Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:20

Ik heb op school geleerd over 2 bepaalde methode's om eraan te beginnen.
Ofwel: OPEL: one parent one language. Daarbij praat elke ouder een andere taal tegen het kind "zijn" taal dus.
ofwel: ML@H: minority language at home. Daarbij praten de ouders de minderheidstaal thuis tegen het kind (in dit geval Nederlands) en buitenshuis pikt het kind automatisch het Engels op.

Ik denk dat jullie de ML@H best kunnen gebruiken. Er kan een periode komen waarin het kind "weigerd" de minderheidstaal te gebruiken binnenshuis .. Waarin het kind in protest komt, dus consequent moet je zoiezo wel zijn, met beide methodes.

Ik zou later ook graag mijn kinderen meertalig opvoeden. Ik zou dan mijn man Nederlands laten spreken tegen mijn kinderen en ik zou zelf Frans spreken tegen mijn kinderen :). Hebben ze alleen maar baat bij vind ik ..

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:23

Ozieozie, in het begin zullen kinderen beide talen door elkaar heen gebruiken maar ze zullen ze snel genoeg weten te scheiden. Het lijkt soms ook alsof ze een lichte taalachterstand hebben, maar wat vaak vergeten wordt is dat ze voor elk woord, twee woorden kennen dus eigenlijk hebben ze een grotere woordenschat dan een kind dat alleen met de moedertaal opgroeit. Echt verbeteren zou ik niet, maar wel herhalen en dan het juiste woord gebruiken. Als een kind bijvoorbeeld zegt: ik ga naar de garden, zeg jij bijvoorbeeld:oh, ga je naar de tuin? wat ga je daar doen?
Fijne zwangerschap verder.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:30

Ik heb er nog eens over nagedacht hoe het bij mij ging. Ik denk dat m'n moeder Zwitsers tegen me praatte en m'n vader en de omgeving gewoon Nederlands (we woonden ook in NL).
M'n Nederlands is erg goed (zul je zien dat ik nu betrapt word op een spelfout :D) en m'n Zwitsers/Duits is redelijk. De taal verstaan en lezen is geen enkel probleem.
Spreken gaat redelijk, ik heb wel de neiging om Zwitsers en Duits door elkaar heen te gebruiken. Met schrijven merk ik wel dat het niet m'n hoofdtaal is, om het maar even zo te zeggen, maar ik doe wel heel veel op gevoel, de naamvalregels bijvoorbeeld ken ik niet echt maar vaak gok ik wel goed :D.

Ilsemarie

Re: Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:32

maar mensen waarbij een ouder een andere taal spreekt dan de ander, hoe doen jullie dat dan als jullie met z'n drieën ine en gesprek zitten? Lijkt me nogal moeilijk voor een kind om in 1 gesprek twee talen te moeten spreken.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:37

Hoe is jullie situatie? Allebei NL dus maar in Australië wonend? Kun je niet dan gewoon thuis NL praten als hoofdtaal en Engels als bijtaal en dat hij/zij dan op school gewoon alles in het Engels gaat leren op een bepaalde leeftijd?

Ik heb wel bij Taalwetenschap geleerd dat tweetaligheid vooral goed lukt als de moeder de vreemde taal spreekt ipv de vader omdat traditioneel gezien de moeder het meeste tijd met de kinderen doorbrengt...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:52

Ik ken een meisje, die heeft een au-pair die frans tegen haar praat. Ik ken dat meisje via mijn stage bij de bso, daar werd ze toen afgehaald omdat ze een au-pair kreeg. Haar ouders wilde namelijk ook dat ze 2 talig werd.

Nu zie ik haar af en toe eens met die au-pair (2 jaar later nu) en ze praat vloeiend frans.

Maar in jullie geval zou ik thuis nederlands praten, engels leert ze dan buiten wel.

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:04

tsjong wat is bokt ten eerste internationaal!!

ik spreek nederlands en spreek ook fries (dat spraken mijn ouders thuis ook)

tweetaligheid is absoluut een mooi streven en denkt dat het je uiteindelijk gemakkelijker afgaat dat gedacht...
je zal, denk ik, automatisch in je moedertaal (nederlands) tegen je kind spreken

oef hoe vaak ik wel niet overschakel in het fries :o

en zoals andere ook beamen kinderen zijn super flexibel en pikken op jonge leeftijd een andere taal gemakkelijk op..

succes met de laatste lootjes van je zwangerschap in het verre australie!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:17

sillyhorse schreef:
Ozieozie, in het begin zullen kinderen beide talen door elkaar heen gebruiken maar ze zullen ze snel genoeg weten te scheiden. Het lijkt soms ook alsof ze een lichte taalachterstand hebben, maar wat vaak vergeten wordt is dat ze voor elk woord, twee woorden kennen dus eigenlijk hebben ze een grotere woordenschat dan een kind dat alleen met de moedertaal opgroeit. Echt verbeteren zou ik niet, maar wel herhalen en dan het juiste woord gebruiken. Als een kind bijvoorbeeld zegt: ik ga naar de garden, zeg jij bijvoorbeeld:oh, ga je naar de tuin? wat ga je daar doen?
Fijne zwangerschap verder.

Dit is tot nu toe inderdaad onze ervaring, dchtertje is drie, wordt in nivember vier, zoontje is twee.
Niet bewust van de namen van de in dit topic genoemde methodes (OPEL en MLAH), gebruiken we een combinatie van beide, ik spreek mijn moedertaal met de kinderen (nederlands), mijn vrouw de hare (duits). De peuter/kleuterschool hier is erg goed didactisch, en zorgt voor het ijslands. Het is inmiddels ook duidelijk dat ijslands hun "hoofdtaal" is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:46

Mijn nicht spreekt Nederlands tegen hun kind en haar man spreekt Portugees tegen het kind. :j

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:35

Ik ben in het Fries opgevoed en spreek daarnaast vloeiend Engels en Duits. Het overschakelen naar verschillende talen gaat bij mij heel soepel. Ik schrijf ook artikelen in het Engels en Duits :D en mag vaak teksten vertalen haha!

Succes!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

Mijn (oudere) zus en ik zijn ook twee talig opgevoed. (franse moeder)
Mijn zus kan beter frans praten dan ik, dat komt omdat mijn moeder nog niet goed nederlands kon spreken toen ze mijn zus kreeg.
Er werd thuis dus altijd frans gepraat met mijn zus, en op school werd het nederlands bijgehouden.

Toen ik geboren werd, had mijn zus een leeftijd dat ze regelmatig vriendinnetjes naar huis mee nam, en kon mijn moeder inmiddels ook al goed nerderlands praten.
Gezien mijn moeder het onbeschoft vond om frans te praten thuis, waar die vriendinnetjes van mijn zus bij waren, werd besloten dat thuis ook gewoon nederlands werd gepraat.
Ik heb dus uiteindelijk frans leren praten door de familie van mijn moeder.
We gingen er regelmatig op vakantie, en hun kwamen ook vaak naar ons toe, dus als klein kind pik je dat vanzelf toch wel op.

Ik kan dus wel gewoon goed frans verstaan, en praten ook wel, maar ik heb er duidelijk meer moeite mee dan mijn zus.
Mijn zus kan zo zonder problemen omschakelen naar de franse taal, en gelijk hele verhalen ophangen, terwijl ik toch wel een paar dagen nodig heb om om te schakelen omdat ik gewoon nog te lang naar woorden moet zoeken.

Dus wat dat betreft denk ik toch dat de manier die bij mijn zus gebruikt is (thuis moedertaal spreken, en op school de taal van het land waar je woont) wel effectief is.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:30

Als ik later kinderen krijg met de jongen waar ik nu mee ben, ga ik mijn kinderen ook tweetalig opvoeden. Arabisch en Nederlands.
Hij moet dan gewoon standaard arabisch met ze praten en ik Nederlands. :j

Ik vind het heel erg belangrijk dat het kind tweetalig kan, mede doordat mijn schoonouders niet goed nederlands kunnen en familie/vrienden van hun ook niet. Ik wil wel dat ze daar mee moeten communiceren.
En natuurlijk gewoon nederlands.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:47

ik ben toch wel benieuwd. waar in australie woon je?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:19

ozzieozzie schreef:
Maar stel dat het naar school gaat en het komt thuis en begint de 2 talen door elkaar te halen, corrigeer je ze dan of maakt dat niet zo veel uit?

Ik vind dat altijd wel grappig. Zo betekent uitnodigen in het Duits: einladen. Mijn jongste had een keer een uitnodiging voor een feestje en zei heel trots tegen mij: Mama, ik ben uitgeladen! :D Als ze zo klein zijn, corrigeer ik ze niet, ik ben allang blij dat ze zich de Duitse taal zo eigen maken. Als ze ouder zijn, merken ze vaak zelf wel dat ze iets niet helemaal goed zeggen, ik maak me er niet druk om, vind het wel schattig.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:25

Mijn broer heeft vorig jaar ook een meisje gekregen. Zij wonen in Tsjechie.. Mijn schoonzus is Tsjechies.

Mijn broer praat altijd Nederlands met haar, standaard (ook gewoon als hij bezig is het haar, vertelde hij hoe en wat)
Zij praat altijd engels met haar. (volgens mij)
En verder praat iedereen Tsjechies met haar. Dus ze word drietalig opgevoed.

Ik heb overigens op school geleerd dat kinderen de talen heel snel uit elkaar kunnen halen. Dus dat ze niet snel woorden in de andere taal gaan zeggen ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:24

Ik ben ook tweetalig opgevoed. Ik ben in Amerika geboren en heb daar nog de eerste paar jaren van mijn leven gewoond. Mijn ouders (en broer, maar die was ook voor een stuk Amerikaanser geworden) waren de enigen die Nederlands tegen ons praatten. In de buitenwereld, dus op school, bij vriendjes etc, spraken we gewoon Engels. Ik weet wel nog dat ik vaak de twee talen door elkaar haalde en meer Engels dan Nederlands sprak, maar als ouder moet je gewoon blijven volhouden met Nederlands te praten.

Ik zou zeggen vooral consequent blijven en altijd in het Nederlands blijven antwoorden. Ik heb één tante en nonkel die enkele jaren in Amerika hebben gewoond met hun kindjes. Kinderen hebben er van hun 6 tot 12 gewoond en zijn heel erg ver-Amerikaanst. Natuurlijk logisch als je in zo'n land woont. Ze verstaan wel alles, maar het ligt vooral aan het feit dat ze nooit in België naar school zijn geweest en ook hun ouders hebben het opgegeven om Nederlands te spreken. Vooral omdat de kinderen zélf enkel nog Engels spraken.

Andere kant van de familie heb ik ook een oom en tante die in Amerika wonen, nu een jaar of 20. Zij hebben 3 zoons die perfect engels-, nederlands- én franstalig zijn. 2 ervan intussen ook perfect spaanstalig. Bij hen was het zo dat de moeder Frans sprak (was ook franstalig) en de vader Nederlands. Engels en Spaans hebben ze van op school, vrienden etc.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:32

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik ben gewoon in Nederland opgevoed in pas 18 dus jaa. Maar vrienden van ons wonen al zo'n 25 jaar in Dubai en hebben 12 jaar geleden een zoontje gekregen. Zij spreken thuis gewoon Nederlands en de jongen gaat naar een Britse school met kinderen van allerlei nationaliteiten, daar spreken ze gewoon Engels en dus met alle vriendjes die hij heeft speelt hij ook in het Engels. Natuurlijk leverde dit wel enige achterstand op voor zijn Nederlands, maar na enige tijd kwam er Nederlandse les voor de Nederlandse kinderen beschikbaar dat hij één keer in de week volgt. Ze moeten Nederlandse boeken lezen, gewoon Wolf enzo, als je dat kent. Zijn Nederlands is echt wel stukken beter al inmiddels. Natuurlijk valt het af en toe op. Zo zal hij zeggen: ah, ik voel echt sorry voor je. (i'm feeling so sorry for you). Dat was echter een aantal jaren terug en zal hij nu ook niet meer zo gauw zeggen, haha. :P Dit jaar moest hij de cito-toets doen en dat leverde natuurlijk wel problemen op, niet direct met de spelling e.d. maar gewoon ja, het kind is in Dubai opgegroeid. Als je dan een plaatje van een knotwilg laat zien en je vraagt hem: welke boom is dat? Dat zou jij toch ook niet weten dan? :P Dat vind ik vrij logisch ook en ook niet echt kwaad kunnen, het is wel algemene ontwikkeling, maar er zijn meerdere algemene ontwikkeling. ;) Ik zou er dus gewoon vanuit gaan dat het gemakkelijk kan als je zelf gewoon Nederlands blijft spreken, wat bijles zal wonderen doen. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:42

Ik heb Friese familie, zij spreken thuis (en ook her en der buitenshuis) Fries, op school en werk spreken ze Nederlands. Nooit problemen gehad.
Een kennis van me woont in Engeland, heeft ook een kindje, zij probeerden hem drietalig (Frans, Engels en Nederlands) op te voeden. Maar ze vertelde dat hij nu wel moeite heeft met praten, ik weet niet of dat iets met de drietaligheid te maken heeft, zou het me wel kunnen voorstellen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:51

Alet74 schreef:
Een kennis van me woont in Engeland, heeft ook een kindje, zij probeerden hem drietalig (Frans, Engels en Nederlands) op te voeden. Maar ze vertelde dat hij nu wel moeite heeft met praten, ik weet niet of dat iets met de drietaligheid te maken heeft, zou het me wel kunnen voorstellen.

Drietalig is zwaar maar niet onmogelijk :j Als ze woorden van verschillende talen door elkaar halen is het logisch, dat valt na een tijd wel op zijn plaats :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:53

Het jongetje in kwestie is ook nog jong, bijna 3 geloof ik.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:54

Mijn vriend is tweetalig opgevoed, net als z'n broertjes en zusjes.
Spreken thuis allemaal Turks, en buitenshuis Nederlands.
Uiteraard met accent, 'allochtonen-Nederlands' :+ maar gewoon verstaanbaar, en dat lijkt me het belangrijkste als je je kinderen tweetalig opvoed.

Met het engels komen ze toch allemaal in aanraking, ikzelf praat thuis limburgs en buitenshuis ABN, gaat ook perfect. :)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:09

Loesss schreef:
Vanuit mijn studie (interculturele communicatie) weet ik dat er zeeer veel verschillende (wetenschappelijke) theorieen over deze kwestie bestaan. Voor zover ik kan bezien lijkt mij het het beste en voldoende om zelf tegen je kind de moedertaal te spreken (een beheersing van de moedertaal wordt zeeeer belangrijk geacht voor de ontwikkeling van een tweede taal, zelfde onderliggende systeem etc.) en het kind in contact te laten komen met de tweede taal op onderwijs en buiten de deur (let wel dit kan het beste vanaf jongsafaan gebeuren, wanneer je dit doet als kind 5 is, word het al weer erg moeilijk!). Maar hij of zij zal ook in de winkel, speeltuin etc in contact komen met Engelse taal. Misschien is een creche of opvang dan geen dom idee.

Als je meer vragen hebt of theoretische onderbouwing zoekt mag je me altijd PB-en. Heb beschikking tot hoop wetenschappelijke teksten hierover ;)!

Stoer loes :) heb dit altijd interessant gevonden....

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:25

Ilsemarie schreef:
maar mensen waarbij een ouder een andere taal spreekt dan de ander, hoe doen jullie dat dan als jullie met z'n drieën ine en gesprek zitten? Lijkt me nogal moeilijk voor een kind om in 1 gesprek twee talen te moeten spreken.

Ik spreek met mijn zoontje Nederlands (mijn moedertaal) maar mijn vriend Engels (zijn moedertaal) als we met z'n drieen zijn spreken we Engels. Ik denk dat het heel belangrijk is dat iedereen z'n moedertaal met een kind spreekt, of je moet heel erg vloeiend zijn in de andere taal. Het lijkt me nml erger een kind iets verkeerd aan te leren dan (nog) helemaal niet.

In het geval van de TS zou ik dus thuis Nederlands spreken en in contact met 'locals' Engels. Engels pikt je kleine ook echt wel op, als het niet bij de kinderopvang is, dan wel in de supermarkt etc..

Succes met je zwangerschap! :

Mijn zoontje heeft nog niet zo veel woorden, maar begrijpt volgens mij al redelijk veel. Grappige is dat hij zijn vader zowel papa als daddy noemt, maar zijn pap nu ook daddy is :') Nou ja, tijd genoeg om dat weer recht te trekken ;)

Succes met je zwangerschap! :)

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:17

Gimli_ schreef:
Mijn vriend is tweetalig opgevoed, net als z'n broertjes en zusjes.
Spreken thuis allemaal Turks, en buitenshuis Nederlands.
Uiteraard met accent, 'allochtonen-Nederlands' :+ maar gewoon verstaanbaar, en dat lijkt me het belangrijkste als je je kinderen tweetalig opvoed.

Met het engels komen ze toch allemaal in aanraking, ikzelf praat thuis limburgs en buitenshuis ABN, gaat ook perfect. :)

Uhhh hoezo uiteraard met een allochtonen-Nederlands accent?
Mijn kinderen hebben geen buitenlands (dus Nederlands-accent) het zijn kleine Fransoosjes met een plaatselijk accent.
De enige met een accent zijn mijn man en ik.

Martina

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:33

Ik ben aupair geweest in Amerika bij een Nederlands-Amerikaans gezin. Ik was dus degene die Nederlands met de kinderen moest spreken als ik bij ze was, de vader sprak ook Nederlands tegen de kinderen en de moeder kon het verstaan, die heeft Nederlandse les genomen.
Ik merkte wel dat hoe ouder de kinderen werden, hoe moeilijker het werd om ze nog alles in het Nederlands te laten zeggen omdat niet beide ouders Nederlandstalig waren van huis uit.
Ik denk dus dat de beste methode is als je allebei NL talig bent om binnenshuis écht als regel Nederlands te spreken.