Op zoek naar een nieuwe vloer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:38

Ik heb lamelparket liggen, frans eiken geloof ik. Vloer kan tot 5 of 6x toe worden opgeschuurd en een geheel andere kleur gegeven worden. Hij moet een jaar of 30 meegaan. Hij is natuurlijk niet volledig onderhoudsvrij maar dat is geen enkele houten vloer. :)

Ik heb voor lamelparket gekozen omdat minder gaat werken dan een massief houten vloer. Voordeel van massief hout is wel weer dat je grovere knoesten in je vloer hebt (ik vind dat mooi vandaar dat ik t voordeel vind :) ). Ik heb nu een olie met grijs pigmet erover waardoor de vloer licht blijft maar niet gelig is.

Afbeelding

Ik heb de vloer laten leggen en ben zeer tevreden over hoe dat gedaan is!

Overigens had mijn ex kurk liggen in huis, al geruime tijd en dat zag er nog echt strak uit. Voelt ook heel prettig aan vind ik. :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:38

Storm76 schreef:
Letizia, en hebben jullie het laten leggen of konden jullie het zelf?
Wij kunnen dit namelijk echt niet zelf vrees ik...
En hoe kom je aan iemand die het goed kan leggen? Durf niet iemand zomaar zijn wilde vrije gang te laten gaan..

M'n broer (timmerman) en m'n vader (ook best handig :Y) ) hebben het samen gelegd, er werd mij verteld dat het bijna net zo makkelijk is als laminaat (ook klik systeem, alleen kopsekant lijmen), maar anders kan je altijd opzoek naar een goede parketeur :)

Ir111

Re: Op zoek naar een nieuwe vloer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:42

Mijn vloer ligt zoals die van letizia. Ik heb het laten leggen. Ik ben wel redelijk handig met laminaat maar ik was bang dat ik te veel zou 'verzagen' aan mijn dure vloer.

Nu is alles ook echt strak afgewerkt, de deuren moesten worden ingekort omdat de vloer vrij dik is, de overgang naar keuken is een opstapje wat netjes is weggewerkt en ze hebben de vloer onder t keukenblok doorgelegd, handig voor als er een nieuwe keuken in moet. Dat laatste had ik zelf nooit bedacht. Ik ben heel blij dat ik t heb laten doen, ik heb een oud huis (werkelijk alles is scheef) en ik had het zelf nooit zo strak kunnen leggen!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:43

Al je laminaat wel mooi vindt zou ik er toch eens naar gaan kijken. Parket is veel mooier, maar vergt wel onderhoud!
Bij de meeste parketzaken (en andere vloerenbedrijven) verkopen ze meerdere soorten vloeren, dus ook laminaat en kurk. Je hebt zelfs ook laminaattegels met het uiterlijk van plavuizen. Ook kunnen ze je het verschil laten horen bij verschillende soorten ondervloer. Ik heb een keer een plavuizen vloer eruit moeten slopen omdat ie niet voldeed aan de geluidsnorm (appartementencomplex waar de onderburen gingen klagen over het geluid) en daar is een laminaatvloer ingegaan met een goede ondervloer die 10 decibel reducerend is, wat de norm is in een flat.
Parket heb je in een massieve vorm en je hebt lamelparket. Het laatste is vaak goedkoper omdat er minder duur hout voor wordt gebruikt, alleen de toplaag van een aantal mm is van het hout dat je hebt gekozen, daaronder zit bijv mdf. Het leggen is vaak ook makkelijker omdat de meeste een kliksysteem hebben. Het voordeel van parket is weer dat je ook een visgraat of een ander motief kan laten leggen met een bies of scheepsdek bijvoorbeeld. (wel kostbaarder...)
Bamboe heb je trouwens in laminaat en parket. Je heb ook een soort plavuizen tegels die je als laminaat in elkaar kan klikken en dus zwevend legt. Aan de tegels zit een soort rubber randje als zijnde de voeg die je tussen normale tegels hebt. Bij http://www.pergo.com kan je kijken bij de eshowroom voor laminaat en de tegels van laminaat en steen. Expression stone en tile zijn de tegels. Hun hebben ook laminaat scheepsdek.
Een gietvloer kan je in bijna elke kleur krijgen, maar er zijn wel verschillende soorten in. Je zou eens na moeten vragen of het wel kan over plavuizen heen, want volgens mij kan dat niet bij elke gietvloer. Het nadeel ervan is wel dat het een aantal dagen moet uitharden voordat je erover heen kan lopen en dus alle spullen ook uit de ruimtes moeten waar je de vloer wilt leggen. Daarna heb je er heel weinig onderhoud aan.
Kurk is warm aan je voeten en redelijk geluidsarm. Je kan ook al heel veel soorten kurk kiezen, je hoeft je niet aan 1 motief je houden zeg maar. Ook kan je bijna elke kleur wel krijgen, maar de uitstraling van kurk moet je natuurlijk wel aanstaan. Bij http://www.wicanders.com kan je bij collectie heel goed de verschillende soorten kurk bekijken.
Als je nog vragen hebt kan je me PBen, m'n ouders hebben ruim 20 jaar een vloerenzaak gehad, dus ik weet wel het een en ander ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:45

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:46

wij hebben een eiken vloer. we hebben een boom gekocht die in planken gezaagd was (van die hele brede met de bast er nog aan) die heeft mn vriend helemaal gezaagd, geschaafd en uiteindelijk gelegd. hij is 2,5 cm dik en echt ontzettend mooi. de vloer is gelijmd en vast gecshroeft. elke schroef zit in een gaatje (joh...) en daarop is weer een prop hout geplaatst zodat er geen gaten in de vloer zitten . hij heeft een v groef aan alle planken gezaagd en de vloer is geolied. echt onze grote trots van ons huis!!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:47

Onze vloer is onderhoudsvrij (vind ik) ik doe er werkelijk niets aan. Dat is het voordeel met dat frans oud eiken, dat zier er al een beetje geleefd uit en het kan geen kwaad dat dat iets erger wordt.

Overigens is dat van ons niet zoals laminaat. Het is bij ons getimmerd en gelijmd en we hebben het laten doen, daar wilden we niet op besparen. En dan kregen we ook garantie, anders niet :)

En wat Ir zegt, wij kunnen het ook opschuren en dat is het voordeel dat het massief is :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:48

Wij hebben donkerlaminaat, wat erg houterig aandoet (lichte nerf en een groef). Makkelijk in onderhoud en volgens mij is het heel stil..
En je hebt natuurlijk laminaat en je hebt laminaat, oftewel: er zit veel verschil in qua kwaliteit. Je kunt het vaak wel zien aan de dikte van de plankjes.

Als geld geen rol zou spelen, zou ik trouwens ook een echte eiken vloer o.i.d willen hebben, dat is toch wel echt het mooist!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:50

De mijne is niet massief hoor Lizz. :) Ik heb lamelparket met een toplaag van eh 6? Of 9 mm. Zelfs zo'n vloer kan een aantal keer opgeschuurd worden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:51

suuzepuus schreef:
wij hebben een eiken vloer. we hebben een boom gekocht die in planken gezaagd was (van die hele brede met de bast er nog aan) die heeft mn vriend helemaal gezaagd, geschaafd en uiteindelijk gelegd. hij is 2,5 cm dik en echt ontzettend mooi. de vloer is gelijmd en vast gecshroeft. elke schroef zit in een gaatje (joh...) en daarop is weer een prop hout geplaatst zodat er geen gaten in de vloer zitten . hij heeft een v groef aan alle planken gezaagd en de vloer is geolied. echt onze grote trots van ons huis!!

Jeuh! dat zal een werkje zijn geweest. Heb je een foto?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:56

bedankt voor alle info, vooral Unrevelation!!! Dit is echt heel mooi om allemaal te weten!!
Ik ga alle links ook even bekijken.
Suuzepuus, dat klinkt zeker heel mooi, ben ook wel benieuwd hoe dat is geworden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:56

Wij hebben ook een echte houten vloer. Ik vind het nog steeds het mooise wat er is. Onderhoudsarm, levend, iedere dag weer anders...geweldig. Wij hebben 'em ook in de keuken, valt me eigenlijk 100% mee. mensen hadden ons gewaarschuwd voor vlekken, extra slijtage enz. Weinig van gemerkt, dweil 1x/ maand, verder alleen vegen en stofzuigen.
Houd er wel rekening mee dat je bij het leggen je vloer ongeveer 3 cm omhoog komt. Dat moet dus wel passend te maken zijn met je drempels, keuken enz.
Een echte houten vloer leeft: krimpt en zet uit. Vooral de eerste jaren. Daar moet je ook tegen kunnen...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:06

wij hebben op de bovenverdieping alle slaapkamers met kurk.
dit omdat dat het veel slijtvaster en meer geluiddempend is als laminaat.
we hebben wel kurk met een houtmotief zodat het net lijkt dat er planken liggen, de meeste mensen denken ook dat dit laminaat/hout is.
het is erg makkelijk in onderhoud (dweilen) en ziet er mooi uit.