Bezwaar BAS-brief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:18

Als ik jou was, zou ik de brief even afwachten. Beroep bij de examencommissie is niet mogelijk. Zij zijn namelijk degenen die de Bas hebben uitgesproken. In de brief staat vermeld dat je in beroep kunt gaan bij het College van Beroep (adres staat vermeld onder aan de brief).

Globetje

Re: Bezwaar BAS-brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:21

@Jasper: Ik denk niet dat ik de brief wil afwachten deze komt uiterlijk 21 juli. En dat vind ik te lang duren :+ Ik zal kijken hoe ik het college van Beroep kan bereiken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:27

Vervelend Globeltje! Wat meer achtergrondinfo zou ook hier fijn zijn (uiteraard niet zo open bloot, maar zou via een PM?).

Dat je het niet gehaald hebt volgens hen is niet het geval van niet gemotiveerd zijn, maar kan ook een geval zijn van niet voldoende capaciteit.

Hoeveel punten kon je halen bij je eerste jaar? Bij een universitaire studie is dit nl 60 volgens mij en moet je er ook 40 halen om door te mogen het eerste jaar. Als het ook bij het HBO zo is dat je in het eerste jaar 60 punten kan halen, dan zou het dus het geval zijn dat je op meerdere vakken punten hebt laten liggen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:29

Volgens mij wisselt het per opleiding hoeveel punten je halen moet om het BSA te vermijden. Bij journalistiek in Zwolle (HBO) moet je 44 punten, bij psychologie aan de UvA maar 30 (maar je moet wel een motivatiebrief schrijven als je tussen 30 en 40 scoort) en bij de opleiding van de TS moet je er dus 40 hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:30

rommie schreef:
Volgens mij wisselt het per opleiding hoeveel punten je halen moet om het BSA te vermijden. Bij journalistiek in Zwolle (HBO) moet je 44 punten, bij psychologie aan de UvA maar 30 (maar je moet wel een motivatiebrief schrijven als je tussen 30 en 40 scoort) en bij de opleiding van de TS moet je er dus 40 hebben.

Maar tussen het aantal benodigde punten en het aantal punten wat te halen zijn zit vaak een groot verschil ;)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:31

Globetje schreef:
@Jasper: Ik denk niet dat ik de brief wil afwachten deze komt uiterlijk 21 juli. En dat vind ik te lang duren :+ Ik zal kijken hoe ik het college van Beroep kan bereiken.

Ik denk dat het weinig zin heeft zolang je nog geen officiele Bas hebt (Je kunt niet in beroep tegen een besluit wat er nog niet is). Maar ja, niet geschoten is altijd mis ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:34

Ik denk idd ook dat je niet anders kan dan wachten op de brief. Maar waarom heb je de resterende punten niet gehaald?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:45

Ik mis dus inderdaad 22 punten. Natuurlijk absoluut mijn eigen fout.

Het is ben ik van mening een combinatie van situaties waardoor ik het onterecht vind om door het ontbreken van 2 punten mij van deze opleiding waarvoor ik echt gemotiveerd ben en het graag wil. En ook van plan was om deze zomer de vakken te gaan leren waarvoor ik nu onvoldoende heb. Het gaat om een opleiding waarvan er maar 1 in heel Nederland gegeven wordt. Het is dus ook geen optie om naar een andere te gaan.

Deze situaties en redenen ga ik ook allemaal op papier zetten. Maar het is heel moeilijk om hard te maken. En echt bewijzen voor aan te tonen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

zap schreef:
rommie schreef:

Maar tussen het aantal benodigde punten en het aantal punten wat te halen zijn zit vaak een groot verschil ;)

Bij mijn weten is een propedeuse op elke opleiding 60 punten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:57

Pff, wordt heel lastig denk ik Globeltje, maar het is het proberen waard. Bij ons zijn er ook mensen doorgegaan met maar 30 punten (terwijl we er 40 nodig hadden voor het eerste jaar), echter hebben die het in de loop van het jaar al door gegeven.

Ik weet niet hoe ik het makkelijk of lief moet zeggen, dus daarom zeg ik het maar zoals het bij mij naar boven komt (sorry als het cru overkomt, zo bedoel ik het absoluut niet!!). Maar de opleiding moet ergens een grens trekken en dan maakt het niet uit of je 1 of 10 punten van de normering afzit. Het zijn misschien die 2 punten die ervoor zorgen dat je dit advies hebt gekregen, maar je hebt er 22 gemist.
Hoe gemotiveerd je ook bent, als het niet gaat dan gaat het niet. Ook de opleiding moet een grens trekken om kwaliteit te houden. Je kan iets heel graag willen, maar het wil niet altijd lukken. Ik ben absoluut van mening dat je als je iets graag wilt het je ook gaat lukken, maar soms is de weg naar succes en de weg naar net niet heel dicht bij elkaar.

Spreek je bij het HBO dan ook van een Propedeuse? Wist ik niet nl.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:59

ik weet niet op welke afdeling van de HvA je zit? Bij ons is het zo dat studenten (mits ze dit hebben aangevraagd en toestemming hebben gekregen van de Examencommissie) in augustus nog kunnen herkansen. Hebben ze dan meer dan 40 punten bij elkaar (en zijn er geen andere redenen voor de Bas), dan wordt deze ingetrokken.

[edit: typefout]
Laatst bijgewerkt door Jasper op 12-07-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:11

@Jasper: Dat is wel interessant om te weten. Ik stuur je even een PB.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

Ik studeer ook aan de HvA en ik heb begrepen dat als je 3 studiepunten mist voor je propedeuse (dus als je er 57 hebt) of voor je overgang (dus als je er 37 hebt) je één vak één keer extra mag herkansen in augustus. Ik heb de mail van mijn docent waar dit in staat nog wel ergens.
Maar wat al eerder gezegd wordt, als er verzachtende omstandigheden zijn moeten die vooraf bekend zijn gemaakt. Dus niet achteraf wanneer je het niet haalt in eens aankomen van "ja maar mijn oma is overleden/ik ben uit huis geplaatst/het ging uit met mijn vriendje" Maar zodra er iets speelt en je merkt dat het inlvoed heeft op je school resulaten melden aan je mentor en/of decaan, dan kan het meegenomen worden in de vergadering, anders niet en wordt het in principe ook niet terug gedraaid.
Mag ik vragen waardoor jij het niet gehaald hebt?