Dat kan toch niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:51

Lessie schreef:
Esmeralda schreef:
kan het ook niet zo zijn, dat de boer weg was om iets te halen om over de koe te leggen. Dat zou toch ook kunnen. Om nu gelijk te veroordelen. Persoonlijk had ik dan eerst voor een doek gezorgt en dan koe daar neer te leggen.

dan heeft dat wel heel lang geduurt. want me oma is 1,5 uur weggeweest & toen ze terug van mij fietste lag die er nog steeds zo bij.

nee dan klopt dat niet nee
of hij was naar de winkel voor een iets erover te kopen :+

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:52

Esmeralda schreef:
Lessie schreef:

kan het ook niet zo zijn, dat de boer weg was om iets te halen om over de koe te leggen. Dat zou toch ook kunnen. Om nu gelijk te veroordelen. Persoonlijk had ik dan eerst voor een doek gezorgt en dan koe daar neer te leggen.

dan heeft dat wel heel lang geduurt. want me oma is 1,5 uur weggeweest & toen ze terug van mij fietste lag die er nog steeds zo bij.

nee dan klopt dat niet nee
of hij was naar de winkel voor een iets erover te kopen :+[/quote]
Whaha, lijkt me sterk dat dit z'n eerste koe is.

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:25

Lessie schreef:
Jah, ik weet niet echt wat ermee was, er was ook geen bloed bij ofzo, Maar ik had toch een idee dat er een snee was.

Als een koe doodgemaakt wordt (om wat voor reden dan ook, al lang ziek, gebroken poot....) wordt dat gedaan doormiddel van een schietmasker. (wordt in het slachthuis ook gebruikt) Hierdoor worden ze alleen maar verdoofd omdat er flinke schade aan de hersenen toegebracht wordt, maar dat wil niet zeggen dat het hart dan ook stopt (omdat dat een vrij primaire functie is) en dus wordt de hals doorgesneden zodat het dier verbloedt. Klinkt akelig, maar gaat heel snel.

Pluttersput

Re: Dat kan toch niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:29

Hier zijn ook veel koeienboeren in de omgeving, maar meestal als er iets doods ligt is het wel netjes afgedekt. Alleen een keertje een kalf watin een kruiwagen lag, had een of andere tuup de zak open gescheurd om te kijken wat erin zag, zag je dus een poot en een snoetje uitsteken. Maar zoals gezegd, meestal wordt het netjes gedaan.

Overigens hier over de grens een keer een idioot gezien die met een gevild kadaver aan zijn tractor gewoon even de straat op reed om de tractor te keren of iets dergelijks. Koe hing dus gewoon aan het vork hef ding.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:33

Misschien was het zeil eraf gewaaid.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:24

__Possie__ schreef:
Nou wat ik weet is het voor alle boeren gewoon dood normaal om dode koeien of wat dan ook aan de weg te leggen. Ook ik heb dit een keer meegemaakt ik had het zelf totaal niet door maar toen ik met mijn pony (jaja de pony waar ik naar op zoek ben nog steeds zie onderschrift) wilde uitstappen in het bos (stond op manege gerner in dalfsen), en liep ik naar de oprij laan alleen naast de manege (dus aan andere kant van oprij laan) zit zo´n boerderij, en mijn pony stond stok stijf stil en keek heel erg verbaasd en vond het nogal eng, toen ik maar afgestapt en ja hoor nu wist ik het lag er gewoon een dode koe voor me bahh, ik kon het nog net inhouden anders was ik spontaan wezen kokhalsen bah bah, had meteen rechts omkeerd gemaakt.

Niet alle boeren over 1 kam scheren hè ;) Boeren moeten hun kadavers langs de weg leggen anders haalt Rendac de boel niet op. Tenzij je een erf-abonnement hebt, dan halen ze de kadavers van je erf af.
De meeste boeren bedekken de kadavers, en anderen (zoals wij) hebben een erf-abonnement. Dat vind ik zelf ook het fijnst, juist omdat niet iedereen het leuk vindt om zoiets te zien liggen. En zelfs met erf-abonnement leggen wij er wat overheen.

Maar dit vind ik wel een raar verhaal.. Dit is niet netjes en idd volgens mij ook strafbaar. (Het beest lag dus niet voor een erf?)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:00

Wij dekken ze ook meteen af, misschien een incident geweest? Ik weet niet hoe het bij die specifieke boeren gaat met andere dode dieren.
Ik heb nog nooit een dier zichtbaar aan de weg zien liggen. Je weet meestal wel wanneer er iets aan de weg ligt om opgehaald te worden.

Ik heb het al wel meegemaakt dat hals werd doodgesneden (denemarken, koe had poot gebroken, maar had nog een kalfje in zich: koe dood (om het lijden), kalf er levend uit), dus het gebeurd wel, en anders om de reden wie fraznic gaf. Dit is alleen wanneer de koe niet meer kan lopen. Een koe moet het erf lopend kunnen verlaten, anders mag hij niet het bijvoorbeeld het slachthuis in. Eerder werden koeien nog wel richting een noodslachting gestuurd wanneer ze bijv. een gebroken poot hadden. Dat mag niet meer.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:06

Bah dat is dan inderdaad niet normaal om er geen doek of iets overheen te leggen vind ik.. Hier liggen er ook wel eens dode koeien/schapen aan de weg maar heb er nog geen gezien zonder dat er een doek overheen lag.. Lijkt me geen prettig gezicht om te zien!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:19

Ow bah wat een vies gezicht zou dat zijn geweest zeg ;(

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:13

marleen_88 schreef:
Dat kan niet; want de vrachwagens zijn van de bovenkant dicht en gaan pas open bij het opladen van het volgende dier.

je weet het maar nooit O:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:18

OP de manege hebben wij geen erf abbo.
Maar toch hebben wij met de rendac overlegt of hun een paard bij ons achter de schuur vandaan wilde halen.
Hij was op vrijdag overleden en zou zaterdag opgehaald worden.
Nou is zaterdag een drukke dag met veel kindjes en vonden wij het dus niet gepast om een paard aan de weg te leggen.

Wij hebben het paard afgedekt achter de schuren neer gelegt en de rendac was zo vriendelijk om daar gewoon mee akkoort te gaan.
(dit is van te voren telefonisch overlegt.)

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:20

Bah, vind het ook altijd goor om te zien. Hier liggen de meeste wel afgedekt, maar ja zo nu en dan kom je eens een dood niet afgekt dier tegen.