Huurhuis/flat zoeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:28

Ik heb wel goede ervaringen met Direct Wonen.
Tis duurder ja, maar wij zaten helemaal prima.

Vragen, hoe bedoel je?
Als je aan het bezichtingen bent? Of als je je bij een stichting in gaat schrijven?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:36

Liezel1 schreef:
Ik denk dat je beter zelf een beetje research kunt doen. De basiselementen zijn nl dat je weet hóeveel je kunt betalen. Dat je weet hoeveel huursubsidie je zou kunnen krijgen (http://www.belastingdienst.nl en dan onder "toeslagen") en dat je weet wat de bijkomende kosten zullen zijn.
Daarnaast moet je weten in welke regio/buurt je wit wonen en wat de gangbare prijzen daar zijn.

dankje ik heb net even gekeken op toeslagen. Ik zou dan wel een eigen slaapkamer hebben, maar de woonkamer/badkamer/toilet is gedeeld met 1 ander meisje.. wel raar dat je dan geen huurtoeslag kan krijgen, want ik verdien echt dik onder de maat. Als je dan ook nog geen tegemoetkoming krijgt, is het elk dubbeltje omkeren (wel rare regeling).
Laatst bijgewerkt door Sissi87 op 02-08-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:36

Iris82 schreef:
Ik heb wel goede ervaringen met Direct Wonen.
Tis duurder ja, maar wij zaten helemaal prima.

Vragen, hoe bedoel je?
Als je aan het bezichtingen bent? Of als je je bij een stichting in gaat schrijven?

als ik aan hetbezichtigen ben ja.

Liezel1

Re: Huurhuis/flat zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:10

ergens toch wel logisch hoor... Als je op kamers gaat, kun je nl ook geen huurtoeslag krijgen, in een studentenhuis.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:12

Sissi87 schreef:
Liezel1 schreef:
Ik denk dat je beter zelf een beetje research kunt doen. De basiselementen zijn nl dat je weet hóeveel je kunt betalen. Dat je weet hoeveel huursubsidie je zou kunnen krijgen (http://www.belastingdienst.nl en dan onder "toeslagen") en dat je weet wat de bijkomende kosten zullen zijn.
Daarnaast moet je weten in welke regio/buurt je wit wonen en wat de gangbare prijzen daar zijn.

dankje ik heb net even gekeken op toeslagen. Ik zou dan wel een eigen slaapkamer hebben, maar de woonkamer/badkamer/toilet is gedeeld met 1 ander meisje.. wel raar dat je dan geen huurtoeslag kan krijgen, want ik verdien echt dik onder de maat. Als je dan ook nog geen tegemoetkoming krijgt, is het elk dubbeltje omkeren (wel rare regeling).

Welkom in de grote mensenwereld!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:42

Liezel1 schreef:
ergens toch wel logisch hoor... Als je op kamers gaat, kun je nl ook geen huurtoeslag krijgen, in een studentenhuis.

maar als je op kamers gaat krijg je meestal meer geld omdat je uitwonend bent..

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:16

stufi uitwonend is 250 euro, dus ook geen wereldbedrag..
particulier huren is gewoon duur, via de woningbouw sta je jaren ingeschreven..
Het ligt er gewoon aan waar je wilt wonen (plaats en wijk) en hoeveel ruimte je wilt hebben. In een gehucht in drente betaal je minder dan in het centrum van Utrecht ;-)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:20

NAV schreef:
stufi uitwonend is 250 euro, dus ook geen wereldbedrag..
particulier huren is gewoon duur, via de woningbouw sta je jaren ingeschreven..
Het ligt er gewoon aan waar je wilt wonen (plaats en wijk) en hoeveel ruimte je wilt hebben. In een gehucht in drente betaal je minder dan in het centrum van Utrecht ;-)

Haha, nou als ik hier geen baan had, had ik het geweten. Ik wil het liefste indd naar groningen, heerlijk lijkt me dat. Tenminste niet zo volgebouwd als utrecht..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:01

Hebben jullie tips voor mij wat ik kan vragen als ik bel of ga kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:06

Wat een onzin van jullie allemaal dat je in de Randstad en in Rotterdam niet goed kan wonen voor 300 euro. Vreemd dat jullie die huizen allemaal niet kunnen vinden en ik wel.... Heb meerdere keren goedkope huizen in Rdam gezien voor lage prijzen en daar was echt niets mis mee. Je moet gewoon naar een makelaar gaan en daar vragen wat ze allemaal hebben. En TS als je particulier huurt krijg je ook geen huurtoeslag.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:13

breezy302 schreef:
Wat een onzin van jullie allemaal dat je in de Randstad en in Rotterdam niet goed kan wonen voor 300 euro. Vreemd dat jullie die huizen allemaal niet kunnen vinden en ik wel.... Heb meerdere keren goedkope huizen in Rdam gezien voor lage prijzen en daar was echt niets mis mee. Je moet gewoon naar een makelaar gaan en daar vragen wat ze allemaal hebben. En TS als je particulier huurt krijg je ook geen huurtoeslag.

Oh echt? Dit wist ik dan weer net niet. Momenteel is er in mijn woonplaats en de plaatsen eromheen totaal geen huurwoning te vinden via woningnet, en als je er 1 vind kom je op een wachtlijst te staan, dat is het kl*te eraan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:28

particulier huren krijg je wel huurtoeslag dacht ik hoor.
Mits je maar staat ingeschreven op dat adres.
En het moet een zelfstandige woning zijn (dus neit gedeeld).
TENZIJ je samen met 1 persoon in een zelfstandige woning woont en deze persoon opgeeft als je toeslag partner.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:39

Sissi87 schreef:
breezy302 schreef:

Dit is niet waar, ik werk zelf in de makelaardij, in de verhuur, en je kan huurtoeslag aanvragen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dit heeft o.a. te maken met je inkomen, de huurprijs e.d. De huurprijs wordt vaak berekend na aanleiding van een puntentelling. Zolang je qua inkomen goed zit en (het belangrijkste) je huurt een zelfstandige woonruimte kan je huurtoeslag aanvragen. Je kan voor uitgebreide info even contact opnemen met de belastingdienst of via de huurcommissie. (http://www.huurcommissie.nl)
Huurtoeslag heeft niks te maken of je particulier huurt of via sociale woningbouwverenigingen.

Wij verhuren inderdaad ook woningen in lagere prijsklassen, ik zou inderdaad makelaars in de buurt bellen/mailen of ze iets hebben, en goed internetsites afzoeken. Vaak betaal je dan wel een (hogere) waarborgsom en administratiekosten. En wat wel minder voordelig is, is dat makelaars vaak een hogere inkomenseis vragen dan bijv. woningbouwcorporaties.

Wat misschien ook een tip is als je met minder inkomen iets leuks wilt huren, (weet niet of ze dat bij jou in de buurt hebben) zijn hofjeswoningen. Die verhuren wij ook, zijn lagere prijsklassen en ontzettend leuk om in te wonen (vind ik). :D

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:49

Het hangt er echt vanaf waar je wilt, denk ik. Hier in Leeuwarden heb je voor 300 eu in de maand (excl. gwl) een super flatje met 2 of 3 slaapkamers!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:18

Heb net een mail terug gehad, het was 590euro per persoon, dan heb je alleen een eigen slaapkamer, de rest deel je met iemand anders. Ik vind het echt super veel geld. Aangezien wij een vrijstaand huisje verhuren voor maarliefst 500euro in de maand B-) zijn wij nu zo "redelijk", of zijn hun *chterlijk duur..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:22

Alle particuliere woonhuizen/kamers zijn duur.. Ook hier. :\ Het beste is toch inschrijven bij de woningbouw en wachten. :+

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:34

Somebitch schreef:
Alle particuliere woonhuizen/kamers zijn duur.. Ook hier. :\ Het beste is toch inschrijven bij de woningbouw en wachten. :+

ik sta al 2 jaar ingeschreven, en heb net een adv. op MP gezet...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:14

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:52

Het blijft lastig..
Ik moet ook dringend een ander huisje.
Relatie is over, maar gelukkig wel een tijdelijke plek bij mijn ouders..