Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:43

gmgmelkert schreef:
kleinvosje schreef:
Jawel, natuurlijk, ik zelf ook, maar je hebt taalfouten en tikfouten. Wat ik gewoon niet vind kunnen is iets zoals in de openingspost als voorbeeld is gegeven. Kom op zeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn om iets gewoon neer te zetten zonder zulke fouten?

Ja dat ben ik met je eens. Dat stukje was wel heel erg. ;( Ik kan mijn eigen inderdaad ook ergeren aan taal gebruik. Met een buitenlands accent terwijl je gewoon een hollander bent! :+

Kijk, het dikgedrukte is voor mij ook al niet helemaal lekker. Het is niet mijn eigen, dat is alleen bij een voorwerp wat van je is. Voorbeeld, Ik heb mijn eigen paard een wortel gegeven. In de zin die jij schrijft bedoel je mezelf. Ik kan mezelf ook enz... Dat vind ik al taalverloedering.

Niet banketstaaf bedoeld naar jou toe hoor, je bent niet de enige die zo schrijft!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:44

BraveSpots schreef:
Voor de meeste mensen blijkbaar niet. Mij inclusief. De grove lijnen ken ik wel en pas ik toe, maar kleinere foutjes sluipen heel gemakkelijk in mijn teksten. En dat vind ik eigenlijk zelfs niet heel raar. Ik ben nu eenmaal geen spellingsmachine helaas ;) .

En wat zijn in jouw ogen kleine foutjes dan? Kijk een typefoutje (dat woord zie je ook zo vaak fout gaan ;)) maak ook ik wel eens, verkeerde knopje, 2 letters omgedraaid. En dat vind ik ook absoluut geen probleem, we zitten inderdaad niet op een Nederlandse taal-forum.
Maar de fouten à la "me huis", "egt", "zij zecht", dat vind ik gewoon echt niet kunnen.

Daarentegen vind ik het ook erg apart dat er mensen zijn die de grammaticaregels niet kunnen volgen, imo is dit echt een tekort aan uitleg geweest. Het is er bij mij compleet ingestampt en ik maak er echt nauwelijks fouten (meer in).

kleinvosje

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:45

Daar ben ik het helemaal mee eens Liz!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:45

Ik zit op 2 fora, bokt en fjordenwereld. Het valt mij op dat er op bokt veel meer taalfouten worden gemaakt dan op het andere forum. Zelfs in de voorpagina berichten zitten soms behoorlijk fouten.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 08-11-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:46

Hihi, fora's? Fora is al meervoud, dan hoeft 's er niet achter, dat is alleen bij forum->forums!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:48

Zal dat niet ook een beetje de doelgroep zijn? Ik heb altijd het idee dat er meer jongeren zijn hier.

Overigens is fora al meervoud, het meervoud van forum is forums of fora ;) Ik blijf wel lekker bezig hè!
Laatst bijgewerkt door LizMD op 08-11-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Sorrie :o Dat bedoel ik nou. Het gaat onbewust. :o

fjordnina

kleinvosje schreef:
Hihi, fora's? Fora is al meervoud, dan hoeft 's er niet achter, dat is alleen bij forum->forums!

ssst, iets te hard mijn best gedaan :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:50

Laatst was er een topic waarin stelselmatig mun vriend en mun huis gezegd werd :oo

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:51

LizMD schreef:
Daarentegen vind ik het ook erg apart dat er mensen zijn die de grammaticaregels niet kunnen volgen, imo is dit echt een tekort aan uitleg geweest. Het is er bij mij compleet ingestampt en ik maak er echt nauwelijks fouten (meer in).

Sommigen willen ook gewoon niet volgen. Tekort aan uitleg gehad, of wat minder vlug in taal zijn en vervolgens prima vinden hoe ze nu schrijven. Zich er niet aan irriteren als ze 'me huis' schrijven.

En daar kan ik ergens best wel inkomen, hoewel ik het zelf niet doe :).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:56

Ik erger me er niet heel erg aan, ik weet dat ik zelf ook nog al eens de mist in ga met spelling. Als zinnen erg krom zijn, denk ik wel vaak, kom op dat kan je vast beter. Met d of t of dt ga ik zelf ook altijd de mist in, als iemand me het uitlegd doe ik het een uur goed en daarna ben ik het weer kwijt. Ik erger me trouwens wel heel erg aan msn taal. En aan zinnen die in elkaar doorlopen zonder punten of komma's.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:58

knuffeldier schreef:
Met d of t of dt ga ik zelf ook altijd de mist in, als iemand me het uitlegd doe ik het een uur goed

:= uitlegd? Het uurtje is alweer voorbij ;-)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:23

Ik vind vooral "me huis, me moeder" echt heeeel erg naar. Hoeveel moeite is het nu om die twee extra letters te tikken, en het staat echt hersenloos.
"Me zus is kleiner als mij maar ik wordt nog groter."
Oef. |o

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:57

Wat wel weer hilarisch is, is de vindingrijkheid van sommigen om het woordje 'sowieso' te spellen. Onvoorstelbaar op hoeveel manieren je dat kan 'spellen'. Volgens mij hield het bloopertopic daar zelfs een lijst van bij :D :D .

Persoonlijk erger ik me het meest aan (nog zo'n hele leuke, het is àltijd 'zich ergeren aan' en nooit 'zich irriteren aan') aan 'g' in plaats van 'ch' (egt, tog...als je 'egt' op de zoekmachine invult dan weet je genoeg) en mensen die hardnekkig weigeren hoofdletters en leestekens te gebruiken. Zulke zinnen lees ik zelfs gewoon niet meer. Ik vraag me dan altijd af of je zelf niet doorhebt dat het absoluut niet prettig is om 20 zinnen te lezen waar geen enkele hoofdletter of leesteken in voorkomt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

Ik meen dat er nu meer dan 200 manieren gevonden zijn om 'sowieso' te spellen, vraag maar aan Oomens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:05

Ik erger me er ook dood aan :o Maar niet alleen bij meisjes van 13 hoor! Als je kijkt naar het niveau van de mensen op het hbo.. Dat is ook om te huilen :=

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:35

kohtje schreef:
Ik durf hier bijna niet iets te schrijven :o
Ik erger me heel erg aan het spreken tegenwoordig.
Plat,met een heel erg buiterlands accent zoals bv me chikie of wat dacht je van me pokkie.

Ik ook!!! Ik denk dat als de verloedering van onze taal in dit tempo doorgaat ik straks mijn eventuele kleinkinderen niet versta.....En zij mij niet...... :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:17

Op forumzaken komt geregeld een topic voor waarin die verbazing wordt geuit, bijvoorbeeld [FZ] Het paard die...
Er is zelfs een taalbloopertopic op Bokt waarin de leukere variaties verzameld worden.
NM is echter een discussieforum, en die komt hier niet echt op gang... Ik verplaats dit topic naar LZP.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:24

ik erger mij ook dood aan '' msn '' taal , mensen die woorden maar half afmaken en spelfouten.... :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:25

Mijn zoon (10 jaar, groep 7) leert goed Nederlands, perfect.
Het probleem is dat als ze bv geschiedenis hebben, daar nauwelijks naar de Nederlandse spelling wordt gekeken. (het gaat nl om de antwoorden en niet of de spelling goed is). Belangrijke namen moeten wel goed geschreven worden, maar voor de rest wordt er niet om gekeken.
Ook op het hoger onderwijs kom je dat steeds vaker tegen.
Ik las laatst iemands boekverslag door. Daar zaten ontzettend veel fouten in. Haar reactie .... ja, hee, het gaat alleen om de inhoud! En ja hoor een 8 en geen opmerkingen over de grove spelfouten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:35

Is het ook niet zo dat taal leeft, en dus verandert? 50 Jaar geleden schreven we ook anders dan nu, dat zal de mensen die zich toen met taal bezig hielden ook een doorn in het oog zijn geweest maar toch is het gebeurd.

Wie weet waar we over een aantal jaren staan met de taal, als de generatie die nu op de scholen zit het bedrijfsleven ed. over gaat nemen.

Daarom kan ik me er niet zo heel erg aan ergeren, het is nu eenmaal geen statisch gegeven dat taal. Goed, de grammaticaregels dan weer wel, maar ik ga er niet vanuit dat die de afgelopen 100-en jaren hetzelfde zijn gebleven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:41

die taalveranderingen vallen over het algemeen wel mee....
waar ik wel van opkijk is dat de meest simpele normale woorden zoals:zech,egt,supper,tog enzo vaak gewoon fout worden geschreven.

Als het nu een moeilijke latijnse term is dan kan ik mij er nog iets bij voorstellen....maar het zijn toch normale woorden....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:43

Als ik een boek opensla van een pakweg 40-50 jaar geleden was de schrijfwijze toch echt heeeeeel erg anders hoor. En dat zijn geen latijnse boeken, maar gewoon oude leesboeken uit mijn man zijn jeugd. Neem een Arendsoog, Pinkeltje ed, allemaal relatief jonge boeken maar toch een heel andere manier van schrijven.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:51

Ik erger me met je mee hoor TS :D . Ik zie op bokt ook heel vaak dat mensen "gezecht" typen ipv "gezegd"... dan gaan mijn vingers echt jeuken om ze even te verbeteren... :D Wat ik ook heel vaak tegen kom is het gebruik van het woordje "tenzij" terwijl "mits" bedoeld wordt en andersom...en meisjes die een verorgpaard zoeken om te bereiden, daar reageer ik liever niet op... :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:52

Breghje schreef:
Als ik een boek opensla van een pakweg 40-50 jaar geleden was de schrijfwijze toch echt heeeeeel erg anders hoor. En dat zijn geen latijnse boeken, maar gewoon oude leesboeken uit mijn man zijn jeugd. Neem een Arendsoog, Pinkeltje ed, allemaal relatief jonge boeken maar toch een heel andere manier van schrijven.

de zinnen zaten anders in elkaar....zelfs als je een oude documentaire ziet uit de jaren zestig valt mij de manier van spreken op.
Beatrix praat nu nog zo.
Maar de spelling is niet zo heel anders.