Wat is jullie mening hiervan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Wat is jullie mening hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:25

Ik heb alleen de eerste 30 sec. gezien aangezien ik een gigantisch trage pc heb, verklaard misschien een hoop! :+ Zal 'm nog eens kijken op eigen computer.. Zag er tot nu toe niks kwaads in..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:33

ik vind het minachtend voor het paard, eerst wat capriolen uit de hoge hoed toveren en vervolgens meteen op de knieen voor het publiek en dat alles onder begeleiding van twee man sterk.
Net circus, ik werd er zelf onrustig van...
maar het is wel paardrijden, ze rijden tenslotte op een paard, of het correct rijden is dat is een ander verhaal.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:36

Ik zou wel willen weten waarom je het geen paardrijden noemt. Ik kan er zelf eigenlijk niet zo goed er een mening over vormen. :P

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:40

Na alle reacties heb ik het filmpje nogmaals bekeken en ik blijf toch tot dezelfde conclusie komen.
Qua stress vind ik het allemaal wel meevallen. Doordat het zo rommelig gefilmd wordt lijkt het misschien allemaal heel gestresst overkomen maar er zit toch voldoende rust in.
Ik zie weinig "gepor" in flanken maar eerder beloningen als het paard het goed uitvoerd.
En ja ik noem een aantal dingen toch grondwerk. Hoe noem je het anders als je je paard laat liggen, zitten, knielen ed?

Het grondwerk wat ik zelf doe ziet er ook niet zo uit maar dat komt eerder ik een wat minder elastisch paard heb en ook nog lang niet zover ben dat hij alles kan.
Er gaat zo ontzettend veel tijd en geduld inzitten om het aan te leren en volgens mij leer je dit niet aan een paard als hij het echt niet leuk vind.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:43

Diesel_09 schreef:
En ja ik noem een aantal dingen toch grondwerk. Hoe noem je het anders als je je paard laat liggen, zitten, knielen ed?

Het grondwerk wat ik zelf doe ziet er ook niet zo uit maar dat komt eerder ik een wat minder elastisch paard heb en ook nog lang niet zover ben dat hij alles kan.
Er gaat zo ontzettend veel tijd en geduld inzitten om het aan te leren en volgens mij leer je dit niet aan een paard als hij het echt niet leuk vind.

Vrijheidsdressuur? ;) Dat is een onderdeel van grondwerk maar word eigenlijk nooit grondwerk genoemd..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:46

Ok dan heb ik misschien niet het juiste woord gebruikt, mijn excuses, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Diesel_09 op 13-12-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:46

nee, ik vind er niet voldoende rust in zitten. en dat ligt niet aan de manier van filmen want ik heb slechts het eerste beeld bekeken.

Ik vind dit gewoon helemaal niks :D

Klarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:48

Twiggy2008 schreef:
Wat een rommelige circustrucjes, wat een gepor in die flanken, wat een zwiepende staarten, vre-se-lijk.....
Op het eind dat paard wat de lucht inspringt, verschrikkelijk 8)7 !!! De stress bij die dieren straalt er van af.
Wat heb ik een hekel aan dit soort evenementen!!!

Durft iemand bepaalde zaken hier 'grondwerk' te noemen? Nou, ik doe veel aan grondwerk, maar niet op deze manier. Ik zou me doodschamen als ik zo met mijn paard om zou gaan!

Dus nee, ik noem dit eerlijk gezegd geen paardrijden, zoals ik het zelf doe of probeer te doen. :n
Naast het feit dat mijn paard ook niet zo loopt te flippen, zoals de meesten in dit filmpje. ;(
Het laat maar weer zien hoe mensen paarden misbruiken....... :(

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik zie ook duidelijk de stress bij die paardjes. Als een paard zo ontzettend zwiept met zijn staart en zo reageert kan ik niet spreken van paardrijden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:49

Tja, wat is er mis mee?
Ja het beeld is wat onrustig maar er gebeurt ook veel en daarnaast is het camerawerk erg onrustig. Maar als je daar doorheen kijkt, zie je geen gestresste paarden. Integendeel. Grappig trouwens, dat er ook koudbloeden tussen zitten.

't is inderdaad hogeschoolwerk. En daar zitten elementen in, zoals die capriole of spaanse pas, die je in de traditionele dressuur niet terugziet.
In de beleving van de traditionele dressuur doe je alleen oefeningen die een paard ook van nature doet. In de hogeschooldressuur is die opvatting wat ruimer, waardoor het een iets hoger 'circus'gehalte krijgt. Maar ach, dat is relatief, lijkt me. De meeste merries en ruinen piafferen immers ook niet echt van nature.

De hogeschooldressuur staat op zich wel bekend voor het hoge gehalte aan paardvriendelijkheid. Zo wordt er veel en veel meer tijd besteed aan de basisafrichting van een paard en hoeft hij niet binnen 2 jaar op topniveau te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:50

beaantsje........ kijk de eerste 5 seconden eens van dat filmpje........ wat zie de dan in hemelsnaam ?

als Anky zo de ring in zou komen zou het echt grote heibel zijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:53

ben na 20 seconde afgehaakt, jeetje wat *** gefilmd, van paard a naar paard b naar paard c.... werd er duizelig van ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:54

Thijs (TS)
Wat vind je er eigenlijk zelf van?
Je schrijft dat je het geen paardrijden vind. Waarom vind je dat?
Gewoon even nieuwsgierigheid ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:55

KiWiKo schreef:
beaantsje........ kijk de eerste 5 seconden eens van dat filmpje........ wat zie de dan in hemelsnaam ?

Niet in de ring, wel anky..
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

@Beantjes; Tsja, sommige mensen noemen dit onnatuurlijk, maar wilde paarden steigeren ook, wilde paarden zitten soms ook, wilde paarden buigen ook, wilde paarden doen geen spaanse pas maar wel een jambette (stilstaande variant)....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:57

KiWiKo schreef:

O daar ben ik het helemaal met je eens.
Dat het hogeschool is, daar bedoel ik de stijl mee. Dit is bepaald geen top-voorbeeld van hogeschooldressuur, daarvoor is het veel te slordig.
Maar daar ging het toch ook niet om?

@Hannah-Menno
daarom schreef ik ook dat de hogeschool het begrip 'natuurlijk' iets ruimer interpreteert. Niet meer dan dat.
Overigens ben ik zeker een bewonderaar van hogeschooldressuur.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:58

vind alleen de kwaliteit van filmen mis, de rest is toch prima.
fijn bezig zijn met je paard....... niet meer, niet minder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:59

Hannah_Menno schreef:
KiWiKo schreef:

Niet in de ring, wel anky..
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

@Beantjes; Tsja, sommige mensen noemen dit onnatuurlijk, maar wilde paarden steigeren ook, wilde paarden zitten soms ook, wilde paarden buigen ook, wilde paarden doen geen spaanse pas maar wel een jambette (stilstaande variant)....

ik neem aan dat je zelf ook wel bij machte bent om de verschillen te zien qua takt, lichaamsbeweging, houding, uitdrukking en algehele conditie

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:01

KiWiKo schreef:

Geweldige reactie, mevrouw van grunsven en meneer gal met totilias zou zo mee kunnen rijden. Nee een fraai voorbeeld is het niet, maar klassieke en moderne klassieke dressuur blijft prachtig.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 13-12-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:01

Twiggy2008 schreef:
Wat een rommelige circustrucjes, wat een gepor in die flanken, wat een zwiepende staarten, vre-se-lijk.....
Op het eind dat paard wat de lucht inspringt, verschrikkelijk 8)7 !!! De stress bij die dieren straalt er van af.

Durft iemand bepaalde zaken hier 'grondwerk' te noemen? Nou, ik doe veel aan grondwerk, maar niet op deze manier. Ik zou me doodschamen als ik zo met mijn paard om zou gaan!

Dus nee, ik noem dit eerlijk gezegd geen paardrijden, zoals ik het zelf doe of probeer te doen. :n
Naast het feit dat mijn paard ook niet zo loopt te flippen, zoals de meesten in dit filmpje. ;(

helemaal mee eens!
Ik doe ook veel grondwerk met mijn paard maar zeker niet op deze manier!
Iedereen moet toch een beetje kunnen zien aan de lichaamstaal van die paarden dat ze het vreselijk vinden, of niet dan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:03

[quote="KiWiKo'']ik neem aan dat je zelf ook wel bij machte bent om de verschillen te zien qua takt, lichaamsbeweging, houding, uitdrukking en algehele conditie[/quote]

tussen wat? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:05

Hannah_Menno schreef:
[

tussen dit en jouw filmpje :) of wil je me zeggen dat je niet die verschillen ziet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:06

twinkelchw schreef:
Iedereen moet toch een beetje kunnen zien aan de lichaamstaal van die paarden dat ze het vreselijk vinden, of niet dan?

Hoe dan? Ik zie het nl. niet. Ja, de eerste passage is duidelijk niet goed maar ik zie echt geen vreselijk ongelukkige paarden, integendeel.

@kiwiko
Als je een persé vergelijking moet maken, maar dan de vergelijking tussen Anky en bijv. de hogeschoolruiters van de spaanse rijschool in Wenen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:07

Oh zo! :D Ja ik zie de verschillen maar je begon over Anky, dat je die niet zo in de ring zou willen zien.. ;)

Emma27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:19

het ziiet er heel rommelig uit!
ben het wel met Twiggy2008 eens!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:25

Nou, ik niet.

Twiggy2008 schreef:
bij sommige oefeningen is dat zwiepen geen verzet, maar noodzakelijk voor het evenwicht (al zullen er best wat fouten inzitten in dit filmpje)
Dat paard maakt een capriole, dat was de bedoeling.
Nee, dit heet 'werk aan de hand'. Da's inderdaad heel wat anders dan jouw grondwerk maar ook daarbij gaat het om gehoorzaamheid. Daar hoef je je zeker niet voor dood te schamen.

't is ook een andere tak van sport (letterlijk). misschien eens verder kijken dan je eigen straatje?
en waar zie jij een paard flippen dan? of misbruikt worden?.....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:27

Op het zwarte paard na van 't begin en dat paard dat op het laast idd van gekkigheid begint te springen (volgens mij
was dat ook niet de bedoeling) vind ik 't eerlijk gezegd niet zo heel erg als hier gezegd word hoor! _O-

Ik zie vrijheidsdressuur en het is allemaal niet onspannen hoor, de belgen/zwaardere paarden vind ik daarintegen wel weer
leuk, mooi zo die spaanse Pas. :D