Een jaar vrij! Wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Een jaar vrij! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:24

Ja das waar... Maar waarom moet ik meteen studeren? wanneer krijg je nou de kans om een jaar vrij te zijn van alles? die kans heb ik nu door toeval wel een beetje gekregen en vraag nu gewoon hier aan mensen die deze kans ook hebben benut hoe ze dat jaar dan hebben ingevuld :) of hoe ze het zouden doen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:32

Het viel me enkel op dat je jezelf tegen sprak, wat je voor de rest met je leven doet is niet mijn zaak :) Ik zal je dus niet tegen houden :D

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:37

Ik bedoel alleen maar dat ik gewoon nu nog niet naar Belgie wil :P omdat een jaar ergens anders dingen doen me heel leuk lijkt.. misschien had ik het een beetje onduidelijk geformuleerd

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:39

Maar wat ga je dan doen als je volgend jaar weer wordt uitgeloot?! Want k krijg een beetje het idee dat je zoiets hebt van ik wil dit en niks anders, maar niemand garandeert jou dat je volgend jaar of het jaar daarna wél ingeloot wordt. Dan zou ik nu juist zeggen in 1 x doorpakken en iets van Dierwetenschappen gaan doen, wie weet blijkt dat ook wel hartstikke leuk en blijf je dat doen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:45

de TS is 17, waarom perse direct een studie?
Lekker jaartje leven!!! Kan ze volgend jaar altijd nog wat anders gaan studeren en ze weer niet word ingeloot :)
Als ze nu graag een jaar "vrij" neemt om wat te werken, evt de wereld te bekijken etc vind ik dat persoonlijk alleen maar positief! Studeren kan een jaartje later ook nog wel, en misschien alleen maar beter met wat meer levenservaring.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:48

Backpacken ergens?? Dat zou ik echt gaan doen haha

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:49

Precies Noukie.. waarom meteen studeren? Ik heb motivatie genoeg om als ik volgend jaar wordt uitgeloot in Belgie te gaan studeren (dat ga ik dus volgend jaar doen als ik wordt uitgeloot) De vraag die ik heb gesteld is ook niet of ik moet studeren :+ maar wat ik kan doen met een jaar vrij

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:50

De enigste ervaringen die ik heb van mensen om me heen, is dat niemand weer terug gegaan is naar school nadat ze een jaar er tussen uit zijn geweest...!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:55

@ Nikki, dat zeiden ze tegen mij ook. Iedereen wist zeeeeeeeeeeker dat ik nooit meer een studie zou starten als ik niet direct door ging, want dat zagen ze overal.
Gelukkig kon ik zelf beslissen, heb uiteindelijk 2 jaar gewerkt (oa dus in Canada) en daarna met een hoop zelfkennis en véél meer motivatie dan ik had toen ik vers van t vwo kwam aan mn studie begonnen. Heb tijdens mn studententijd een hoop mensen gezien die juist lekker een tussenjaartje gehad hebben (veel ook buitenland) en daarna fris aan de studie begonnen zijn :)

edit: niet als aanval, maar tussen wat je hoort/ziet in je omgeving en hoeveel mensen wel verdergaan zit echt een groot verschil vaak. Ik hoorde eerst ook vooral negatieve verhalen en nu dus juist omgekeerd

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:01

Ik durf ook wel van mezelf te zeggen dat ik over een jaar nog steeds de motivatie heb!
Een jaar vrij zijn past gewoon wat beter bij mij en ik ken mezelf nu al goed genoeg om te weten dat ik over een jaar fris en vol motivatie aan de studie kan beginnen. Maar mijn besluit over nu studeren staat al vast, ik vraag alleen maar om jullie ervaringen over wel een jaar weg gaan ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:04

Vriendin van me is een jaar naar Australië geweest, ontzettend leuk gehad, daarna begonnen met studeren maar studie bleek toch niet leuk dus weer een half jaar eruit en nu gaat ze in september weer beginnen. Iemand anders die k ken is ook een jaar over heel de wereld geweest, gaat ook in september volgens mij weer beginnen. En nog wel wat oud klasgenootjes zijn naar t buitenland geweest voor een paar maanden of een jaar die ook komend jaar allemaal weer gaan beginnen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:06

Misschien voor een aantal maanden naar het buitenland om daar tegaan werken met dieren ?
Kun je lekker veel ervaring op doen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:14

mijn zusje is tussen het vwo en de studie een jaar gaan werken op verschillende stallen, groomen en jonge paarden inrijden, intern. Daar heeft ze veel van geleerd.

een vriend was ook uitgeloot voor diergeneeskunde en die heeft een jaar biologie tussendoor gedaan voor hij uiteindelijk toch naar Gent ging.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:15

Ik zou gaan werken en kijken of je bijvoorbeeld 3/4 maanden in het buitenland zou kunnen vrijwilligen/werken. Ook zou ik proberen je cijfers van je VWO omhoog te halen zodat je volgend jaar in een hogere lotingscatogorie meeloot. Mits dit natuurlijk haalbaar is.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:24

Misschien kun je een leuke parttime baan vinden (evt in de paarden) en dan cursussen ernaast doen?
Bijvoorbeeld ORUN, om maar iets te noemen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:27

ik zou lekker eerst een half jaar fulltime werken en dan een superlange reis maken :)
ik zou geen studie tussendoor doen. ik heb dit jaar ook een beetje op school niks gedaan omdat ik er helemaal niks aan vond en nou ga ik volgend jaar studeren maar vind het eigenlijk heeel zonde want zo'n jaartje vrij komt waarschijnlijk nooit meer! als ik het dit jaar over mocht doen, zat ik nu in het vliegtuig naar amerika :+

tiesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:31

Ik heb dit jaar ook meegeloot voor diergeneeskunde en heb dus 't geluk gehad dat ik wel ingeloot ben.
Heb als alternatieven wel gekeken voor andere studie, omdat ik Belgie nog niet zo zag zitten en voor het geval ik 3x uitgeloot zou worden toch wel wat wil gaan doen.. Ben wezen kijken bij Equine, Leisure & Sport in Wageningen en dat had ik denk ik best leuk gevonden voor een jaartje. Is wel een HBO-opleiding.

Succes in ieder geval.. Een jaar is lang genoeg om ècht wat te gaan doen: werken, ervaring opdoen, reizen...
En je hoeft ook niet deze week te beslissen toch? Zou het ff over je heen laten komen, wat dingen gaan uitzoeken wat je leuk vindt. Zo heeft een vriendin van mij 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan in Nepal, en die heeft er geen moment spijt van gehad.
Laatst bijgewerkt door tiesjee op 22-07-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:34

mvs schreef:
Oke bedankt maar... heeft iemand ook zelf ervaring met ene jaar vrij? en toen is gaan reizen/thuisstudie/ werken?

Jup!

Nouja een heel jaar, een half jaar.. Ik ben gestopt met mijn studie,
Ga in september weer beginnen en moet zeggen dat ik het helemaal niet erg vind..
Was dat werken een beetje zat..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:36

Ik heb zelf heel bewust een jaar "vrij" genomen na mijn vwo examen. Ik wist dat ik ooit in de geneeskunde richting/ziekenhuis uit wilde komen, en heb toen open sollicitaties gestuurd naar ziekenhuizen. Uiteindelijk heb ik een jaar op een administratieve afdeling in het ziekenhuis gewerkt en ontzettend veel geleerd. Over het ziekenhuiswezen, specifieke projecten, ziektes, maar ook mezelf en waar ik stond of heenging :)

Over het weer gaan studeren: ik ken er meer die heel gemotiveerd waren, maar heb er inmiddels ook een aantal af zien haken. Bij de meerderheid was daar ook het gemis van de financiële mogelijkheden die een jaar werken geeft, in combinatie met het tegenvallen van het studeren. Ik heb tijdens mijn jaar werken leuk geleefd maar veel gespaard, heb er daarna een jaar particulier onderwijs en een laptop van betaald en ben ook vrolijk 6 weken naar Spanje geweest.
De tegenstelling met wat je te besteden hebt als je studeert is dan ook niet meer zo gek groot :)

En over 't studieritme zelf: in het begin zou ik zelf niets aan een thuisstudie gedaan hebben. Ik leerde veel nieuwe dingen op mijn werk, begon vroeg en was dan eigenlijk blij dat ik eens avonden een beetje rust had. Na verloop van tijd begon het te kriebelen en uiteindelijk ben ik uit mezelf weer ergens informatie en lesstof vandaan gaan toveren. Dat kan dus ook gewoon vanzelf weer komen ;)

Probeer het eens bij dierklinieken, als dat is wat je wilt - wie weet lukt het gewoon :)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:43

mvs: ik weet niet waar je in Nederland woont,
maar je kunt ook in Antwerpen dgk doen, dat is een stuk dichterbij dan Gent..
heb ik ook gedaan, en ik reisde gewoon iedere dag op en neer..
al vind ik de opleiding in België niet echt een aanrader, maar dat is dan weer persoonlijk natuurlijk!

Ik denk dat werken in een dierenartsen praktijk in Nederland niet zo makkelijk te vinden is.
Er zijn natuurlijk al heel wel mensen die afstuderen voor dierenarts/assistente en zelfs die komen moeilijk aan een baan,
dan denk ik niet ze zo snel iemand zonder dimploma's aannemen..

iig succes met je keuze!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:51

Fantastico: één van de dingen die ik van mijn jaar geleerd heb, is dat alles kan, als je maar heel hard werkt. Ik begon ook niet als management-assistente, ik begon papier te vouwen op het archief. En uiteindelijk deed ik de sollicitatiegesprekken voor mijn opvolger en schreef adviesnota's aan de raad van bestuur ;)

Mazzel hebben, dat zeker ook - maar het begint bij proberen binnen te komen :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:57

Fantastico schreef:
mvs: ik weet niet waar je in Nederland woont,
maar je kunt ook in Antwerpen dgk doen, dat is een stuk dichterbij dan Gent..
heb ik ook gedaan, en ik reisde gewoon iedere dag op en neer..
al vind ik de opleiding in België niet echt een aanrader, maar dat is dan weer persoonlijk natuurlijk!

Ik denk dat werken in een dierenartsen praktijk in Nederland niet zo makkelijk te vinden is.
Er zijn natuurlijk al heel wel mensen die afstuderen voor dierenarts/assistente en zelfs die komen moeilijk aan een baan,
dan denk ik niet ze zo snel iemand zonder dimploma's aannemen..

iig succes met je keuze!

Ik zou dan ook gewoon stalwerk willen doen hoor :) geen probleem maar zou het leuk vinden om wel wat medisch erbij te kunnen doen.. maar heb idd gehoord dat hert moeilijk is om een baan te vinden

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:59

Whiterose dat klinkt goed wat en hoe jij je jaar hebt gebruikt :j en wat je zegt.. als je echt iets wil dan lukt het :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:00

er worden weleens mensen gezocht voor paardenbedrijven in het buitenland. Daar zou ik naar zoeken! buitenland en paarden. en is het brooke hospital niets voor jou? Kun je vast veel van leren!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:02

Het was ook goed, uiteindelijk.. :)
Het is niet altijd vanzelf gegaan of leuk geweest, maar hey, 't is werk, geen feest. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een drama was, maar hoe ik begon was echt niet heel erg mindstunning, om het zo maar eens te zeggen. Maar met hard werken en wat geluk kwam ik hele leuke dingen tegen :)