Ik wil breien, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:16

bokt2010 schreef:
HAHAH sorry ik dacht meteen.. Huh heeft diegene zo een saai leven als die wil leren breien.
Maar je bent dus zwanger, dan mag het :D
Ach ja, je moet wat.
Ik kan je tevens geen tips geven hihihi!

Tja, en ik ben van mening dat het toch echt tot je algemene ontwikkeling behoort. Dus iedereen die wil leren breien: way to go! En niets is zo leuk als een uniek zelfgemaakt kledingsstuk te dragen. Wat jij zelf maakt, daar bestaat er maar 1 van. Wat je in de winkel vindt, kom je geheid op straat ooit nog eens tegen...:D

En breien kan een heel ontspannende bezigheid zijn. Niet alleen als je zwanger bent...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:17

Mochten mensen bij de Zeeman een zwart bolletje wol zien wat Fluffy heet en 0.99 cent kost. Wil diegene dan met mij contact opnemen?
Mijn schoonmoekes is met een poncho-achtig iets bezig maar nu is die wol dus niet meer te krijgen hier en wordt ook niet meer geleverd...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:22

Cassidy schreef:
En breien kan een heel ontspannende bezigheid zijn. Niet alleen als je zwanger bent...

Ik vergeet nooit die aflevering van Man bijt Hond waarin een groepje mannen een brei-clubje hadden opgericht en gezellig met elkaar gingen zitten breien rond de keukentafel. Echt prachtig!

Cassidy

Re: Ik wil breien, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:26

En waarom moet breien nou specifiek een vrouwenbezigheid zijn? Dito met borduren, ik ken mannen die toch echte kunstwerken maken met naald en draad...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:54

He ik dacht daar van de week ook aan, om te leren breien.
Maar ik kan het niet, en heb niemand die me het kan leren.
Ik weet niet of het goed uit een boek te leren valt?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 08:35

Nou, ik heb een beginnetje. Ben nog niet begonnen aan de deken, ik dacht, laat ik eerst maar is klein beginnen en een sjaaltje breien voor het knuffie van mijn zoontje. (Die moet nu ook steeds een jas aan en een muts op :-).

Ben wel tig keer opnieuw begonnen, maar heb nu toch een stukje klaar. Zal kijken of ik vandaag nog even foto's kan maken.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:29

Breien is heel leuk! Ik heb een patroon gevonden van kuikentjes waar je een ei in kan stoppen. Ik weet het, het is nog geen pasen..... Manlief vond de kuikentjes zo leuk dat ik gisteren aan een "proefkuikentje" begonnen ben. In de verkeerde kleur en eigenlijk het verkeerde garen, maar wat hebben we een lol gehad! Straks ga ik even op pad voor knalgeel garen en kijken of ik hier ergens passende oogjes kan krijgen.
Ik was aan een tweede kussentje bezig, maar hij werd niet zo mooi, dus hij is nu weer uitgehaald. Het is jammer dat breien tegenwoordig niet meer op school geleerd wordt. Ik heb het op de lagere school geleerd en van mijn oma. Daarna 20 jaar niet meer gedaan en nu pas weer begonnen. Tot mijn verbazing heb ik het geduld nu wel!

Wreckh, goed idee om klein te beginnen. Daarom ben ik eerst die kussentjes gaan maken. M'n katten wilden geen sjaaltje om :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:34

Mijn moeder heeft ook een keer samen met mijn vader een kledingstuk voor mij gebreid...ze heeft het er nog over, ze hebben toen ook samen heel veel lol gehad.
Mijn moeder snapte de aanwijzingen van een breipatroon niet, omdat je halverwege een naald om moest keren. Dus mijn vader ging het patroon voorlezen, mijn moeder ging breien...uiteindelijk toch gelukt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:52

Leuk topic! :D
Ik zou ook wel willen beginnen (voor de derde keer) :P
Ik heb het nooit echt geleerd, een beetje half.
Iemand anders zette het dan op, leerde mij 1 steek en dan ging ik breien
ik had alleen best wel wat gaatjes en ik heb de neiging om steken erbij te maken (geen idee hoe ik dat doe) :+

Maarja, ik hou het nooit echt vol en vind het een beetje ingewikkeld :P
Misschien lukt het me deze keer wel 8-)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:17

Hier mijn zelfgebreid kuikentje! Ik ben er vanmiddag ongeveer een uurtje mee bezig geweest denk ik. Langer bezig geweest met het zoeken naar "oogjes" dan iets anders! De oogjes willen niet zo goed blijven plakken, dus ik moet nog op zoek naar andere lijm. En bij het volgende kuikentje moeten de vleugeltjes wat meer naar voren en het snaveltje wat beter. Al doende leert men. Zo'n kuikentje maken is leuk voor tussendoor. Alvast voorraad voor pasen :+

Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:55

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

Als je voor die leefttijd slofjes zoekt, kun je beter met sokken beginnen :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:26

Nope want sokken trekt ze uit en maillot met slofjes werkt prima ;)
Omdat hierin een veter zit trekt ze ze niet makkelijk uit :D
En ik heb ze van een vriendin van mijn oma ook gekregen in deze maat :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:56

Bergje: wat leuk zeg. Dat wil ik ook, maar geloof niet dat ik talent heb met breien. Sjaaltje is af, met veel hulp van mijn moeder. Ben nu zelf weer bezig, maar gaat niet altijd even goed. Hou jullie op de hoogte.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:17

Ik wás ook bezig, opzetten en dan de eerste rij breien,... drama :')

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:26

Bergje: wat een lief kuikentje! Ik heb op de lagere school leren breien,maar het was een drama. We moesten een eierwarmer breien: 4 lapjes en die aan mekaar, bovenkant dicht trekken en klaar. Toen ik 1 lapje af had, was de rest van de klas al met het volgende project bezig. Dus ik heb slechts 1 lapje hoeven breien. :o Mijn moeder breide (en breit nog) heel veel. Truien vanaf babymaat tot grote mensen maat. Ik heb ooit nog voor mijn baby een broekje en truitje gebreid toen ik zwanger was. Het is gelukt, best aardig als zeg ik het zelf. Daarna nooit meer gedaan.
Heb bewondering voor jullie pogingen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:23

Het kuikentje is niet moeilijk! Het is 1 lapje en 2 minilapjes. Er zit een kinder-verrassingsei in. Ik ben nu bezig met kuiken 2, het leek me wel leuk om tegen Pasen hier en daar een kuikentje weg te geven aan vrienden/familie (of zou ik ze maar verkopen dan, in het kader van mijn werkeloosheid?). Ik heb gisteren dikke breinaalden besteld, dan kan ik hopelijk aan een vest/truitje beginnen. Of dat gaat lukken weet ik niet, het is toch nogal een "groot" project wat ik nog nooit eerder gedaan heb. Maar ja, ik heb ook nooit eerder kuikentjes gemaakt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:51

Ik wil die kuikentjes ook wel leren :j
Leuk voor de kleintjes om te geven met pasen en mijn oma zal zoiets ook wel leuk vinden denk ik :D

Mijn schoonma kwam gister nog even wat afgeven dus kon ik haar gelijk vragen om op te zetten :+
En nu ben ik al een heel eind met mijn sjaal... beetje verslavend :')

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:26

Dit is het "patroon" van de kuikentjes. Er staan ook nog een hoop andere leuke dingen tussen! Het is wel in het Engels, maar ik heb het een beetje op goed geluk gedaan en dat is prima gelukt.

http://www.jeangreenhowe.com/patterns.html

Ik ben vanavond begonnen aan een babytruitje. Ook een doodsimpel ding, ik heb nog nooit een trui gebreid, dus het lijkt me slim om eerst wat simpels te maken. Ik weet alleen niet wat ik er straks mee moet doen als het inderdaad een mooi truitje wordt, want ik heb geen kinderen en ken ook niemand met baby's, maar ach, voor die 2,5 euro Wibragaren kan ik me niet druk maken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:46

Bedankt :D

Waarvan heb jij het snaveltje gemaakt?
Oogjes heb ik nog wel liggen :D

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:06

Heel erg leuk zeg. Ik zeg tegen mijn vriend dat het me dus ook heel leuk lijkt om te breien, zit ie me uit te lachen *dat ga je toch echt niet doen he* nou ja zeg. Ik durf niet meer hoor. :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:00

Het snaveltje is gemaakt van een stukje oranje garen, ik heb 2 "lusjes" gemaakt over een steek heen en met wat plaksel steviger gemaakt.

Elvira, niks aantrekken van je vriend! Gewoon doen en leuke dingetjes maken, hij is er zo aan gewend.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:14

Bergje: ik wil het resultaat graag zien! Lijkt me leuk dat ook te kunnen, maar kom nog steeds niet verder als alleen maar recht breien. Ga nu weer verder oefenen met recht/averecht. Maar vind het echt erg moeilijk. Valt me eigenlijk een beetje tegen, maar vind het wel leuk. Het werkt verslavend. Zodra ik me even verveel pak ik het er weer bij.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:23

Het truitje wat ik aan het maken ben bestaat uit 4 rechte lapjes, het is gewoon ribbeltjes breien. Enige wat er wel aanzit is dat je bij het halsdeel ergens een paar steken moet oppakken, maar meer bijzonders zit er niet in. Er zit verder niks in met meerderen of minderen. Ik kan de beschrijving morgen wel even voor je inscannen als je het leuk vindt!
Tricotsteekjes vind ik ook wat minder handig om te maken, maar ook dat is me gelukt. Ik heb zelfs al gerstekorrel steekjes op m'n proeflapje staan!
Ik moet wel om mezelf lachen, ik zit hier een beetje mijn "talenten" te ontdekken. Niet dat het veel soeps aan talent is, maar het is inderdaad verslavend leuk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:32

Bergje schreef:
Dit is het "patroon" van de kuikentjes. Er staan ook nog een hoop andere leuke dingen tussen! Het is wel in het Engels, maar ik heb het een beetje op goed geluk gedaan en dat is prima gelukt.

http://www.jeangreenhowe.com/patterns.html

Oehhh ze hebben ook leuke andere patroontjes daar. Die octopusjes zijn zo schattig :+: