Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

. Maak je omgekeerde muziek...hihi. Maar dat zou je even aan hem moeten vragen. En anders lijkt het me wel verstandiger om voor jezelf een rechtshandige gitaar aan te schaffen.
In het snel benoemen van noten zie ik niet veel nut, ik denk dat het belangrijker is om te denken in klanken dan noten.Citaat:Deze tabs worden gemaakt door gebruikers (zoals jij en ik) en zijn: soms correct, vaak re-de-lijk en soms bar slecht. Een rechttoe rechtaan nummer met basisakkoorden klopt meestal wel, een wat ingewikkelder stuk zelden. Denk aan: een verkeerde stemming(!), verkeerde noten, onhandige posities, verkeerde technieken tot incompleet.Op die manier leer je nummers niet alleen verkeerd aan, maar je leert er ook nog eens weinig van.
Wel is het een mooie opzet als je een goed gehoor hebt en voldoende kennis hebt van de gitaar. Het kost me altijd een hoop tijd om die tabs naar mijn wens te maken, maar het is wel een leuke en leerzame oefening!

Citaat:De meeste leraren zullen je een klassieke gitaar adviseren. Deze is het goedkoopst en verreweg het makkelijkst om te leren bespelen. De (zachte) nylon snaren snijden niet in de vingers en zijn makkelijk in te drukken. Hierdoor kan je de basis goed leren en kan je sneller vooruitgang boeken. Maarja, klassiek (of spaans) is meestal niet het ultieme doel. Hierdoor raak je minder gemotiveerd of de gitaar wordt al gauw vervangen... Dat maakt het misschien tot een onverstandige keus.
Daarnaast heb je een western of elektrische gitaar, welke stalen snaren hebben. Deze twee zijn eigenlijk niet goed te vergelijken, omdat de stijl waarop je speelt totaal verschillend is. De elektrische gitaar is (afgezien van de bediening) iets makkelijker om te bespelen, maar hiervoor zul je ook een versterker moeten aanschaffen.
spokie79 schreef:Ik zie inderdaad zoveel technieken, dat ik het maar niet allemaal in een keer probeer te leren, maar beetje bij beetje.
Snader, wat zijn Barré akkoorden?
spokie79 schreef:Ik zie inderdaad zoveel technieken, dat ik het maar niet allemaal in een keer probeer te leren, maar beetje bij beetje.
Eerst beginnen met open akkoorden en als je die helemaal onder de knie hebt dan wordt het tijd om rustig verder te kijken: het F-akkoord en andere barré-akkoorden. Dat is namelijk de basis van slaggitaar. Vanaf dat punt ben je zelf re-de-lijk in staat om te bepalen wat je verder wilt leren.
En nee, ik heb geen aandelen in die site. 
Snader schreef:@Shiloh: Akkoorden verder op de hals spelen is heel simpel, alleen is de techniek in het begin even lastig. Als je het leuk vindt, dan moet je eens op zoek gaan naar informatie over barré-akkoorden (m.a.w. bar chords).
Ik kies er dan liever voor 2 fretten hoger te gaan zitten en een A shape te spelen of zo. De theorie erachter begrijp ik dus wel. Maar ik zou het dus leuk vinden om snel voor de variatie ergens op de hals een bepaald akkoord te kunnen spelen, zonder eerst super lang na te hoeven denken. Misschien moet ik daarvoor gewoon eens 1 voor 1 alle basis akkoorden doornemen over de lengte van de hals. Bijvoorbeeld eerst alle D akkoorden proberen te vinden over de hele hals en dan het volgende akkoord, wellicht als ik ze zelf verzin ipv, ergens opzoek dat ik ze dan ook beter kan onthouden. Als die basis er eenmaal inzit is het aanpassen naar een mineur of een sus of een septiem ook niet meer zo ingewikkeld lijkt me.
. Ik probeer in guitar-archieve altijd maar zoveel mogelijk te zoeken op tabs met een hoge waardering. Die kloppen toch meestal wel aardig.