Wat is een leuke eerste auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Re: Wat is een leuke eerste auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:52

Volvo 4 40 heb je al voor minder dan 1000 euro
Opel corsa is ook een echte aanrader :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:12

Ik rij een Citroen Xantia diesel uit 1996.
Heerlijk auto, maar zeker niet sportief ofzo, gewoon een degelijke wagen waar ik veilig mijn kinderen in durf te vervoeren.
Ohja, ik heb er 900 euro voor betaald (woon wel in Belgie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:48

x_spekkie_x schreef:
Verzekering = erg duur als je nog geen 24 bent, ik begon met 40 euro per maand WA voor een 12 jaar oude Nissan Micra, erg prijzig dus!

Hoe kom jij voor 40 euro per maand voor enkel WA? 40x12 = 480 euro :oo Ik betaal ongeveer 260 euro per jaar (betaal 1x per jaar). En dat betaal ik al globaal zolang ik die auto heb (bijna 3 jaar nu).

Sowieso vind ik dat jij wel erg hoge lasten hebt... Hoog verbruik, hoge onderhoudskosten.
50 x 12 = 600 euro voor APK / Onderhoud etc. Pittig. Heb je dan een oude auto ofzo?
1 euro per km, redelijk normaal verbruik, maar kan zeker zuiniger.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:53

unicorn_kiss schreef:
Volvo 4 40 heb je al voor minder dan 1000 euro
Opel corsa is ook een echte aanrader :)

De volvo 440 vind ik zelf nou niet echt een beginners autotje.
Ik had hem zelf ook omdat ik hem kreeg van mijn ma (het was haar oude auto en zij kocht een nieuwe).
Ze zijn hartstikke groot, zwaar en ook duur in verzekering enz.
Maargoed dat is mijn persoonlijke mening.
Ik heb zelf een seat ibiza en had echt wel blij geweest met een ouder model als eerste auto. (dit i.v.m je budget).

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:01

Ik heb n polo uit 1990, rijdt nog prima, was wel even een weekje wennen na de luxe les-auto en mijn logge jeep die ik ervoor had.
Hij was wel helemaal vaal toen ik m kocht, laten polijsten en blinkt nu als een spiegeltje :)
Voor je budget zou ik toch naar iets oudere auto's kijken... die van mij heeft nog geen 600 euri gekost

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:02

Haha alles valt tegen na een lesauto geloof ik kippesoep.
Mijn lessen waren in een 1,5 jaar oude seat leon.
Toen de overstap naar een 17 jarige volvo 440 whaha

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:10

Ja... ook die overstap diesel benzine :Y) en wéér afgeslagen, schaamde me kapot haha

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:14

Haha afslaan heb ik eigenlijk meer in de lesauto gehad dan in mijn eigen auto's :D

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:55

Heb ook les gehad in een seat leon super fijne auto en natuurlijk van alle luxe voorzien. Dat verwacht ik nu ook niet te gaan kopen , want hier is mijn budget niet naar. Gisteravond ook nog eens even op internet zitten kijken want mijn pa was daar uit zich zelf voor mij aan het kijken. Lijkt er op als of hij wel graag ziet dat ik wat sneller een eigen auto'tje koop maar moet toch echt eerst eventjes sparen. Kwamen oa bij suzuki swift, mitsubishi colt en nissan micra. Maar ik houd nog alle opties open dus jullie verhalen en tips zijn heel welkom

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:25

Maya schreef:
x_spekkie_x schreef:
Verzekering = erg duur als je nog geen 24 bent, ik begon met 40 euro per maand WA voor een 12 jaar oude Nissan Micra, erg prijzig dus!

Hoe kom jij voor 40 euro per maand voor enkel WA? 40x12 = 480 euro :oo Ik betaal ongeveer 260 euro per jaar (betaal 1x per jaar). En dat betaal ik al globaal zolang ik die auto heb (bijna 3 jaar nu).

Sowieso vind ik dat jij wel erg hoge lasten hebt... Hoog verbruik, hoge onderhoudskosten.
50 x 12 = 600 euro voor APK / Onderhoud etc. Pittig. Heb je dan een oude auto ofzo?

Wat ik al zeg over de verzekering: als je nog geen 24 bent en je hebt geen no-claim opgebouwd is je premie erg duur!! Ik begon bij 42 euro per maand (zit wel schade inzittende verzekering bij a 5 euro pm). Ik zit nu na 2 jaar én nu ik eindelijk 24 ben op 28 euro per maand. Dit is gewoon WA, niet eens plus.
Jij bent vast 24+, rijdt dus nu al 2 jaar schadevrij en bent misschien in een hogere tree opgestapt of je auto kost minder? Je moet je niet vergissen dat voor het eerst een autoverzekering afsluiten als jongere (18-23 jaar) erg duur is!
Ik heb niet het idee dat ik ergens anders goedkoper uit kon zijn dan die 40 euro destijds, heb erg rondgekeken, zit bij Univé.
Trouwens, jij betaalt 260 euro per jaar... dat zou ik ook betalen als ik geen schadeinzittende verzekering zou hebben en per jaar zou betalen. Dus wat dat betreft zitten we wel gelijk (heb mijn auto nu 2 jaar) :)

Hoge lasten? Eens zien: kleine beurt + apk = 160 euro, grote beurt + apk = 300 euro, een keer luchtmassameter kapot = 180 euro, een keer lekke band = 10 euro, een keer blower stuk = 60 euro, komende beurt dorpels vervangen = 500 euro + beurt + apk = 300 euro. Totaal: 1510 euro. Tijd: 2,5 jaar. Is dus wel 600 euro per jaar gemiddeld!
Let hierbij op: er kunnen altijd onverwachte kosten optreden. Zoals die luchtmassameter die stuk was (ik stond langs de snelweg en kon niet eens verder rijden) en nu de dorpels, anders komt de auto niet door de APK heen. Misschien kost mijn auto wel veel aan onderhoud? Maar hij is nu 13 jaar oud en zulke kosten moet je op rekenen als je een oude auto koopt.

Verbruik is 1 op 14 gemiddeld bij mij auto. Kan zeker zuiniger, maar niet met zo'n oude auto op benzine :)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:40

Ik zou denk ik nu ook met je leeftijd, voor een wat oudere auto kiesen,
1 : net je rijbewijs dus is een deukje niet zo erg ;)
2: goedkoper in aanschaf, let wel op wat je koopt.
3: niet een te zware auto ben je vele duurder uit met je verzekering wegenbelasting, en aangezien je nog geen no claim heb word het dan nog meer ;)

Ik rijd zelf een een VW Golf rabbit 2.0 CL benzine
Een schuurmonster maar redelijk zuinig een gemiddeld verbuik van 1:15 maar wel een zware auto dus ook duur.
hij kan een trailer trekken ik rijd er op 1 tank zo'n 500/ 600 km mee :) trekt goed op. en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Zelf ben ik toch kwa auto's die ouder zijn maar goed zijn.
Merken als: Seat , VW , bmw.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:45

Ik lees hier ergens 1 euro per km? :oo
Denk dat je als student zijnde best een iets duurdere wagen koopt die zuiniger is dan zo'n oud wrak waar je je blauw aan betaalt voor de benzine.
Keuze genoeg rond de 1000 euro waarbij het verbruik rond 7-9 l/ 100 km ligt :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:57

Is de seat arosa niks?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:39

Kippesoep schreef:
Ik heb n polo uit 1990, rijdt nog prima, was wel even een weekje wennen na de luxe les-auto en mijn logge jeep die ik ervoor had.
Hij was wel helemaal vaal toen ik m kocht, laten polijsten en blinkt nu als een spiegeltje :)
Voor je budget zou ik toch naar iets oudere auto's kijken... die van mij heeft nog geen 600 euri gekost

Kan ik alleen maar beamen :) . Wij hebben ook een oude Polo erbij uit 1992, ding rijdt echt geweldig!!! Super zuinig (haalt makkelijk 1:18), goedkoop in wegenbelasting, goedkoop in onderhoud en genoeg onderdelen voorradig (ook op de sloop e.d.).
Echt een betrouwbaar autootje dat ons met dit weer ook niet in de steek laat :) .

Als je trouwens een auto wil die goedkoop is in onderhoud zou ik niet naar een Spaanse auto of Citroën kijken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:28

unicorn_kiss schreef:
Ik lees hier ergens 1 euro per km? :oo
Denk dat je als student zijnde best een iets duurdere wagen koopt die zuiniger is dan zo'n oud wrak waar je je blauw aan betaalt voor de benzine.
Keuze genoeg rond de 1000 euro waarbij het verbruik rond 7-9 l/ 100 km ligt :)

een nieuwere, duurdere (als in: auto die max. een paar jaar oud is) houdt ook vaak in dat je hem allrisk wil verzekeren. dat is voor een 19-jarige die nog niks heeft opgebouwd zowat niet te betalen. En, hoe meer nieuwe, technische snufjes er aan een auto zitten, hoe sneller er wat mis mee is. En zo'n nieuwe breng je niet naar het monteurtje op de hoek, daar moet je dan weer mee naar je merkgarage waardoor je nóg meer kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:47

Ik heb een Nissan Micra uit 1998. Fijn ding, niet duur (iets boven je budget maar je kunt er vast wel eentje vinden die wél binnen je budget valt). Rijdt heel prettig, comfortabel en erg zuinig! Kost weinig in wegenbelasting en valt qua verzekering ook erg mee.
Zitten weinig technische snufjes aan maar die heb ik ook niet nodig (AC, automatische ramen, automatische deurvergrendeling heb ik dus niet), wel heb ik stuurbekrachtiging. Dat zou ik als een zwaar argument zien want zonder SB rijdt het verrot joh!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:48

VW Golf of Polo van begin jaren 90. Die dingen zijn ijzersterk en rijden redelijk zuinig :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:51

Ffortuna schreef:
Dat zou ik als een zwaar argument zien want zonder SB rijdt het verrot joh!

Ligt er maar net aan wat je gewend bent ;) . Wij hebben een aantal auto's mét en zonder stuurbekrachtiging, maar doe mij er maar 1 zonder. Dan weet ik tenminste wat er gebeurt onder me. Met stuurbekrachtiging heb ik veel minder dat gevoel.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:59

Maya schreef:
x_spekkie_x schreef:

dat is waarschijnlijk omdat jij ouder bent dan 24 en al schadevrije jaren hebt. mijn eigen auto kostte toen de verzekering op mijn naam stond 800 euro per jaar(ben 18) en toen hebben we hem overgeschreven op mijn vaders naam en nu is het nog maar de helft ;)

ik heb nu een Bmw 316 uit 1993. erg leuke auto maar absoluut niet voor een beginner, best groot dus je heb weinig overzicht, en duur! gelukkig heb ik nog aardig wat geld gespaard en werk ik veel, en dan kom ik net uit...

mijn moeder heeft een Peugeot 206, en die rijdt erg fijn en vooral goedkoop, dus misschien is dat wat??

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:00

voor 2000 euro kan je momenteel echt heel veel vinden hoor!

ik zweeeer bij civic... mijn eerste (en huidige) auto. jappies gaan heel lang mee, mits je ze even rustig warm rijdt en niet meteen gaat trappen. zijn lekker pittig, maar niet te. licht (22 euro wb per maand) en zuinig (ongeveer 1 op 14, afhankelijk van je rijstijl).

voor 2000 euro heb je op mp een heel degelijke civic. even letten op km-stand, rond de 150000 is keurig, 200000 mag geen 2000 euro meer kosten. ook puntje van aandacht is honda-roest, bij de achterste wielkasten. even goed op letten, een klein plekje is echt geen probleem. verder letten op keuringsdatum van de apk. een auto die deze maand of volgende oid voor de apk moet, moet je niet aan beginnen, is waarschijnlijk en goede reden dat ie weg gaat. even keuringsrapport van vorige apk vragen en kijken of daar aanmerkingen op staan.

franse auto's... tsja.... ik zal er netjes over blijven. japanners gaan sowieso een stuk langer mee, 3 ton is heel normaal, de meeste fransen krijgen bij 2 ton toch al wat kuren. starletje is btw dus ook prima hoor, ook jappie :)

enniewee, ben zelf echt gek op mn honda, wil niet anders meer. perfecte wegligging en laat me nooit in de steek.

als je meer wil weten of ff hulp wil bij je zoektocht moet je me anders even pb-en, wil je best helpen hoor :) en ook als je geen civic wil hahah :P

succes iig!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:13

Ik vind de nissan Micra inderdaad ook wel erg leuk!
Verder heb ik er nog weinig beeld bij dus moet ik maar eens kijken op internet naar hoe die andere auto's er uitzien enzo. Vw golf nieuwer model heb ik ook ingelest.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:15

Suzuki Samurai :) Stoer en niet te groot. Op Mp voor kleine prijsjes te vinden. Vooral als je een handig mannetje in de famillie/vriendenkring hebt die wat knutseld aan auto's is het leuk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:29

Mijn eerste auto staat nou voor de deur, een Opel Corsa uit 1994. Die staat ook te koop, ik stap over op een Toyota Aygo.
Mams vertrouwd tweedehandsjes niet, paps heeft de hots voor Toyota en met deze nieuwe auto (zonder BPM en wegenbelasting 8-) ) kan ik nog hééél lang voort.
Ga mijn Opeltje wel missen, dat is zo'n ontzettend lollig autootje. Moet je vriendelijk mee rijden, gaat misschien geen 160 km/h en heeft geen moderne technische snufjes, maar het is wel een hele eerlijke auto. En het grote voordeel: geen techniek -> simpeler onderhoud.

Ik zou voor een eerste autootje ook niet te gek doen. Ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee gaat doen, ga je dagelijks kilometers maken op de snelweg, of is het echt voor kleine afstanden? Wil je er jaren mee doen, of is 'afrijden' ook een optie?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:33

Hihi lante ik zie me daar eerlijk gezegt nog niet in rijden. Vind ze wel leuk maar hoef geen trailer te trekken of iets en dan is zo'n jongen toch niet echt nodig. Maar thanks voor je tip!

@ Berdien ik wil er toch wel even mee vooruit kunnen. En zoals ik al zei , is hij eigenlijk voor niet zulke grote afstanden maar moet hij ook wel geschikt zijn om een keer mee op vakantie te kunnen oid.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:46

Een Suzuki Samurai mag echt geen trailer trekken ;) . Moet wel zeggen dat ik ze steeds duurder vind worden. Wij hebben er een aantal, kijk maar eens op http://www.suzuki-samurai.nl , super fijne autootjes, ook goedkoop in onderhoud idd :) .
Probleem met de Samurai is dat de meeste toch wel roestig zijn (wielkasten, bodypunten), voor een niet roestig exemplaar betaal je al gauw een stuk meer dan 2000 euro. Wat dan wél weer een voordeel is, is dat de Samurai een zelfdragend chassis heeft, en de body daardoor wat meer roest mag bevatten dan een "normale" auto, als het maar niet binnen 20cm van een bodypunt is.