Rood dankzij Hi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:11

kuzznathalie schreef:
Precies, dus is dat de bank haar fout dat TS nu rood staat. En niet van Hi. En dat er eerst wordt afgeschreven dat snap ik even niet, want ze kunnen toch niet zomaar geld van je rekening afhalen (terwijl het niet kan) en dan weer terugstorten. Dat vind ik geen fijn idee, dan kan elk bedrijf waar ik een automatische incasso bij heb lopen gewoon geld van mijn rekening afhalen en/of terugstorten.

Nogmaals fout van de TS, die moet zorgen voor saldo en anders geen machtiging afgeven. En ja elk bedrijf die je hebt gemachtigd kan geld afschrijven want in ruil daarvoor krijg jij een dienst of product. Als consument heb je wel het recht dit binnen 30 werkdagen terug te storten.

Het is heel simpel. TS krijgt een dienst maar zou niet betalen, omdat er geen geld op de rekening staat 8)7 . Dienst is geleverd dus TS moet betalen dus er wordt geld afgeschreven. Vervolgens 'zegt' de bank dat er geen overeenkomst voor roodstand is en haalt het geld terug. Sommige bedrijven incasseren dan na een week nog een keer en anderen sturen meteen een herrinnering met een acceptgiro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:11

Juliette86 schreef:
kuzznathalie schreef:
Maar Hi kan dat niet zomaar doen, denk dat je bank dat misschien per ongeluk heeft toegelaten...

Gaat buiten de bank om dus die zijn niet aansprakelijk. En Hi mag dit wel degelijk, want daar heeft de TS voor getekend. Daarnaast kunnen zij niet ruiken of er wel geld op de rekening staat dus dat is de verantwoording van de TS.

Allemaal prima, maar zoals ik al 2 keer heb gezegd vind ik het vreemd dat het eerst anders geregeld werd dan nu. Ik vraag me af waarom ze nu opeens wél geld kunnen afschrijven terwijl het eerst via een thuisgestuurde acceptgiro en een herinnering ging.

kuzznathalie

Re: Rood dankzij Hi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:13

Precies..

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:17

[/quote]
Allemaal prima, maar zoals ik al 2 keer heb gezegd vind ik het vreemd dat het eerst anders geregeld werd dan nu. Ik vraag me af waarom ze nu opeens wél geld kunnen afschrijven terwijl het eerst via een thuisgestuurde acceptgiro en een herinnering ging.[/quote]

Maar hoe zit het dan idd met deze vraag van Guernica? Want ik heb ik in mindere tijden ook weleens gehad dat mijn automatische incasso's er niet afgingen vanwege onvoldoende saldo. En heb idd ook weleens gehad dat het er wel afging met onvoldoende saldo?
Hoe kan dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:18

kuzznathalie schreef:
Maar Hi hoort dan gewoon een brief te sturen lijkt me. I.p.v. zomaar het geld eraf te halen. Zoals jij zegt krijgen ze dan toch een melding van te weinig saldo? Dat er genoeg geld op hoort te staan is idd verantwoording van de TS. Maar de bank hoort erop te letten dat ze niet rood komt te staan als ze dat niet wil. Lijkt me.

Nee want Hi heeft er geen flikker mee temaken dat de TS geen geld op de rekening heeft. Sterker nog die informatie mogen zij niet eens hebben. Zij krijgen gewoon een storno of melding dat de incasso mislukt is maar weten niet waarom. Geen saldo, blokkade of terug gehaald door de klant zelf.

Het is verder niet de verantwoording dat de klant rood komt te staan, die behoort namelijk zelf zijn boekhouding te doen. We zijn geen accountantskantoor. Als de klant niet rood wil komen te staan door incasso's dan moet die geen machtigingen afgeven (en dus nog meer boekhouding doen) of een blokkade inbrengen. Een incasso is een overeenkomst tussen bedrijf en klant waarin Equens en bank alleen faciliteren.

De enige reden dat een bank storneerd als de klant een overstand krijgt is omdat de bank geen risico over de roodstand wil lopen. Er is namelijk geen overeenkomst voor roodstand en de klant leent dat geld van incasso dus van de bank. Door het ontbreken van de overeenkomst voor roodstand heeft de bank geen verhaalsrecht op de klant wanneer deze de roodstand niet meer aan zou vullen.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:21

Guernica schreef:
Allemaal prima, maar zoals ik al 2 keer heb gezegd vind ik het vreemd dat het eerst anders geregeld werd dan nu. Ik vraag me af waarom ze nu opeens wél geld kunnen afschrijven terwijl het eerst via een thuisgestuurde acceptgiro en een herinnering ging.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:25

Ik heb dat ook wel eens met mn telefoonrekening. Ik weet dat die altijd op een bepaalde dag van de maand afgeschreven wordt. Als ik op die dag niet genoeg geld op m'n rekening heb kom ik in het rood. Heb er ook wel eens een beetje gebruik of misbruik van gemaakt door vlak voor die dag m'n laatste restje geld van mn rekening te pinnen. Is namelijk altijd vlak voordat de studiefinanciering binnenkomt, en dan heb ik net wat extra speling rond die tijd.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:26

Juliette86 schreef:
kuzznathalie schreef:
Maar Hi hoort dan gewoon een brief te sturen lijkt me. I.p.v. zomaar het geld eraf te halen. Zoals jij zegt krijgen ze dan toch een melding van te weinig saldo? Dat er genoeg geld op hoort te staan is idd verantwoording van de TS. Maar de bank hoort erop te letten dat ze niet rood komt te staan als ze dat niet wil. Lijkt me.

Nee want Hi heeft er geen flikker mee temaken dat de TS geen geld op de rekening heeft. Sterker nog die informatie mogen zij niet eens hebben. Zij krijgen gewoon een storno of melding dat de incasso mislukt is maar weten niet waarom. Geen saldo, blokkade of terug gehaald door de klant zelf.

Het is verder niet de verantwoording dat de klant rood komt te staan, die behoort namelijk zelf zijn boekhouding te doen. We zijn geen accountantskantoor. Als de klant niet rood wil komen te staan door incasso's dan moet die geen machtigingen afgeven (en dus nog meer boekhouding doen) of een blokkade inbrengen. Een incasso is een overeenkomst tussen bedrijf en klant waarin Equens en bank alleen faciliteren.

De enige reden dat een bank storneerd als de klant een overstand krijgt is omdat de bank geen risico over de roodstand wil lopen. Er is namelijk geen overeenkomst voor roodstand en de klant leent dat geld van incasso dus van de bank. Door het ontbreken van de overeenkomst voor roodstand heeft de bank geen verhaalsrecht op de klant wanneer deze de roodstand niet meer aan zou vullen.

Begrijp ik nu het goed als ik zeg dat als Geurnica haar saldo niet meer aanvult, de bank dat min saldo niet op haar kan verhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:28

mikster schreef:

Allemaal prima, maar zoals ik al 2 keer heb gezegd vind ik het vreemd dat het eerst anders geregeld werd dan nu. Ik vraag me af waarom ze nu opeens wél geld kunnen afschrijven terwijl het eerst via een thuisgestuurde acceptgiro en een herinnering ging.[/quote]

Maar hoe zit het dan idd met deze vraag van Guernica? Want ik heb ik in mindere tijden ook weleens gehad dat mijn automatische incasso's er niet afgingen vanwege onvoldoende saldo. En heb idd ook weleens gehad dat het er wel afging met onvoldoende saldo?
Hoe kan dat dan?[/quote]

Dan is het waarschijnlijk zo geweest dat de bank een incassoblokkade op de rekening heeft ingbracht. Als er namelijk regelmatig storno's plaatsvinden door onvoldoende saldo dan zet de bank een algehele incassoblokkade op de rekening. Op die manier wordt de incasso al bij equens afgekeurd en teruggemeld bij het incasserende bedrijf. Die zullen de klant dan direct rechtstreeks benaderen. Die blokkades zijn van tijdelijke aard en worden verwijderd zodra er weer enige tijd voldoende saldo is. Daarna kunnen er inderdaad weer incasso's plaatsvinden als er geen saldo is.

Om het zeker te weten even je eigen bank bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:30

mikster schreef:
Begrijp ik nu het goed als ik zeg dat als Geurnica haar saldo niet meer aanvult, de bank dat min saldo niet op haar kan verhalen?

Klopt, dit zal de bank ondervangen door het geld te storneren waardoor de rekening open blijft staan bij Hi maar TS niet meer rood staat. Dus in dit opzicht is het niet van toepassing of de TS haar saldo wel of niet doet aanvullen. Dat doet de bank weer voor haar :Y) .

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:32

@Juliette86, nou eigenlijk is het nooit regelmatig geweest dat ik geen saldo had. Maar eigenlijk af en toe zoals bv hier boven vermeld met dat mijn mobiel weleens wat eerder werd afgeschreven dan anders en dat mijn loon er nog niet was. Er kon weleens 2 of 3 maanden gewoon tussen zitten, dus dat snap ik niet helemaal. Maar ik ga dat toch eens navragen bij de bank.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:36

Juliette86 schreef:
mikster schreef:

Klopt, dit zal de bank ondervangen door het geld te storneren waardoor de rekening open blijft staan bij Hi maar TS niet meer rood staat. Dus in dit opzicht is het niet van toepassing of de TS haar saldo wel of niet doet aanvullen. Dat doet de bank weer voor haar :Y) .

Oke dat van dat storneren snap ik dan haalt de bank dus gewoon de automatische incasso terug bij HI, maar ik heb dat verder op mijn rekening dan nog nooit zien gebeuren. Dat er iets werd afgehaald waardoor ik in de min kwam en dat het er later weer opstond. Of zien wij zelf dat niet en gebeurd dat achter de schermen? Of komt het dat ik dan binnen 30 dagen wel weer saldo had waardoor het niet gestorneerd hoefde te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:53

Zoals ik al zei in beginpost heb ik het geld gewoon dus wordt vanavond weer gewoon bijgevuld, dat is het probleem niet.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:59

Hier hetzelfde hoor, kan niet rood staan in de zin van meer opnemen dan erop staat maar bepaalde dingen, o.a. mijn telefoonrekening kunnen wel afgeschreven worden en dan sta ik alsnog rood. Kan dus gewoon.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:18

Guernica schreef:
Zoals ik al zei in beginpost heb ik het geld gewoon dus wordt vanavond weer gewoon bijgevuld, dat is het probleem niet.

Ik weet niet of je dit zei om wat ik net schreef? Zo ja...
Ik had ook gelezen dat je het geld gewoon had maar ik bedoelde die vraag die ik stelde bij wijze van? Om uit te vragen om te kijken of ik snapte wat ze schreef Snappie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:25

mikster schreef:
Oke dat van dat storneren snap ik dan haalt de bank dus gewoon de automatische incasso terug bij HI, maar ik heb dat verder op mijn rekening dan nog nooit zien gebeuren. Dat er iets werd afgehaald waardoor ik in de min kwam en dat het er later weer opstond. Of zien wij zelf dat niet en gebeurd dat achter de schermen? Of komt het dat ik dan binnen 30 dagen wel weer saldo had waardoor het niet gestorneerd hoefde te worden?

Storno's als gevolg van een ongeoorloofde roodstand worden meestal binnen 1 tot 2 werkdagen terug gehaald door de bank. Die 30 werkdagen zijn voor de consument wanneer ze het niet eens zijn met de afschrijving.

Het kan dus zijn dat jouw bank ervoor kiest om dus de gehele mutatie (zowel afschrijving als storno) van je overzicht te verwijderen. Goed kans dat de transactie zelf bij de bank nog wel in de systemen staat. Ik weet dat rabo en abn de incasso en storno wel gewoon inzichtelijk houden op je internetbankieren en rekeningafschriften.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:40

Het klopt iig dat Hi niet schuldig is hieraan.

Die incasseren op de aangegeven datum,(waar jij voor getekend hebt)

En als die incasso mislukt krijgen ze alleen een melding:

Incasso mislukt.
Waarom?
Dat weten ze niet.
Kan een blokkade zijn/ naam nummer niet overeen/ onvoldoende saldo?? enz..

Ik werk bij de ANWB en krijg regelmatig telefoontjes waarom wij niet geincasseert hebben of waarom wij hebben gestorneerd?

Nou dat doen wij dus niet, dat doet de bank zelf.
En mensen moeten dan zelf navraag doen bij de bank.
Wij krijgen namelijk geen reden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:56

Kan zijn dat je het gewoon weer terug krijgt.. Dit kan verschillen tot 1 a 2 dagen of een hele werkweek. ;) Maar als jij niet in het rood kan staan zal het bedrag vanzelf weer terugkomen. :j

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:02

anne_bento schreef:
Hier hetzelfde hoor, kan niet rood staan in de zin van meer opnemen dan erop staat maar bepaalde dingen, o.a. mijn telefoonrekening kunnen wel afgeschreven worden en dan sta ik alsnog rood. Kan dus gewoon.

Precies, is bij mij ook zo. Ik kan niet pinnen, of overboeken als ik rood sta, maar mijn telefoonrekening, automatische incasso's worden wel afgeschreven. Heb nog nooit een acceptgiro gehad of dat het teruggeboekt werd wegens te weinig saldo