heeeelp :-) , makelaars vraagje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:03

Elpharo schreef:
Hoi hoi, taxeren kost wel geld, een waardebepaling niet. Dus tweede is om een makelaar te kiezen wel gunstiger denk ik :) Anders wordt het meteen weer zo duur :) En onderhandelen is altijd goed, al ben ik er zelf niet erg goed in...

Je kunt een vrijblijvende taxatie uit laten voeren door een makelaar en dat kost dus geen geld.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:04

Chubby schreef:
Nog een aanvulling, sorry :D

Bereken eens wat voor verschil 1,4% of 1,5% (bijvoorbeeld) geeft.

Taxatie is officieel en kost een 200 euro ongeveer. Een waardebepaling is gratis en wellicht voor jezelf voldoende om te besluiten of je al dan niet verkoopt. Taxeren is verplicht bij aankoop (ivm je financiering) en niet bij verkoop.

In zekere zin is dat dus eigenlijk heel anders, een taxatie en een waardebepaling
Okee het wordt helder nu!

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:10

Je hebt eigenlijk 3 soorten:
- Een taxatie (schriftelijk rapport, hebben banken nodig)
- Waardebepaling (staat er alleen op het papiertje hoeveel de woning ongeveer waard is)
- Vrijblijvende waardebepaling (dit is voor de verkoop en wordt mondeling doorgegeven)

Een taxatie en (meestal) waardebepaling kosten geld en een vrijblijvende waardebepaling is gratis. Hiervan wordt dus ook vaak niets op papier gezet. Mocht je de woning later in de verkoop zetten komen de vraagprijs en de geschatte verkoopwaarde vaak wel in het contract te staan, maar realiseer je wel dat dit geen garantie is.

Marchador

Re: heeeelp :-) , makelaars vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:16

Dat is zacht gezegd verwarrend.
Ik moet dit rustig een keer doorlezen denk ik

Samcha_19

Re: heeeelp :-) , makelaars vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:17

İk zal je even pben ;)