jullie mening over frikandellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:41

Jammie, frikadellen.

Trouwens, in wel meer dingen zit paardenvlees( of onherkenbare resten daarvan ) terwijl het niet op de verpakking staat.

Linet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:21

Ik ben al meer dan 3 jaar vegetariër omdat ik het gewoon zielig vind... Huilen Die beesten hebben net als mensen ook gevoel, en laat ik het al helemaal niet hebben over wat er in de bio-industrie gebeurt Scheve mond\
Ik vind het ook stom als mensen zeggen dat ze het zielig vinden om vlees te eten maar het toch doen...
Maar dit is mijn mening, en in iedere mening zit wel een kern van waarheid denk ik Party!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:25

Ik vind het zielig, maar wil geen vegetariër worden.. Als ik het niet eet, word het toch door iemand anders opgegeten, of zelfs weggegooit Scheve mond\

Linet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:28

Jah maar als er niemand meer vlees eet, worden ze ook niet meer geslacht toch???
Maar je hebt wel een beetje gelijk...
In vind in ieder geval wel dat de bio-industrie moet verdwijnen en dat er meer scharrelvlees moet komen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:31

Ok ik ben het ook wel een beetje met jou eens. Maar door 1 vegetariër word er echt niet minder geslacht. Niet veel mensen in NL zijn vegetariër dus misschien word er 1 varken minder geslacht van de 200 die ze al wilde slachten, of hoe zeg je dat Scheve mond\

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 19:25

Ik weet het, het is hypocriet, maar ik eet dus geen frikandellen meer, nadat ik mijn eigen paard naar de slacht heb gebracht.

Het idee dat ik mijn eigen paard op zit te eten staat mij helemaal niet aan.

Pino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 20:48

Citaat:
Op 2001-07-15 19:04, schreef Nathalie:
Ja nou en.. wat maakt het uit of het je lievenlingsdier is? Dat vind ik dus eigenlijk nergens op slaan. Voor elk dier is het even zielig, dus waarom wel koe en niet paard Verward

Ik vind het ook zielig , zo bedoelde ik het niet. alleen moet ik er niet aan denken om een paard te eten!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 21:41

ik vind frikandellen wel heel lekker maar ben al 5 jaar VEGETARIER,dus eet ik niet en al was ik dat niet zou ik toch geen paardenvlees eten,dus ook geen frikandellen.
en voordat mensen weer gaan vragen waarom ik vegetarier ben,ja ik vind het ook zielig maar vooral ik heb er geen behoefte aan en mis het niet,dus waarom zou ik het eten,eet ook alleen scharrelkip hoewel ik die toch nog te krap in een hokkie vind zitten,
groetjes nathalie Lips are sealed Misselijk

Survivorgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 23:46

Hoi ,
toen ik hoorde dat er paardenvlees in een frikandel was ik meteen gekapt met het eten
van frikandellen Misselijk , maar ik eet alleen nog kipfrikandellen(zit geen paardenvlees in)
groetjesssss Bi@nc@

Pino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 08:46

ja klopt , die eet ik ook!
die heten fiandellen *LOL*
die vind ik ook veel lekkerder, trouwens! Party!!

angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 10:53

ik eet vaak frikandellen.. Als je er optegen bent dat daar paardenvlees in zit moet je gewoon vegatrish worden want dan iz het ook zielig voor koeien varkens en andere runderen die geslacht worden voor vlees!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:19

Mmmm, frikandellen.. Die mis ik dus echt. Alleen al voor frikandellen zou ik naar Nederland terug willen komen. Hier een aantal opmerkingen:

1) Net als alle dingen die in vet gebakken worden (oliebollen, friet, lekkerbekjes), zijn ze niet echt goed voor hart en bloedvaten. Dus: met mate eten..

2) Een frikandel (en de meeste worsten) is erg nuttig voedsel. Als we met zijn allen alleen maar biefstuk, gehakt, runderlapjes en coteletjes zouden eten zou heel veel eetwaren weggegooid moeten worden.

3) De volgende keer als je een potje plaksel gebruikt.. het kan van paarden gemaakt zijn. Let ook op wat je je hond en kat voert, etc, etc etc.

4) In tegenstelling tot varkens, kippen en koeien worden paarden niet voor de consumptie gefokt. Niet ieder paard dat geboren wordt is perfekt (eigenlijk geen enkel paard is perfekt). Ook gaan er veel paarden dood die gewoon nog geschikt voor consumptie. Moeten we dat met zijn allen maar weg gooien of doen we er met zijn allen nog iets nuttigs mee?

Tja, aangezien ik een tijdje in Noord-Amerika heb gewoond heb ik er vaak over nagedacht. In Canada en in de States wordt (bijna) geen paardenvlees gegeten. Om wat paardenrookvlees te bemachtigen, moet je naar de Nederlandse (!) winkel gaan. Als dank worden paarden dus gewoon aan honden en katten gevoerd en ook als lijm verwerkt. Denk daar maar eens aan als je weer eens een stoel koopt.....

Joost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:40

En wat denk je van het zadel en hoofdstel van je paard en de laarzen die je aanhebt.

Ik ben ook niet tegen (ook niet voor, maar zie geen goede oplossing) de bio- industrie want het woord scharrel kip om maar eens te noemen is ook niet zo scharrelig hoor. Ze zitten met zon 1000 kippen in een schuur en kunnen vrij rondlopen dat is zo, maar met zovelen hebben ze ook niet veel plek hoor.En als jij net dat ene kippetje bent dat niet zo brutaal is en door andere gepakt word weet ik niet of je dan in zon scharrel schuur zo blij met met 999 kippetje die de pik op je hebben of 3 legbaterij kippen die de pik op je hebben.Dan ga ik geloof ik voor het laatste.

En dan ben ik van mening dat de dieren in Nl nog redelijk goed gehuisvest zitten maar dat we ons beter druk kunnen maken om hoe beesten in de rest van europa en de wereld gehouden worden.
Natuurlijk zou ik het ook mooier vinden om bv. alle varkens rond te zien rennen in een wei maar daar is helaas geen plek voor en er komt ook nog steed minder plek door het groeiende aantal inwoners in NL maar dat is een andere discussie.

En om de reden dat ik niet wil dat Kawa in de frikandellen lijm of autobanden komt wil ik hem ook laten cremeren.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:24

Ik wil mijn paarden ook laten cremeren.

Ik vind het vrij dom en naief om te zeggen dat als 1 persoon geen vlees meer eet, dat dat toch niets uitmaakt. Als iedereen zo denkt gebeurt er nooit iets, dat geldt voor allerlei dingen. Ik eet zelf bijna vegetarisch. Als iedereen nou minder of zelfs helemaal geen vlees meer zou eten, wat denk je dat dat scheelt? Veel minder dieren die geslacht hoeven en minder dieren die gefokt worden voor de slacht.

Gelukkig hebben niet alle slachtdieren het slecht. Op de boerderij waar mijn paarden staan, hebben ze koeien en schapen en er wordt ook weleens wat geslacht, maar ze hebben in ieder geval een super leven gehad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:30

Met crematie van paarden help je mee aan het broeikas effect.... Krijgen we het met zijn allen nog een beetje warmer Frusty

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:30

als iedereen minder vlees zou eten, dan zouden de dieren het al beter krijgen. Dan hoef je nog niet eens te stoppen.
Dus niet een grote lap vlees en dan 1 aardappel en 3 erwten.
Ik zie ook altijd bij de Appie van dat vlees in die groene doosjes, scharrel vlees.
Maar ik betwijfel of die het wel echt zo goed hebben gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:37

Citaat:
Op 2001-07-18 09:30, schreef joostvangestel:
Met crematie van paarden help je mee aan het broeikas effect.... Krijgen we het met zijn allen nog een beetje warmer Frusty

Lekker ik ben toch al een kou kleum Knipoog
Ik heb geen idee wat er bij het maken van frikandellen en lijm vrijkomt maar dat zal ook wel niet goed zijn voor het millieu dus dat maakt dan verder ook niet veel uit denk ik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:45

Als we met zijn allen ophouden om dieren(produkten) te gebruiken, dan sterven de meeste huisdieren uit... Geen koeien, kippen en varkens meer.. hoguit voor de hobby, maar zo'n 95% van die dieren zijn dan volledig overbodig. Misschien een goed idee (met name voor dat broeikas effekt), maar ik weet het zo nog niet.

Ik geloof dat het het beste is voor het milieu als we allemaal Herman Broods voorbeeld volgen Schijnheilig of gewoon terugkeren naar het oerwoud en weer in bomen gaan wonen en bananen eten Haha! . Maar goed, discussie gesloten van mijn zijde, voor dit te eentonig wordt.. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:36

Ik vond die opmerking van Fonnie wel goed anders. Te veel vlees eten is eigenlijk niet eens goed voor een mens, en de meesten eten te veel vlees. En als we nu minder vlees gingen eten zou dat goed zijn voor de dieren. MAar je hebt een probleem over het hoofd gezien Fonnie: een nog grotere veroorzaker van alle dierenkwelling: de export!!!!! die is er ook nog. En joost, ik ben ook een koukleum, broeikaseffect is wat dat betreft welkom! Maar mijn dieren cremeer ik niet. het geld dat ik heb geef ik liever aan ze uit als ze nog leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 11:26

Ik vind dat je goed voor dieren moet zijn als ze leven; geef dieren een goede kwaliteit van leven. Dat betekend dat je dieren met respect behandeld en ze niet degradeerd tot vleesfabriekjes. Als aan die voorwaarde is voldaan heb ik er helemaal niet zo veel problemen mee dat een dier respectvol geslacht wordt. Het enige vlees dat bij mij op tafel komt haal ik van 'De Groene Weg Slagerijen' omdat zij wel aan die voorwaarden voldoen.

Een dier laten cremeren zou ik nooit overwegen. Het voegt niets toe aan het welzijn van dieren maar dient enkel voor je eigen gemoedsrust en daar heb ik geen behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 14:08

jippie schreef

Een dier laten cremeren zou ik nooit overwegen. Het voegt niets toe aan het welzijn van dieren maar dient enkel voor je eigen gemoedsrust en daar heb ik geen behoefte aan.

klopt daar doe ik het dan ook voor.
Ik probeer nu men beestje zon goed mogelijk leven te geven met alles dat (ik denk) ze nodig hebben.

Het laten cremeren is ook meer voor mij dan voor hun want als ze dood zijn merken men beestjes echt niet meer wat er met ze gebeurt maar ik daarintegen wel en ik wil dus niet dat ze in weet ik het wat verwerkt worden maar strooi ze liever in het bos uit.
Daar heb ik men centen voor over maar gelukkig mag iedereen met zijn/haar beestjes doen want die persoon het fijnste lijkt

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 08:13

Dus mensen cremeren is ook alleen maar voor onze eigen gemoedsrust. En ook slecht voor het milieu. Dan is het misschien ook een idee om mensen op een hoop te gooien want het maakt toch allemaal niets uit. De gene die overleden is merkt er immers toch niets van!

Natuurlijk is het voor een deel voor je eigen gemoedsrust. Net als bij mensen wil ik van mijn dieren ook op een gepaste wijze afscheid nemen. De dood van mensen maar ook van dieren is toch iets dat je de rest van je leven bij je draagt.

En nogmaals, wat ik al zei, het scheelt echt als iedereen minder vlees zou eten. Het probleem van de export is er dan nog wel, maar alle beetjes helpen nietwaar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 09:05

Citaat:
Op 2001-07-19 09:13, schreef Jura:
Dus mensen cremeren is ook alleen maar voor onze eigen gemoedsrust. En ook slecht voor het milieu. Dan is het misschien ook een idee om mensen op een hoop te gooien want het maakt toch allemaal niets uit.

Beetje kort door de bocht om dit nu te gaan veralgemeniseren Jura! Een rouwproces is bedoeld om het verlies van een dierbare een plek te geven in je leven. Hoe je dat doet is heel persoonlijk en mag iedereen ook voor zichzelf beslissen.

Een aantal maanden terug heb ik mijn hond inmoeten laten slapen na 17 trouwe jaren. Daarvoor heb ik er alles aan gedaan om hem zo goed mogelijk naar zijn einde te begeleiden. De dierenarts is thuis geweest en heeft hem verdoofd met Ketamine waar hij heerlijk van heeft liggen dromen. Na 10 minuutjes is de laatse injectie toegediend die het hart stopte. Alles ging heel vreedzaam.
Ik heb mijn hond niet laten cremeren. Hij is meegenomen door de dierenarts en is de destructie ingegaan. Ik heb er totaal geen moeite mee dat hij nu weer terugkomt als honden-, kattenvoer of tuinkorrels, dat is de kringloop van het leven. Ik heb er wel grote moeite mee om een paar honderd gulden uit te geven aan een crematie voor mijn hond die al dood is en waar ik niets meer voor kan doen, terwijl er overal dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven. In plaats daarvan heb ik dus een donatie gedaan aan het asiel van de dierenbescherming waar wij onze hond vandaan hadden gehaald. Voor mijn paard zou ik het precies zo doen.
Dit is een manier van verwerken die mij veel beter past, maar goed, iedereen is daar vrij in.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 11:22

Ik sluit me aan bij Jippie. Ik vind een dier laten cremeren iets voor hele emotionele mensen (niet dat ik het gemakkelijk heb als er een dier van mij sterft) maar ik probeer tenminste nuchter te blijven. Als ik dan geld te veel heb en die kan gebruiken voor een crematie, zou ik inderdaad ook voorkeur eraan geven om dit geld uit te geven aan dieren die nog in leven zijn en die goed wat hulp kunnen gebruiken.