Hoe begin ik, en is het wel haalbaar?? (Jong samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:53

tja wat zal ik zeggen...........het is haalbaar

een vriendin van mij had maar 800 per maand en had daarvoor een eengezinswoning en 2 kinderen en een auto
MAAR!! ze kreeg wel subsidie's (denk niet dat jullie daar recht op hebben)

en.....ze was gewoon echt goed ,want tjee wat had die meid het zwaar! geen extra's,alleen het nodige en kleding alleen in de afprijzing bij de zeeman en wibra vandaan

je moet je afvragen of je zou wil leven :?
(overigens had mijn vriendin geen keus dus petje af voor haar! )
want het raakt je geestelijk ook, en verjaardagen kunne niet gevierd worden enz enz...want dat geld heb je dan niet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:55

Klinkt niet alsof het haalbaar is.
Ik zou zeker even wachten. En sowieso als je samen een huis zou kopen (wat jullie niet lukt met dit inkomen) is het nog riskant op jonge leeftijd, als het stuk gaat zit je wel met een huis.... en dat geeft heeeeeel veel ellende.

Paardenmeis1

Re: Hoe begin ik, en is het wel haalbaar?? (Jong samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:57

@TS: Hoelang zijn jullie eigenlijk samen? Hebben jullie een stabiele relatie (geen knipperlicht of dagen-niet-met-elkaar-praten-ruzies) ?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:58

WillemYntJee schreef:
Vanaf 1 januari 2010 is t zelfs nadelig om zonder samenlevingscontract te gaan samenwonen Delphi.
[LZP] Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Bij een huurhuis maakt dat weinig uit, want dat vererf je niet. Je zou hoogstens bepaalde voordelen niet meer kunnen krijgen, zoals verrekening heffingskorting. Maar dat krijg je nu ook niet.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:04

toen ik 18 was ben ik gaan samenwonen met mijn vriend. We wonen nu al bijna 4 jaar samen en het gaat nog steeds heel goed.

We zijn begonnen in een huurhuis ook op een salaris van 1300 ongeveer. Ik werke niet want ging nog fulltime naar school. Mijn vriend bracht al het geld binnen, op wat vakantie werk van mij na dan.
Het tweede jaar kreeg ik ook studie financiering dus kregen we het wat breder.
Als er een wil is is er een weg. Wij hebben het eerste jaar ook heel zuinig moeten doen. geen boodschappen bij de alberthein, maar bij de aldi / liddle. Geen cola, 7up enz... maar aanmaak siroop. Brood van 35 cnt (niet te vreten) maar het is wel gelukt.
ong. 2 jaar geleden hebben we samen een huisje gekocht, waar we heel gelukkig mee zijn.
Als je alles heel goed en strak bijhoud kwa geld is het te doen. Maar een luxe leven moet je niet verwachten... uitgaan, vakanties enz... zit er niet in in het begin.

ondertussen ben ik afgestudeerd en werk ik ook (32 upw) Nu hebben we het een stuk ruimer en das wel lekker natuurlijk :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:48

Ik (student) woon ook samen met vriend (fulltime baan).
Wij zijn alleen al aan het pure wonen en leven zegmaar (dus huur, boodschappen, verzekeringen, zorgverzekering, g/w/l) ruim €1100 kwijt. Nu ligt onze huurprijs ook hoog, maar daar ontkom je in de grote stad vrijwel niet aan.

Mijn vriend heeft een andere baan aangeboden gekregen, freelance in de muziekwereld (maar dan de geluidstechnische kant zegmaar) maar hij heeft dat niet gedaan. Hij zou daar wel veel meer gaan verdienen, maar ook veel onzekerder. En omdat ik nu nog studeer en we dus geen salaris hebben om op terug te vallen.

En om die reden raad ik het jullie af: onzekerheid wat betreft inkomsten. Of je moet heel lieve (schoon)ouders hebben om op terug te vallen, maar het is de vraag of je dat wilt :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:01

Ik ben ook bang dat jullie inkomen tekort schiet om een huisje te kunnen betalen.

Je hebt het nu over wat dingen; maar er komen nog veel meer kosten bij kijken. En ik denk ook niet dat jullie al hele uitset ook dat is nog een hoop geld!

En vergeet de inboedel/brand verzekering niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:06

Wij zijn ook met 19 jaar gaan samenwonen, maar ik zou het niet weer doen alleen al om financiele redenen.
Ik zie dat bij jullie ook als een groot obstakel, je ziektenosten worden al voor je betaald en eens zullen ze dat ook aan je overdragen.
De meesten moeten hun ziektenkosten zelf betalen van hun 18e.
Ik zou als ik jouw was eens voor het rijbewijs gaan, eens kijken of je ergens meer kan verdienen en anders eens rustig afwachten.
Anders ga je je alleen in de nesten werken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:10

En daarnaast is een notaris en samenlevingscontract ook niet bepaald goedkoop....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:19

roosje84 schreef:
En daarnaast is een notaris en samenlevingscontract ook niet bepaald goedkoop....

Ja, je bent zo een € 700,00 armer hoor ;)

Ik snap het niet hoor! Ik lees hier veel reacties van mensen die erg jong zijn gaan samenwonen en het maar net konden redden. Ik ben blij dat ik wat langer thuis ben blijven wonen en zo lekker heb kunnen sparen i.p.v. op steil en sprong gaan samenwonen en aanmaaklimonade drinken met brood van 35cent ;) . Als je zo jong gaat samenwonen en het maar net red, kun je ook niet meer sparen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:45

ik ben ook heel jong het huis uit geschopt, ik woonde voordat ik samen ging wonen ook al bijna een jaar opmezelf. Zonder sponsering van ouders en zonder vast inkomen, zat immers nog op de havo. Toen was het echt heeeeel krap, had wel een bijbaantje maar dat leverde ook niet echt veel op natuurlijk.
Ik was juist heel blij dat ik samen kon gaan wonen. :) wij hadden onze huur huis toen wel voor maar 250 euro (dorp he) dus hielden wel meer over dan sommige anderen hier.

en buitendat, aanmaaklimonade en brood van 35 cnt went wel... wij zijn samen altijd echt heel gelukkig geweest, maarja na bijna 4 jaar kan ik ook wel zeggen dat we gewoon voor elkaar gemaakt zijn.
We hebben wel altijd de instelling gehad... loopt het fout dan loopt het fout en dan lossen we het als volwassenen op.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:27

En wat denk je als je paard ineens dierenarts kosten krijgt, daar wordt je niet vrolijk van hoor.
Van de 1 op de andere dag kan dat je gewoon klauwen met geld kosten.
Als je geen buffer hebt dan gaat dat gewoon niet.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:58

Misschien is het wel te doen, als jullie samen een goed gevulde spaarrekening hebben.
Het zijn niet alleen de maandelijkse kosten die erbij komen kijken, maar wat denk je van het inrichten van je huisje? de vloer, de wanden, wasmachine enz. dat kost ook een hoop....
daarna heb je ook nog reserve nodig voor als er iets kapot gaat, of als je paard wat krijgt. Want vanaf het moment dat jullie samenwonen zal sparen lastig zijn denk ik.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:00

Delphi schreef:
roosje84 schreef:

Ja, je bent zo een € 700,00 armer hoor ;)

Ik snap het niet hoor! Ik lees hier veel reacties van mensen die erg jong zijn gaan samenwonen en het maar net konden redden. Ik ben blij dat ik wat langer thuis ben blijven wonen en zo lekker heb kunnen sparen i.p.v. op steil en sprong gaan samenwonen en aanmaaklimonade drinken met brood van 35cent ;) . Als je zo jong gaat samenwonen en het maar net red, kun je ook niet meer sparen.

Tja, niet iedereen heeft het fijn thuis en blijft daar graag langer wonen, prijs jezelf gelukkig dat jij dat niet hoeft.
En geloof me van een tijdje heel krap leven gaat niemand dood, dit leert je wel de kleine dingen te eren, dat mis ik vaak bij veel mensen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:27

Ik ben op mijn 19de gaan samenwonen, maar mijn vriend verdiende al iets meer en ikzelf werkte ook fulltime, hij had een auto, ik geen paard maar wel een brommertje en wij hadden een koophuisje.
We kregen gewoon helemaal niets via huren, ja een 1 kamer flatje, maar daar ga je niet voor het huis uit.

Maar huizen zijn nu wel een stuk duurder geworden als dat ze toen waren, dus dat scheeld denk ook.

We zijn nu trouwens wel uit elkaar :D

Zou er sowieso niet op rekenen dat je op je 19de binnen korte tijd een huurflatje krijgt met minimaal 2 slaapkamers, iedereen wil wel een leuk 3 kamerflatje onder de 400 euro....
Kopen zal nu ook moeilijk worden.

Ik denk dat als je iets goedkoops kan kopen het op zich wel te redden is, alleen is het erg krap zitten en daar moet je maar net zin in hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:57

TS, je hebt het over 2 slaapkamers. Waarom niet eentje? Dat scheelt vaak zo 100 euro in de huur.
Op dit moment werk je weinig door omstandigheden zeg je. Komt daar verandering in? Zo ja, wat voor een termijn ongeveer? Want als je zelf sneller meer kunt werken is er ook meer geld....
Denk ook eens aan eventuele huurtoeslag. Kun je op de site van de belastingdienst uitvogelen of jullie daarvoor in aanmerking komen. Kan ook weer wat schelen.

En zelfs als je dit alles bij elkaar optelt zal het geen vetpot zijn. Maar jullie zijn nog jong, dus jullie zullen ook in salaris erop vooruit gaan. En dan krijg je het vanzelf wat ruimer. Wellicht is uitkijken naar ander werk ook een optie. Maar ga er wel vanuit dat vakantie, etentjes, dure kleding e.d even op een laag pitje gezet moet worden.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:13

Armaris schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je verkeerde verwachtingen hebt.
Bij een huisje komt al heel wat meer kijken dan bij een appartement. Je verbruik ligt veel hoger,meer werk in je huishouden en zie je dat zitten?

Verbruik ligt hoger, hoe kom je aan die onzin? Ik wou dat ik weer in mn appartement kon wonen, dat scheelt me meer dan d helft aan energie kosten :D
Nee deze bedragen zijn niet toelaatbaar voor samenwonen tegenwoordig, je zal geen cent overhouden.
Mss handig om alvast wat te gaan sparen als je echt gaat samenwonen (Of mss heb je dat al)want naast dat je onder een dak woont wil je ook wel léven :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:59

veerledec schreef:
WillemYntJee schreef:
Vanaf 1 januari 2010 is t zelfs nadelig om zonder samenlevingscontract te gaan samenwonen Delphi.
[LZP] Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Bij een huurhuis maakt dat weinig uit, want dat vererf je niet. Je zou hoogstens bepaalde voordelen niet meer kunnen krijgen, zoals verrekening heffingskorting. Maar dat krijg je nu ook niet.

Ik ken zat verhalen van ouders die ineens hele huizen komen leeghalen als 1 van de 2 ineens overlijd hoor, klinkt heel cru maar t gebeurt echt! Bovendien scheelt het gewoon in bepaalde heffingen, mijn vriend krijgt nu bijna 2 x zoveel zorgtoeslag omdat ik op papier geen inkomen heb. Heb ik ook amper dus dat geld kunnen we wel gebruiken.

Beetje shoppen tussen de notaris kan ook geen kwaad, je kan voor 300 euro klaar zijn.
Die notaris is per PB te verkrijgen :)

edit: beetje jammer dat TS zelf niet meer reageert ?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:04

Tja, ik denk dat het wél mogelijk is. Wij krijgen ongeveer hetzelfde binnen per maand máár het is wel afhankelijk van waar je woont / hoe hoog je huur is.. Wij hebben een 3kamer appartement, aparte douche, aparte keuken, wc + een balkon.. We leven 2 stappen van het bos vandaan en liggen ook gunstig wat betreft het openbaar vervoer.. Per maand betalen we €275,- huur waar we ook nog €55,- huursubsidie voor krijgen.. Maar goed, het is denk ik een kwestie van goed kijken en er maar net tegen aan lopen..

Mijn vriend betaald alle rekeningen & ik betaal de boodschappen, ongeveer €300,- per maand én daarnaast studeer ik nog.. :j Alles is mogelijk máár je moet maar net het geluk hebben dat je tegen een leuk huisje aanloopt die ook nog is goed betaalbaar is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:24

Chiqa schreef:
Armaris schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je verkeerde verwachtingen hebt.
Bij een huisje komt al heel wat meer kijken dan bij een appartement. Je verbruik ligt veel hoger,meer werk in je huishouden en zie je dat zitten?

Verbruik ligt hoger, hoe kom je aan die onzin? Ik wou dat ik weer in mn appartement kon wonen, dat scheelt me meer dan d helft aan energie kosten :D

Dat zegt ze toch ook precies? :? Bij een huis komt meer kijken dan bij een appartement. Want bij een huisje ligt het verbruik hoger dan bij een appartement, en er is meer werk in het huishouden en alles.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:31

Als jullie relatie stabiel en hecht genoeg is kun je in principe alles aan! Vergeet niet dat de bijstandsnorm voor gehuwden (ter vergelijking) rond de 1200-1300 per maand ligt, daar moeten mensen (ook met kinderen) dus van rond kunnen komen!
Mogelijk kunnen jullie huurtoeslag aanvragen bv. je hebt van de woningstichting huurwoningen in allerlei soorten en maten om het zo maar te zeggen, die kun je aanpassen aan je budget. Als je wat hebt gespaard kun je ook bv. via marktplaats best leuke dingetjes kopen voor de inrichting, en als je zuinig leeft kun je zelfs nog sparen, zodat je evt. dierenartskosten ook uit eigen portemonnee kunt betalen!
En boodschappen doen bij de Aldi ipv. de AH! ;) Het is maar net wat je levensstandaard is... :o

Als je écht wilt, kun je een hele hoop!
Succes!!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:37

Het lijkt me niet onhaalbaar, maar zeker geen goed plan. Zorg dat je eerst een betere baan hebt en ga dan op zoek naar een plek om samen te wonen. Opzich samenwonen van € 1300 zal niet onmogelijk zijn, maar niet met luxes zoals een paard en een auto, om over onverwachte kosten nog maar te zwijgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:33

Linda2B schreef:
Vergeet niet dat de bijstandsnorm voor gehuwden (ter vergelijking) rond de 1200-1300 per maand ligt, daar moeten mensen (ook met kinderen) dus van rond kunnen komen!

Maar dat krijgen zij iedere maand... TS haar vriend heeft een heel variabel inkomen, en dát vind ik link :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:38

Volgens mij moet dat prima lukken hoor. Verwacht niet dat je veel geld overhoudt en je paard zal je misschien weg moeten doen of naar een goedkopere stalling, maar het samenwonen op zich zal toch moeten lukken lijkt me!

Succes!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:46

Ik vind het heel erg krap, als je wilt, zou het moeten kunnen, maar dat betekend dat je heel veel dingen zult moeten laten.
Betalen je ouders je zorgverzekering ook nog door wanneer je uit huis bent? Of zeggen ze (zoals de meeste ouders in mijn omgeving) dat je het dan ook zelf moet gaan betalen?

Bovendien heb je soms van die rekeningen die vrolijk de brievenbus invullen dat je zon 300/500 noem maar wat euro naar de gemeente moet storten van bijvoorbeeld het rioolbelasting of andere belastingen.
Dit meot je niet vergeten dat die eens per zoveel tijd ook op de mat vallen.

Ik zou alles dus even navragen bij mensen in je omgeving wat zij kwijt zijn etc.

Je zou jou deel van de eventuele vaste lasten wat jij per maand zou gaan betalen alvast opzij kunnen zetten (sparen) om te zien hoeveel geld je daadwerkelijk zelf te besteden hebt dan. Dat geld was je anders dus aan vaste lasten kwijt en nu kun je daarvan gaan sparen.
Zo kun je ook zien of je zin hebt bijvoorbeeld minder geld te hebben voor een leuk paar schoenen of een neiwue broek.

Succes!!