ov jaarkaart + hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:04

Ik mag mijn hond altijd gratis meenemen, zowel in bus als trein :D (heb ik nagevraagt).
Ik heb dan een hond die bij wijze van in mijn jaszak past.

In de bus mag je hond gratis mee als hij op schoot past, in de trein moet je eigenlijk een 3 euro kaartje kopen geloof ik. Al heb ik dat nooit hoeven doen. (elke keer even gevraagt aan de conducteur).

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:09

Moet dan gelijk denken aan een aflevering van ik dacht 6pack.
Over wanneer je een hond gratis mocht meenemen in de trein.
Na veel geworstel paste de bordeaux dog op schoot en mocht het toch nog van conducteur :+

http://www.youtube.com/watch?v=fuLw0Rd0J3s

Is zelfs nog een ander filmpje dan ik me kan herinneren :P

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:05

Volgens mij mag je hond gratis mee zolang die 'in een tas past' of 'op schoot past'.. Hoe ik daarbij kom :D :

Ik nam -voor mijn voorgaande studies- vaak mijn hond mee naar school. Zowel in de bus als in de trein.
Mijn hond heet Buddy en is een Cavalier King Charles reu, ong. 8 kg.
Ik heb OV en kocht nooit een kaartje voor Buddy. Een aantal keren toen ik met de bus (vanuit Almelo) wilde gaan vroeg de buschauffeur of ik ff wilde wachten om strippen te betalen voor de hond. Ik zei "nee, deze hond past op schoot, dan kost dat me geen kaartje toch?" en toen zei hij: "nee zolang de hond in een tas wordt meegenomen hoef je er geen kaartje voor te betalen" Dus toen heb ik mijn boeken uit m'n tas gehaald en Buddy erin gestopt :+ (en toen was t goed).

In de trein zei de conducteur: "mevrouw waar is uw kaartje voor de hond?" en toen zei ik: "zolang die op schoot past mag hij gratis mee toch?" En toen zei de conducteur heel norrig: "dan moet u 'm ook op schoot doén mevrouw!".. Nja, dus ik Buddy op schoot doen (terwijl die eerst onder de stoel bij m'n voeten lag).

*zucht*.. ze zijn niet altijd even duidelijk :P
Maar 9 van de 10 keer kan ik doorlopen zonder dat er iets wordt gezegd, gelukkig..

Zwitsal

Re: ov jaarkaart + hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:50

zo heeft mn tante een keer eigenwijs 2 van haar labradors (ze heeft er 4) meegenomen in de trein en los een enorme trainingstas... toen de conducteur kwam liet ze zien dat ze best in de tas pastte.. (tas op de grond, hond er in laten staan)..

maar wat ik mij afvraag..
stel je houdt de regel aan: als de hond op schoot kan, mag ie gratis mee.
wat als ik dan mijn 2 labradors mee neem.
beide apart kunnen ze wel op schoot. maar samen gaat dat natuurlijk nooit passen. wat dan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:15

Honden mogen bij mij in de bus altijd gratis mee, ik weet collega's die dat niet doen. Maar als het op de site staat kan je er vanuit gaan dat je hond gewoon mee mag hoor!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:42

Zwitsal: volgens mij mag er zoiezo maar 1 schoothond gratis mee, maar volgens mij moet je dan gewoon 1 kaartje kopen.
Die regel is er neem ik aan omdat een kleine hond op schoot of in je tas geen/minder overlast bezorgt voor andere mensen. Als je 2 kleine honden hebt zou je misschien nog 1 op schoot en 1 in je tas kunnen proberen...

Eerlijk gezegt vind ik het een beetje flauw dat mensen allerlei omweggetjes gaan zoeken. Zo duur is een hondenkaartje nu ook weer niet en ik vind het best terecht dat ze er 3 euro voor vragen. Hoewel het wel een idee zou zijn voor de ns om deze regels wat te verduidelijken.
Laatst bijgewerkt door Frances op 16-12-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:47

de ov-chipkaart moet je eerst op de site van ns activeren voor gebruik voor reizen op saldo. Dan ga je op station naar een kaartjesautomaat met ov-chipkaart lezer en hou je je kaart voor, dan doe je op ophalen producten en dan is je kaart klaar, je moet dan wel saldo opladen om te kunnen reizen

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:43

Ik ben trouwens al paar keer in trein en bus geweest met mijn grote labrador hond.. en hoefde niks te betalen ofzo...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:23

trustHim schreef:
de ov-chipkaart moet je eerst op de site van ns activeren voor gebruik voor reizen op saldo. Dan ga je op station naar een kaartjesautomaat met ov-chipkaart lezer en hou je je kaart voor, dan doe je op ophalen producten en dan is je kaart klaar, je moet dan wel saldo opladen om te kunnen reizen

In mijn brief staat dat ik gewoon naar een ophaalpunt moet gaan?
Nou snap ik er zelf ook niks meer van. Waarom doen die lui nou zo moeilijk?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:05

Waarom zou je moeilijk doen voor die 3 euro die een kaartje voor de hond kost? Je hond mag dan de hele dag het hele land door, dus dat is echt geen geld. Onze hond past met veel proppen ook op schoot (of in een sporttas), maar hij koopt altijd netjes een kaartje als hij mee gaat met de trein. Hij zit namelijk het liefst op het bankje zodat hij uit het raampje kan kijken. Dat mag niet van elke conducteur maar de meesten vinden het zo grappig dat hij lekker mag blijven zitten.

Zwitsal: dat van die tas had ik ook ooit al ergens gehoord, ik zou niet meer bijkomen als ik een hond zo zou zien.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:08

als je een brief hebt dat je naar het ophaalpunt moet dan kan je het punt van de site overslaan (ik moest dat zelf wel doen met mijn ov.)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:51

ok dan zal het hoop ik wel goedkomen.
Ik vind hetzelf zo gedoe allemaal.