Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:38

Dat weet ik, moet het ze zelf uitleggen. :P
Kan inderdaad een blackout of wat dan ook zijn, maar ik doel ook niet alleen op deze kassiere, maar gewoon in het algemeen.
En dit als voorbeeld genomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:38

Ach tegenwoordig denken de winkelende mensen dat caissiéres (wat trouwens met een C wordt geschreven, zelfs dat heb ik op de basisschool geleerd) totaal geen fouten maken. Ik zal je even uit de droom helpen TS, wie weet heeft dat meiske helemaal geen andere keus om in de supermarkt te moeten werken.. en iedereen maakt fouten! Zelfs als je net nieuw bent of je het gewoon even niet meer weet!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:39

een keertje ging ik met een vriendin iets lekkers halen.. cassiere had 1 cent wisselgeld te kort, gelijk een heel drama omdat ze het ons niet kon terug betalen, ik had echt zoiets van laat maar zitten, 1 cent is toch niet zo veel :) en een andere keer hadden we 10 cent te kort, gelijk een kwartier staan wachten todat er 1 pak koek afgehaald was (van die bon)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:40

purny schreef:
Ach tegenwoordig denken de winkelende mensen dat caissiéres (wat trouwens met een C wordt geschreven, zelfs dat heb ik op de basisschool geleerd) totaal geen fouten maken. Ik zal je even uit de droom helpen TS, wie weet heeft dat meiske helemaal geen andere keus om in de supermarkt te moeten werken.. en iedereen maakt fouten! Zelfs als je net nieuw bent of je het gewoon even niet meer weet!!!!!

Dat kan allebij. ;)
En het hoort hier in Nederland zelfs kassiere te zijn, ipv caissieres. :D
Laatst bijgewerkt door Oeless op 13-10-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:41

Ik zit zelf ook achter de kassa en vind het heel fijn als iemand wat bijlegd zodat het makkelijker terug geven word :j
Maar soms heb ik het geld al in mn handen. en dan komen ze er mee. En dan zeg ik ook: is niet nodig, is me al gelukt etc.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:44

Ach,, ik werkte eerst ergens waar je alles uit je hoofd moet rekenen.
En nu werk ik met een kassa waar alles al voor je wordt uitgerekend.,
Dan moet ik ook altijd even denken van: oja!
Want je wordt er toch wel een beetje 'lui' van als ik het zo mag noemen..
Dus om meteen te noemen dat de cassieres dom zijn of iets dergelijks, vind ik toch een beetje overdreven.. ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:45

Oeless schreef:
Dat kan allebij. ;)

Ik zou niet te snel opmerkingen maken over andermans taalgebruik... :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:47

rasta_love schreef:
een keertje ging ik met een vriendin iets lekkers halen.. cassiere had 1 cent wisselgeld te kort, gelijk een heel drama omdat ze het ons niet kon terug betalen, ik had echt zoiets van laat maar zitten, 1 cent is toch niet zo veel :) en een andere keer hadden we 10 cent te kort, gelijk een kwartier staan wachten todat er 1 pak koek afgehaald was (van die bon)

Hebben jullie nog centen? Ik had altijd een beetje kleingeld liggen van klanten die het niet wilden hebben (5 centen) en als een klein jochie dan een reep chocola kwam kopen en hij kwam 5 of 10 cent tekort legde ik het wel eens een keertje bij van de fooi :+ jongetje weer gelukkig wij ook weer wat omzet :D

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:48

Shadow0 schreef:
Oeless schreef:
Dat kan allebij. ;)

Dat doe ik toch ook nergens??
Ik corrigeer enkel, dat word blijkbaar ook wel gedaan als ik een fout maak.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:48

Angel___ schreef:
Ik zit zelf ook achter de kassa en vind het heel fijn als iemand wat bijlegd zodat het makkelijker terug geven word :j
Maar soms heb ik het geld al in mn handen. en dan komen ze er mee. En dan zeg ik ook: is niet nodig, is me al gelukt etc.

Inderdaad, als ik het bedrag al ingetypt heb staat er al wat ik terug moet geven, maar als ze dan nog bijgeven raak ik ook echt in de war.
Daarom vraag ik meestal zelf of de klant bv 5 cent bij heeft, zodat ik zeker niet in de war kom.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:49

Shadow0 schreef:
Oeless schreef:
Dat kan allebij. ;)

Go Shadow0 :+

Oeless

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:52

purny: Waarom zo'n opmerking dan?
Van mij was het alleen een goed bedoelde tip hoor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:57

Oeless schreef:
Dat doe ik toch ook nergens??
Ik corrigeer enkel, dat word blijkbaar ook wel gedaan als ik een fout maak.

En dat zijn er dan alweer een paar, want caissière mag wel degelijk, en 'word' had in dit geval met dt -gemoeten :)
( http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... =caissiere )

En wat ik er maar mee wil zeggen: iedereen maakt fouten, ook Oeless, ook Shadow0. Fouten in dingen die voor anderen zo simpel lijken (hoe moeilijk kan het zijn om te rekenen, maar ook: wat valt er nou niet te snappen aan -dt-regels?)
Van de zijkant is het altijd een stuk makkelijker oordelen, maar het maakt de sfeer niet fijner en je schiet er niks mee op (da's heel gek, maar ik ken weinig mensen die onder de dwingende blik van een oordelende klant sneller en beter gaat werken, in tegendeel!)
De volgende keer bied je het gewoon weer aan als het zo uitkomt, en als ze zegt "nee, laat maar, het lukt wel" dan glimlach je gewoon en zeg je 'ok'. Dat maakt zowel haar dag als die van jou een stuk plezieriger.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:00

Ik had het als vakantiebaantje..
en je typte in hoeveel geld je kreeg, kassa gaf het wisselgeld aan.
En als er dan opeens wat bijkomt wordt het heel moeilijk,
want dan klopt het bedrag wat de kasse aangeeft niet meer :+

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:01

Het gaat hier niet over typfouten maar over het terug geven van geld, toch?

Ik heb ook wel eens een klant gehad (even jou voorbeeld aanhoudende) en die gaf me €10, typte ik in in de kassa vervolgens gaf ze me nog 5 cent erbij, dan moest ik ook echt even nadenken wat ik nu terug moest geven. Niet omdat ik niet kan rekenen hoor, maar omdat je gewoon automatisch aanneemt wat er op de kassa staat en als het dan anders gaat dan anders is het even vreemd.
Tja, we zijn gewoon verwend met de kassa's van nu :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:03

tanya89 schreef:

Nee, het gaat ook om het gemak waarmee mensen anderen veroordelen. En om hoe makkelijk het is om andermans fouten te zien, en hoe makkelijk je je eigen vergissingen over het hoofd ziet.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:05

Wie weet had ze haar dag gewoon niet of zat ze inderdaad pas een weekje achter de kassa. Ik begreep er inderdaad ook níks van in het begin, terugtellen. Daarnaast, ik heb ook weleens gezegt dat het niet nodig was toen ik achter de kassa werkte, omdat ik soms beter uitkwam met m'n geld, als ik bijv. nog maar weinig 2 euro's had. Dan is het gewoon praktischer ipv de hele rij te laten wachten omdat jij nieuwe muntjes moet pakken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:07

Ik snapte dat gelukkig meteen. Was op school ook goed in rekenen, dat zal ook wel heel veel schelen.

Maar soms kan ik klanten ook niet volgen hoor.
Dan moeten ze bv 3,45 betalen en ze geven 10euro met 15 cent erbij. Dan sta ik ook even te rekenen wat ze nou terug moeten krijgen hoor.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:08

Shadow0 schreef:
tanya89 schreef:

Nee, het gaat ook om het gemak waarmee mensen anderen veroordelen. En om hoe makkelijk het is om andermans fouten te zien, en hoe makkelijk je je eigen vergissingen over het hoofd ziet.

Nou weetje, ik snap het niet dat als je niet goed kunt rekenen je een baan achter de kassa neemt, of bijv een baan in de bank etc.
Iedereen maakt fouten, natuurlijk logisch no problem.
Dat niet iedereen een keuze heeft snap ik ook, maar de baas in het verhaal die kan zo'n persoon toch niet blijven houden?

Tja ik ben misschien niet zo goed in Nederlands, ik kan het wel maar goed nee...
En ik kies dan natuurlijk ook geen baan als docent Nederlands, dat zou net zo krom zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

Ik ben absoluut geen rekenwonder, maar terugtellen als er geld bijgegeven wordt heb ik geen moeite mee. :n Kan me zeker wel voorstellen dat sommige cassières het even niet meer weten, zelfs zij hebben wel eens hun dag niet, of vul het maar in. ;)

Binky18

ben zelf ook cassiere, maar zie genoeg collega's die de kluts ook kwijt zijn als mensen geld er bij geven...en idd ook bij de stomste bedragen moeten ze 3 euro terug geven zeggen mensen 2 euro erbij??? en dan snappen ze het verzolgens niet....

Faelivrin

Ik snap heel goed dat als je nog niet goed ingewerkt bent je het nog niet snapt in het begin, bij mij duurde het ook echt wel 2 weken voor ik het helemaal door had en zo 123 terug gaf. En dan nog, je kan nog zo'n rekenwonder zijn, terugtellen is heel wat anders dan het rekenen wat je op school leerde hoor. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:24

Oeless schreef:
Dat niet iedereen een keuze heeft snap ik ook, maar de baas in het verhaal die kan zo'n persoon toch niet blijven houden?

Waarom niet? Trouwens, als baas heb je ook niet altijd evenveel keuze. Hier in de omgeving wordt door de meeste winkels personeel gezocht, dus ik kan me voorstellen dat je een caissiere die in alle overige opzichten goed haar werk doet graag wilt houden :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:27

Even niet over deze kassiere.

Maar als je als baas nou een kassiere hebt die elke keer fouten maakt, dingen vergeet etc.
Dan kan je er beter een te weinig hebben, de klanten wachten wel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:30

Ik wist het ook niet toen ik begon achter de kassa, dat was 7 jaar geleden ongeveer.
Eerlijk is eerlijk.. ik heb van de klanten geleerd hoe ik geld moest terug geven, was erg leerzaam toen en ik schaamde me rot.. gelukkig konden de klanten er wel om lachen en ik uiteindelijk ook.
Je moet ergens de stap zetten.. bij mij viel het kwartje ontzettend laat.. maar ik met getallen dat gaat niet goed (inmiddels wel hoor ;) )