mijn vent moet de bak in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Re: mijn vent moet de bak in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:52

Lijkt me ook wel eens interessant om een rondleiding in een gevangenis te kijken etc. :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:54

Ja zeker, maar dan wel met de optie om er na de rondleiding weer uit te mogen. :D

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:55

Ann schreef:
Ja zeker, maar dan wel met de optie om er na de rondleiding weer uit te mogen. :D

_O-

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:57

Dat zeker ja haha. Mijn vriend heeft 1keer in een jeugdinrichting gezeten door een stomme fout in de stad. Dat was een inrichting waar zowel jongens als meiden zitten. Wij vroegen privebezoek aan, waarbij je op hun luchtplaats kan kijken, nou ik ben niet snel ergens bang voor, maar met die meiden krijg ik liever geen ruzie ofzo :oo

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:03

Wat apart. Ik heb ook ooit eens een boete gehad voor een paar km te hard rijden. Toen € 26,00. Ik ben ook laks geweest maar de boete liep bij mij op tot over de € 200,00. Stom stom stom uiteraard. Maar hoe kan het dat jij "slechts" € 40,00 hoeft te betalen?? En ik heb geen brief gehad dat ik of direct moest betalen of een nachtje moest brommen. Ik kreeg ineens een helder moment en heb het gelijk overgemaakt anders werd het weer verhoogd. Of is het veranderd tegenwoordig?

De politie houdt toch ook vaak eind van het jaar tijdens de periode rond de feestdagen altijd van die razzia's om bij mensen aan te bellen (aangezien mensen dan meestal thuis zijn) en dan krijgen ze de keuze direct betalen of de bak in?? Daar gaat het ook meestal om hogere bedragen.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:30

Yinnar schreef:
Wat apart. Ik heb ook ooit eens een boete gehad voor een paar km te hard rijden. Toen € 26,00. Ik ben ook laks geweest maar de boete liep bij mij op tot over de € 200,00. Stom stom stom uiteraard. Maar hoe kan het dat jij "slechts" € 40,00 hoeft te betalen?? En ik heb geen brief gehad dat ik of direct moest betalen of een nachtje moest brommen. Ik kreeg ineens een helder moment en heb het gelijk overgemaakt anders werd het weer verhoogd. Of is het veranderd tegenwoordig?

De politie houdt toch ook vaak eind van het jaar tijdens de periode rond de feestdagen altijd van die razzia's om bij mensen aan te bellen (aangezien mensen dan meestal thuis zijn) en dan krijgen ze de keuze direct betalen of de bak in?? Daar gaat het ook meestal om hogere bedragen.

heb zelf ook geen flauw idee,..hebben verder geen herinneringen gehad of iets dergelijks,... anders zou,.zoals jezelf al zegd,.de boete veel hoger zijn door heffingen etc.
maar goed,dat we betalen moeten is logisch en heb net betaald dus is geregeld nu,...

toch blijf ik het raar vinden,..... ten eerste dat er geen herinneringen zijn geweest ,ten tweede dat het zo'n laag bedrag is en dat het "maar "40 euro is INCLUSIEF heffingen etc en ten derde dat daar 1 dag cel tegenover staat terwijl je voor geweldpleging een paar uur dienstverlening moet doen en niet eens meer hoeft te zitten.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:51

Nou anoeska ik vindt het behoorlijk lachwekkend dat als je 1 keer vergeet een rekening te betalen je direct een brief krijgt je moet nu direct 40 euro betalen of gelijk een dag de bak in. Dat jij het niet grappig vindt, tja... je hoeft het ook niet grappig te vinden ;) maar schijnbaar omdat het een standaard regel is mag niemand er om lachen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:21

Mooi om te weten, vind het altijd zondegeld, ga ik liever een dag zitten hoor. Lekker een boekje mee, helemaal prima!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:41

je moet alsnog je geldboete betalen denk ik zo.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:44

Bij verkeersovertredingen nav de Wet Mulder moet je de boete na het "zitten" nog steeds betalen. Is is een dwangmiddel.

(ik werk in de gevangenis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:49

ikdoemaarwat schreef:
tja schijnt nog best luxe te zijn zo een gevangenis en het eten schijnt ook erg goed te doen (van horen zeggen van ex gevangenen)
tevens schijn je gewoon te kunnen roken buiten,fitnessen,tafelvoetbal,tv kijken,gamen enz
tja hele belevenis dus wat cassidy al zegt en als ik al die dingen wil ga doen (+ kosten dagje sportschool) ben ik meer kwijt! :+

oftewel, typisch weer NL :P
wat zijn we weer krom :Y)

anouska: blijkbaar vinden andere mensen het wel een intressant topic
als jij het niks aan vind dan weet je toch het rechterkruisje te vinden? ;)

Mijn vriend zit in de gevangenis. Hij heeft 4 uur per dag recreatie. 2 uur per dag luchten. Bij binnenkomst krijg je shag, een telefoonkaart, postzegels, enveloppen, pennen en een televisie. Hij mag sochtends kiezen tussen wit en bruin brood wat vers van de bakker komt. Tussen de middag eet hij warm en mag hij ook uit 3 menu's kiezen. Hij mag playstation spelen en alles wat je maar kan bedenken, hij mag alleen de gevangenis niet uit. Hier in Nederland heb je het in de bak maar al te goed. En nee ik ga niet zeggen waarom hij vastzit maar ik geef een hint; Het is geen moord, verkrachting, mishandeling, aanranding en dergelijke. Een heel simpel vergrijp eigenlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:50

1 dag is ook het minimale wat ze kunnen eisen, vandaar dat het bv geen 4 uur is.

En wat al gezegd is, je hebt dan een strafblad en betalen moet je alsnog

@breezy302, het gaat ook om vrijheids"beroving" dat je niet zomaar naar buiten kan gaan winkelen oid.
Ik heb enkele weken binnen moeten leven (+tuin) ik werd er gek van.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:52

Strafblad? Elke boete die je maakt komt toch al tijdens een antecedentenonderzoek naar boven, dus ach :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:53

mackkwek schreef:
Alane schreef:
Snap niet wat er lollig aan is...

tuurlijk is het stom dat we niet betaald hebben en is t logisch dat we dat alsnog moeten doen.
maar ja,.vind het gewoon apart dat ze dat voor een boete van 25 euro doen

liever een dagje zitten dan bekeuring betalen :P zitten is niet zo erg voor 1 dag haha O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:54

breezy302 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
tja schijnt nog best luxe te zijn zo een gevangenis en het eten schijnt ook erg goed te doen (van horen zeggen van ex gevangenen)
tevens schijn je gewoon te kunnen roken buiten,fitnessen,tafelvoetbal,tv kijken,gamen enz
tja hele belevenis dus wat cassidy al zegt en als ik al die dingen wil ga doen (+ kosten dagje sportschool) ben ik meer kwijt! :+

Mijn vriend zit in de gevangenis. Hij heeft 4 uur per dag recreatie. 2 uur per dag luchten. Bij binnenkomst krijg je shag, een telefoonkaart, postzegels, enveloppen, pennen en een televisie. Hij mag sochtends kiezen tussen wit en bruin brood wat vers van de bakker komt. Tussen de middag eet hij warm en mag hij ook uit 3 menu's kiezen. Hij mag playstation spelen en alles wat je maar kan bedenken, hij mag alleen de gevangenis niet uit. Hier in Nederland heb je het in de bak maar al te goed. En nee ik ga niet zeggen waarom hij vastzit maar ik geef een hint; Het is geen moord, verkrachting, mishandeling, aanranding en dergelijke. Een heel simpel vergrijp eigenlijk.

das wel naar als het je vriend is.. je moet hem toch missen :(:) mag hij niet op verlof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:00

VivaLaVida schreef:
ikdoemaarwat schreef:

das wel naar als het je vriend is.. je moet hem toch missen :(:) mag hij niet op verlof?

Ik mis hem wel heel erg maar ik kom er wel overheen en hij ook. Hij hoeft gelukkig niet lang te zitten. En idd in de gevangenis heb je het goed maar wat het ergste is voor de gevangenen is dat ze bijna geen contact met de buitenwereld hebben. ja ze mogen bellen en schrijven en 1x in de week een uurtje bezoek maar ze kunnen je bijvoorbeeld niet bellen als ze verdrietig zijn of wanneer ze gewoon iets grappigs willen vertellen. En daarbij komt nog dat je niet kan denken van nou ik ga vanavond lekker douchen want dat kan alleen op gezette tijden. In de bak ben je de regie over je eigen leven kwijt en dat is heel erg maar laten we eerlijk zijn. Ze zitten er niet voor niets zo ook mijn vriend. En de bak zitten ze ook heel erg te malen over alles wat er in hun leven gebeurt. Het spreekwoord: Ga jij je zonden maar eens overdenken. dat is daar echt van toepassing.

En de gevangenen zijn erg bang dat er iemand ziek wordt of erger nog overlijdt. De hond van mij en mijn vriend heb ik gister moeten laten inslapen. Hij wist dat vanmorgen pas. Dat zijn echt de dingen waar ze stuk voor stuk bang voor zijn. En ook om aangevallen te worden in de gevangenis. Het is niet zo van oeps ik laat mijn zeepje vallen en je wordt gelijk verkracht maar het gaat om pesterijtjes. Tijdens het voetballen iemand keihard neerhalen zodat die zijn enkelbanden scheurt etc.. Dat gebeurt wel echt en ook pedofielen worden ook echt in elkaar geslagen. Maar al met al is het niet leuk maar toch vind ik dat Nederland hogere straffen moet uitdelen voor criminelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:01

Oh ja vivalavida: Hij mag niet op verlof, als ik het goed heb is dat alleen voor mensen die langer als 1 jaar moeten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:20

ow okee.. ja het is misschien het ergste als hij in de bak gaat, erger dan als hij er in zit zeg maar. Misschien wen je er wel een beetje aan.
Dat van verlof kan wel kloppen idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:23

@Breezy302: Krijgen ze daar niet meer straf voor ofzo, als ze andere gevangen in elkaar slaan? Doen ze dat subtiel, pedofielen in elkaar slaan?

Ik kan me er echt geen beeld bij vormen.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:30

((Wilde eigenlijk niet reageren maar kan het toch niet laten))
Denk nou daar komt een verhaal aan !!
Niet dus, daarbij hoeft helemaal niet te zitten. Alleen als die 40 euro niet betaald word. Nou als jullie het zover willen laten lopen lekker doen.
Ja en ze doen dat voor z'n L**lig bedrag juist ook, anders zouden er heel veel boutes niet betaald gaan worden. Er zijn zat mensen die zelfs die 25 euro niet kunnen missen en dat wordt zo opgelost.
Niks om zo luchtig over te doen dus eigenlijk denk ik zo

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:33

Je wordt niet zomaar een dag in hechtenis gezet bij 1 verhoging. De boete wordt volgens mij 2 of 3 x verhoogt en als deze dan nog niet betaald is, dan kom je gesignaleerd te staan en kunnen ze je inderdaad een dag (of zelfs meer) laten zitten.
Het ligt er aan wat voor boete het is, maar voor sommige boetes kun je een aantal dagen gegijzeld worden of je auto in bewaring worden gesteld, en dan moet je alsnog de boete betalen.
Vroeger was dit niet en werden de boetes"dus niet betaald. Dus ik vind het opzich nie verkeerd dat dit is ingesteld. Zal lekker worden als niemand betaald en ze komen er zo mee weg. Je neemt het risico om iets te doen wat volgens de wet niet mag (en ook al is dat maar iets van 25 euro) dan moet je ook de consequenties overzien.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:35

Melissa schreef:
Je wordt niet zomaar een dag in hechtenis gezet bij 1 verhoging. De boete wordt volgens mij 2 of 3 x verhoogt en als deze dan nog niet betaald is, dan kom je gesignaleerd te staan en kunnen ze je inderdaad een dag (of zelfs meer) laten zitten.
Het ligt er aan wat voor boete het is, maar voor sommige boetes kun je een aantal dagen gegijzeld worden of je auto in bewaring worden gesteld, en dan moet je alsnog de boete betalen.
Vroeger was dit niet en werden de boetes"dus niet betaald. Dus ik vind het opzich nie verkeerd dat dit is ingesteld. Zal lekker worden als niemand betaald en ze komen er zo mee weg. Je neemt het risico om iets te doen wat volgens de wet niet mag (en ook al is dat maar iets van 25 euro) dan moet je ook de consequenties overzien.

Deze woorden zocht ik eigenlijk hihi

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:46

Dit stuk vond ik. Is jouw situatie toch wel apart lijkt mij. :?

Het betalen van boetes

Er zijn 2 gronden waarop een boete gebaseerd kan zijn.

1: De Mulder afhandeling
Het betreft een verkeersovertredingen, waaronder de snelheidsbon tot 40 km/h te hard op snelwegen en tot 30 km/h te hard op overige wegen die vallen onder de Mulderwetgeving. De overtredingen zijn te herkennen aan de grote M die op de brief van het CJIB staat.

Bij niet volledige betaling worden eerst 2 herinneringen verstuurd met een verhoging van het boete bedrag. Bij de eerste herinnering bedraagt de verhoging 25% van het bedrag. Bij de tweede herinnering bedraagt de verhoging 50% van het totale bedrag.

Wordt nog niet betaald kan de officier van justitie besluiten tot verhaal of dwang. Verhaal kan worden genomen met of zonder dwangbevel.

Verhaal zonder dwangbevel kan worden genomen op:
1. Inkomsten in geld uit arbeid.
2. Pensioen, wachtgeld, periodieke uitkeringen.
3. Banktegoed.

Verhaal met dwangbevel
Het dwangbevel wordt uitgevaardigd aan de deurwaarder, die zorgt voor tenuitvoerlegging. Goederen worden in beslag genomen en verkocht.
Ook de kosten van de deurwaarder wordt in rekening gebracht bij betrokkene en zal dus moeten worden opgebracht met de verkoop.

De restopbrengst gaat naar de Officier van Justitie, die zorgt voor de administratieve afhandeling. Als dit verhaal niets oplevert, betrokkene heeft bijvoorbeeld geen goederen, gaat de Officier van Justitie over op de dwang.

Dwang
Dwang kan worden uitgeoefend door:
1. het rijbewijs in bewaring te nemen voor maximaal 1 maand
2. de auto in bewaring te nemen voor maximaal 1 maand
3. de betrokkene te gijzelen gedurende maximaal 7 dagen.
Geen van de drie dwangmaatregelen ontslaat de betrokkene van zijn betalingsplicht. Die blijft dus overeind staan. Kort gezegd: de boete kan niet worden voldaan door een paar dagen te gaan zitten. Mocht dwang niet direct kunnen worden uitgevoerd komt de betrokkene in het opsporingsregister te staan. Dit kan bijvoorbeeld een vakantie daarmee aardig dwars zitten.

Naast de mogelijkheden die de Officier van Justitie heeft, heeft de politie de bevoegdheid van het toepassen van een voorlopige maatregel. Deze kunnen alleen worden toegepast als:

1) De bestuurder een gedraging heeft gepleegd en geen bekende woon-of verblijfplaats heeft in Nederland. Hiermee worden dus buitenlanders en daklozen bedoeld.
2) De bestuurder een gedraging heeft gepleegd en hij staat in het opsporingsregister voor een andere, oude gedraging.
3) De bestuurder geen gedraging heeft gepleegd, maar hij staat wel in het opsporingsregister voor een andere, oude gedraging.

In deze drie gevallen mag de politie directe betaling van de openstaande en nieuwe sancties vorderen.

Als de bestuurder betaalt krijgt hij na betaling van de openstaande bedragen een kwitantie en een beschikking over de eventuele nieuwe sanctie. Betrokkene wordt ook uit het opsporingsregister verwijderd.

Als de bestuurder niet betaalt, wordt het voertuig in bewaring genomen. Indien niet binnen 4 maanden de sancties betaald zijn, wordt het voertuig in opdracht van de Officier van Justitie verkocht en wordt van de opbrengst de sancties betaald. Indien betrokkene alsnog wenst te betalen om verkoop te voorkomen, zal hij ook de sleep- en stallingkosten moeten betalen.

2: Transactie voorstel
Het betreft een zwaardere verkeersovertreding of een APV overtreding(strafrecht), te herkennen aan de T op de acceptgiro. (of het sterretje op de gele bon)

U ontvangt een transactievoorstel met een bepaald bedrag waarmee een gang naar de rechter wordt afgekocht. Betaalt u niet dan wordt u voor de rechter gedaagd en uiteindelijk (bij verstek) veroordeeld.

Er blijft sprake van een boete, maar in tegenstelling tot de wet Mulder-zaak zal de rechter tevens een vervangende hechtenis uitspreken. Bij een transactie bestaat dus wel de mogelijkheid om door een aantal dagen te gaan zitten, de boete te betalen.

Voor bedragen van boven de E150,00 is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. Daarvoor dient men contact op te nemen met het Centraal Justitieel Incassobureau in Leeuwarden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:48

TS: wat een giller, ik zou er ook om lachen!

Quellian schreef:
Mooi om te weten, vind het altijd zondegeld, ga ik liever een dag zitten hoor. Lekker een boekje mee, helemaal prima!

Pfff... Lekker simpel....
Het is daar echt geen pretje hoor, ondanks dat je 'de hele dag kan doen waar je zin in hebt'. Vergeet niet dat je die vrijheid maar tussen 4 muren hebt.
Het is de bedoeling dat een gedetineerde na het uitzitten van zijn straf de maatschappij weer in gaat. Als de omstandigheden in de gevangenis voor iemand beestachtig zijn en hij ook op deze manier wordt behandeld zal hem dat belemmeren in zijn functioneren in de maatschappij.

Wees dus maar blij dat het hier zo ‘goed’ is in de gevangenis. :)

Anouska: Er zijn topics op Bokt die 'onzinniger' zijn dan deze... Echt, ze bestaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:51

is gewoon in een politiecel hoor als je maar 1 dagje moet..