waar heb ik recht op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:00

raket schreef:
Maar om een BBL opleiding te doen heb je een leerarbeidsovereenkomst nodig en dat wordt beschreven in de CAO.
Die heb je nu dus wrs. niet. Hoe zit het met je verzekeringen, wat als je een fout maakt, hoe gaat de zorgboerderij daarmee om?
Kunnen ze je een totaalpakket bieden aan vaardigheden etc. die je moet leren?
Wat is de vooropleiding van je begeleiders?? Nemen hun de kosten voor de opleiding over??
Het klint een beetje of de zorgboerderij je voorlopig ziet als een fulltime stagaire, maar zelfs stagaires krijgen tegenwoordig een vergoeding!
Lees eerst eens je CAO na!!
Welk niveau doe je eigelijk??

Hun hebben geen CAO gehandicaptenzorg.
Niet dat ik weet iig.
Ik ben verzekerd via school en de boerderij. Staat op contract van school en de boerderij.
Ze hebben allebei SPW gedaan. Wat ik nou ook doe.
Ze hebben de goedkeuring van calibris als herkent leerbedrijf.
Ze betalen wel mijn boeken en lesgeld. Dat heb ik met ze afgesproken.
Ik doe SPWniv3. en wil na 1,5 jaar dan heb ik niv 3 afgerond binnen een jaar niv 4 erbij doen.

Ik werk overigens wel zo nu en dan als oppasser.
Maar dat is geen vastigheid.
Ik heb overwogen om te gaan werken in cafe/restaurant. Maar weet niet of mij dat gaat lukken qua tijd.

De mensen van de zorgboerderij zijn gewoon erg gemoedelijk en vriendelijk.
En geloof ook zeker dat ze mij gaan betalen zodra het kan.
Ze zien mij wel als voorwaardelijk en heb totaal niet het idee dat ik maar een leerling ben.
Wij starten met zijn 3en op. (2 eigenaren en ik)
Word ook genoemd in de krant ect.

En vind het belangrijker dat ik goed begeleid word.
School vond het een uitstekende plek!
En dat ik met plezier naar het werk ga.
Want wat is er mooier als je werk en hobby met elkaar te combineren??!!
Dit is/was mijn ultieme droom..
Van jongs af aan al met gehandicapten willen werken op een zorgboerderij.
Deed altijd al vrijwilligers werk.
En als je die kans krijgt bij een zorgboerderij op 2 km afstand? is dat toch een kans?!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:01

oei, wat een harde reacties. of het nou waar is of niet, het kan best wat vriendelijker hoor ;)

ts: ik zou je aan willen raden om eens bij de gemeente langs te gaan of bij een maatschappelijk werker. bij gemeente moet je bij de `mast` zijn. dit staat voor maatschappelijk steunpunt. zij kunnen met je meedenken en kijken of je ergens recht op zou kunnen hebben...

succes!

paardjuh

Re: waar heb ik recht op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:02

bedankt voor je tip zij!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:04

graag gedaan :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:05

paardjuh schreef:
Want wat is er mooier als je werk en hobby met elkaar te combineren??!!

Dat is ook geweldig! Maar veel mensen kunnen dat niet omdat ze geen geld verdienen met hun hobby. En jij dus ook niet...

Vraag de boerderij om harde afspraken per wanneer je salaris gaat krijgen en om hoeveel geld het dan gaat.

School kan wel blij zijn met dit adres, maar school betaalt ook jouw rekeningen niet toch?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:06

Elke sector heeft een CAO, daar kun je niet zomaar niet aan meedoen...
Kijk als je het daar naar je zin krijgt is het helemaal mooi.
Maar er zijn ook serieuze zaken die je goed moet regelen vooraf.
Ik zou ook aardig zijn als iemand me gratis full time kwam helpen.

Ik zou het allemaal erg goed uit laten zoeken voordat je je zelf straks enorm in de vingers snijd.

Je moet echt zorgen dat dit soort dingen helemaal vooraf goed uitgezocht zijn. Als het mis gaat ben je te laat in dit soort gevallen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:12

waar je recht op hebt?

een schop onder je kont!

Als mijn dochter later thuis komt met zo'n verhaal krijgt ze van mij toch echt de waarheid te horen.
Als je 1 dag school doet en 4 dagen werkt, heb je recht op een vergoeding, deze zal aanvankelijk lager uitvallen als een gewoon salaris.

Zou toch maar ergens de tijd vandaan halen om een bijbaantje te zoeken. je hebt verschillende sectoren met verschillende tijden. Zo kan je bedrijfspanden schoonmaken dit gebeurd of voor kantooruren (8uur) of na kantoor uren (5 uur)
Waar een wil is is een weg en zou die weg toch maar gaan bewandelen!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:21

Is het geen mogelijkheid om 2 stageplaatsen te nemen? Met overleg op school zou dat vast wel een mogelijkheid zijn.
Je kan het niet overal naar je zin hebben op je werk, fijn dus dat je nu een plek hebt gevonden waar je het wel naar je zin hebt.
Maar vaste lasten zijn vaste lasten..

Met de mogelijkheid om 2 stageplaatsen (waarvan 1 dus wél betaald) te krijgen, iedere stage plaats 2 dagen en 1 dag naar school heb je iniedergeval wel een kleine vergoeding elke maand.

Daarnaast,zeker als je vaste lasten heb, is een baantje niet verkeerd.
( Maar dat begrijp ik ook wel, vanaf september heb ik ook stage 4 dagen in de week en 1 dag naar school en dus ook geen tijd voor baantje, maar daarin tegen heb ik nauwelijks vaste lasten. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:24

Ik wilde je iig wel nog succes wensen met het vinden van een betaalde baan. Prima en leuk dat je in tussentijd vrijwilligerswerk doet maar het is gewoon slim om te gaan werken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:27

misschien lees ik eroverheen hoor

maar sta jij officieel ingeschreven bij je vriend? en hij heeft goede inkomsten? helaas dan krijg je geen uitkering

ook heb je zelf ontslag genomen...dit had je beter niet kunnen doen en komt je ietwat " duur" te staan

je hebt indien je zelfstandig woont recht op een uitkering maar zult moeten voldoen aan de sollicitatieplicht en tevens krijg je echt het minimum nadat ze alles van je nagekeken hebben
ze kijken wat jij aan waarde op je naam hebt staan (paard auto spaarrekening enz)

daar baseren ze alles op
het is een langlopend traject waaraan je aan veel regeltjes moet voldoen en absoluut niet makkelijk is
en heb je recht dan krijg je het met terugwerkende kracht

wat ik voor zover heb kunnen lezen , heb je geen recht op een uitkering

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:29

Helaas U heeft nergens recht op :) :)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:30

Voor de opmerking 'eind oktober nieuwe berekening maken' koop je inderdaad niets, dat is geen concrete afspraak. Je mag van ze verwachten dat een globale inschatting kunnen maken van de inkomsten die ze denken te krijgen en dan kunnen ze jou ook best een concretere toezegging doen. Ik neem toch aan dat ze een bedrijfsplan hebben geschreven voor ze de zorgboerderij zijn begonnen, daarin staan dit soort financiële planningen. Ik krijg ook een beetje het gevoel dat er misbruik van je wordt gemaakt op deze manier. Beetje assertiever zijn dus!

Schoonmaken na kantoortijd heb ik ook jaren gedaan naast mijn studie, betaalt prima (helemaal als je een beetje onderhandeld ;)).

Maar ik vind het ook te makkelijk gedacht dat omdat jij graag van je hobbie je werk maakt (WIE NIET?!?) de maatschappij jou daarvoor maar een vergoeding moet geven.

Misschien kun je met je vriend een salaris afspreken voor de werkzaamheden die je voor hem verricht? Aan de andere kant is dat weer niet zo reëel als alle kosten van het samenwonen (inclusief jouw onderhoud) voor zijn rekening komen.

Je kunt ook eens kritisch naar je kosten kijken, of je daar niet iets op kunt bezuinigen?

Achteraf iets gaan verhalen op je vorige stageadres omdat ze hun afspraken niet na zijn gekomen? Welke kosten wil / denk je dan (te kunnen) verhalen? Waarvan wil je trouwens die (eigen bijdrage) advocaatkosten betalen??

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:01

Het wordt ook steeds makkelijker om geld te eisen zeg.. Ik ben ook 19 en ga straks ook naar school. Naast mijn kleine beetje stufi krijg ik ook niets en moet ik als stage een betaalde baan gaan zoeken, niet meer dan logisch. Zal toch iets wezen zeg dat iedereen die vrijwilligers werk doet zomaar ff een uitkering zou krijgen.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:20

ikdoemaarwat schreef:

maar sta jij officieel ingeschreven bij je vriend? en hij heeft goede inkomsten? helaas dan krijg je geen uitkering

ook heb je zelf ontslag genomen...dit had je beter niet kunnen doen en komt je ietwat " duur" te staan

je hebt indien je zelfstandig woont recht op een uitkering maar zult moeten voldoen aan de sollicitatieplicht en tevens krijg je echt het minimum nadat ze alles van je nagekeken hebben
ze kijken wat jij aan waarde op je naam hebt staan (paard auto spaarrekening enz)

daar baseren ze alles op
het is een langlopend traject waaraan je aan veel regeltjes moet voldoen en absoluut niet makkelijk is

Ik sta nu nog bij me ouders op papier.
Maar woon wel bij me vriend.
Dus we staan nog niet officeel samen bij de gemeente ingeschreven.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:29

Dan nog geen uitkering voor jou. maar dat zul je nu wel in de gaten hebben.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:45

Ik was gewoon benieuwd naar de reactie, maar krijg hier alleen maar dingen te horen dat ik dom ben geweest.
En zo ervaar ik het totaal niet.
Ik heb mijn paard verkocht en kan van dat geld nog wel een tijd rondkomen.
maar mensen in mijn omgeving vragen wel is van heb je geen recht op ... of ... En daardoor was ik nieuwsgierig geworden..

Maar ik word hier op topic alleen maar na beneden gehaald.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:51

Nou eigelijk vind ik dat je hele goede adviezen hier krijgt, zeker met betrekking tot je nieuwe werkgever die in oktober bekijkt of hij je kan betalen.....
Bezint eer ge begint lijkt me wel van toepassing.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:53

Ik heb de eigenaar opgebeld.
En een gesprek aangevraagd.

Groet

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:55

Heel verstandig!
Misschien kun je via school ook rechten/ plichten van een werkplek vinden?
Ik hoop dat het je een hoop duidelijkheid geeft.
Desnoods kun je nog gaan solliciteren bij een andere instelling.
Succes!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:10

In je openingstopic staat o.a. dat je een paard hebt om te onderhouden. Die blijkt dus verkocht? Dat scheelt al flink in je maandelijkse lasten.

Je geeft ook ergens aan dat je op de fiets naar dit stage-adres kunt. Heb je die auto dan nog wel nodig? Zou ook al heel wat kosten kunnen schelen per maand. ;)

Goed dat je nog eens goed het gesprek aan gaat. Laat je niet afschepen en zeg gewoon dat je niet van lucht kunt leven.

Daarnaast solliciteren om iets achter de hand te hebben mocht dit financieel toch tegen gaan vallen vind ik ook een goede tip. Dat maakt je onderhandelingspositie richting de zorgboerderij ook wat sterker (je zal niet de eerste zijn voor wie er plotseling toch financieel iets te regelen valt op het moment dat je aangeeft uit noodzaak over te moeten stappen naar een andere - wel betaalde - baan }:0 ).

Je had een aantal dingen wat slimmer kunnen aanpakken, daar word je nu op gewezen. Niet over lopen mokken, dat heeft geen zin, neem het mee als leerervaring voor een volgende keer. Fouten maken mag, zeker op jouw leeftijd (en doen we allemaal!), als je er maar wat van leert!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:16

paardjuh schreef:
ikdoemaarwat schreef:

daar baseren ze alles op

Ik sta nu nog bij me ouders op papier.
Maar woon wel bij me vriend.
Dus we staan nog niet officeel samen bij de gemeente ingeschreven.

en ik neem aan dat je ouders beide werken of 1 iig werkt een redelijk goed salaris heeft (je hoeft hier niet op te antwoorden hoor ;) )
maar mocht dat zo zijn,dan ook helaas heb je geen recht op een uitkering :n

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:19

Zo lang je officieel thuis woont heb je nergens recht op. Wanneer je bij je vriend ingeschreven staat, wordt het inkomen van je vriend meegerekend en aangezien hij ondernemer is, kun je er redelijk van op aan dat je nergens voor in aanmerking komt.
Enige mogelijkheid is evt. een andere (betaalde) bbl-plaats zoeken, of overstappen naar de bol variant, zodat je studiefinanciering aan kunt vragen. Als je je laat inschrijven bij je vriend uitwonende stufi.

WW krijg je niet omdat je zelf ontslag hebt genomen. Bijstand wordt het inkomen van medewonenden van je officiele adres meegerekend (ouders/vriend).

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:16

Maar TS je hebt nu toch een duidelijk antwoord? Je krijgt geen uitkering of wat dan ook, hoop ook niet dat je daar serieus op had gerekend..Lekker een ander baantje/stageplek zoeken, want dit is niks natuurlijk hoe leuk het ook is.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:38

Ik heb niet alles doorgelezen, maar je bent (in mijn ogen) niet erg slim bezig. Wél vind ik dat sommige mensen wat aardiger mogen reageren zeg, we maken allemaal fouten hoor :\

Wat ik zelf zou doen, is deze opleiding staken, een BOL opleiding zoeken zodat jij recht hebt op studiefinanciering. Dan zou je daarnaast als vrijwilliger/werknemer verder kunnen gaan op die zorg boerderij. Tegen de tijd dat jij je BOL af hebt, heb jij een paar jaar (al zijn het er maar 2!) studiefinanciering gehad, en (als je dan überhaupt daar nog wil werken ;) kan je nu niets van zeggen!) zou je daarna je SPW BBL-opleiding kunnen hervatten.

Het is misschien niet de leukste weg; maar zeker wel iets wat ik zou doen.
Het leven is helaas niet altijd en-en-en soms moet je kiezen of delen.

Succes :)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:17

/ik had er niet opgerekend, maar na vragen kun je altijd.
en ik heb in het verleden de BOL gedaan maar we hadden zoveel les uitval dat ik op mijn werk de kans kreeg op bbl te gaan doen. ik zou verdienen en leren in de praktijk. ben wel blij dit hebben gedaan. je leert alles beter in de praktijk. qua huiswerk is het wel meer geworden want je moet alles uitwerken van wat je in boek heb geleerd en hoe je dat in de praktijk mee maakt en enzovoort.

Groetjes