Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:00

Ik verbaas me ook over de reacties op nieuwssites en fora. Waar halen mensen het vandaan :\ Maar ook op YouTube, als je ziet wat voor taalgebruik daar gebruikt wordt, en wat voor ontzettend grof commentaar er geplaatst wordt..
Wat het is weet ik niet. De verharding van de samenleving? Het anonieme van internet? Kuddegedrag?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:02

Anonimiteit, denk ik. Mensen kunnen zo eens lekker schoppen, want niemand weet toch wie ze zijn. Je ziet het op Bokt ook vaak, dat de mensen die het lompst reageren, een leeg profiel hebben. Lekker anoniem schoppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:10

Blue_Eyes schreef:
Anonimiteit, denk ik. Mensen kunnen zo eens lekker schoppen, want niemand weet toch wie ze zijn. Je ziet het op Bokt ook vaak, dat de mensen die het lompst reageren, een leeg profiel hebben. Lekker anoniem schoppen.

Dat het hier op bokt nét zo goed gebeurd ( speculeren, voorbarige conclusies trekken) dat merkte ik in mijn eerdere post ook al op. En ja, in feite doe jij dus nu precies hetzelfde (zonder kennis een mening uiten) als je een bepaalde groep mensen beschuldigd: mijn profiel is ook leeg, maar dat betekent niet dat ik per definitie lekker anoniem ergens tegenaan wil schoppen of asociaal zal reageren. Ik ben gewoon op mijn privacy gesteld :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:14

Dan trek je een andere conclusie uit mijn bericht dan ik, Jannepauli - je keert het om. Ik zeg niet dat mensen met een leeg profiel willen rellen - daar kunnen legio redenen voor zijn. Ik zeg dat mensen die willen rellen, hun profiel niet zo gauw helemaal in zullen vullen. Dat is toch net effe iets anders ;)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:16

Helemaal mee eens. Mensen en hun ongezouten mening *zucht*....
Sommige gaan veeeeeeeeeeel te ver.. :( . Maar soms kunnen ze hier op bokt er ook wat van.... Erg jammer en triest om dat te moeten lezen als nabestaande....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:25

Joyckuh schreef:
Vorame: Je bent nu al bezig met je vooroordelen. Hoe stevig denk jij dat een kever van tig jaar terug is? Wie weet reden ze wel netjes 60, misschien wel 70 en misschien wel 120. Wie zal het zeggen? De politie ter zijner tijd, maar tot die tijd heb jij je vooroordelen voor je te houden! Ik vind dit echt respectloos tegenover de nabestaande! Je zal al die reacties als ouders zijnde maar lezen onder zo'n artikel... Het is al erg genoeg dat ze zijn overleden, de reden waarom maakt niet uit, de familie krijgt deze 2 jonge jongens nooit terug... Een beetje respect vind ik dan wel op z'n plaats!

En dat probeer ik te zeggen
het zijn geen vooroordelen.
Een vw van toen is niet zo sterk als de auto's van nu, dat klopt.
Maar ook die vouwde je met 60 niet zo om een boom.
Dat is geen vooroordeel, dat is gewoon zo.

Ik reageer zelf verder nooit op die artikelen, maar als er hier dan een topic over geopend wordt mag ik er toch zeker mijn mening wel over zeggen?
Dat was toch de bedoeling van het openen van dit topic.

Wil je respect, dan moet je bij de krant zijn en niet de foto's laten plaatsen.
Dat vind ik persoonlijk veel respectlozer dan opmerkingen maken over wat je duidelijk kunt zien.

Dat ze bijvoorbeeld gedronken zouden hebben keur ik dan wel af, dat weet je niet.
Maar het te hard rijden is gewoon zeker.
Geen speculatie.
Hoeveel te hard zou dan wel weer speculatie zijn.

Dat het erg is voor de nabestaanden, zeker.
Maar die weten zelf ook wel dat de jongens er veel kans nog waren als ze op die weg netjes 60 hadden gereden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:27

Citaat:
Ik reageer zelf verder nooit op die artikelen, maar als er hier dan een topic over geopend wordt mag ik er toch zeker mijn mening wel over zeggen?

Nope. De bedoeling van het topic was volgens mij het aan de kaak stellen van de respectloosheid van veel reacties. Het aangehaalde geval was een voorbeeld.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:27

Ik heb ook een leeg profiel.
Maar ik ben hier niet op te rellen.
Maar alles is tegenwoordig op te zoeken op internet.
En dat hoeft van mij dan ook weer niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:30

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

Nope. De bedoeling van het topic was volgens mij het aan de kaak stellen van de respectloosheid van veel reacties. Het aangehaalde geval was een voorbeeld.

En dat is waar ik dan ook duidelijkeid in probeer te geven hoe ik dat vind.
Via dat voorbeeld.

En op dat voorval reageer ik dan ook met dingen die naar mijn idee wel gezegd mogen worden.
Zeggen dat de jongens te hard hebben gereden.
Dit omdat ik dat geen vooroordeel over de jongens vind.
Dat vind ik niet respectloos namelijk, want dat zie je aan de foto's.
Het is gewoon waar.

Ik zou het wel respectloos vinden als er gezegd werd dat ze drugs of alcohol op hadden gehad, dit omdat je dat niet kunt zien aan de foto of verhaal.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:38

Jij vindt het misschien niet respectloos vorame, maar ik mag toch hopen dat je nooit een reactie onder zo'n artikel plaats met iets in de richting van 'eigen schuld dikke bult'.
Ik snap je redenatie opzich wel maar als ik dit als familie/vriend/kennis zou lezen zou ik je toch een behoorlijk rotpersoon vinden en dat is nog zacht uitgedrukt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:45

Dat zou ik er inderdaad niet neer zetten.

Maar dat andere mensen het wel doen kan ik dan ook wel weer begrijpen.
Dat is wat ik hier bedoel, kijk het ook van de andere kant.
Ze kunnen ook schrijven, blij dat er geen onschuldige mensen zijn meegenomen.
Dat komt op hetzelfde neer maar dan in andere woorden.
Dat zou je ook onder respectloos in kunnen scharen.
Maar je kunt het ook zien als angst dat zo de politie eens bij hen aan de deur staat,
dat de man, vrouw, broer zus kind is omgereden door jochies die vonden dat de maximum snelheid niet voor hen van toepassing was.

Maar nogmaals, ik weet niet wat er weggejorist is in de spits, wat daar gestaan heeft.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:53

Sja ik snap best dat mensen zulke conclusies trekken, maar het kan wel echt kwetsend zijn voor nabestaanden.
Zo kende ik iemand die van een paard is gevallen en een hoef op haar hoofd heeft gekregen. Haar schedel was helemaal ingetrapt en ze is dus ook doodgegaan. Waren er allemaal reacties op internet van eigen schuld, had ze maar een cap moeten dragen enzo. Echt vreselijk... daar gaat het dan toch helemaal niet om...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:59

Eigenlijk gaat het daar wel om.
Laat haar dood niet zinloos zijn geweest en mensen beseffen dat ze ook een cap op moeten zetten.
Je kunt dan stil zwijgen over de cap, maar daar heeft niemand iets aan.

Eigen schuld gaat me wat ver, ook met die jongens.
Letterlijk opschrijven doe je dat niet. Maar aan de andere kant, wie zijn schuld is het dan wel?

Dat het kwetsend is voor de nabestaanden dat geloof ik zeker wel.
De dood en zeker bij jonge mensen is altijd verschrikkelijk.
Maar zulke foto's, dat is wat ik dan juist niet zou hoeven zien als nabestaande.
Ik kan me ook niet voorstellen (hopelijk komt het niet voor) dat ik dan internet af ga kijken naar berichten, omdat je dan ook die foto's tegen komt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:02

Ik snap beide kanten wel wat. Schelden vind ik nooit nodig trouwens, maar als ik soms lees hier op bokt alleen al dat bepaalde (vele) mensen het heel normaal vinden om de snelheidsregels te overtreden, snelheidsgetallen waarbij mijn maag drie keer van omdraait, dan krig ik na een tijdje ook de neiging om te vlug conclussies te trekken bij een dubieus verkeersongeval.

Heel oneerlijk om zo te generaliseren, maar zo is voelt het wel aan.

Ik vind 'eigen schuld' en medelijden hebben met de nabestaanden trouwens geen twee tegenovergestelde dingen. In het geval van de iemand die bewust zonder cap rijd en dan een hoofdletsel door een paard oploopt vind ik het wel eigen schuld. Maar dat betekent niet dat ik niet zou meeleven met de nabestaanden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:06

BraveSpots schreef:
Ik vind 'eigen schuld' en medelijden hebben met de nabestaanden trouwens geen twee tegenovergestelde dingen. In het geval van de iemand die bewust zonder cap rijd en dan een hoofdletsel door een paard oploopt vind ik het wel eigen schuld. Maar dat betekent niet dat ik niet zou meeleven met de nabestaanden.

Dit vind ik heel goed geschreven.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens.
Het is niet zo dat het een niet samen kan met het ander.
Je leeft zeker mee met de nabestaanden en eigenlijk hoopte je ook dat er niemand het leven had gelaten, maar een flinke hersenschudding ook wel waarschuwing genoeg was geweest.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:15

ik ga helemaal mee met wat Bravespots zegt.

Als ik bvb op dit forum enkel maar negatieve dingen kan bedenken om te neer te zetten, dan zet ik gewoon veel liever niets neer. Om maar een klein voorbeeldje te noemen waarbij je makkelijk iemand of in het geval van het ongeluk beschreven in de beginpost in zijn/haar waarde kan laten. Daarbij laat je jezelf ook in waarde, vind ik dan persoonlijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:18

Ik zit mij net op de site van De Telegraaf wederom behoorlijk te verbazen over wat mensen durven te zeggen over het ongeluk van Massa en de dood van een andere coureur zeer recentelijk. Kort door de bocht komen een aantal reacties neer op een samenvoeging van dikbetaald worden en risico van het vak alsof je als je ergens een zeer goed salaris mee verdiend het niet zo erg is dat je hoofd er bijna afgehakt is met wellicht blijvend letsel door een rondvliegend onderdeel van een auto van een concurrent. Reacties op ongelukken idem dito, er zal gezopen zijn en te hard gereden terwijl er wellicht hele andere oorzaken te noemen zijn voor het ongeluk.

Ik denk dat respectloze meningen die op internet geknald worden veel zeggen over de mens achter de mening en veelal duiden op een beperkte belevingswereld, weinig fatsoen en een uiterst beperkte intelligentie wat in combinatie met de anonimiteit van internet tot uiterst vervelende teksten kan leiden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:24

Zou het ook niet kunnen zijn dat het voor sommige mensen een uitlaatklep is?
Zoals men vroeger elke avond op café eens goed schold op de baas/buur/wie dan ook, vinden vele mensen die sociale interactie nu op het net, en hebben daar dan ook een uitlaatklep. Denk ik.

Waarmee ik schelden of zulke lage reacties niet goedkeur hoor, maar het is misschien een verband :).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:39

Ik denk dat je absoluut gelijk hebt maar als ik in de plaatselijke kroeg helemaal over de zeik over iets of iemand ga ben ik niet anomiem en is er altijd wel iemand die mij kent en hebben mijn acties veel directere gevolgen dan wanneer ik dat doe onder een usernaam de niet naar mij te herleiden is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:40

Fijn dat er zoveel gereageerd word in een positieve manier.

Om nog even het ongeluk van de jongens te nemen, moet ik helaas zelf ook zeggen dat ze toch echt veel te hard gereden moeten hebben. Het was namelijk geen bocht, net voor een drempel en ze kwamen van nuenen af naar son, en de auto hing andersom compleet omgevouwen in de boom. met 60 zou dit nooit maar dan ook nooit gebeurd kunnen zijn.

Maar dit betekend absoluut niet dat ik het niet ontzettend erg vind dat dit gebeurd is, 2 jonge jongens heel veel nabestaanden. Ook al is het eigen schuld, dan gun je dit je ergste vijand nog niet.
En om daar dan op internet zon gemene achterbakse reacties neer te gaan zitten, die nabestaanden vast wel lezen is echt heel laag. Zouden die mensen dat ook in het gezicht van de ouders durven zeggen? Of alleen lekker anoniem op internet. Ik vind het een zwakke eigenschap van ze.

Dat het hier op bokt gebeurd vind ik ook erg, sommige mensen kennen blijkbaar geen respect naar andere toe, en hebben ook niet in de gaten wat ze aanrichten bij onzekere mensen!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:56

Dit is gewoon de kortzichtigheid van de mens.. Iets waar ik een behoorlijke hekel aan heb. Meteen met meningen gooien, half luisteren/lezen, blijven vasthouden aan je eigen mening, mensen kunnen vervelende eigenschappen hebben. Met dit soort mensen ga ik ook nooit in discussie, dat win je ook nooit.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:11

vorame schreef:
BraveSpots schreef:

Dit vind ik heel goed geschreven.
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens.
Het is niet zo dat het een niet samen kan met het ander.
Je leeft zeker mee met de nabestaanden en eigenlijk hoopte je ook dat er niemand het leven had gelaten, maar een flinke hersenschudding ook wel waarschuwing genoeg was geweest.

Jullie gaan er nu ook allemaal vanuit dat ze echt aan het rijden was, maar dat was dus niet eens zo. Ze hadden een nieuw zadel en die er even op gelegd en toen is zij er dus gewoon even op gaan zitten. Toen is het paard dus plotseling raar gaan doen en is zij eraf gevallen en stapte het paard op haar hoofd.
Ik snap ook best dat mensen dat niet weten en dat ze er vanuit gaan dat ze gewoon aan het rijden was, maar inderdaad een beetje respect voor de nabestaanden lijkt mij wel op zn plaats. Want dat is er heel vaak ook niet bij.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:16

Wat je nu schrijft is hetzelfde als mensen die als ze naar de andere kant van het dorp rijden met de auto geen gordel aan doen.
Is maar een klein stukje is dan het argument.
Ook op kleine stukjes kan wat gebeuren.
Ook op korte stukjes op het paard zitten.

dat is geen verwijt naar haar, maar ik hoop wel dat mensen gewoon altijd de cap opzetten.
De gordel aan doen en ook niet veel te hard rijden en ook niet met alcohol of drugs op. (en dat is voor niets of niemand bedoeld wat hier in het topic voorbij is gekomen)
Als mensen dat eens bewuster gingen doen zouden er heel wat minder tragische ongelukken zijn en heel wat minder verdriet voor de nabestaanden.
Met of zonder forum.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:41

Ik erger me aan dat nutteloze gecondoleer van tegenwoordig, alles is zielig, oehh snel condoleren , oh ja laten we vlug weer n stille tocht lopen..

Ppff het is vaak genoeg eigen schuld dikke bult, maar dat mag niet gezegd worden!! Want dat is respectloos. En natuurlijk gaan sommige reacties te ver. Maar laten we ajb eens een keertje ophouden met dat continue slappe gekletst, hoe zielig het allemaal wel niet is. Een heleboel ongelukken kunnen voorkomen worden!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:51

Oh, Bon_Bon ; van jou mag ik dus niet condoleren in een topic op bokt, ik zeg voortaan wel in jou topic's eigen schuld dat je paard dood is, of je opa of oma. Dat is het misschien niet, maarja, al dat gecondoleeer van tegenwoordig toch :roll:
Ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand gecondoleerd tegen mij zei als ik hier een topic open om mijn gevoelens te uiten ;) .