Knip mijn kaartje eens conducteur!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:35

Blondie_ schreef:
Tja.. controle ofniet, dat geld ben je sowieso kwijt.

Als je iets in de winkel gekocht heb en je komt erachter dat ze geen alarmpoortjes hebben denk je dan ook "he verdomme, heb ik het voor niks afgerekend!" ?

Dat zijn appels en peren; winkels leveren service. Is de service k*t, loop je naar een andere winkel en geef je je geld bewust uit. Dat kan niet bij de NS; die service IS gewoon k*t, maar je hebt geen keuze. Een beetje geld uitgeven is dan niet erg, maar reizen per OV is belachelijk duur aan het worden. De prijs past totaal niet bij de service.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:37

ik zal eerlijk zeggen heb al zovaak zwart gereden was t soms gewoon zo zat dat ik elke keer zoveel geld kwijt was en maar niet gecontroleerd werd..(traject alkmaar-rotterdam te vaak was ik gewoon niet gecontroleerd)
of kaartje vergeten uit de automaat t pakke:P is mij ook al 2 keer overkomen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:37

Ik koop altijd kaartjes zonder datum... Vind ik makkelijker en voordeliger.. misschien niet erg netjes, maar ik heb er geen zin in om steeds weer geld uit te geven om niet gecontroleerd te worden. Je betaald er toch ook een stukje loon mee denk ik dan :+ dus dan moet je ook werken vind ik :+

edit: ik reis van vleuten naar houten 6 x per week.. Kom dus langs Utrecht en heb geluk als ik 3 x per 2 weken rond de tijdstippen dat ik ga gecontroleerd word.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 24-07-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:38

VIND jij poedersuiker. ben blij dat ik hier tot savonds met met de trein kan en geen uren hoef te wachten. is in sommige landen wel anders hoor!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:38

Letizia schreef:
Maar kan je niet een kaartje kopen zonder datum en zeggend at je bent vergeten af te stempelen als ze je een keer komen controleren?
Of denk ik nu slecht O:)

Ik wordt altijd helemaal mal van mensen die zeggen dat ze 'vergeten zijn af te stempelen of 'niet' weten dat korting pas na 9 uur geldt :roll:
Conducteurs zijn nog heel coulant meestal, ik denk allang: smoesjes!

Maaruh, ik zou als ludieke actie de volgende keer eens naar de conducteur toelopen en smeken om een stempel, want je hebt er al tig dagen geen gehad :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:45

Kelly_ann schreef:
Ik wordt altijd helemaal mal van mensen die zeggen dat ze 'vergeten zijn af te stempelen of 'niet' weten dat korting pas na 9 uur geldt :roll:
Conducteurs zijn nog heel coulant meestal, ik denk allang: smoesjes!

Tjah, niet altijd hoor. Toen ik nog op het middelbaar zat en nog niks van doen had met OV jaarkaarten of andere kortingskaarten en dergelijken. Ging ik een keer met mijn danspartner met de trein naar een danswedstrijd. Mijn danspartner had wel een studenten OV en ik dus vrolijk met hem op korting mee. Voor 9 uur. Ik wist dat van die korting voor 9 uur destijds dus ECHT niet. Mijn danspartner had er totaal niet aan gedacht en had er niks over gezegd. Hij zat al in de trein toen ik een kaartje had gekocht, (opgestapt op eerder station) toen de conducteur kwam was het dus niet goed. Tjah, ik wist het dus echt niet. Uiteindelijk heeft hij mijn kaartje ingenomen en moest ik voor de terugreis dus een nieuw kaartje kopen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:49

Het gevolg is dus dat je hierdoor mensen krijgt die zwart gaan rijden of smoesjes verzinnen met 'vergeten te stempelen'. Ik koop ook een kaartje omdat dat hoort en niet omdat ik anders een boete riskeer, maar dan voelt het nogal oneerlijk als anderen zonder te betalen niet gesnapt worden. Daar gaat het mij eigenlijk meer om, slechte zaak dat er niet gecontroleerd word.
Laatst bijgewerkt door Denica op 24-07-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:50

@ Shiloh: ik wist dat van die korting voor 9 uur ook echt niet, vriendin reisde toen mee op mijn ov en haar retourtje werd verscheurd (zodat ze op de terugweg een nieuwe moest kopen). Maar dit vond ik nog erg soepel, had het wel terecht gevonden als we een boete hadden gekregen. Tenslotte staat het vast en zeker ergens vermeld dat je voor 9 uur niet mag meereizen met korting. En regels zijn regels, hoe zou de conducteur moeten controleren of je het ECHT niet wist dan?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:54

Heb ik ook gehad!

Was 17 en moest stage lopen(geen ov). Omdat ik 1 dag voor het einde van de zomervakantie ben ingestroomd had ik weinig keuze meer en moest dus zo'n 40 km verder voor stage.

Een duur abbonement genomen(moest 2 dagen naar school, 20 km ene kant op, en 3 dagen stage 40 km andere kant op).

Op het traject naar stage ben ik in een half jaar hooguit 3 keer gecontroleerd..

Tja je kunt het risico gaan nemen met zwart rijden, als je het 2 week volhoudt en dan een controle krijgt, dan ben je dus wel goedkoper uit met je boete :)

Is het een dubbele trein waar je in zit? Of kunnen ze van voor naar achter lopen zonder uit te stappen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:57

Toen ik nog een vriend had in Utrecht en daar (uiteraard) elk weekend heen ging, fietste ik elke vrijdag naar Ermelo, kocht daar een weekendretour, kwam zaterdagmiddag vaak terug en ging zaterdagavond weer naar Utrecht om zondagmiddag/avond weer naar huis te gaan.
Werd ik tussendoor gecontroleerd (altijd op Ermelo->Utrecht), dan keek ik of ik een enkeltje bij moest halen of niet.
En de kosten?
Die waren voor m'n vriend, daar stond hij op omdat hij mij zijn kant op liet komen.

Abeltje77

Re: Knip mijn kaartje eens conducteur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:04

Je koopt ook geen kaartje om dat te laten controleren. Je koopt een kaartje omdat je betaald voor een dienst: je gaat van A naar B.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:05

Het lijkt mij ook niet te gaan om het niet willen betalen voor het vervoeren.
Het gaat er mee om dat het je het gevoel geeft dat je je kaartje voor niks koopt en dat het begint te kriebelen om er geen een te kopen. En tuurlijk weet je in je achterhoofd wel dat je betaald voor het vervoeren, maar daar gaat het nu even niet om.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:07

xManon_ schreef:
Het lijkt mij ook niet te gaan om het niet willen betalen voor het vervoeren.
Het gaat er mee om dat het je het gevoel geeft dat je je kaartje voor niks koopt en dat het begint te kriebelen om er geen een te kopen. En tuurlijk weet je in je achterhoofd wel dat je betaald voor het vervoeren, maar daar gaat het nu even niet om.

Uh, jawel, daar gaat zo'n beetje het hele topic om :Y)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:08

Wij gingen naar rotterdam.. kaartjes van 28 euro (retourtjes) gekocht, maar niet gestempeld, weg 28 euries

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:08

Ik wil best betalen voor het vervoer hoor, maar dan mogen ze wel betere service gaan verlenen (oa op tijd rijden). ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:09

Christyj138 schreef:
Wij gingen naar rotterdam.. kaartjes van 28 euro (retourtjes) gekocht, maar niet gestempeld, weg 28 euries

@xManon: zie je? :+

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:12

Laat maar, wij begrijpen elkaar blijkbaar niet. ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:13

Ik heb een hele tijd dagelijks gereisd tussen Groningen en Winschoten en toen ik na tig kaartjes niet was gecontroleerd ben ik gestopt met kaartjes kopen.
Ik had een half jaar 5 keer per week kaartjes van ongeveer 8 euro en ben na anderhalve maand gestopt met het kopen van kaartjes.
Daarna 2 keer een boete gehad van 43 euro dus flink wat geld bespaard.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:25

Ik baal ook altijd altijd ik weer eens een duur kaartje heb gekocht en niet gecontroleerd wordt.
Het zal allemaal wel dat je voor het OV betaald maar toch denk ik dan wel even van; he oliebol, weer geld uitgegeven voor niks. :Y)
Ik zou dan ook nooit zonder kaartje de trein instappen, dan zit je écht niet lekker in die trein. Bij elk persoon die binnenkomt schiet je weer in de stress, nee bedankt, dan maar betalen..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:27

Pasamba schreef:
Bij elk persoon die binnenkomt schiet je weer in de stress, nee bedankt, dan maar betalen..

Haha, nee inderdaad. Ik ging laatst met een vriendin naar een concert in amsterdam. Opgestapt in ede, en ergens tussen ede en veenendaal schoten we ineens in de stress. Het was doordeweeks en we hadden beide weekend OV. We hebben hem zo zitten knijpen tussen ede en veenendaal :P daar gelijk uitgestapt en kaartjes gekocht....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:35

En je betaald natuurlijk voor de reis, niet voor de controle, maar eigenlijk hoort die controle toch wel een beetje bij die reis. En ik vind het toch ook wel fijn om een conducteur te zien voor als ik b.v een vraag over overstappen heb.

Zelden controleren op een bepaald traject werkt zwartrijden wel flink in de hand natuurlijk, ook omdat het reizen met de trein niet bepaald goedkoop is. En dan gaan de goeden onder de kwaden lijden.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:20

Denica schreef:
Het gevolg is dus dat je hierdoor mensen krijgt die zwart gaan rijden of smoesjes verzinnen met 'vergeten te stempelen'. Ik koop ook een kaartje omdat dat hoort en niet omdat ik anders een boete riskeer, maar dan voelt het nogal oneerlijk als anderen zonder te betalen niet gesnapt worden. Daar gaat het mij eigenlijk meer om, slechte zaak dat er niet gecontroleerd word.

Ik had het zelf dus niet beter kunnen verwoorden. Begrijp mij goed, ík koop gewoon netjes mijn kaartje hoor. Ik ben veels te schijterig om te gaan zwartrijden. Maar wat Denica zegt, omdat er zo weinig wordt gecontroleerd werkt het zwart rijden in de hand en zullen er ongetwijfeld personen zijn die daar gebruik van maken.

xManon_ schreef:
Zou jij conducteur willen worden?
Eh? Nee :+ Maar wat heeft dát met dit topic te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 02:07

Jose22 schreef:
Dat zijn appels en peren; winkels leveren service. Is de service k*t, loop je naar een andere winkel en geef je je geld bewust uit. Dat kan niet bij de NS; die service IS gewoon k*t, maar je hebt geen keuze. Een beetje geld uitgeven is dan niet erg, maar reizen per OV is belachelijk duur aan het worden. De prijs past totaal niet bij de service.

In de winkel betaal je niet alleen voor service, maar voor het grootste deel voor het product dat je koopt. Bij NS koop je ook een product, je wordt namelijk vervoerd van A naar B.

Ik vraag me af wat je precies k*t vind aan de service. Ik werk zelf bij NS als conducteur en vraag me zelf namelijk weleens af of we inmiddels niet zoveel service aan het verlenen zijn, dat mensen vergeten dat ze zelf ook kunnen nadenken :D.

Wat betreft het knippen van de kaartjes... We kunnen niet overal tegelijk zijn :+. Op kortere trajecten loop ik 1 keer door de trein om te controleren. Iedereen die ergens instapt waar ik al ben geweest, loopt die controle dus mis. Soms is het druk of hebben veel mensen vragen en zie ik nog niet eens de helft van de trein. De andere helft krijgt dan dus ook geen controle. Daarnaast controleer ik bijvoorbeeld ook niet iedere trein, soms wandel ik er alleen doorheen voor mensen die vragen willen stellen / reisadvies nodig hebben. Uiteindelijk is controleren ook maar een deel van het werk.

Je kunt in NS treinen eigenlijk niet inschatten hoevaak je in een bepaalde tijd gecontroleerd wordt. Soms kom ik mensen tegen die bijvoorbeeld van Eindhoven naar Groningen reisen met 6 stempels op hun kaartje en soms reageren met: 'Alweer??? Hebben jullie niets anders te doen dan ons latig vallen'. Ik kom ze ook wel tegen die nog helemaal geen stempel hebben gehad en soms reageren met: 'Goh, ik dacht dat ik nooit meer gecontroleerd zou worden'.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:49

Ik vind de service van NS niet slecht, maar ik vind het wel k*t dat ze de enige in NL zijn en dus ontzettend hoge prijzen kunnen vragen, omdat mensen nou eenmaal geen andere keuze hebben.

Maargoed, dat is offtopic. Ik reis zelf nooit helemaal zonder kaartje, hoewel de verleiding wel groot is.
(Reis wel eens datumloos, dat wel... :P)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:56

@Corine, k word op het stuk R'dam - Leeuwarden liever 6 x teveel gecontroleerd dan helemaal niet :) T baggere van de NS is gewoon dat ze zo belachelijk duur zijn, maar je geen andere keus hebt. Vindt het overigens wel een pluspunt dat je nu je geld kan terugvragen bij vertraging al mogen ze van dat minimale half uur wel een kwartier maken ofzo. Soms mis je daardoor namelijk net je aansluiting en moet je nog langer wachten en dat vind k ook vertraging.