Kan je aangifte doen tegen iemand die in B-L verblijft?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:18

De naam Western Union zegt mij al genoeg.
Hoe naief, helemaal omdat er zo word gewaarschuwd hiervoor.
Het is gewoon een bank die bekend staat als een bank die veel door oplichters gebruikt word.

Helaas pindakaas denk ik als er niks op papier staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:19

Misschien kun je via google handige sites vinden?
dit is een van de bekendere vormen van oplichting,zeker door Nigerianen.
Laatst nog uitgebreid op televisie geweest bij Oprah Winfrey, er gaan diverse emails ook rond om mensen geld af te troggelen op deze manier.
Al is het voor Klaas nu wat laat.
Misschien kun je ergens wel een site vinden waar je iets mee kunt?

hyppolyte

Re: Kan je aangifte doen tegen iemand die in B-L verblijft?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:44

Zoals je het vertelt klinkt het inderdaad als pure oplichting, maar wat ik me afvraag, je zegt dat hij haar al heel lang kent (als ik het goed begrijp al meer dan 10 jaar), maar waarvan kent hij haar dan?
Maar ik denk dat hij inderdaad naar zijn centen kan fluiten...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:33

Ik kreeg net te horen van Klaas dat hij wel het e.e.a. op papier bevestigd heeft staan, kan hij daar dan wel wat mee?!?

En hebben jullie voor mij tips hoe ik zeg maar kan reageren omdat Klaas verteld dat hij zichzelf beter dood kan maken omdat ie veelste lief voor deze wereld is ;( Ik zou niet weten hoe ik daar mee om moet gaan of nog beter hoe ik tegen hem terug kan reageren, zoiets raakt mij ook wel enorm als iemand zo denkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:39

Possie, hij kent die 'dame' dus persoonlijk?? Dus niet alleen via internet oid?
Ik denk dat je moet proberen om Klaas duidelijk te maken dat het hier gaat om professionele oplichtersbendes en dat hij niet de enige is die in dit soort dingen trapt.
Of....geef hem eens een flinke trap onder zijn achterste! Je laat je leven toch niet verpesten door zo iemand????

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:55

Ja hij kent haar persoonlijk. ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:05

Even iets anders: Zou iemand hier voor mij deze tekst kunnen vertalen? Heb namelijk iets gevonden wat de BTA voor dient.

I think that whoever you are in contact with (the person who told you that a BTA is required by the Nigerian government to leave that country), that person is setting you up for a financial scam.

There is no longer such a thing as a BTA as all governments have already did away with such a thing years ago.

I highly suggest that you DO NOT make any further contact with the person. Nigerian scammers (especially those who troll Internet dating sites for "love") typically ask for help with making a BTA so that they can leave Nigerian. In reality, what is happening is that when you send the money to them, they will in turn pocket the money for themselves and then tell you some fanciful story about how they were getting ready to leave Nigeria but something extraordinary has come up and now they need additional fees to pay various additional bribes and bills.

DO NOT send them money. DO NOT contact them ever again. Trust me, they are professional con artists!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:11

hier komt de vertaling:
Ik denk dat degene met wie je contact hebt (degene die je heeft verteld dat een "BTA" vereist is in Nigeria om het land te kunnen verlaten), bezig is om je financieel op te lichten.
Een BTA bestaat al een aantal jaren niet meer.
Ik raad je aan om geen enkel contact meer te hebben met deze persoon. Nigeriaanse oplichters (speciaal degenen die op internet dating sites afstruinen voor 'liefde') zijn degenen die specifiek vragen hulp om een BTA te krijgen. Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat wanneer je hun geld stuurt, zij dit geld zelf houden en je daarna een onzinverhaal vertellen over dat ze op het punt stonden nigeria te verlaten maar dat er iets heel uitzonderlijks is gebeurd waardoor ze nog meer geld nodig zijn om de kosten hiervoor te betalen.
Stuur ze geen geld. Neem nooit meer contact met ze op.
Geloof me, het zijn professionele oplichters!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:20

Dank je wel kinke ;) .

Ben nu ook met Klaas aan het praten en hij vertelde dat hij te horen kreeg van ´´haar´´ dat de BTA dit jaar weer is ingevoerd oid. Is dit waar? Of hoort dat ook bij die oplichtings praatjes van hen?!?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:23

Schud hem es ff door elkaar ;)
Helemaal niets geloven van wat die persoon zegt!!!!!!!
Straks krijgt ie een berichtje dat 'ze' het geld terug wil storten maar dat ie dan eerst even zijn pincode door moet geven ;)

Possie, ik neem aan dat je wel eens gehoord hebt van deze praktijken toch?? Is al zo vaak in het nieuws geweest....

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:31

Ja ik heb wel veel/vaak over fraude gehoord en gezien vooral op tv enzo. Maar als ik eerlijk mag zijn wist ik niet eens wat ´´Western Union´´ was.

Ach ik ben dan ook echt iemand die geen rooie cent (nog geeneens een stuiver) aan vreemde of buitenland te geven. Ik zou dan eerst nalopen of het wel legaal is en eerlijk.

En als ik dan onraad ruik of lees dan kap ik de boel meteen af. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik me niet echt vaak erin verdiept in dit soort praktijken, wel van gehoord enzo maar niet verder erin verdiept. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:31

Oh wat een heerlijk naief jong lijkt me dat :(:)

Natúúrlijk is het allemaal net weer ingevoerd ;-)

Nee hoor, dit klinkt als heul echte oplichting en al die mooie verhaaltjes dat het haar spijt etc. maar dat ze nu alleen nog even geld nodig heeft voor dit (en daarna komt er weer wat anders). Daarom heeft ze ook die vrienschap aangeknoopt waarschijnlijk, dat geeft een gevoel van vertrouwen!

Hij is al geld kwijt, hij moet er echt niet meer aan uitgeven, dat wordt dan alleen maar meer...

En verder: moet Klaas een schop onder zijn kont, dit is sneu, maar wel een goede les, niet meer zo naief zijn en het slachtoffer uithangen schiet ie ook niks mee op. Een beetje zelfredzaamheid kan geen kwaad in deze!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:38

Moet je voor de grap eens googlen op BTA en nigeria. Je komt de ene na de andere site tegen waarop ook vragen van mensen staan die hierin zijn gelopen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:17

Tja, wie stuurt ook geld naar Nigeria of geeft dat aan een Nigeriaan! :roll:
Bij het woord Nigeria moet bij de meeste mensen toch de alarmbellen afgaan!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:19

Dat zou ik ook denken. Maar deze Klaas kende de vrouw wel al 15 jaar. Ik snap dat je het dan niet verwacht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:29

Weet je honderd procent zeker dat klaas deze vrouw al 15 jaar kent? Zegt hij dit niet omdat hij bang is dat je hem 'dom' vindt? Want dit klinkt zo enorm als een standaard nigeriaanse oplichting

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 06:07

Ja ik weet het niet hij vertelde mij dat ze mekaar al langer kennen (maar net zoals wat Caira zei) weet ik het zelf niet zeker ik twijfel er namelijk bij en wanneer ik ben begonnen met twijfelen was hoe hij het verhaal bracht en schreef het ook zo als hoe zij het aan hem verteld had.

Ik zou hem best een schop onder zijn hol geven (en daarbij heeft hij alleen nog zijn vader) maar die woont ook helemaal aan andere kant van nederland. En dat schiet dan ook niet zoveel op ermee.
Hij is juist bang dat zijn vader boos gaat worden. Zelfs mijn moeder heeft een keer gesprekje met hem gevoerd(mijn moeder kent hem ook vrij goed,doordat ik goed bevriend ben met hem), en hem uit proberen te leggen dat hij het niet moet doen etc...Maar helaas hij heeft daar niet naar geluisterd.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 06:23

Misschien moet klaasje wens een echte Klaas worden. Dood willen, niet durven vertellen, niet willen luisteren... Soms heb je helaas een hele harde les nodig om volwassen te worden. En ja, wij zijn 10 jaar geleden ook via Western Union bedonderd, oh wat voel je je dan stom(terwijl wij dachten alles afgecheckt te hebben, ging over computerbedrijf trouwens in Duitsland). Maar hoop dat Klaas zijn lessen leert en hopelijk zelf tot de conclusie komt dat de wereld soms nou eenmaal niet zo mooi is als jezelf zou Willen voordat nog verder erin trapt. Laat hem de sites maar lezen! Succes en wel lief dat je je druk om hem maakt, maar hij zal het toch ook echt zelf moeten inzien..

Nou vergeet ik het belangrijkste... Wij zijn uitgebreid met de Duitse politie aan de gang gegaan, maar in de praktijk blijkt er eigenlijk weinig tot niets tegen te doen, neemt niet weg dat je er wel ergens melding van moet maken! Je weet maar nooit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:41

En Possie, hoe gaat het nu met hem?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:14

Oh , en Possie, niet zelf geld gaan geven,he! ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:17

Hij heeft deze "mevrouw" zeker leren kennen via een datingsite?

Via datingsites zijn ook al jaren zulke oplichters bezig.
Naieve mannen, op het domme af.. wanhopig op zoek naar liefde wellicht ... betalen deze vrouwen veel geld zodat ze naar nederland mogen komen... helaas komen ze nooit.. vaak zijn het dan ook niet eens vrouwen :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:34

crossmonster schreef:
Hij heeft deze "mevrouw" zeker leren kennen via een datingsite?

Via datingsites zijn ook al jaren zulke oplichters bezig.
Naieve mannen, op het domme af.. wanhopig op zoek naar liefde wellicht ... betalen deze vrouwen veel geld zodat ze naar nederland mogen komen... helaas komen ze nooit.. vaak zijn het dan ook niet eens vrouwen :=

dit zei ik ind ook al.....Als mensen om geld gaan vragen die je niet persoonlijk kent of niet zolang kent moet er toch een enorme alarm bel bij je afgaan....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:52

Ik hoor het zo ontzettend vaak.
Ik ken denk ik teveel single mannen :')

Maar via RP bijvoorbeeld word na een paar keer mailen zonder blikken of blozen om 1000 euro gevraagd voor een ticket om op date te komen :=

Ik snap niet dat er mannen zijn die erin trappen.

Overigens heb ik ook een keer een dergelijke mail van een vrouw gehad :')
Geen idee hoe ze bij mij kwamen, maar duidelijk dus dat ze gewoon lukraak maar mails sturen en dus uiteindelijk wel een sukkel vinden...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:41

Op alle datingsites zitten zulke mensen.

Ik ben benieuwd hoe goed deze Klaas zijn 'vriendin' kent en wat zijn relatie tot haar is.
Als het echt een goede vriendin is dan zou ik mij zorgen om haar gaan maken als ze vanuit het niets in Nigeria verdwenen is en continue geld nodig heeft.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:42

Oke even een update:

Klaas is zich er nu zeker van bewust dat hij opgelicht is door een vuile oplichter. Dit heb ik dan eindelijk tot hem door kunnen laten dringen *hehe eindelijk*. En heeft knallende ruzie met zijn vader vind het zo sneu maar hoop ook dat dit een wijze les voor hem geweest is. Wel is hij van plan om nog met al het bewijs van wat hij nog heeft (lees: zijn hele msn geschiedenis waarin ie gesprekken met haar had gevoerd) maar ook een nep-cheque die zij aan hem mailde om hem te laten geloven dat ze hem zou terug betalen, ik heb die cheque gezien en was gewoon een cheque die bewerkt was en er dus op getypt is met 15000euro. En ook bewijs van dat hij zijn geld via western union gedaan heeft etc...Dat ie daar allemaal mee aangifte gaat doen.

Hij is nog wel iet wat erover geshockt en voelt zich ellendig.