Ik kan hem niet laten gaan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:04

Haha dank je daantjuhh

[edit] ben zelf ook vergeten een paar berichten te lezen.. ging even te snel :o

Maar inderdaad, daantjuhhh verteld dus precies zoals het zit, in beide berichten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:07

BinkieDusty schreef:
Haha dank je daantjuhh

Hahaha, geen dank...

Ik dacht echt..

Huh??? heeft die wel gelezen?

Tja, lezen en begrijpend lezen....
daar zit natuurlijk verschil in.

Wat betreft dat Nederlands leren, doet hij dat thuis?
Of in een les?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:10

Tsja waar een wil is is een weg en als jij gewoon daarheen wil is er toch geen probleem, wat doet ie dan moeilijk, hij kan het toch gewoon proberen. Als het niet gaat voor jou in Polen dan kun je altijd nog terug. Waar ik moeite mee heb is dat hij smoezen verzint om niet te hoeven blijven, zoals de taal leren (ik weet dat hij lessen volgt, maar Nl is een moeilijke taal, echter na 1 1/2 jaar kunnen de meesten toch wel redelijk Nl praten), ander werk zoeken (ik heb wel wat suggesties voor hem als hij wil!!!!). Als hij gewoon zegt dat hij terug wil naar zijn familie en eigen land is dat toch veel meer voor de hand liggend dan allemaal andere redenen geven. daar maak ik mij zorgen om... het lijkt wel of jij de enige bent die met oplossingen moet komen en hij alles wat jij voorstelt per definitie afkeurt...
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 27-10-09 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:11

tita schreef:
Zucht sneu sneu

Misschien eens echt afvragen of hij echt wel van jou houdt?
Aangezien je ook niet eens mee mag naar polen.

Maar goed een Pool zoals jouw vriend zie IK iid liever gaan dan komen.
A hij spreekt de taal niet terwijl hij wel al anderhalf jaar met een Nederlandse gaat
B hij werkt hier maar neemt niet de moeite om Nederlands te leren
C blijkbaar vind ie tuinbouw denigrerend werk.

Blijkbaar vind het hij het hier niet eens de moeite waard.

Zelf heb ik een Poolse collega woont hier nu 5-6 jaartjes.
Zij werkt op het lab had geen papieren en ervaring (nog steeds geen papieren)
Maar haar man (nederlander) was hier klusjesman en hoorde dat we personeel zochten en vroeg of ze mocht komen.

Dat was goed want wij zijn een speciaal lab en mensen met papieren moeten we vaak ook nog van alles leren, dus een onervaren persoon komt ons vaak goed uit.
En het is super bevallen dus het kan ook anders

Ze kwam uit een bakkerij en werkt nu op een lab ..dus wie de moed niet opgeeft wordt beloond (ps spreekt super Nederlands)

Dat zij waarschijnlijk niet van hem mee mag naar polen is mischien niet omdat hij niet van haar houdt maar omdat je als nederlandse echt niet in polen wil gaan wonen als je de vrijheid enz. van nederland gewendt bent.

Mijn buren wonen nu zo´n 5 jaar in nederland en mijn buurman kan redelijk goed nederlands maar mijn buurvrouw alleen engels, niet omdat ze het niet willen leren maar omdat nederlands gewoon 1 van de moeilijkste talen is om te leren.

En zij heeft volgens mij niet gezegd dat hij tuinbouw denigrerend werk vindt maar dat hij zichzelf dat niet altijd ziet doen.

En zou jij het de moeite waard vinden om in een land te wonen waar je continue door laten we zeggen 60 % weggekeken wordt.

En die collega van jou heeft gewoon onweis geluk gehad dat jullie op je werk niet speciaal papieren vragen, want zelfs een nederlandse heeft het moeilijk in nederland een baan te vinden als je geen papieren hebt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:14

BinkieDusty schreef:
Beter lezen, hij is bezig met de nederlandse taal, maar vind dit moeilijk. desondanks geeft hij dat niet op !!
Hij vind de tuinbouw niet denigrerend, maar hoe hij er behandeld wordt wel. Hij is immers "maar een pool".
Tot nog toe vind hij het werk best leuk, ondanks dat hij altijd de zware klusjes krijgt. Maar hij wil dit niet de rest van zijn leven blijven doen. Met het loon wat hij nu krijgt, kunnen wij samen niet leven, ook niet met mijn loon erbij.
Snap je nu waarom hij niet meer in de tuinbouw wil?

Alsjeblieft mensen, neem de moeite om al mijn berichten te lezen. Als er dan nog steeds vragen zijn dan antwoord ik ze graag.

Maar ga niet te snel iets neerzetten, want hieruit blijkt wel dat de
helft niet gelezen wordt..

Maar tuinbouw betaald zoiezo heel slecht, ik neem aan dat hij nu wel al wat begrijpt in het nederlands? Er zijn in de bouw wel banen te vinden waar je kunt werken en leren, en het betaald ook stukken beter. Die heimwee ja dat is lastig en kan niemand echt iets aan doen vrees ik, maar de rest is opzich wel op te lossen.
Ik zag ook ergens de opmerking om samen in duitsland te gaan wonen, zeg maar beetje in het midden, dat lijkt me wel een goede oplossing hebben jullie daar al eens aan gedacht?

Mer1980

Re: Ik kan hem niet laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:15

Idd Chocobroodje, ik ben zelf jaren lang werkzaam geweest bij een bureau die graag gebruikt maakte (nog steeds ) van poolse medewerkers vooral in de techniek en bouw. En dat salaris was echt niet mis hoor en ze krijgen nog een opleiding ook!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:17

nou nee dat is het echt niet.. kijk, als hij zich niet zou bekommeren over mij en ons, dan was hij allang terug gegaan.. dan maakt het hem niet uit dat ik er kapot van ben, dan zou hij geen probleem hebben.. en ik zie zelf ook, hij was er echt kapot van omdat hij gewoon niet meer weet wat hij moet doen.
we denken allebei na over hoe of wat. maar als je met jezelf in de knoop zit is het moeilijk om over dingen na te denken.. vanavond gaan we er nog weer een goed gesprek over hebben. hij is hier sowieso tot 20 december. dan gaat hij een maand naar polen en in januari komt hij terug. dat zijn dingen die al vast staan. ik laat hem die maand ook gaan, zonder problemen.
ik zal hem missen, maar vorig jaar heb ik ook een maand zonder hem gezeten. denkend aan het moment wanneer hij terug is, maakt het best makkelijk dat hij gaat. we vinden het fijn om elkaar zo nu en dan te missen :) dat maakt ons sterker dan we al zijn.. maar hij weet niet hoelang hij het vol zal houden als hij in januari weer terug is.. en daar zitten wij mee..

we zijn elkaar nog niet kwijt. en het is ook niet zeker dat wij elkaar kwijt gaan raken, maar er zit een kans in. en nu willen we allebei graag weten wat we ermee an moeten.

nogmaals, hij wil wel, hij durft niet !!
hij wil niet van mij af, hij houdt echt van me !!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:19

Maar het hoeft helemaal niet dat jullie elkaar kwijt raken. Ik bedoel: waarom ga je niet gewoon met hem mee, waarom laat hij dat niet toe, jullie kunnen dat toch proberen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:20

ik kan nergens uit je posten afleiden dat ie Nederlands studeert

dit was namelijk jouw zin.
Citaat:
Hij ziet geen toekomst hier in nederland omdat hij de taal niet beheerst en hij denkt dat hij hier alleen kan werken in de tuinbouw

Dat hij niet in de tuinbouw wil blijven werken kan ik wel begrijpen ondanks dat het een leuk mooi beroep is en er zijn zat mensen die willen maar niet mogen werken of kunnen en die zullen graag met hem ruilen.

Hij moet roeien met de riemen die hij heeft, en zal in Nederland nooit zomaar een topfunctie of een groot salaris krijgen.
Ambities hebben is goed en gezond maar je moet niet meer willen dat het kan of de situatie toelaat.

Er zijn zat Nederlanders die ook onder hun niveau werken.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:22

Hij beheerst de taal niet, maar is bezig het te leren. dit is al meerdere malen gezegt. hij probeert te leren, maar vind dit erg moeilijk. ja hij begrijpt wel het een en ander, maar lang niet alles. en spreken vind hij zeer moeilijk

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:23

Maar nogmaals waarom dan niet in het midden gaan wonen in duitsland, daar kunnen jullie beide een toekomst op bouwen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:24

Mer1980 schreef:
Maar het hoeft helemaal niet dat jullie elkaar kwijt raken. Ik bedoel: waarom ga je niet gewoon met hem mee, waarom laat hij dat niet toe, jullie kunnen dat toch proberen.

Ik weet niet of je ooit in Polen bent geweest maar het is echt een heel ander land hoor.
Hoewel ik het prachtig mooi vind, zou ik er nooit willen wonen. De lonen en het werk zijn heel anders en minder betaald dan hier. De mentaliteit is er ook anders, de woonomstandigheden, het openbaar vervoer,...

Verhuisen naar daar is niet zomaar je koffers uitpakken en hetzelfde leven leiden als hier.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:25

chocobroodje schreef:
Maar nogmaals waarom dan niet in het midden gaan wonen in duitsland, daar kunnen jullie beide een toekomst op bouwen

Dat heeft mijn schoonzus ook gedaan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:26

BinkieDusty schreef:
Hij beheerst de taal niet, maar is bezig het te leren. dit is al meerdere malen gezegt. hij probeert te leren, maar vind dit erg moeilijk. ja hij begrijpt wel het een en ander, maar lang niet alles. en spreken vind hij zeer moeilijk

Hoe komt dat trouwens, na anderhalf jaar? Ik kan moeilijk geloven dat hij er zo enorm veel problemen mee heeft als ie dagelijks omgaat met Nederlands op het werk, bij jouw, naar de winkel,...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 27-10-09 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:29

BinkieDusty schreef:

het stond namelijk niks over leren in je eerste posten of ik heb er over heen gelezen.
Overigens is Nederlands juist een vrij makkelijke taal om te leren het staat zelfs ergens in de top 10 8-)

Ga maar eens Japans leren of Russisch maar goed oefenen is de beste manier en lessen volgen via een open universiteit is het beste

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:30

tita schreef:
BinkieDusty schreef:

het stond namelijk niks over leren in je eerste posten of ik heb er over heen gelezen.
Overigens is Nederlands juist een vrij makkelijke taal om te leren het staat zelfs ergens in de top 10 8-)

Ga maar eens Japans leren of Russisch maar goed oefenen is de beste manier en lessen volgen via een open universiteit is het beste

Pardon? Sinds wanneer is nederlands leren makkelijk?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:32

Ik weet dat het in Polen niet makkelijk is. Ik ben er geweest. Maar ik weet wel dat ik er mogelijkheden heb als ik ervoor vecht. Ik laat mij niet op de kop zitten door mensen die mij na kijken omdat ik "anders" ben. Ik ben in dat opzicht sterker dan mijn vriend. Als mijn vriend zou denken dat ik er een baan kan vinden etc, dan hadden wij onze koffers allang ingepakt :)

Dat mijn vriend de taal nog niet beheerst komt mede door mij ! Ik heb altijd Engels met hem gesproken, en niet de moeite gedaan om hem te leren. Ook op het werk doen ze dat. Ja, lollige dingen, vloeken, schelden etc. Dat moeten ze snel leren en daar helpen ze wel mee, maar verder niet. We zijn nog niet zolang bezig met het werkelijk leren hier. Als mensen hier in de gaten hebben dat ze een Pool tegenover hun hebben staan, beginnen ze meteen al engels/duits te praten. Dus eigenlijk maken wij het ook wel heel erg makkelijk voor hun..

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:33

Haha, ja iedereen denkt dat nederlands makkelijk is. De taal opzich wel. Wij hebben alles afgeleid van het Engels, Duits en Frans, en een klein deel van onze taal is werkelijk "nederlands". Maar onze gramatica slaat werkelijk nergens op als je dit vergelijkt met andere talen. Dus ja, Nederlands is een zeer moeilijke taal om te leren

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:34

BraveSpots schreef:
BinkieDusty schreef:

Hoe komt dat trouwens, na anderhalf jaar? Ik kan moeilijk geloven dat hij er zo enorm veel problemen mee heeft als ie dagelijks omgaat met Nederlands op het werk, bij ouw, naar de winkel,...

niet iedereen heeft nu eenmaal een talenknobbel ;)

In mijn studiejaar zaten 2 buitenlanders. 1 sprak na 1 jaar geweldig nederlands, babbelde overal over mee, en kon zelfs grapjes maken en sinterklaasgedichten schrijven. De andere sprak na 1 jaar nauwelijks nederlands en is naar een engelstalige opleiding gegaan. Beide kregen ze dezelfde nederlandse cursus van school. Het verschilt echt per persoon.
Nederlands is overigens een moeilijke taal om te leren ;) Juist omdat we nergens regels voor hebben en je op duizend verschillende manieren hetzelfde kan zeggen :+ En de grammatica gaat idd nergens over.

Verder snap ik wel dat hij graag terug naar polen wil. Ooit gehoord van heimwee?? Niet omdat het daar beter is, maar gewoon naar je familie, vrienden, dorp, taal, land. Uit je land vertrekken en ergens anders een nieuw bestaan opbouwen is niet zomaar wat! Dat is je wortels losrukken, en ergens anders neerplanten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:38

Nederlans is geen moeilijke taal het is net geen wereldtaal geworden.

Ik heb een zeer uitgebreide internationale kenniskring en ex-collega's ik heb 7 jaar in rotterdam gestudeerd vol met buitenlanders en uitwisseling-studenten deze zijn echt niet allemaal super slim hoor :D van hen hoorde ik ook gewoon dat het geen hele moeilijke taal is.

Waar wil is, is een weg

ts ik weet niet wat jij voor werk doet of wat jouw opleiding is, je zou kunnen kijken wat Polen jou biedt als toekomst (kwa werk)
Laatst bijgewerkt door tita op 27-10-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:39

seren schreef:
chocobroodje schreef:

Dat heeft mijn schoonzus ook gedaan!

Waarom dan niet in het midden gaan wonen? Jij wil best verhuizen,maar hij wil niet dat jij in polen komt wonen. Pak een kaart en zoek een leuk stadje/dorpje in het midden. Duits spreekt hij wel denk ik?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:40

Ik kan wel begrijpen dat hij zich niet welkom voelt. Dat wordt ook steeds meer in Nederland volgens mij. Ik denk ook dat het gebied afhankelijk is. Wij zijn van het westen naar het Noorden gegaan en de uitspraken over buitenlanders zijn hier best hard. Wil niet zeggen dat ze in Amsterdam geen nare opmerkingen maken, maar het is gemengder.

Mijn oom is al bijna 40 jaar geleden naar Nederland gekomen voor zijn 'toen'' vriendin. Hij had diploma's, maar moest hier zonder de taal in de bouw beginnen. Door veel studeren heeft hij de functie kunnen krijgen waarvoor hij gestudeerd had in Italie.
Geld om altijd naar zijn familie te gaan had ie niet altijd en zij ook niet om vaak naar Nederland te komen.

Hij ontmoette later mijn tante, trouwde en kreeg 4 kids. Familie is daar wel bij geweest hier. Hij heeft altijd hard gewerkt n nog, ook al is hij 65. Hij si eigen baas en wil nog wel even door. De laatste jaren zijn ze wel steeds vaker in Italie en heeft hij daar ook woonruimte. De 4 kids gaan ook zo vaak mogelijk naar familie daar. De ene heeft er meer moeite mee en voelt zich meer verbonden met Italie dan de ander. Ze spreken wel de taal van redelijk tot goed.

Nu heeft mijn oudste neef een meisje uit Italie weer en die woont hier nu. Zij is steeds hier geweest en heeft Nederlands geleerd. vanaf het moment dat ze echt kwam wonen had ze een baan. Zij mist haar moeder ook en ze proberen echt op en neer te gaan. Je hebt soms hele mooie aanbiedingen.

Het is een keus die je maakt. Toch blijft het soms moeilijk, ook al wil iemand hier blijven en iets opbouwen. Je mist heel veel en daar moet je mee om leren gaan. Een fijn thuis, maakt een hoop goed. Hard werken om op en neer te kunnen zie ik dus wel gebeuren. Maar de familie daar hoort er echt bij. Zelfs wij zijn familie en komen daar, hebben goed contact etc.

tegenwoordig als is het mooi dat je kan webcammen. Dat doen we nu op verjaardagen. Maar voorheen werd er altijd op elke verjaardag gebeld en dat is gewoon erg belangrijk.

Mijn oom is hier gelukkig. Maar ik merk wel nu zijn moeder erg oud is, dat afscheid moeilijker word. En ook dat als zijn zus het moeilijk heeft, hij ook emotioneler is. Met zijn broer is dat weer anders, maar bijv die vrouw daarvan is emotioneel als wij zelfs weer weg gaan. Italianen zijn sowieso graag samen met familie.

Ik zou hem helpen hier wat op te bouwen als hij wil blijven en proberen samen naar Polen te reizen. probeer ook open te staan voor zijn taal en land. Mijn tante spreek ook vloeiend Italiaans en kent het land goed. Nu is het nog kort en voelt het nergens als thuis misschien, maar dat moet groeien. En dat moet een keus zijn die hij wil maken. Misschien wil hij wel even naar Polen en kan hij daarna er weer even tegenaan hier.

Voelt hij zich schuldig of is er meer?? Wij hebben ooit een Pools meisje gehad toen ik jong was. Ze hadden het echt slecht daar destijds. Misschien is hij teleurgesteld, wil hij iets betekenen voor familie financieel of heeft hij nog moeite met hun situatie. Kan hij zijn familie, moeder, broer, zus een weekje hier laten komen misschien?

Succes en probeer zo goed mogelijk te communiceren, want dat zal het moeilijkste zijn, elkaar op echt emotioneel vlak begijpen en kunnen uitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:44

tita schreef:
Nederlans is geen moeilijke taal het is net geen wereldtaal geworden.

Ik heb een zeer uitgebreide internationale kenniskring en ex-collega's ik heb 7 jaar in rotterdam gestudeerd vol met buitenlanders en uitwisseling-studenten deze zijn echt niet allemaal super slim hoor :D van hen hoorde ik ook gewoon dat het geen hele moeilijke taal is.

Waar wil is, is een weg

ts ik weet niet wat jij voor werk doet of wat jouw opleiding is, je zou kunnen kijken wat Polen jou biedt als toekomst (kwa werk)

Nederlands ligt er echta an waar je vandaan komt of het moeilijk te leren is hoor. En je moet ook durven. Er zijn mensen die durven gewoon niet.

Ik had klanten uit oostblok landen die het vloeiend spraken zonder duidelijk accent. Maar ik weet mensen uit meer Zuidelijke landen en ook UK die er meer moeite mee hebben. Nederlands moet je naast leren veel spreken met Nederlanders om ook echt alles te begrijpen. Niet alles kan je letterlijk vertalen en sommige dingen zijn niet uit een boek te leren. Voor een goed gesprek, moet je dus vooral veel oefenen. Dat zal hij dus wel eng vinden, zoals meer mensen.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:48

Dat weet ik verootjo, en dat is juist het probleem ;)
Als hij die heimwee niet zou hebben zou er geen probleem zijn.
En omdat hij mij niet wil laten gaan, weet hij niet wat hij moet doen :) In principe is het zou eenvoudig duidelijk te maken. Terwijl het probleem toch 100 malen ingewikkelder is ..

Op het bericht van superpony, er is iets in hem wat hem schuldig laat voelen dat hij het veel beter heeft dan zijn ouders, hij wil ook hun helpen. Ik sta zeker open voor Polen, en als Lukas erover begint dan ben ik 1 en al luisterend oor. Niet alleen om hem te laten weten dat hij met mij kan praten, maar simpelweg ook omdat ik het gewoon fascinerend vind wat hij allemaal over zijn land kan vertellen. Ik heb hem ook gezegt, "hoe graag ik ook wil dat je hier woont, ik wil geen nederlander van je maken. Je bent en blijft een pool en dat is iets waar jij trots op moet zijn."

Hij zit tussen 2 dingen in.. Mij en zijn familie, en hij kan niet kiezen.. Duits kunnen we allebei niet, en we zien het ook allebei niet als een optie. Het is of Nederland, of Polen. En natuurlijk wil ik liever hier blijven, maar als wij in Polen ook gelukkig kunnen zijn, ach waarom dan ook niet? En als hij een keer langer in Polen wil blijven, zonder mij, dan zie ik dat niet als een enkel probleem.. Hij is vrij om te gaan en staan waar hij wil, ik zal hem nooit tegenhouden.. En als hij het wil ga ik ook graag met hem mee :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:51

BinkieDusty schreef:
Dat weet ik verootjo, en dat is juist het probleem ;)
Als hij die heimwee niet zou hebben zou er geen probleem zijn.
En omdat hij mij niet wil laten gaan, weet hij niet wat hij moet doen :) In principe is het zou eenvoudig duidelijk te maken. Terwijl het probleem toch 100 malen ingewikkelder is ..

Sorry, had het niet per definitie tegen jou, maar meer in het algemeen. Omdat er zoveel reacties kwamen als: 'dan moet ie maar meer zn best doen om werk te vinden', of: "waar een wil is, is een weg'. 'dan moet ie meer moeite doen om de taal te leren'

Zulke reacties :r ik van :D Heimwee kan echt sterk zijn ;)