2ehand auto gekocht, banden "ovaal". Gaat dit over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:30

Chiqa schreef:
daijano schreef:
Het zijn dunnere banden want ze liggen op licht metale velgen, door lang stil staan is de band "hard geworden" en moet dus even slijten en als het ware beetje opwarmen, helemaal zal het niet overgaan, de band licht dicht en platter op de weg en dat gebrom is het gevolg, zijn het ook brede banden?

Sorrie deze logica klopt van geen kant, dunnere banden op licht metaal? (Mag hopen dat je de hoogte bedoeld) Je heb op lichtmetaal ook rustig 185/70-13 hoor en dat zijn toch echt flinke balonnen.

rustig denk om je hart... ;) Ja sorry zo bedoel ik het namelijk... de cm vanaf de velg naar de band, :o verwoording niet helemaal juist!
en daarom vroeg ik of het ook bredere zijn... zit soms niet veel ruimte tussen..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:19

Pffff het is wat...
Mijn man heeft de bandenspanning gecontroleerd, en voor zat bijna een bar teveel druk in. Ik kijk morgen of het trillen zo minder is (ik hoop het van harte) en anders bel ik denk ik toch maar de garage. Eens even vragen binnen hoeveel km het trillen volgens hun minder moet worden. Het is een mooie luxe mondeo van 2000, leren bekleding enzo... en dan irriteert dat gebrom toch wel..

Kun je aan de banden met het blote oog zien of ze 'cuppen' hebben?

Anoniem

Re: 2ehand auto gekocht, banden "ovaal". Gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:25

Ja dat kan je zelf zien, dan zijn de vlakken niet mooi plat, maar uitgeholt of schijn afgesleten, maak maar eens een foto.
Die bandenspanning is niet echt schokkend hoor 1 bar extra is prima.(Beter zelfs) dan een te lage spanning.
Laat je niet afschepen, dit trillen zal nooit meer overgaan, of er moet een wiellager kapot zijn maar dan wordt het een heel ander verhaal.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:07

Mooie foto's :) Ik zie geen abnormale kam vorming op de profielen, ze zijn gewoon glad afgesleten.
Wel onregelmatig (Maat dat zie ik alleen op de band linksachter) daar zie je je dat op de buitenste rad de dwarsgootjes op het ene vlak zitten en het andere niet.
Maar dat kan heel goed komen omdat de wielen nu vierkant zijn en dus stuiteren waardoor je onregelmatoge slijtage krijgt.
Kan ook zijn dat de auto niet goed uitgelijnt is, maar dat is n u niet aan de orde.

Ik vind de bandenprofiel wel wat aan de dunne kant, met name aan de zijkanten. Ook mis ik de slijtage indicator. (Maar die heeft niet elke band) bij 1.6 mm zijn ze versleten!

Ga anders eens met je hand over de band dan kan je als het goed is de afgeplatte kant voelen.

Zou gewoon een set andere banden vragen(4 stuks) hier heb je niets aan.

Ps hier een link met wat voorbeelden;
http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=3351

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:17

Ok, onze auto heeft nieuwe banden, en het loopgeluid (je hoorde hem lopen als ware met rijden) is weg.

Maar ik zie dat er mensen hier zijn die er wel wat verstand van hebben. Onze banden hebben ze gevuld met stikstof, nou ja.
Afijn, leuk dat hun dat doen, maar kunnen wij de banden nu zelf vullen met lucht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:22

Hoi Carol, je heb kans dat je nauwelijks nog bij hoeft te vullen, dat is weer een voordeel van stikstof (Een van de vele :) )
je kan ze gratis bij laten vullen bij de garage waar je ze heb laten vullen maar ook bij Profile meen ik.
Je kan dr ook gewoon lucht bijdoen hoor :j alleen dan gaat de werking van het stikstof op den duur wel verminderen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:32

dankje voor de informatie.
Ja ik las dat, ik HUH! stikstof?
M'n vriend:' ja kan ik hem nu wel met lucht bijvullen dan'? ja weet ik niet haha
Heb al wel wat voordelen gelezen op internet.
Ga eens contact opnemen met degene die de banden geplaatst hebben (Kwikfit) of ik dat bij hun 1x p.j. kan bijvullen ofzo.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:32

Heb net nog even nagevraagd bij vriend (is automonteur).
De banden die er nu om zitten zijn niet echtgeschikt voor ford mondeo's. Nagenoeg zijn continentals beter voor VW en Audi. Nadeel van deze continental banden zijn dat ze heel snel cuppen, dus ook herrie gaan maken.
Ford zou beter zijn met viking, bridgestone, michelin energy saver, typhoon, viking protech 2.

Over de 4 kanten banden, je krijgt ze nooit meer goed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:47

wij hebben continentals eronder laten zetten vandaag, en hebben een Ford.
Mijn vader rijd al jaaaaren ford met die banden.
Waar heeft die geschiktheid mee te maken als ik vragen mag (ben ook maar een leek)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:29

Chiqa schreef:
Ja dat kan je zelf zien, dan zijn de vlakken niet mooi plat, maar uitgeholt of schijn afgesleten, maak maar eens een foto.
Die bandenspanning is niet echt schokkend hoor 1 bar extra is prima.(Beter zelfs) dan een te lage spanning.
Laat je niet afschepen, dit trillen zal nooit meer overgaan, of er moet een wiellager kapot zijn maar dan wordt het een heel ander verhaal.

1 bar te veel maakt wel degelijk uit. Dan loopt hij op het midden van de band. En zal het midden dus sneller versleten zijn en de auto meer stuiteren.

En cuppen zien op een foto is erg knap moet ik zeggen :D
Wat dan wel weer te zien is, is dat het profiel (gemiddeld over de band, eventuele vlakke kanten uitgesloten) zeker voldoende is.
Laatst bijgewerkt door Yell op 31-07-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:31

blackstar schreef:
Heb net nog even nagevraagd bij vriend (is automonteur).
De banden die er nu om zitten zijn niet echtgeschikt voor ford mondeo's. Nagenoeg zijn continentals beter voor VW en Audi. Nadeel van deze continental banden zijn dat ze heel snel cuppen, dus ook herrie gaan maken.
Ford zou beter zijn met viking, bridgestone, michelin energy saver, typhoon, viking protech 2.

Over de 4 kanten banden, je krijgt ze nooit meer goed.

Dat ligt eraan wat je met de auto doet. Hoeveel vermogen hij heeft. Waar je meer waarde aan hecht slijtage/comfort/ sportief rijden.

Dus wat dé band is voor een auto is slecht te bepalen voor een ander!

Conti cupt wel sneller, dit komt door de 'hardheid' van de band.

En eerlijk gezegd; tyfoon en viking zijn B merken dus kun je ook minder van verwachten

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:33

Hoor je het brommen vooral hard in de bochten??
Dan kan het zomaar zijn dat je nieuwe wiellagers nodig hebt.
Voor mijn toenmalige cinquecento was ik daar 150,- voor kwijt.
Slecht verhaal van de verkoper, sorry dat ik het zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:56

Yvonniej schreef:
En cuppen zien op een foto is erg knap moet ik zeggen

Waar staat dat iemand beoordeeld heeft of deze band gecupt is? >;)
En dannog iets, cuppen is wel zichtbaar, wel degelijk mss alleen dat een kenner dit kan zien :j
Zou zomaar kunnen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:59

Mariska_28 schreef:
Pffff het is wat...
Mijn man heeft de bandenspanning gecontroleerd, en voor zat bijna een bar teveel druk in. Ik kijk morgen of het trillen zo minder is (ik hoop het van harte) en anders bel ik denk ik toch maar de garage. Eens even vragen binnen hoeveel km het trillen volgens hun minder moet worden. Het is een mooie luxe mondeo van 2000, leren bekleding enzo... en dan irriteert dat gebrom toch wel..

Kun je aan de banden met het blote oog zien of ze 'cuppen' hebben?

Chiqa schreef:

Volgens mij reageer jij hier op de vraag van de ts

En daarbij komt dat je het wel kunt zien in sommige gevallen, maar de kans dat je dat op de foto ziet is wel erg klein! Dan moet het wel heel erg zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:08

Heb ik dan beweerd dat de band gecupt is? Integendeel. Mss even goed lezen?
Ik beweer juist dat deze banden in prima staat zijn op de normale slijtage na :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:13

Bovendien, cuppen is prima met het oog te zien,(Dus geen flauw idee hoe jij kan beoordelen dat jij dat niet kan zien bijzonder) je kan het heel goed zien zelfs.. Dan zijn de profielblokken ongelijk van hoogte. Dat geeft ook dat zoemende geluid.
Je ziet het voornamelijk bij auto's met een onafhankelijk verende achetras.
Deze banden stuiteren meer dan auto's met een starre achetras.
Cuppen komt dus ook voornamelijk voor op de onaangedreven wielen.

Kammen is weer een heel ander verhaal (Maar zal jullei niet vervelen) maar ook dat is niet aan de orde bij deze autoband, deze zijn gewoon vierkant en zullen scheef gaan slijten daardoor.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:32

Chiqa schreef:
Heb ik dan beweerd dat de band gecupt is? Integendeel. Mss even goed lezen?
Ik beweer juist dat deze banden in prima staat zijn op de normale slijtage na :j

Ik zeg niet dat je dat beweerd. Ik zeg dat je aangeeft dit te kunnen zien op een foto.

Je kunt het wel zien met het blote oog (als het heel erg is) maar op de foto is verrekt lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:40

Yvonniej schreef:
Ik zeg niet dat je dat beweerd. Ik zeg dat je aangeeft dit te kunnen zien op een foto.

Nóu dan ;)
je spreekt jezelf ietsje tegen :D :D
En dan nog iets, mss kan jij dat slecht zien op die foto, ik heb dr geen moeite mee. Zie dat onmiddelijk,
maar mss moet ik dr wel bij vertellen dat er al heel wat autobanden ter beoordeling door mijn handen zijn gegaan. (Sja t is mijn vak al 17 jaartjes...)

Gelukkig zitten we nu in iets zwaarder werk, (vrachtwagens) want prettig werken is het niet echt.
Wel interessant, de band verteld een heleboel hoe de auto zich voelt. :P

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:03

Ik denk dat jij jezelf tegen spreekt door te zeggen dat je wel en niet kan zien op een foto ;)

Ik zit toevallig ook in het vak. En ik durf geen definitieve beoordeling op foto's te zetten. Maar zo is iedereen anders.

off topic Je werkt vast bij een profile

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:34

Yvonniej schreef:
Ik denk dat jij jezelf tegen spreekt door te zeggen dat je wel en niet kan zien op een foto

Waar staat dat ik zeg dat je niet vanaf een foto kan beoordelen of een band gecupt is?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:48

Dat je van Typhoon en Viking minder kunt verwachten dat weet ik ook. Daar is de prijs ook naar, maar dat wil niet zeggen dat deze banden slecht zijn.
Mijn vriend die legt echt geen conti onder een ford. Dan legt hij er liever michelins energy savers eronder. En als de klant zegt dat het niet teveel mag kosten dan legt ie er viking of typoontjes onder.
Onder de carina (auto van vriend) liggen ook typhoons, doet het prima, ook bij ruig rijgedrag en ook bij zwaar werk. En natuurlijk kan je beter michelins hebben maar ja dat kost ook een berg meer en maar dit is een goed alternatief voor de kleine geldbuidel.

Carolshadow. Kan op dit moment niet vragen waarom conti niet geschikt zijn voor ford, hij slaapt nog. Zal dat nog wel vragen aan hem.