat zijniger aan moeten gaan leven ivm de crisis? Al moest ik een half jaar droog brood gaan eten om daar een paar levens mee te redden zou ik dat ervoor over hebben... ik ga daar namelijk niet dood van!
Jezus, ik kan me prutsmuts echt kwaad om maken, gadver wat een egiosme!!

Vertel dit eens aan de buren die beiden werken, een ziek kind hebben en ieder dubbeltje moeten omdraaien omdat de behandeling van hun kind niet door de overheid wordt vergoed.
Of aan de ouwetjes die een AOWtje hebben waarvan je niet eens een brood kunt kopen.
Of aan de ouders die niet kunnen werken omdat de kinderopvang achterlijk duur is.
Of de gehandicapten die amper rond komen omdat de overheid ze weer eens achter gesteld heeft.

Ik hoef geen extra geld. Ik kan mijn eigen boontjes prima doppen. Maar er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die die centen hard kunnen gebruiken.

Ik geef geen geld aan 555 dit keer. Met de tsunami heb ik een best bedrag gestort, wat is er mee gebeurd? Niets het staat er namelijk nog op!!! Mensen helpen prima! Maar niet op deze manier.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:48

Dat land heeft het op dit moment VEEL harder nodig als wij hier.....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:50

Ik sluit me bij oa CM aan....
Vind het bizar dit bedrag, terwijl er in eigen land mensen de straat op geschopt worden door recessie. Mensen in armoede leven, mensen op straat leven etc etc...
Daarnaast ook nog de schuld van 1,7 miljard euro overgenomen van de Antillen....
Volgens jaar de accijns maar weer verhogen op benzine, rookwaar en alcohol, of een andere leuke actie waarbij belastingcenten weer binnenstromen.

Hulp bieden vind ik prima, maar wanneer er toch al 41 miljoen binnen is gehaald, moet je dan als 'grote heren van het land' dan weer voorop staan en niet gewoon iets schenken, maar direct verdubbelen?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:54

_rosita_ schreef:
Ik sluit me bij oa CM aan....
Vind het bizar dit bedrag, terwijl er in eigen land mensen de straat op geschopt worden door recessie. Mensen in armoede leven, mensen op straat leven etc etc...
Daarnaast ook nog de schuld van 1,7 miljard euro overgenomen van de Antillen....
Volgens jaar de accijns maar weer verhogen op benzine, rookwaar en alcohol, of een andere leuke actie waarbij belastingcenten weer binnenstromen.

En uiteindelijk de mensen zoals LecyTinker ze beschrijft ervoor op draaien :7

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:01

Vlekje123 schreef:
Vertel dit eens aan de buren die beiden werken, een ziek kind hebben en ieder dubbeltje moeten omdraaien omdat de behandeling van hun kind niet door de overheid wordt vergoed.
Of aan de ouwetjes die een AOWtje hebben waarvan je niet eens een brood kunt kopen.
Of aan de ouders die niet kunnen werken omdat de kinderopvang achterlijk duur is.
Of de gehandicapten die amper rond komen omdat de overheid ze weer eens achter gesteld heeft.

Daar heb je een paar goede punten, dat ben ik ook wel met je eens...
Dat zijn mensen die ook in een benarde positie zitten, maar heb je er weleens bij stilgestaan hoeveel geld daar jaarlijks vanuit de overheid in geinvesteerd wordt? Daarbij vergeleken is een eenmalig 41 miljoen een peulenschilletje... Het lijkt allemaal wel zo slecht hier in Nederland, maar in dergelijke landen is het kindje van de buren gewoon afgeschreven, of bestaat er niet eens een AOW voor de ouwetjes...
41 miljoen lijkt een hoop geld, maar bedenk zelf al eens wat je per maand aan belasting betaald, drie-, vier- , vijf-, zeshonderd euro? Wat is dan eenmalig 3,5 euro die niet aan Nederland besteed wordt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:02

daar gaat het bij mij niet om jarrah. Bij mij gaat het erom dat het makkelijk uitgeven is dat geld dat door burgers opgebracht is......... en dan wel uiteraard jezelf op de borst slaan.......

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:04

Ik vind het het 'ergste' dat het gewoon van ons belastinggeld betaald wordt.
Dus we doneren met zn allen 41 miljoen en dan betalen we nóg eens 41 miljoen, want
het belastinggeld komt ook gewoon van ons af! En dan doet de overheid zich heel mooi
voor dat 'zij' het bedrag verdubbelen, maar wel van ons geld.
Het moet niet gekker worden... :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:05

dabedoelik cruesli

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:06

KiWiKo schreef:
en dan wel uiteraard jezelf op de borst slaan.......

Of Linda en Beau die de minister ontzettend bedankt ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:07

net met vriendje over........... de overheid heeft geen eigen geld......... De overheid is beheerder van ONS geld :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:08

Gaat het naar Haiti, of naar 555?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:11

Ben ik het helemaal mee eens. Die 41 miljoen van de Nederlands is gewoon een keurig bedrag en dat is samen gebracht door mensen die willen missen wat ze missen kunnen in deze ook voor ons moeilijke tijd.

Maar dat de overheid dit pats boem zomaar uit het niks verdubbeld terwijl er zogenaamd nergens meer geld voor is met de crisis.
Nou sorry, maar dat gaat er ook bij mij niet in inderdaad. Zeker aangezien dit ook nog eens van de belastingcenten van de Nederlands betaald wordt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een mooie actie, dat zeker.
Maar de overheid kan beter eens eerst naar Nederland kijken, daar zitten nu ook meer dan zat mensen in de problemen, maar die kunnen naar hulp van de overheid fluiten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:13

ik heb er al van in het begin een heel dubbel gevoel bij. continu op onze emoties inwerken met beelden van dode mensen en wenende kinderen opdat je geld moet geven, maar waarom heeft Haiti zoveel geld nodig?
omdat ze daar straatarm zijn, maar hoe komt dat? Haiti is sinds jaar en dag een voorkeursland om acties voor op te zetten en het ontvangt bijna het meeste ontwikkelingshulp. waarom is dat land nog steeds structureel arm??? ze zijn al een hele tijd onafhankelijk en toch lukt het niet om de boel op poten te krijgen.
waarom? omdat het geld daar steeds maar aan dezelfde vingers blijft plakken! onafhankelijk of niet, het is nog steeds een uitbuitland en nu wordt ons dat beschamend duidelijk door die aardbeving. en nu iedereen maar centjes uit zn zakken kloppen en weerom zullen we nooit horen hoe dat geld nu net verdeeld is.

ik geef eerlijk toe dat ik nx gegeven heb. weet je waarom? ik koop al een hele tijd altijd fairtrade producten, zeker als het om de klassieke uitbuitproducten als bananen, rietsuiker,... gaat of geef mijn geld aan duurzamere projecten. zo vind ik een fosterkindje sponsoren veel constructiever bv.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:14

Ik vind het een super initiatief en inderdaad wat hier al gezegd wordt de verdubbelaar is ook ons geld.. Zoals dan is voorgerekend betaald elke belastingbetaler dan 3,50euro aan Haïti.. De overheid betaalt dat dan van 'ons' geld, maar in dit geval vind ik dat totaal geen probleem, hoewel de overheid dan natuurlijk niet moet doen, alsof zij al het geld schenkt.. De problemen in Nederland zijn niet te vergelijken met die in Haïti, hoewel er natuurlijk ook mensen in nederland het heel slecht hebben..

Sommige reacties in het topic vind ik uitermate egoïstisch. 41 miljoen is veel geld, maar niet om een heel land te voorzien van noodhulp en helpen op te bouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:16

jarrah schreef:
Oww my god, wat een vreselijke egoistische reacties zeg :oo
Ik schrik hier gewoon van! Moet je eens om je heen kijken hoe wij hier verdomme leven, als goden in frankrijk, half bokt heeft een eigen paard, een huis, een baan, en noem maar op...
Daar liggen dode mensen op straat, duizenden kinderen zijn wees geworden, duizenden mensen zijn hun kind of andere dierbare verloren... En wij egiostische Nederlanders maken ons druk om het feit dat we nu even wat zijniger aan moeten gaan leven ivm de crisis? Al moest ik een half jaar droog brood gaan eten om daar een paar levens mee te redden zou ik dat ervoor over hebben... ik ga daar namelijk niet dood van!
Jezus, ik kan me prutsmuts echt kwaad om maken, gadver wat een egiosme!!

En ik kan me er woest om maken dat een ouder iemand die jaren gewerkt heeft en er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat wij "jonkies" het nu zo goed hebben, maar blijft inleveren op zijn karige pensioentje omdat er geen geld is!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:18

41 miljoen bijleggen vind ik gewoon echt belachelijk. 41 miljoen is voor deze begrippen al veel moet je nagaan voor die mensen daar.

En die 41 miljoen hebben ze zeker nog gevonden in een potje op hun afdeling of komen ze er na de volgende verkiezingen achter dat er toch 41 miljoen te weinig is en of we met z'n alle weer even de buikriem willen aansnoeren.

Prima dat ze geld geven, maar zoveel is ook niet nodig. In Nederland is ook nog genoeg waar geld in moet worden gestopt.