draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:54

bokt2010 schreef:
Sabinee__ schreef:
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat nav jouw openingspost het voor mij niet veranderd is, omdat het geen vos of nerts is.
Ik weet haast zeker dat het konijn is of illegaal geimporteerde kat.
Ja, tuurlijk is het erg. Maar zo zit de wereld in elkaar. Als ik het niet koop dan een ander wel. Als mijn stad het niet koopt, dan een andere stad wel.
Als mijn land het niet koopt, dan een ander land wel. Er is altijd wel vraag naar, omdat het al sinds de oertijd is.
Ja het is vreselijk, en dan ben ik misschien harteloos dat ik het koop en er indirect aan mee werk wel. Maar als ik die sjaal niet had gekocht, had een ander dat wel gedaan. Diertje krijgt er niets mee terug.

En zo zijn er nog wel meer dingen. Vind het onzin dat je geen bont koopt/draagt maar wel leren laarzen of een zadel hebt en op zijn tijd lekker een hamburger haalt bij de Mac, of 's avonds geniet van je biefstuk. Die dieren zijn ook niet doodgeknuffeld.

Ik ga niet nog een keer het verschil uitleggen tussen vlees en bont.

Maar als iedereen zou denkt als jij, dan zal er niks gebeuren.
De wereld verbeteren kun je niet, je kunt wel je steentje bijdragen.

De inmiddels in jassen/kragen etc verwerkte diertjes krijgen hun leven niet meer terug, maar elk persoon die geen bont meer koopt helpt mee met het stoppen van de bontindustrie, waardoor de nieuwe generaties diertjes niet geboren hoeven worden.

Snappie ? ;)

Nee, sorry ik vind dat echt onzin. Er zit geen verschil tussen. Beide dieren hebben geleden, beide dieren hebben nooit daglicht mogen aanschouwen.
Dat leer komt ook gewoon van een koe af hoor. Dat groeit niet aan een boom. Dat is ook gewoon HUID net zoals bont dat ook HUID en toevallig VACHT is. Er wordt zo hysterisch over bont gedaan altijd, terwijl je wel vlees eet. Ga dan all the way of gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 11-01-10 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:56

Sabinee__ schreef:
Je hebt uberhaupt niets van dieren nodig om te overleven :P .
Er zijn meerdere mensen op bokt die veganisten zijn hoor. Weet er zelfs 1 te herinneren die ook alles biologisch haalt,
of zelf groentes in de tuin heeft en zelf kaas maakt van soja en weet ik veel wat. En dat is een prachtmeid, gezond ook.
Niets mis mee.

Ik en mijn vriend zijn vegetarisch geweest, mijn vriend ging er haast aan onderdoor en ik was ook bijna niks meer dan een hoopje prut.. Dus hebben we nu gekozen om gering vlees te eten en dan meestal wel biologisch. We eten evengoed vaak vleesvervangend.

Natuurlijk heb je het uiterste van het uiterste. Het gaat nu om bont en niet om vlees. 2 verschillende dingen.

Sabinee__

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:58

Ongeveer 310 miljoen mensen ofwel ongeveer 5% van de wereldbevolking zijn vegatarisch of veganist. Zijn er genoeg om te bewijzen dat het wel kan .

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:05

Sabinee__ schreef:
Nee, sorry ik vind dat echt onzin. Er zit geen verschil tussen. Beide dieren hebben geleden, beide dieren hebben nooit daglicht mogen aanschouwen.
Dat leer komt ook gewoon van een koe af hoor. Dat groeit niet aan een boom. Dat is ook gewoon HUID net zoals bont dat ook HUID en toevallig VACHT is. Er wordt zo hysterisch over bont gedaan altijd, terwijl je wel vlees eet. Ga dan all the way of gewoon niet.

Ik weet niet of je wel eens op een biologische vleeskoe boerderij bent geweest (ik had er mijn paard staan).
Daar staan ze er echt niet zo bij;

Afbeelding

En die vreten elkaar ook niet half op.
Er zit wel degelijk verschil tussen en natuurlijk heb je de goede en de slechte.
Maar waarom zou je het leer weg gooien als je er nog wat van kan maken?

Bont is gewoon niet nodig!!

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:06

Sabinee__ schreef:
Ongeveer 310 miljoen mensen ofwel ongeveer 5% van de wereldbevolking zijn vegatarisch of veganist. Zijn er genoeg om te bewijzen dat het wel kan .

Ik sluit deze discussie. Heeft geen zin. Hoop dat anderen hun ogen openen.
In elk geval bedankt voor je reacties.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:08

Ik ga me ook terugtrekken uit deze discussie. Je bent duidelijk op zoek naar medestanders (nogmaals: dan moet je je openingspost aanpassen), ik wens je iig succes in je zoektocht naar erkenning ;)

Ik ken biokoeien die er niet echt lekker bij staan hoor. En de gewone vleesstieren hebben het over het algemeen nog slechter dan de beestjes die jij op de foto laat zien!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:09

Ja , hehe, dan heb je het over een biologische. :roll:
Je vergelijkt het dan niet goed hé . Dat is net zoiets als het vergelijken van een knuffelbontbiologischefokkerij met de bioindustrie.

Denk je dat al die varkentjes en koetjes in de bioindustrie elkaar niet opvreten? Die beesten zijn ook hardstikke misvormd joh.

Leer zou je niet weghoeven te gooien als je het lekker op het dier liet zitten, en het dier lekker door de wei kan huppelen. Geen bioindustrie scheelt ook een stuk Co2 uitstoot wat lekker voor het millieu is.

Ik snap echt niet hoe jij kan zeggen dat bontfokkerij een groter probleem is of erger is dan de bioindustrie omdat bont niet nodig is. Vlees is ook niet nodig.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:10

bokt2010 schreef:
Sabinee__ schreef:

Ik sluit deze discussie. Heeft geen zin. Hoop dat anderen hun ogen openen.
In elk geval bedankt voor je reacties.

Prima. Ik wens je veel succes met de volgende die het niet met je eens is. Lekkere discussie is het dan.
Je zoekt enkel medestanders voor een flinke bontrel geloof ik. Denk ook niet dat dit topic het lang vol houdt in dat geval, zeker niet als jij elke vorm van tegenspraak na een tijdje afkapt.

Succes verder nog en een fijne avond!

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:15

Nee ik wil mensen wakker schudden bont niet te kopen.. omdat het een modeproduct is, waarom kopen mensen geen nep bontjas net zo lekker warm en geen leed..

Maar jij vind het niet erg, want ik neem aan dat je het zo weer zou kopen, en je bent er niet anders over gaan denken na mijn beginpost, dus hoe kan ik jou iets duidelijk maken.

Mensen die het niet erg vinden dat die dieren zo'n leven hebben gehad en een pijnlijke dood sterven, die zullen het dus gewoon blijven kopen. Dat kan ik toch niet tegenhouden? :n

Ik kan zeggen wat ik er van weet.. wat ik er gruwelijk aan vind, maar ik ga geen rel beginnen geloof me, want anders had ik het nu niet afgekapt..

Er zijn zoveeeel mensen die niet weet hoe dat bontje op hun jas is gekomen.. En elk persoon die ik dat uit kan leggen, is voor mij en de dieren mooi mee genomen! :)

Je moet ergens beginnen toch!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:21

bokt2010 schreef:
Nee ik wil mensen wakker schudden bont niet te kopen.. omdat het een modeproduct is, waarom kopen mensen geen nep bontjas net zo lekker warm en geen leed..

Maar jij vind het niet erg, want ik neem aan dat je het zo weer zou kopen, en je bent er niet anders over gaan denken na mijn beginpost, dus hoe kan ik jou iets duidelijk maken.

Mensen die het niet erg vinden dat die dieren zo'n leven hebben gehad en een pijnlijke dood sterven, die zullen het dus gewoon blijven kopen. Dat kan ik toch niet tegenhouden? :n

Ik kan zeggen wat ik er van weet.. wat ik er gruwelijk aan vind, maar ik ga geen rel beginnen geloof me, want anders had ik het nu niet afgekapt..

Er zijn zoveeeel mensen die niet weet hoe dat bontje op hun jas is gekomen.. En elk persoon die ik dat uit kan leggen, is voor mij en de dieren mooi mee genomen! :)

Je moet ergens beginnen toch!

Oke prima , ik snap je punt. Ik vind enkel, dat er te hysterisch wordt gedaan over bontleed terwijl er ook gewoon vleesleed is wat wel normaal wordt gevonden, terwijl dat net zo erg is . Dieren worden hier ook in en op elkaar gepropt in hokken, misvormen zichzelf en anderen, en worden afgemaakt.

Veel succes nog met je topic ! :) Fijne avond!

( Mensen die met mij nog een discussie willen aangaan om wat voor reden dan ook nav wat ik gepost heb ; PB staat altijd open, gelieve niet meer in het topic nav de TS ; moet geen reltopic worden! )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:29

Ik koop niks wat van echt bont is.

Wel had ik me wijs laten maken een paar jaar terug, bij een sportwinkel, ik zag een mooie dikke winterjas waaraan een afneembare hoofdkap aan zat met een bontkraag, dat het van een konijn is.

Maar eenmaal gekocht twijfelde ik toch, en heb gelijk die hoofdkap eraf gehaald en weggegooid.

want ik wil geen bont dragen.

En weet ik nu dat het mogelijk een katten en of hondenbont kan zijn.

Ik zie nu meiden en of jongens rondlopen met een hele flinke bontkraag, daar walg ik van, die komen van arme wasbeerhonden, en ze worden op een gruwelijke manier gedood en gevild.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:34

Ragdollcat schreef:
Ik koop niks wat van echt bont is.

Wel had ik me wijs laten maken een paar jaar terug, bij een sportwinkel, ik zag een mooie dikke winterjas waaraan een afneembare hoofdkap aan zat met een bontkraag, dat het van een konijn is.

Maar eenmaal gekocht twijfelde ik toch, en heb gelijk die hoofdkap eraf gehaald en weggegooid.

want ik wil geen bont dragen.

En weet ik nu dat het mogelijk een katten en of hondenbont kan zijn.

Ik zie nu meiden en of jongens rondlopen met een hele flinke bontkraag, daar walg ik van, die komen van arme wasbeerhonden, en ze worden op een gruwelijke manier gedood en gevild.

Klopt, deze kragen kunnen ook van vosjes zijn.. Het is helemaal in.
Fijn dat je geen bont draagt!
En bedankt voor je reactie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:38

Waaaaaarom dragen de mensen ze? is het mooi? een stuk dierenlijk om je hals of schouders, ik snap het niet, het staat alleen erg mooi bij het dier waar het hoort.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:41

hoe zie je of iets echt is of nep ? :)

ik ben van de week uitgescholden door een vrouw op straat...
dat ik met mijn winterjas wel 20 netsjes heb dood laten gaan...
Nou pardon := dit is geen echt bont aan mijn jas.. := :+ maar wel héérlijk warm!
Ik heb het maar lekker genegeerd.. :))

Van die overdreven dingen hou ik niet, en echt bont zal ik ook nooit dragen.

maarja men eet wel pudding = gelatine= koeien/rund botten
mensen hebben haarelasriekjes in = kan paardenhaar zijn
mensen dragen leer = van de koe, paard, alles.. oke ;) is nuttig gebruik
mensen eten een stukje tataar van de keurslager.. = je wilt niet weten waar het vandaan komt...

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:46

Jolliegirl schreef:
hoe zie je of iets echt is of nep ? :)

ik ben van de week uitgescholden door een vrouw op straat...
dat ik met mijn winterjas wel 20 netsjes heb dood laten gaan...
Nou pardon := dit is geen echt bont aan mijn jas.. := :+ maar wel héérlijk warm!
Ik heb het maar lekker genegeerd.. :))

Van die overdreven dingen hou ik niet, en echt bont zal ik ook nooit dragen.

maarja men eet wel pudding = gelatine= koeien/rund botten
mensen hebben haarelasriekjes in = kan paardenhaar zijn
mensen dragen leer = van de koe, paard, alles.. oke ;) is nuttig gebruik
mensen eten een stukje tataar van de keurslager.. = je wilt niet weten waar het vandaan komt...

Vervelend dat je bent uitgescholden zeg! Zo zie je maar weer hoe moeilijk het soms te onderscheiden is, en dat je maar beter nep kunt kopen, ook lekker warm toch!

Dit topic wil ik graag over bont houden anders dwaalt het topic af en wil het graag bij het onderwerp houden waar het over gaat.

Voeltest
Wrijf het bont tussen je duim en wijsvinger.
- Echt bont voelt glad en zacht aan.
- Imitatiebont voelt stroef aan, een beetje plakkerig zelfs.

Kijktest
Blaas zachtjes op de haartjes, zodat je de onderlaag goed ziet.
- Echt bont bestaat vaak uit diverse soorten haar. De ondervacht is pluizig, zoals bij een poes of hond. Vaak steken er lange, dikkere haren uit die aan de onderkant meestal een andere kleur hebben. De onderste laag is echt leer.
- Imitatiebont valt niet zo soepel uit elkaar als echt bont. Alle haren zijn ongeveer even dik. Vaak zijn niet duidelijk echt verschillende soorten haar te zien. De lange haren zijn in één kleur. De onderste laag is van stof.

De volgende twee testjes kun je beter niet in de winkel doen!

Priktest
Prik met een speld dwars door het bont.
- Echt bont: de speld gaat er moeilijk doorheen. Je moet even doordrukken.
- Imitatiebont: de speld glijdt gemakkelijk door de onderlaag.

Vuurproef
Trek voorzichtig een paar haartjes uit het bont en houd deze bij een vlam.
- Echt bont verschroeit als je eigen haar. De haartjes verschrompelen helemaal. Stinkt ook net zo. Er komen ook bolletjes aan het eind van de haartjes.
- Imitatiebont smelt en ruikt als verbrand plastic.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:08

Toevallig fokken mijn schoonouders konijnen voor het vlees en de vacht, niet bedrijfsmatig maar er zitten toch een stuk of 15 konijntjes in de achtertuin :)
Vlees eten ze heerlijk zelf op en de vachten liggen nu nog in de vriezer maar zullen denk ik verkocht worden.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:20

Ik zal me er voor schamen om het te dragen. :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:21

WillemYntJee schreef:
Toevallig fokken mijn schoonouders konijnen voor het vlees en de vacht, niet bedrijfsmatig maar er zitten toch een stuk of 15 konijntjes in de achtertuin :)
Vlees eten ze heerlijk zelf op en de vachten liggen nu nog in de vriezer maar zullen denk ik verkocht worden.

als deze konijnen gewoon netjes en secuur geslacht worden, dan vind ik met dat soort bont helemaal niets mis :)
dat noem ik dan hergebruik van vachten.

net als bij paarden en koeien.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:24

ik gebruik geen echt bont, en ook geen dons
dat gaat tegen mijn principes in.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:25

Vraag aan TS: Heb je iets van leer? Zadel, hoofdstel, laarzen, jas?

Denk je echt dat dat afvalvlees is :+ ?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:26

Nooit en te nimmer zal ik bont dragen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:28

__Laura schreef:
Vraag aan TS: Heb je iets van leer? Zadel, hoofdstel, laarzen, jas?

Denk je echt dat dat afvalvlees is :+ ?

Dit leer komt idd van slachtafval :)
Maar wordt geen afval genoemd omdat eht gewoon naar leerlooiers gaat.

Op de excursie naar paardenslachthuis nijkerk, ging de huid (leer) ook een bak in :)
paardenleer is te dun voor zadels, maar alles van geslachtte koeien wordt gebruikt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:31

Koeien, geiten, schapen..

Het leer dat gemaakt wordt om instrumenten te maken (trommels bijv) is bijv geen afvalvlees. Moeten die dan ook afgeschaft worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:33

__Laura schreef:
Koeien, geiten, schapen..

Het leer dat gemaakt wordt om instrumenten te maken (trommels bijv) is bijv geen afvalvlees. Moeten die dan ook afgeschaft worden?

van welk leer worden trommels dan gemaakt ;)

juist : van een geslacht dier

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:33

Jolliegirl schreef:
Dit leer komt idd van slachtafval :)
Maar wordt geen afval genoemd omdat eht gewoon naar leerlooiers gaat.

Op de excursie naar paardenslachthuis nijkerk, ging de huid (leer) ook een bak in :)
paardenleer is te dun voor zadels, maar alles van geslachtte koeien wordt gebruikt :j

Waar wordt paardenleer eigenlijk voor gebruikt? (Iets dat ik me tot op de dag van vandaag nog steeds afvraag. :+ )