Waar heb ik recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:02

WillemYntJee schreef:
En daarbij; je kan ook voor een DEEL van je huur huurtoeslag aanvragen! Althans ik weet niet of t helemaal legaal is, maar wij doen t wel :P
Hebben een huur van 500 euro, maar vragen maar voor 350 (vriend is 22) huurtoeslag aan :)

Pas maar op. Wat je nu krijgt is een voorlopige toeslag, over 2 a 3 jaar komt de definitieve toeslag. Als ze erachter komen dat je een te laag bedrag hebt opgegeven ben je flink genaaid en kun je ALLES gaan terug betalen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

@kady_ :
ik zou je huursubsidie gewoon aanvragen, baat t niet dan schaadt t niet en ik heb wel s vaker gehoord dat er dan toch iets te regelen valt. (een kennis van mij heeft t nl ook en die deelt ook zijn voordeur)

WillemYntJee

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:07

Mn woningbouwvereniging heeft het zelfs aangeraden. K weet niet of t mag, maar als zij t aanraden lijkt t me niet helemaal illegaal toch? Nja volgend jaar wordt vriendje toch 23 dus dan kan t legaal omhoog. WBV heeft ook gewoon doorgegeven dat de huur met 2,5% omhoog ging dus toen ging de toeslag ook omhoog met 2,5%

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:11

WillemYntJee schreef:
Mn woningbouwvereniging heeft het zelfs aangeraden. K weet niet of t mag, maar als zij t aanraden lijkt t me niet helemaal illegaal toch? Nja volgend jaar wordt vriendje toch 23 dus dan kan t legaal omhoog. WBV heeft ook gewoon doorgegeven dat de huur met 2,5% omhoog ging dus toen ging de toeslag ook omhoog met 2,5%

Officieel mag het niet maargoed, er mogen wel meer dingen niet.
Als je een beetje geluk hebt en je blijft nog een paar jaar hier wonen dan checkt de BD jouw huurcontract pas over een paar jaar en dan is er geen probleem meer.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:13

volgens mij werkt het zo niet hoor. Ze controleren het gewoon achteraf. Ik kreeg ook pas een brief dat ik mijn zorgtoeslag van 2006 of zo mocht houden. Als je dan ineens een ander salaris blijkt te hebben of zoals bij willemyntjee blijkt dat de huur een stuk hoger lag, dan kun je het alsnog gaan terug betalen hoor, en dat is echt niet grappig.

En tja, de woningbouw kan aanraden wat ze willen, maar zij hoeven de boel over 2 jaar niet terug te betalen.

Maar goed eigen keus, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:15

Heb je geprobeerd een lening af te sluiten bij de IB groep? Je kunt tot een bedrag van € 800,00 in de maand van de IB groep krijgen (incl. studiefinanciering). Na je studie (afstuderen!) wordt de schuld ontstaan door je studiefinanciering kwijtgescholden en hou je het bedrag van extra bij lenen over. Je hebt hiervoor 10 jaar om het terug te betalen tegen geen of zeer minimale rente. Ik zou even kijken of er een IB groep kantoor bij je in de buurt zit en daar een afspraak maken. Dit gaat altijd beter als over de telefoon, daar heb je soms mensen die je heel slecht kunnen helpen.
Ook kunnen hun je advieseren betreft huur, huurtoeslag, zorgtoeslagen, belastingteruggaven, etc.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:22

Als je echt geen contact meer hebt met je ouders kun je bij de ib groep aangeven dat je met ze gebroken hebt en dan krijg je volgens mij extra aanvullende beurs.

Binnen kort komt er trouwens ook huurtoeslag voor studenten zonder eigen voordeur die bij een woning cooperatie zitten. Stond laats in de krant dat het was aangenomen in de tweede kamer iig. (het was om de bouw van studentenhuizen te stimuleren oid)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:49

Kady_ schreef:
Er is vast wel iemand op bokt die me kan helpen

Ik woon sinds begin juli op mijn eigen ( in een studio dit is een kamer met alles in 1 zeg maar) en huur dit van een particulier, dit is echter wel gewoon legaal en ik sta ook op dit adres ingeschreven bij de gemeente; ik betaal een maandelijkse huur van 400 euro

ik zelf ben 19 jaar oud en moest door omstandighedne t huis uit en dus ook financieel voor mezelf zorgen! Ik heb gemerkt dat dit met mijn studiefinanciering en weekendbaantje niet erg soepel gaat.

nu was mijn vraag of iemand mij kan vertellen of er iets is waar ik recht op heb ( dus zoiets als huursubsidie ofzo? ) en waar ik dit dan aan kan vragen?

ik hoop dat iemand mij wat informatie kan geven om me in ieder geval op weg te helpen! :)

Hoi kady! op huursubsidie heb je zeker recht. moet je even naar de http://www.toeslagen.nl gaan
Ik weet niet of dat je ook al zorgtoeslag hebt maar deze kun je daar ook aan vragen ;)
Daar kun je uitrekenen wat je ongeveer verdient, en dmv die berekening krijg je je zorgtoeslag. Het is inderdaad wel zo dat wanneer je in een jaar meer loon hebt ontvangen dan verwacht je terug moet betalen :j maar heb je minder gekregen krijg je terug van de gemeente (waar jij woont iig wel)!
Ik heb ook zorgtoeslag terug gekregen dat ik niet ontvangen had :j