OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:49

haha jaa.. ik krijg em ook nooit meer optijd _O- maar dna kan je dus niet eens meer met openbaar vervoer gaan of wat :Y) ?
ik ben het weggetje helemaal kwijt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:49

@ Simone: Precies. Die chipkaart weet dan dat jij een studentenweek of weekendabonnement hebt.

@ Nessa: Die chipkaart ontvang je 3 weken nadat je je formulier hebt opgestuurd. Tot 31 januari kun je nog met je papieren ov reizen als 't goed is. Dus wss haal je dat allemaal nog wel.
Je moet hem inderdaad wel eerst thuis ontvangen voor je hem kunt activeren. Nja geactiveerd is 'ie al. Je moet 'm alleen nog heel even vertellen dat je door de week of in 't weekend gratis reist :P

@ Marjo: Voor zover ik weet is die ov-chipkaart dus pas vanaf 31 januari verplicht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:50

_Tara_ schreef:
Hoe 't verder allemaal gaat dadelijk. Geen idee. Dat inchecken en uitchecken iedere keer. Inderdaad maar 1 zo'n paaltje bij een heel busstation :')

@ Verootjoo: Als je niet incheckt heb je geen geldig vervoersbewijs en zul je dus wel een boete krijgen.

Bij ons is er wel in elke bus zo'n incheckding :j In utrecht de stadsbussen sowieso, en in amersfoort en omstreken alle streekbussen ook al :)

Maar studenten reizen toch sowieso gratis... Moet je dan alsnog tijd verspillen met in en uitchecken als die poortjes op een hand te tellen zijn :\
Efficiënt treinen is er ook niet meer bij dan :=

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:51

wat een gedoe allemaal _O-
k heb nu al een hekel aan dat rotding..

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:52

_Tara_ schreef:
@ Simone: Precies. Die chipkaart weet dan dat jij een studentenweek of weekendabonnement hebt.

Niet dus.. er staat nog altijd vrolijk op mijnIB dat er een weekabbonoment voor mij klaar ligt, terwijl ik sinds een maand weekend ov heb..
Morgen toch maar even bellen...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:53

ik heb er ook een hekel aan :P
Maar Tara, dan moet ik toch ergens een papieren kunnen ophalen?
Want mijn OV is t/m december geldig, voor januari moest ik dus die chipkaart hebben

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:54

How ik lieg :o Je papieren studentenkaart weet ik niet tot wanneer ie wel/niet geldig is. Ik lees alleen net dat op die chipkaart tot 31 januari standaard bij iedereen een weekabonnement op geactiveerd is.
Citaat:
Vanaf 16 december 2009 kun je op deze site zien wanneer en waar jij jouw studentenreisproduct kunt ophalen. Totdat je het officiële studentenreisproduct hebt geactiveerd, kun je gewoon reizen met je Studenten OV-chipkaart; hier staat namelijk een tijdelijk reisproduct op, dat geldig is tot en met 31 januari 2010. Voor nieuwe studenten is dit standaard een weekabonnement.

@ Verootjoo: Ik vind 't ook belachelijk. Iedere bus heeft zo'n incheckding dat weet ik wel :P Maar toch. Het is net wat meer gedoe als je je trein bijna mist dat je dan nog in moet checken. Studenten reizen wel gratis. Maar de ene student in 't weekend en de andere door de week. Sowieso, hoe ziet zo'n conducteur aan jouw hoofd dat je een student bent? :P

@ Marion_: Maar dat ligt dan aan IB-groep. Niet aan wat jij op jouw ov-chipkaart hebt geactiveerd.

@ Nessa: Lees hierboven, die papieren is er dus denk ik vanaf 1 januari gewoon uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:56

Altijd handig... Ik moet eerst een half uur reizen voor ik dat ding kan opladen... Waarom hebben ze niet zo'n punt in elk postkantoor? Zoals je eerder daar al je OV abbonnementen kon halen. Nu moet ik een half uur met de auto/bus om een abbo te halen :? Das echt krom...

Citaat:
@ Verootjoo: Ik vind 't ook belachelijk. Iedere bus heeft zo'n incheckding dat weet ik wel Maar toch. Het is net wat meer gedoe als je je trein bijna mist dat je dan nog in moet checken. Studenten reizen wel gratis. Maar de ene student in 't weekend en de andere door de week. Sowieso, hoe ziet zo'n conducteur aan jouw hoofd dat je een student bent?

aan je studentenpas van je opleiding :) Ow ja dat is ook zo van die week en weekendpassen :\

Pffff... wat een gezeur, al die verandering. Blij dat ik over enkele maanden student-af ben. :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:56

ja precies... dus ik moet sowieso wel een keer de volle pond betalen.
Dikke pech dus. Ik zit met oudjaarsdag bij mijn ouders. En dan moet ik dus weer naar Leeuwarden, volle pond betalen
Dan maar wachten totdat ik hem ontvang voordat ik weer wegga, haha

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:57

weet je wat het suffe is, vanaf maart mag ik hem niet meer gebruiken, dan ben ik namelijk geen student meer :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:59

Nessa, anders je papieren ov meenemen? Tegen de conducteur vertellen wat er gebeurd is met je ov-chipkaart. Dat je er zelf ook niet uitkwam wat nou precies de bedoeling was. Of gewoon IB-groep zelf even een mail sturen/bellen over wat je moet doen zonder ov-chipkaart en zonder papieren ov.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:59

Ik heb mijn chipkaart wel ontvangen, maar ik heb waarachtig geen idee waar en hoe ik deze moet activeren. :+

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:00

Ik snap der ook echt helemaal niks van!
ik heb al jaar terug ofzo een ov chipkaart gekregen.. heb ik in me portomonee gestopt en nooit aangeraakt,wist niet wat ik er mee moest..
staat wel foto op enz.
En nu? moet ik nu me ov jaar kaart opsturen,en dan iedere keer betalen voor elke reis? of mag je nog steeds gratis reizen door de weeks net als de ov??
ik begrijp der niks van.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:01

@ _Lorette_: Misschien de rest van de berichten even doorlezen?

@ Rakkertjuuhh: Zelfde voor jou... Heb de link al 2 keer genoemd waar je kunt kijken waar je jouw ov-chipkaart kunt opladen met een week of weekend studentenabonnement.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:03

_Tara_ schreef:
@ _Lorette_: Misschien de rest van de berichten even doorlezen?

Had ik gedaan, alleen net niet jouw link aangeklikt.
Ik zal wel vreselijk blond zijn, maar nu zie ik nog niet waar zo'n activeerding zit. :Y)

*edit* gevonden!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-12-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:06

Dan heb ik niks gezegd. Vind het ook wel een heel gedoe hoor. Nieuwe kaart, informatie moet je zelf zoeken want voor mijn gevoel krijg je 't niet via mail/post heel duidelijk. Wel een link dus maar meer niet. Misschien worden we ook wel lui hoor. Dat we verwachten dat ze ons alles maar voor kauwen. Maar aan de andere kant, zij willen dat 't verandert, wij hebben nergens om gevraagd :P

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:13

De ov is te activeren bij een ophaal automaat:

Citaat:
2. Zet het week- of weekendabonnement op je Studenten OV-chipkaart
Wil je reizen met je week- of weekendabonnement, dan moet je het abonnement zelf op je Studenten OV-chipkaart activeren. Activeren doe je bij een ophaalautomaat.
Op studentenov-chipkaart.nl vind je vanaf 16 december informatie over wanneer jij je abonnement kunt activeren.
Week of weekend
Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement of een vergoeding als je in het buitenland studeert. Je krijgt automatisch het abonnement dat je in 2009 had. Heb je nu bijvoorbeeld een weekendkaart, dan krijg je een weekendabonnement. Krijg je voor het eerst studiefinanciering in 2010, dan wordt een weekabonnement voor je klaargezet. Als je liever een ander abonnement hebt, kun je gratis wisselen in Mijn IB-Groep.
Wat betekent het voor jou?
Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan is deze kaart voorzien van een tijdelijk week- of weekendabonnement, zodat je in elk geval vanaf 1 januari direct kunt reizen.
Vanaf 16 december 2009 word je via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode je abonnement klaarstaat bij een ophaalautomaat.
Activeer je abonnement in de aangegeven periode, maar in ieder geval vóór 31 januari 2010. Je kunt dan ook daarna blijven reizen met het openbaar vervoer zolang je recht hebt op studiefinanciering.

Naar mijn weten blijft de papieren nog wel bestaan, ik heb via mijn werkgever nog niets vernomen dat het alleen een chip word.
Momenteel als je de chip in bezit hebt moet je ze beide kunnen tonen althans dat is nu bij de NS zo.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:13

Ja ik heb net je linken bekeken.
En stond dat ik bij de c1000 heen kon gaan dus ga ik morgen even langs.
Maar is die van mij gewoon geldig? gezien ik hem al poos heb.,.
raar gedoe poedersuiker ov chipkaart.. word wel 10 keer trein missen volgens mij :(

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:20

Ik heb mijn OV-Chipkaart ook al een tijd.. Ik vind het maar niks, elke keer in en uitchecken en dan je trein missen als je haast hebt omdat er een rij staat, pffff..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:25

@ Maaike: Voor zover ik 't begrepen heb, komt er geen nieuwe papieren ov meer... Daar willen ze nou juist vanaf :P

@ Rakkertjuuhh: Je OV-chipkaart daar staat nu als 't goed is standaard een studenten week abonnement op. Tot 31 januari. Vanaf dan moet je echt een week of weekend abonnement op je ov-chipkaart hebben geladen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:40

Het is toch echt waardeloos geregeld hoor! Moet je zien hoeveel vragen er in dit topic staan, dat geef toch al weer aan hoe onduidelijk de IB groep geweest is! :Z

Ik ben ook iemand die er geen bal van snapt.. Ik heb voor 1 december mijn OV-chipkaart aangevraagd. Dit had ik al eens eerder gedaan, maar mijn pasfoto was op de één of andere manier kwijtgeraakt, ook lekker!
Er stond op het formulier, vóór 1 december aanvragen en dan heb je hem op tijd in huis voor 2010. Nou hier is nog niks in de bus gevallen?!

Ik ga oud en nieuw bij mijn schoonouders vieren, waar ik altijd met mijn OV-kaart (dus gratis) heen reis, van Friesland naar Zuid-Holland. Maarja, ik moet in januari ook weer terug, maar ik heb nog geen OV-chipkaart... Dus ik weet niet of die papieren OV dan nog wel geldig is. Wat een gedoe allemaal!

Nou, als ik de volle pond betalen moet, rijd ik er wel met de auto heen, dat is dan goedkoper!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:03

_Tara_ schreef:
@ Marjo: Voor zover ik weet is die ov-chipkaart dus pas vanaf 31 januari verplicht.

Studenten die nu een papieren OV kaart hebben, die is maar geldig t/m december, dus dan moet je wel vanaf januari met een OV chip ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:12

_SteR_ schreef:
Het is toch echt waardeloos geregeld hoor! Moet je zien hoeveel vragen er in dit topic staan, dat geef toch al weer aan hoe onduidelijk de IB groep geweest is! :Z

Ik ben ook iemand die er geen bal van snapt.. Ik heb voor 1 december mijn OV-chipkaart aangevraagd. Dit had ik al eens eerder gedaan, maar mijn pasfoto was op de één of andere manier kwijtgeraakt, ook lekker!
Er stond op het formulier, vóór 1 december aanvragen en dan heb je hem op tijd in huis voor 2010. Nou hier is nog niks in de bus gevallen?!

Had ik ook! Had hem op tijd weer opgestuurd maar nee hoor, nog niks ontvangen :( Stom ding. Heb er nu al een hekel aan.
Vind het opladen ook slim van ze, je zet er altijd meer op dan je nodig hebt omdat je niet tekort wilt hebben, maar dan ontvangen zij dus rente over het door jou gestorte 'voorschot'.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:14

Ik snap er echt helemaal niks meer van! Ik heb al vanaf september een ov chipkaart die ik voor de metro gebruik, daar is weinig moeilijks aan. Maar moet ik die zelfde ov chipkaart nu ook voor de trein gaan gebruiken? En hoe werkt het dan, moet je net als bij de metro inchecken voordat je de trein in stapt? en weer uitchecken als je de trein uit gaat op het perron? :S

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:17

_Tara_ schreef:
Verootjoo, zie mijn laatste post ;) Op die site staat echt alle informatie die je moet hebben.

Hoe 't verder allemaal gaat dadelijk. Geen idee. Dat inchecken en uitchecken iedere keer. Inderdaad maar 1 zo'n paaltje bij een heel busstation :')

@ Marjo_x: Nee je activeert je ov-chipkaart dus met je week of weekend abonnement van studentendinges. Anders zou je altijd moeten betalen natuurlijk ;)

@ Verootjoo: Als je niet incheckt heb je geen geldig vervoersbewijs en zul je dus wel een boete krijgen.

En als je bijvoorbeeld niet uit checkt met je trein en daarna weer een bus in gaat?