Pff zorgtoeslag terugdokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:08

Over het jaar 2007 hadden ze bij mij het lef van mijn zorg toeslag 600 euro terug te vragen. Alleen vonden hun dat mijn toetsingsinkomen 0,00 euro was. Ja, wat denk je zelf, dan krijg je van mij een mooi briefje. En vervolgens kreeg ik daarop een brief met de tekst: Geachte.... Wij hebben uw bezwaarschrift voor de kinderopvang toeslag in goede orde ontvangen.
Prima, een klacht gestuurd dat ik me niet serieus genomen voel. Kreeg ik vervolgens een brief of ik ze 6 weken extra wilde geven om het uit te zoeken. Nee dus. Toen ik ze belde versprak die muts aan de telefoon zich. Na mijn gegevens te hebben genoemd kreeg ik te horen: a, mevrouw.... Staat als lastig te boek. :D :D :D. Naam van de medewerker gevraagt en huppa: weer een brief eruit! Ik wacht vol spanning af! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:11

WillemYntJee schreef:
Bovendien heb ik geen inkomen, dus ook geen toetsingsinkomen.

Je heb geen inkomen maar int wel belasting? Dat vind ik vreemd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:12

benangelique schreef:
WillemYntJee schreef:
Jeetje benangelique dat vind k echt heel sneu voor je moeder! En dat door 10 luttige eurotjes..

bizar he? dat dat kan in dit land. omdat ze dus die 10 euro te veel verdiend loopt ze bijna 210 euro per maand mis... en dat geld heeft ze heel hard nodig om gewoon rond te kunnen komen!

Het is heel zuur hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ergens begrijp ik wel dat ze ergens een grens moeten trekken.
Eigenlijk moet je dan zelf zo bijdehand zijn om ervoor te zorgen dat je die 10 euro teveel niet verdiend...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:12

ook leuk, als je eerst ficaal partner bent geweest en uit elkaar gaat en dit bij belasting doorgeef, bv bij zorgtoeslag, dat dit niet automatisch ook bij de rest gedaan word
niemand die dat even meld, dat je apart voor zorgtoeslag, koopsubsidie en de rest aparte formulieren moet aavragen en invullen
Dan bel je, ga je langs en kom je ineens achter als je zelf doorvraag hoe en wat, dat je nog ff 2000- kan betalen en de andere partner juist geld heeft teruggekregen

mag je lekker onderling regelen om dat deel wat je terug mag betalen, van de ex partner krijgt
en als diegene niet meewerkt helpt de bd je niet en kan je het zelf opsoppen
je moest er maar op hopen dat je ex partner eerlijk was en het teveel ontvangen deel aan je teruggeeft zodat jij daarvan de terugbetaling kan betalen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-08-09 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:13

Chiqa schreef:
WillemYntJee schreef:
Bovendien heb ik geen inkomen, dus ook geen toetsingsinkomen.

Je heb geen inkomen maar int wel belasting? Dat vind ik vreemd.

Alleenstaande moeder misschien?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:13

Ik krijg alleen zorgtoeslag :) Mijn 'inkomen' van mn bijbaantje is te laag voor de BD om als inkomen gezien te worden.

@MB als je zelfs je gegevens hebt laten checken door iemand die er verstand van heeft en zelfs die ziet het niet, hoe kan je dan voorkomen dat je op papier die 10 euro te veel verdiend ;) ?

edit: haha nee ik ben geen alleenstaande moeder gelukkig, wel een arm studentje ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:16

Het is heel zuur hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ergens begrijp ik wel dat ze ergens een grens moeten trekken.
Eigenlijk moet je dan zelf zo bijdehand zijn om ervoor te zorgen dat je die 10 euro teveel niet verdiend...[/quote]

ik snap de grens wel, maar laat haar dan in ieder geval IETS houden van die toeslagen en niet helemaal NIETS. ze verdient net boven het minimuminkomen van Nederland en dat is echt geen vetpot. :n
10 euro per maand verdien je heel snel te veel; 1x jarig of een uurtje extra...
minder werken heeft geen nut, want dan zegt de BD en de overheid; ga maar fulltime werken ipv je hand ophouden. Ook logisch.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:19

WillemYntJee schreef:
Ik krijg alleen zorgtoeslag :) Mijn 'inkomen' van mn bijbaantje is te laag voor de BD om als inkomen gezien te worden.

@MB als je zelfs je gegevens hebt laten checken door iemand die er verstand van heeft en zelfs die ziet het niet, hoe kan je dan voorkomen dat je op papier die 10 euro te veel verdiend ;) ?

edit: haha nee ik ben geen alleenstaande moeder gelukkig, wel een arm studentje ;)

Beter door iemand uit laten zoeken die het wel ziet!

Gelukkig maar! ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:24

benangelique schreef:
Eigenlijk moet je dan zelf zo bijdehand zijn om ervoor te zorgen dat je die 10 euro teveel niet verdiend...

ik snap de grens wel, maar laat haar dan in ieder geval IETS houden van die toeslagen en niet helemaal NIETS. ze verdient net boven het minimuminkomen van Nederland en dat is echt geen vetpot. :n
10 euro per maand verdien je heel snel te veel; 1x jarig of een uurtje extra...
minder werken heeft geen nut, want dan zegt de BD en de overheid; ga maar fulltime werken ipv je hand ophouden. Ook logisch.[/quote]
Maar zo kun je bezig blijven en ik kan me best voorstellen dat dat zo niet werkt, hoe vervelend het ook is!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:26

@benangelique: ik snap het niet zo heel goed. De drempel voor zorgtoeslag is een inkomen van € 32.502. Als je daar boven zit heb je inderdaad geen recht op zorgtoeslag. Maar het is toch raar dat ze zoveel moet terug betalen? Het bedrag wat je aan zorgtoeslag ontvangt wordt minder naarmate je inkomen hoger wordt. Het is dus niet zo dat je, als je € 32.480 verdiend, je heel veel zorgtoeslag krijgt, en als je € 30 meer verdiend je niks meer krijgt. Dan moet er een grote fout zijn gemaakt met het aanvragen van de toeslagen. Als ze zich een paar tientjes had vergist in het inkomen, kan dat toch geen 5.000 schelen?

benangelique

Re: Pff zorgtoeslag terugdokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:28

2 jaar geleden heeft ze een kleine erfenis gehad (8000 euro) en dat zorgt ervoor dat ze zo de bonen in gegaan is.
de accountant had dit ook nooit voorzien.
nu zijn ze druk aan het rekenen en aan het bekijken hoe en wat.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:31

heb idd vorig jaar ook 500 euro terug moeten betalen en dat zal dit jaar wel weer hetzelfde worden.
snap dus eigenlijk niet waarom de toeslag niet minder word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:32

benangelique schreef:
2 jaar geleden heeft ze een kleine erfenis gehad (8000 euro) en dat zorgt ervoor dat ze zo de bonen in gegaan is.

Oei dat is wel een hele groffe fout van die account!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:37

Chiqa schreef:
benangelique schreef:

Oei dat is wel een hele groffe fout van die account!

De accountant kan op voorhand toch niet voorspellen dat ze een erfenis zou krijgen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:37

Je kunt je zorgtoeslag toch zo stopzetten? Heb ik net gedaan via internet. Zo gebeurd.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:39

Ik heb er altijd recht op gehad en heb nu ineens ook een dikke rekening gehad die ik terug moet betalen,bijna € 700
reden; ik woon samen en mijn vriend salaris is hoger dan standaard dus heb ik ineens er ook geen recht meer op
maar ik woon al 3 jaar samen en krijg nu pas dat ik er geen recht meer op
De rekening betrof 2008 dus grote kans dat ik van de vorige jaren ook nog terug moet betalen

maarre dat is dus wel gewoon ... want mijn vriend en ik betalen ieder ons eigen rekeningen zoals autobelasting; zorgverzekering enz enz
dus omdat mijn vriend meer verdiend als ik krijg ik geen zorgtoeslag meer; met andere woorden mijn vriend moet het dan maar betalen volgens hun
ik was er ook kei kwaad over en nu ik dit topic zie word ik weer :(

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:39

Ja klopt, als je weet dat je er geen recht meer op hebt is het stopzetten zo geregeld

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:41

tamaramt schreef:
Ik heb er altijd recht op gehad en heb nu ineens ook een dikke rekening gehad die ik terug moet betalen,bijna € 700
reden; ik woon samen en mijn vriend salaris is hoger dan standaard dus heb ik ineens er ook geen recht meer op
De rekening betrof 2008 dus grote kans dat ik van de vorige jaren ook nog terug moet betalen

maarre dat is dus wel gewoon ... want mijn vriend en ik betalen ieder ons eigen rekeningen zoals autobelasting; zorgverzekering enz enz
dus omdat mijn vriend meer verdiend als ik krijg ik geen zorgtoeslag meer; met andere woorden mijn vriend moet het dan maar betalen volgens hun

Als je samen woont ben je elkaars toeslagenpartner.
Daarom wordt er naar het inkomen van jullie beide gekeken.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:41

tamaramt schreef:

Als je fiscaal partner bent (gezamenlijk het beslatingformulier invullen) dan ben je ook toeslagpartner en nemen ze jullie inkomens samen idd.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:43

Ja wij moeten het ook terugbetalen maar ja dat wisten we eigenlijk al maar zijn toen vergeten stop te zetten. Na we het huis hadden gekocht. Maar het is stom van mezelf om het niet gelijk stop te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:44

loveyoutoo schreef:
De accountant kan op voorhand toch niet voorspellen dat ze een erfenis zou krijgen?

Staat ook niet bij dat dit op voorhand te zien was vandaar mijn opmerking ;)

Maar ben wel van menign dat veel voorkomen kan worden door gewoon op te letten en niet je hand op te blijven houden terwijl dr aan andere kanten ook extraatjes binnen komen.
Je weet gewoon dat je vroeg of laat dan toch terug moet betalen, voor niets gaat de zon op,
ik heb al jaren huur en zorgtoeslag en nog nooit een naheffing gehad!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:45

loveyoutoo schreef:
tamaramt schreef:

is dit niet alleen als je ook elkaars fiscaal partner bent?
zolang je niet getrouwd bent benje niet automatisch ook fiscaal partner maar kan je dat wel aangeven

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:49

Lynn_Nikita schreef:

zolang je niet getrouwd bent benje niet automatisch ook fiscaal partner maar kan je dat wel aangeven[/quote]
Klopt hoor, pas als je fiscaal partner bent ben je ook toeslagpartner. Bij ons was fiscaalpartnerschap voor ons voordeliger. Maarja, toen kreeg ik geen zorgtoeslag meer ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:04

ik woon al meer dan 3 jaar samen en krijg nu pas een rekening dat ik terug moet betalen
ik ben er nog :( :( over
want heb sinds 2,5 maand een leuke nieuwe baan maar krijg nu een stuk minder betaald als mijn vorige baan
krijg nu maar minimumloon en daarvan rondkomen is al behoorlijk pittig en dan krijg je ook nog eens zo n rekening

loveyoutoo schreef:
tamaramt schreef:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:06

Lianne84 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

zolang je niet getrouwd bent benje niet automatisch ook fiscaal partner maar kan je dat wel aangeven

als je iemand quote, doe dan wel de juiste :Y)
ik heb dit niet gezegd......

je bent niet verpicht als je niet getrouwd bent maar wel samenwoont om ook elkaars fiscaal partner te zijn
dit is een eigen keuze die gemaakt word
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-08-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt