Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:13

Ja, dit mag. Er is sinds kort een nieuwe regel dat als er een groep, in joun geval jij en je zusje dat iedereen om legitimatie moet wordem gevraagd.
Ik werk bij de AH en daar is het ook zo, als je het niet kan laten zien krijg je het niet mee. Rare regel maarja

Desperado_

Desperado_ schreef:
Het mag inderdaad niet, ookal ben jij 19, je zusje die dus niet kan aantonen dat ze 16+ is kan ervan gaan mee drinken.

Ik werkte bij de albert heijn en bij mij werd ok steeds herhaald, als er meer dan 1 persoon is met alcohol moeten ze allemaal hun ID kaart laten zien, is er eentje minderjarig? jammer dan

Stekkie

Ze heeft juist gehandeld, maar niet zo vriendelijk ;)
Je moet 21 zijn wil je, met iemand onder de 16, drank kopen.. Ik (ook 19) wilde ook bier halen met mijn broertje van 10, ging ook niet door.. Je moet echt 21 zijn wil je een jonger iemand betrekken bij je handeling.. Gall&Gall had een boete kunne krijgen.. :)

delfa

vindt het nogal dom ja..
maargoed wat wil je d'r tegen doen?
van mij, en van vast veel meer bokkers/mensen, zul je je gelijk wel krijgen.. maargoed.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:14

Heh wat raar allemaal joh!

Stel ik had nu een kind van 2 .. dan had ik dus ook geen bier mee kunnen krijgen? :+ Theoretish gezien...

@ Delfa en Marieke; ik wil er niks tegen doen, maar ik vind het gewoon van de zotten dat ik het niet mee kreeg.. Ik ga nu ook lekker in de tuin zitten, nog van het zonnetje genieten ;)

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:16

Wat iemand anders al eerder zegt klopt, je krijgt geen drank mee als je iemand onder de 16 bij je hebt. Had je je zusje naar buiten gestuurd dan was je zusje buiten de winkel geweest en had de kassiere het je wettelijk niet mogen verbieden. Raar maar waar.. Eindeloze discussie ook maar wel de wet.

Dus voortaan sl je drank haalt, ff je zusje buiten de winkel laten wachten en er is niks aan het handje :D

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:16

daaf4ever schreef:
Heh wat raar allemaal joh!

Stel ik had nu een kind van 2 .. dan had ik dus ook geen bier mee kunnen krijgen? :+ Theoretish gezien...

Had hierboven al gereageerd, ik weet dus niet hoe dit zit. Als het je eigen kind is.
Als je drank gaat halen en een kind is er bij, dan bedoel ik dus van een jaar of 7 t/m 15 ofzo, moet je echt minimaal 21 zijn..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:17

oOStephOo schreef:
Je moet 21 zijn wil je, met iemand onder de 16, drank kopen.. Ik (ook 19) wilde ook bier halen met mijn broertje van 10, ging ook niet door.. Je moet echt 21 zijn wil je een jonger iemand betrekken bij je handeling.. Gall&Gall had een boete kunne krijgen.. :)

Dit vind ik dus belachelijk.. als je je broertje buiten de winkel had laten staan had je het ook mee gekregen.
Zouden ze dan ook een boete kunnen krijgen ? Valt niet te bewijzen toch..
Wat een zeikerds.. Al snap ik wel dat ze aan jongeren geen drank mee geven (terecht) onder de 18.

DreamUp

ze moeste het geven mijn moeder werkt in gal&gal en die heeft daar geleert dat de koper in dit geval jij oud genoeg moet zijn wat je bent en dan krijg je het mee :)

liedje89

oOStephOo schreef:

maar als je broertje buiten staat te wachten buiten zicht van de verkoper krijg je het wel gewoon mee. Weer een nutteloze regel die iedere jongere met zij ene (na al dat comagezuip overgebleven :P ) hersencel kan ontlopen.

Maar ik neem aan dat die regel niet vanuit de supermarkt komt maar van de wet of de overkoepelende organisaties dus daar kunnen zij dan weer weinig aan doen.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:17

Tari2007 schreef:
Wat iemand anders al eerder zegt klopt, je krijgt geen drank mee als je iemand onder de 16 bij je hebt. Had je je zusje naar buiten gestuurd dan was je zusje buiten de winkel geweest en had de kassiere het je wettelijk niet mogen verbieden. Raar maar waar.. Eindeloze discussie ook maar wel de wet.

Dus voortaan sl je drank haalt, ff je zusje buiten de winkel laten wachten en er is niks aan het handje :D

Hmmpf.. arme ik, alleen de boodschappen tillen :+ haha nee ik snap je wel hoor! Maar ik kon er echt even niet overuit, ook die toon van d'r. Bah, ik kom daar niet meer.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:18

Desperado_ schreef:
Het mag inderdaad niet, ookal ben jij 19, je zusje die dus niet kan aantonen dat ze 16+ is kan ervan gaan mee drinken.

Ik werkte bij de albert heijn en bij mij werd ok steeds herhaald, als er meer dan 1 persoon is met alcohol moeten ze allemaal hun ID kaart laten zien, is er eentje minderjarig? jammer dan

Dus als ik met mijn moeder mee boodschappen ga doen en zij bijvoorbeeld bier en passoa koopt krijgt ze het ook niet mee omdat ik 14 ben? Beetje kromme regel als je het mij vraagt..

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:18

oOStephOo schreef:

Nee dat had G&G niet, want toen ik daar naar binnen stapte was mijn zusje niet bij me :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:19

@xx_mariekee: nee want je moeder is boven de 21 en dus volwassen voor de wet (dat ben je pas na je 21ste). Van volwassene wordt verwacht dat ze alcohol niet aan een minderjarige geven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:20

Bij zoiets moet je altijd even vragen om iemand die boven haar staat. Jij mag gewoon het bier kopen en had dus zeker je gelijk gekregen.. Had zij ook nog voor aap gestaan ook :).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:21

Ze had het niet mee mogen geven.

je moet beiden boven de 16/18 jaar uit zijn ( ligt aan het alcohol percentage)

LovingTweety

Hier hangt nu ook een bordje bij de AH dat je in een groep allemaal boven de 16 moet zijn en anders krijg je het niet mee.
Wel heel goed dat ze controleren.
Ik zou mij er niet zo druk om maken als dat jij doet.
Ik vind zelf dat het een goede regel is.. die helaas wel heel makkelijk te omzeilen is.

liedje89

Marieke_K schreef:
@xx_mariekee: nee want je moeder is boven de 21 en dus volwassen voor de wet (dat ben je pas na je 21ste). Van volwassene wordt verwacht dat ze alcohol niet aan een minderjarige geven.

Terwijl een jaa geleden ongeveer nog een onderzoek was waaruit bleek dat de meeste kinderen hun eerste alcoholische drankjes van hun ouders kregen. Die als je ervan uit gaat dat de gemiddelde leeftijd van die kinderen ongeveer 12 was toch minstens 24 jaar zouden moeten zijn.

Renee

Uhm een winkel mag geen drank verkopen aan iemand die minderjarig is, de winkel krijgt namelijk eerste een filnk hoge boete en mag vervolgens niet meer verkopen. Dus moeten wij (cassieres) aan twee jongeren die samen zijn beide I.D. vragen. Ik heb er vandaag nog een paraaf voor moeten zetten dat ik dit ook echt doe, en anders ben ik toch bang dat er een ontslag boven het hoofd hangt := Dus waar je nou zo druk om maakt, mensen doen alleen hun werk hoor!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:22

Volgens mij is het ook zo dat iedereen in een groep 16 jaar of ouder moet zijn om drank te mogen kopen. Als er eentje jonger is mogen ze het niet meegeven. Supermarkt heeft dus prima gehandeld.

Ik vind het prima dat ze zo opgetreden hebben!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:23

Klopt wel dat als er meerdere jongeren zijn je ze allemaal moet controleren, levert heel wat discussie op maar ik ga ook niet voor mn lol al die id-kaarten zitten bekijken hoor. :+
Opzich wel een goede regel, maarja dan krijg je dus ook van dat soort situaties als dit wat natuurlijk wel heel vervelend is. :(:)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:24

Ik moet het inderdaad ook aan de hele groep vragen.
Heb het zelf ook een keer gehad, ik ging samen met een vriendin naa de vomar, we kochten allebei apart iets en zij vroeg om sigaretten. Dus de cassierre vroeg om id, ook aan mij. Ik was wel 17 maar had het niet bij me dus zij kreeg het niet mee, terwijl ik apart boodschappen deed.
Kan daar ook shagrijnig om worden hoor O:)

Het is een rare regel, want als een 15 jarige ernaast staat krijg je het niet mee, als diegene buiten wacht maakt het niet uit. En als een 16 jarige ín de winkel de drank aan een 15 jarige geeft mogen wij diegene aanhouden, maar buiten de winkel niet..

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:25

Als jij het koopt en jij bent ouder dan 16 dan mag ze het aan jou verkopen, wie er ook bij je is.
Wat wel logisch is is dat ze je ID vraagt, want je moet tegenwoordig tot je 20e je legitimeren. ;)
Maar als jou zusje het geld zou overhandigen, had ze het niet mogen verkopen zonder dat jou zusje 16 is, want dan koopt zij het eigenlijk..

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:25

LovingTweety schreef:
Ik vind zelf dat het een goede regel is.. die helaas wel heel makkelijk te omzeilen is.

Het is zeker goed vind ik! Maar het is ook echt niet makkelijk, er zijn natuurlijk mensen die met alle plezier gewoon hun id laten zien. Maar ik had laast ook een gozer die tabak wou kopen, dus ik vroeg om ID. Die had hij niet en vervolgens begon hij tegen mij te schreeuwen en te schelden. Ja sorry, ik kan er niets aan doen dat mensen iets goed voor de samenleving willen doen en dit ons verplicht stellen. Uiteindelijk is deze gozer boos weg gegaan zonder tabak, hij vroeg wel waar je het in de buurt nog meer kon kopen (had geen idee het dichts bijzijnde wat ik was zat 2 km verder op :') )

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:27

Lezen is zo moeilijk op Bokt voor sommige :n

Het mag inderdaad niet nee, als je moeder lijkt me boven de 21, met jou 14 jaar boodschappen gaat doen krijgt ze het mee ja!
wil je onder de 21 alcohol kopen met een minder jarige krijg je het niet mee.

punt over klaar niks aan te doen.

ja het is een gekke regel, maar het is beter dan dat een kind van 13 met een alcohol vergiftiging in een ziekenhuis ligt!

en nee ik weet dat dat jullie/haar bedoeling dan niet is maar ''voorkomen is beter dan genezen'' ;)