Met 1-jarig kindje achterin de auto zonder stoel??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:32

Nee, je stelt je inderdaad niet aan, ik vind het namelijk ook niet kunnen.
Zowieso dat je je schoonmoeder zoiets in haar hoofd haalt snapt ik niet, en dan
ook nog het uitvoeren, daar kan ik met me gedachte niet bij.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:10

Nou meid, ik geef je groot gelijk!
Ik zou ook flink boos worden..

Je laat je kind met een goed en veilig gevoel achter bij de oppas, wetende dat ze haar verantwoordelijkheid zal kennen mbt haar eigen klein kind..
Maar helaas!
Goed dat je er gelijk wat van gezegd hebt!
Nu proberen te vergeten en vergeven, gelukkig is het goed afgelopen, en anders blijf je zo'n wrang gevoel houden..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:16

ik kan begrijpen dat je boos bent, maar aan de andere kant, als ik je schoonmoeder was en ik paste op om jou uit de brand te helpen en krijg de wind van voren dan zou het oppassen van mijn kant ook wel over zijn. :evaw:

Ze heeft er hoogstwaarschijnlijk niet helemaal stil bij gestaan en niemand is perfect, ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat jij nooit wat hebt gedaan waarvan je achteraf dacht van "oeps, dat ging nog maar net goed".
Stel je eens voor, jij bent straks oma, je past op je kleinkind, doet wat je met je eigen kinderen ook altijd heb gedaan, dan zullen er ook ongetwijfeld dingen zijn die jij als "niet gevaarlijk" beschouwd maar in die tijd helemaal niet meer kunnen, dan zou je het ook niet leuk vinden als je schoondochter je even de les gaat lezen over iets wat jij met de beste bedoeling hebt gedaan.

Kortom een beetje relativeringsvermogen zou niet verkeerd zijn.

Alet74

Re: Met 1-jarig kindje achterin de auto zonder stoel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:30

Een beetje relativeringsvermogen is altijd leuk, maar stel dat het wel mis was gegaan? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik denk dat de schoonmoeder vast wel begrip had voor de woede van haar schoondochter.
Als oppas, en vooral als schoonmoeder (want die hebben meestal toch een iets lastiger relatie met hun schoondochter ;) ), moet je gewoon goed nadenken voordat je iets gaat ondernemen. En natuurlijk heeft iedere ouder wel eens dingen die net goed gingen, maar op het gebied van verkeer zou dat toch echt niet moeten! Zekerheid voor alles!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:43

niet echt verstandig nee, maar als ik mijn moeder hoor, dat ik vroeger gewoon in de bak van de kinderwagen lag die los op de achterbank stond...zo gingen de kids vroeger mee in de auto, toen waren er nog geen autostoeltjes...vast dezelfde generatie als mijn moeder ;)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:56

Ik kan mij er wel iets van voorstellen.

Wij hebben zelf een dochter van 13 maanden. Heb het probleem opgelost door haar een autostoeltje te geven!!! gewoon, 2e hands. Kostte mij €25,- maar heb het nu wel goed voor mekaar.

Mijn schoonmoedr heeft toen zelf een kinderwagen ed gekocht. Ze gaat nu zelfs een mammafiets aanschaffen, geloof ik.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:57

dots83 schreef:
niet echt verstandig nee, maar als ik mijn moeder hoor, dat ik vroeger gewoon in de bak van de kinderwagen lag die los op de achterbank stond...zo gingen de kids vroeger mee in de auto, toen waren er nog geen autostoeltjes...vast dezelfde generatie als mijn moeder ;)

maar toen reden ze ook niet zo hard!!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:00

Ik denk niet dat je schoonmoeder 'bewust' haar kleinzoon in gevaar heeft willen brengen, en je mag even boos zijn, maar niet te lang, hoor!!!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:02

Daar is geen discussie over mogelijk. Is gewoon ontzettend gevaarlijk en dat moet iedere persoon die te maken heeft met jonge kinderen weten.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:17

Euh.. Er is wel degelijk een discussie mogelijk :j
Ik moet eerlijk zeggen, en misschien stoot ik TS of anderen er enorm mee voor de kop, maar ik vind dat je allereerst dankbaar mag zijn dat schoonmoeder op wil passen.
Ten tweede, vind ik ook dat je als ouder ook zelf moet zorgen voor vervoersmogelijkheden. Zoals eerder genoemd huisarts, noodgeval etc.
Maar in dat geval was je waarschijnlijk niet boos geworden, wanneer schoonmoederlief met je kind naar huisarts -op deze manier -was gereden.
Laat ik wel duidelijk zijn , ik begrijp je frustratie. De stoeltjes zijn niet voor niks uitgevonden. Maar ik plaats mij ook in de positie van schoonmoeder, ga generaties terugdenken. Wij zaten destijds ook niet in een kinderstoel, wij zaten destijds niet eens vast op de achterbank!
Zo heeft je schoonmoeder gewoon gehandeld. Gut, mijn moeder doet het zelfs. Ook oma, even door het dorp boodschappen halen, kind gaat los in kinderstoel achterin. Verantwoord, nee. Reden voor boosheid nee..
Ik vind het eerlijk gezegd van een mug een olifant maken!
Kortom, ben ik van mening, zorg voor vervoersmogelijkheden. Bedank schoonmoederlief, en vraag of ze, wanneer ze wat wil ondernemen, even contact met je opneemt? Jullie zijn allebei volwassenen neem ik aan? In overleg is veel mogelijk..

O.. en ik ben pedagogisch medewerker op kinderdagverblijf. In deze situatie kennen wij verplichte protocollen etc. Dit is mijn mening, en staat hier los van...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:54

Je hebt volkomen gelijk. Je vertrouwd iemand je kind toe die ook nog zo dichtbij staat, dus die moet ook verantwoordlijkheidsgevoel hebben in dit soort situaties. dat zij anders gewend is, tja, we leven nu.......
Ik denk niet dat ze het expres zo doet, maar echt niet bij stil heeft gestaan.
Ik denk ook dat het verstandig is om meer zaken door te nemen, aangezien je heel veel situaties tegen kan komen en zij dus andere ervaringen heeft dan jij.

Ik had mijn zoontje mee in een autostoel toen hij 3 was op vakantie met familie. Mijn oom wilde dat hij los ging zitten op de terugweg en vond de auto stoel onzin. Zijn kinderen van 23 tm 33 hebben dat allemaal ook niet gehad en opeens moest zijn moeder mee terug.

Ik wil ook niet dat als mijn zoon met iemand meerijdt dat ie geen gordel om heeft, inmiddels 12 jaar, maar dat geld voor alle afgelopen jaren natuurlijk. Daar zijn ouders nog heel makkelijk in. net als er vroeger kids met een partijtje in de achterbak zaten en wat vonden we het leuk......

Toch ben ik zelf 35 en hebben mijn ouders na de wagenbak een autostoel voor mij gekocht en daar speciaal gordels voor laten aanbrengen achter. Dus ook toen dachten mensen er wel al aan en was het wel mogelijk.

Nu weet je dat de oppas alles moet hebben voor evt, maar ook dat je echt alles goed moet doorspreken voor er nog eens iets is, waar jullie totaal anders in staan. ik kan nog wel dingen bedenken..................

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:13

Qua principekwestie vind ik het niet van een mug een olifant maken. De relatie met haar schoonmoeder hoeft ze er niet mee op de spits te drijven, want inderdaad, het is fijn dat ze wil oppassen. Maar dat is geen argument om dan maar van alles te 'pikken'.
Onze ouders (ook rond de 60) weten heus wel dat kinderen tegenwoordig in een stoeltje vervoerd moeten worden, je mag toch aannemen dat zij ook de krant lezen e.d. en zien hoe ouders tegenwoordig hun kinderen vervoeren.
TS zal nu vast in het vervolg een autostoel bij de oppas laten staan, dus het zal vast en zeker niet nog eens voorkomen!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:07

echt onverantwoord.
ik maak me al kwaad als ik zulke mensen zie.
ik rijd op de vrachtwagen en zie helaas dagelijks kinderen en kleintjes die niet in een stoeltje zitten of zonder verhoging.
en bijna nooid een gordel om hebben..
kinderen die heen en weer in de auto springen enz....
nee als je om je kind geeft zet je ze in een stoeltje en zorg je dat er een gordel aan te pas komt. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:43

Dit is een dorp en zie ik ze ook bij de bestuurder op schoot................

Maar goed, ze zetten ook kids voorop de brommer of klein motortje en dan volgas door de straat.....Zonder helm uiteraard!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:04

dots83 schreef:

Me dunkt dat de verkeerssituatie in 1983 toch net iets anders was dan nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:14

sorry, ben van 1974 en mijn ouders hadden dus na de wagenbak wel een autostoeltje, dus toen dacht men er wel al over na. En die ene keer dat ik los zat ( jaar of 3 was ik, misschien 4 )en oma naast me zat hebben wel een aanrijding gehad. Als oma er niet was geweest en me had vastgehouden...........Oma had daardoor wel altijd knieproblemen daarna.......
een klap, is een klap wanneer dan ook. Ze proberen juist nu steeds meer aan de veiligheid te doen dan toen.....

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:17

Dagmar_k schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, en misschien stoot ik TS of anderen er enorm mee voor de kop, maar ik vind dat je allereerst dankbaar mag zijn dat schoonmoeder op wil passen.

Ik zat erop te wachten dat iemand zo'n opmerking zou maken :))
Ook wel eens bedacht dat het zo zou kunnen zijn dat TS haar schoonmoeder een plezier doet om haar op te laten passen??

Wij weten niet precies hoe de situatie is geweest, misschien wil TS hier iets over kwijt, en zo niet, dan is TS in ieder geval haar frustraties even kwijtgeraakt :) Want dat was volgens mij ook de insteek van het verhaal ;)

Het blijft een feit, in noodsituaties kiezen uit 2 kwade is iets heel anders anders onnodig onverantwoordelijk en strafbaar vervoeren van iemands kostbaarste bezit!

En over vroeger zonder autostoeltje.. De verkeerssituatie toen is absoluut onvergelijkbaar met de verkeerssituatie nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:27

Ik ben ook eens boos geworden op mijn moeder, toen ze achtein zat bij mijn vader met mijn zoon los op schoot. Het ging ook toen om maar een klein stukje, maar ongelukjes gebeuren ook op kleine stukjes.

Ik vind gewoon dat jij hoort te zorgen voor een kinderwagen of een autostoeltje. Zodat je schoonmoeder niet verplicht thuis hoeft te blijven, daarin heb je dan dit keer verzaakt. Je kind zal maar eens naar de ehbo moeten of je moeder zal wat overkomen en moet naar de huisarts. je hebt de plicht ten allen tijde te zorgen dat de oppas jouw kind op een verantwoordelijke manier kan vervoeren.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:40

Inderdaad, op het moment van openen van dit topic was ik even geirriteerd. Nu (alweer 2 dagen later) ben ik echt niet boos meer. Ik wilde mijn frustratie even kwijt (das ook het fijne van een forum zoals bokt ;) ) en nu is het weer goed.

Uiteraard heb ik het eea normaal besproken met mijn schoonmoeder en zij begreep me gelukkig wel. Ze deed het natuurlijk niet uit kwade wil.

Wat betreft het zorgen voor spullen voor je oppas, daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar zoals ik al eerder schreef, ik neem ALTIJD de benodigde spullen mee. Alleen uitgerekend deze ene keer niet...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:44

Utrolig schreef:
dots83 schreef:

maar toen reden ze ook niet zo hard!!!

auto's gingen toen ook al 120 km pu hoor :+

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:45

ze hadden stoeltjes met haken die je achter de bank kon haken ;) geen gordel of wat of touw .. dus hard door de bocht en hup daar ging je :')
Ik ben van 1980 en ik werd los in auto gezet of in bovenstaand stoeltje.. OF in de wandelwagenbak :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:26

Caye schreef:
ze hadden stoeltjes met haken die je achter de bank kon haken ;) geen gordel of wat of touw .. dus hard door de bocht en hup daar ging je :')
Ik ben van 1980 en ik werd los in auto gezet of in bovenstaand stoeltje.. OF in de wandelwagenbak :j

Mijn ouders hebben toch echt in 1974 extra gordels laten plaatsen voor mijn autostoeltje, dus die waren er echt gewoon hoor.

En situatie van toen????????? Oke, nu is het misschien drukker, maar het gaat toch echt meer om de klap die je maakt en die was toen net zo hard. Auto's waren toen alleen onveiliger zelfs en de wegen etc ook.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:03

Kan me ook nog vaag herinneren (ben ook van 74) dat ik wel achterin in een stoeltje zat, volgens mij ook vast.
Ik denk inderdaad dat je beter in een auto van nu kunt zitten dan in eentje van toen. Verkeer is gewoon geen spel, daar moet je voorzichtig in zijn.

@TS: blij dat je geen ruzie met schoonmama hebt gekregen!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:14

Marcato schreef:
Inderdaad, op het moment van openen van dit topic was ik even geirriteerd. Nu (alweer 2 dagen later) ben ik echt niet boos meer. Ik wilde mijn frustratie even kwijt (das ook het fijne van een forum zoals bokt ;) ) en nu is het weer goed.

Uiteraard heb ik het eea normaal besproken met mijn schoonmoeder en zij begreep me gelukkig wel. Ze deed het natuurlijk niet uit kwade wil.

Wat betreft het zorgen voor spullen voor je oppas, daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar zoals ik al eerder schreef, ik neem ALTIJD de benodigde spullen mee. Alleen uitgerekend deze ene keer niet...

Tuurlijk begrijpelijk. je schrikt even en bent boos, maar dat hoef je niet te blijven. Je laat je kind niet voor niks bij haar achter, dus genoeg vertrouwen aanwezig verder. bespreek dingen gewoon, want zoals ik al zei, je kan over veel meer dingen anders denken. Er komen ook elke keer andere dingen op je pad als je kind groter wordt etc........

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:24

Nee, je stelde je niet aan (gelukkig heb je het goed besproken)

Mijn schoonmoeder heeft dat ook eens gedaan, "ach dat kleine stukje", ja, op dat kleine stukje is zo'n ongeluk net zo erg als op een lang stuk hoor!

Zij hebben ook nogal eens de neiging om de autostoeltjes die ze hebben wat te los naar mijn zin vast te zetten. "De gordel slaat toch vast als je een botsing krijgt?" Ja, duh, waarom denk je dat in de gebruiksaanwijzing staat dat ie zo strak mogelijk moet?
En deze "vroeger zetten we de kindjes los achterop de bank!"

WAAAHHHHH, ja, vroeger vlogen de kindjes door de auto bij een botsing ja. Ik ben een paar keer echt boos geweest hoor! Als er risico's genomen worden met mijn kinderen wil ik toch zelf verantwoordelijk zijn. (en ik doe dat dus niet)

Als ze het maar weten, toch?