wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:46

marleen_88 schreef:
Kostgeld is gewoon geld wat je betaald om bij je ouders te kunnen wonen.
Mee betalen aan boodschappen, water, licht etc. :)

ik snap wel wat kostgeld is maar ik haalde gewoon me eigen eten.
en ik sliep alleen snachts thuis dus zo veel kosten hadden ze niet aan me.

Figaro

Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen. Ik ging het huis uit toen ik nog studeerde. Ik had het niet meer dan normaal gevonden om kostgeld te betalen als ik nog bij mijn ouders woonde en ik zou werken.

mikster

[/quote]

En waarom dan? Als je fulltime werkt en een fulltime salaris hebt, waarom zou je het raar vinden als je dan kostgeld moet betalen?
Dus jij vindt het normaal om met fulltime salaris om de zak van je ouders te teren?[/quote]

hoe teren? waar ga jij vanuit dan wat ze allemaal betaald hebben voor mij? wat versta jij onder kostgeld?[/quote]

Ik ga nergens vanuit ik stel alleen een vraag.
Kostgeld is voor mij huur, gas, water, licht, en eten. Wat toch exta kost met iemand meer in huis.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:47

orienta schreef:
ik vraag ook geen geld als ze later als ze 80 zijn bij mij moeten inwonen ;)

Dan hoop ik voor jou (en andere die hetzelfde zeggen) dat je altijd een leven hebt dat voor de wind blijft gaan.
Met wat pech heb je geen dik salaris als jou kinderen 18 zijn, knoop je de eindjes aan elkaar.
Maar heb je jou kinderen geleerd die een dik salaris hebben dat ze niet bij hoeven te springen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:48

orienta schreef:
marleen_88 schreef:

en ik sliep alleen snachts thuis dus zo veel kosten hadden ze niet aan me.

Kijk; als je dit meteen had gezegd, was het wel anders geweest.
Maar nog zou ik dan uit m'n zelf m'n ouders geld hebben gegeven, als je een eigen huisje hebt moet je toch ook overal voor betalen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:49

vorame schreef:
orienta schreef:
ik vraag ook geen geld als ze later als ze 80 zijn bij mij moeten inwonen ;)

Dan hoop ik voor jou (en andere die hetzelfde zeggen) dat je altijd een leven hebt dat voor de wind blijft gaan.
Met wat pech heb je geen dik salaris als jou kinderen 18 zijn, knoop je de eindjes aan elkaar.
Maar heb je jou kinderen geleerd die een dik salaris hebben dat ze niet bij hoeven te springen.

Mijn ouders hebben nooit geldproblemen gehad.
als mijn vader nu zou zeggen ik zit krap dan ben ik echt niet te beroerd om hem geld te geven(en geven is niet lenen)

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:50

ik woon nog bij mijn ouders en heb een full time baan
betaal geen kostgeld aan mijn ouders betaal wel regelmatig mee aan boodschappen en dergelijke vind dit ook niet meer dan normaal

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:51

marleen_88 schreef:

en ik sliep alleen snachts thuis dus zo veel kosten hadden ze niet aan me.[/quote]

Kijk; als je dit meteen had gezegd, was het wel anders geweest.
Maar nog zou ik dan uit m'n zelf m'n ouders geld hebben gegeven, als je een eigen huisje hebt moet je toch ook overal voor betalen.[/quote]

dat is ook wel zo
maar mijn ouders hadden zoiets van we hebben liever dat je al je eigen spullen koopt en spaart dan dat je ons nu geld gaat geven en vond dat eingelijk wel heel normaal

ik heb op me 15e me eerste paard gekocht en heb tot nu toe altijd alles voor me paard(en),kleren,auto enz allemaal zelf betaald,dat doet ook niet iedereen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:52

Dan heb je geluk.
Maar genoeg gezinnen waar het allemaal niet zo riant zit.
En dan is het heel gemakkelijk om te zeggen in het algemeen, ik vind kostgeld onzin.
Ze wisten toch dat kinderen geld kost (of dat soort uitspraken)
In 18 jaar kan er veel veranderen.
Als je al kijkt hoeveel er voor veel mensen veranderd is door de komst van de euro.

Wegbenik

Ik hoef thuis geen kostgeld te betalen. Ik ben 19 jaar. Wel moet ik mijn eigen zorgverzekering betalen, maar dat is alleen omdat ik afgelopen 8 maanden fulltime heb gewerkt. Wel doe ik zeker 2 dagen in de week boodschappen. Dit om mijn moeder gewoon eens te verwennen met een uitgebreid dinner. Want ik ben dol op koken :Y)
Laatst bijgewerkt door Wegbenik op 04-08-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

vorame schreef:
Dan heb je geluk.
En dan is het heel gemakkelijk om te zeggen in het algemeen, ik vind kostgeld onzin.
Als je al kijkt hoeveel er voor veel mensen veranderd is door de komst van de euro.

Snap ik,als mijn ouders het niet breed hadden gehad had ik het een ander verhaal gevonden

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:53

Ik hoefde ook nooit kostgeld te betalen. Mijn moeder vond het belangrijker dat ik spaarde maar inruil dat ik geen kostgeld hoefde te betalen deed ik het huishouden en zo af en toe boodschappen. Dit ook omdat mijn moeder het heel erg zwaar gehad heeft ze kocht voor mij een pony terwijl ze elke dag zoveel uren werkte om mij en mijn broertje te onderhouden. Echt ben trots op mijn mamsie.

Maar ik zou het ook echt niet over mijn hart kunnen krijgen om ooit aan mijn kinderen kostgeld te gaan vragen ik zou mezelf dan eerder een eind weg doodschamen :o .

Maar daarintegen moest mijn vriend wel kostgeld betalen alleen hij betaalde kostgeld aan zijn ouders en zijn zusje vertikte dat en deed dat dus ook mooi niet. Maar nu hoop ik dat mijn vriend als we straks kinderen hebben hij dat uit zich hoofd zal halen, want echt ik zal niet willen om aan onze kinderen kostgeld te gaan vragen :=

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:54

orienta schreef:
vorame schreef:
Dan heb je geluk.

Snap ik,als mijn ouders het niet breed hadden gehad had ik het een ander verhaal gevonden

Dat vind ik heel tof!

Ik denk dat er daarom wel duidelijk verschil gemaakt mag worden in
reageren uit meer dan alleen een thuis situatie maar uit een algemene situatie.

edit: voor possie bijvoorbeeld ook.
Hopelijk blijven ze goed verdienen, is erg als je je zo moet gaan schamen later. :D

Zo makkelijk gezegd, zo zonder glazen bol. :D

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:02

Toen ik van school was en ging werken , betaalde ik 250 euro per maand kostgeld aan m'n moeder.
Dit deed ik overigens ook uit mezelf hoor, omdat we het hier thuis op die moment ook niet breed hadden. (toen was ik 19 trouwens)

Toen ik een tijdje zonder werk zat en een vervangingsinkomen kreeg, gaf ik 120 euro per maand.

Mijn moeder is vorig jaar overleden, dus ik had aan mijn vader voorgesteld om per maand alle boodschappen te betalen,
wat ook ongeveer overeen zou komen met 250 euro per maand.. Maar hij zei dat dat niet nodig was..

Verder betaal ik wel zo'n 75% van het eten dat ik eet, auto, ziekenfonds, alles dat voor mij is. Wat ook meer dan logisch is, aangezien
ik 25j ben.

Keet

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:03

moest pas gaan betalen zodra ik werkte :) en toen ik werkte moest ik 10% van mijn salaris betalen :) Deed het uit mijzelf wel eens verhogen :) of eens de boodschappen betalen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:09

Ik heb nooit kostgeld betaald en hoef het niet te betalen ook. :) Moet heel eerlijk bekennen dat als ik kostgeld zou moeten betalen ik niet meer het gevoel heb alsof ik bij mijn ouders zou wonen, maar bij een vreemde ofzo :o

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:17

Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen omdat ik op mezelf ben gaan wonen na mijn studie.
Als ik wel langer thuis was blijven wonen had ik het heel normaal gevonden om een bijdrage te leveren aan de extra kosten die ik meebreng. ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:22

Mijn moeder wilde dat ik 450 euro ging betalen...
Daarbij kocht ik ook nog zelf mijn eten, kleding, en betaalde ik mijn eigen rekening en deed ik het huishouden.
Hierdoor hadden ik en mijn moeder een hoop strubbelingen, maar sinds afgelopen zaterdag woon ik weer op mijzelf :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:22

Nee ik betaal geen kostgeld bij mn moeder
dat zal ze ook nooit van me vragen ook.. En ik zou het ook niet van mn eigen kinderen vragen . Vind het niet echt normaal

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:28

Ik woon vanaf mijn 20ste in het huurgedeelte van mijn ouders huis. Ik was toen net klaar met school. Ik heb gewoon huur moeten betalen zoals de andere huurders, mocht echter wel bij mijn ouders mee eten.

Ik stoor me echter aan mijn broertje, hij werkt wel en studeert niet meer. Ik zou het niet meer dan logisch vinden als hij kostgeld moet betalen. Hij is 23 jaar, geeft niet door of hij wel of niet mee eet, moppert als hij geen plek heeft om zijn spullen neer te zetten (denk aan boot in de garage, twee auto's, motor) vind het dus maar normaal dat hij alles neer kan zetten en dat mijn ouders dan maar ruimte maken.

Voor mijn gevoel is het dat als je klaar bent met school en je werkt (of meent niet te hoeven werken en een uitkering vraagt terwijl je wel kunt werken) je financieel bijdraagt in je eigen onderhoud. Indien ouders dan besluiten om dit appart te zetten voor het geval je ooit nog eens het huis uit gaat en dan dus een extraatje hebt dan is het zeker meegenomen.

Het hoeft natuurlijk geen hoog bedrag te zijn. Maar wel dat je laat zien dat je ook voor jezelf kan zorgen. Of dat je in elk geval meehelpt met de huishoudelijke klusjes.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:32

Net als dat andere topic, ben ik ook voor dit topic wss te verwend denk ik. Kostgeld, hoe middeleeuws klinkt dat nu.

Denk eerlijk ook niet dat mijn ouders dat zouden aanvaarden...
Uiteindelijk zijn we toch hun kinderen en hun vroegere beslissing geweest?!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:34

bulck schreef:
Net als dat andere topic, ben ik ook voor dit topic wss te verwend denk ik. Kostgeld, hoe middeleeuws klinkt dat nu.

Denk eerlijk ook niet dat mijn ouders dat zouden aanvaarden...

ja maar sommige wonen op hun veerstigste nog steeds thuis
De meeste ouders hebben toch wel zoiets van als ze 18 zijn van hup op eigen benen staan

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:35

Het ligt een beetje aan de situatie.
Normaal gesproken zouden mijn ouders niet zo snel kostgeld vragen, maar afgelopen jaar heeft mijn broer (26) zo'n 8 maanden thuis gewoond toen zijn relatie uitging.
Op dat moment zaten zowel mijn moeder als mijn vader in de ziektewet. Vader nav zwaar auto-ongeval en moeder ivm een nieuwe knie waarbij diverse complicaties opgetreden waren. Beide kregen op dat moment maar 70% van hun salaris, + mijn vader maakte altijd veel overuren die nu ook allemaal wegvielen, dus ze moeten al rondkomen met zo'n 60% van wat ze normaal te besteden hadden.
Mijn broer heeft een hoge functie en verdiend in zijn eentje meer dan mijn ouders samen.
Ze hebben toen in eerste instantie geen kostgeld gevraagd maar toen er ook regelmatig vrienden langs kwamen en de extra kosten die het weer thuis wonen van mijn broer toch wel erg opliepen qua boodschappen ed, hebben ze wel gezegd dat het prima was dat hij thuis woonde, maar dat hij zelf maar boodschappen moest halen voor als zijn vrienden op bezoek kwamen.
Mijn broer (erg slim, maar op dat gebied dan wel weer naief) heeft toen meteen zelf gezegd dat hij gewoon kostgeld ging betalen en dat vond ik ook niet meer dan normaal gezien de situatie.
Als mijn ouders beide gewoon hun normale inkomen gehad hadden, hadden ze dat nooit gevraagd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:36

bulck schreef:

En daar moeten ze hun hele leven voor blijven betalen?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:37

Ik heb lang gestudeerd en toen nooit kostgeld hoeven te betalen. Toen ik ben gaan werken wel,maar nu we een eigen huisje hebben gekocht niet meer en kan ik het geld alvast daarin steken nu we nog met verbouwen bezig zijn :)