pmarena schreef:(tenzij je een super-zuinige auto hebt , dan kan het percentage tot 14% zakken maar ik vraag me af welke wagens dat halen....)
Er is ook nog een 20% categorie.
Van zowel de 14% categorie als de 20% categorie moet een lijst zijn van welke type auto's hieronder vallen. Zo kan ik met zekerheid zeggen dat alle hybride auto's in de 14% categorie vallen, maar volgens mij zijn dat ook allemaal personenauto's.
Wat betreft het 2 keer of 3 keer je auto betalen. Je moet je wel realiseren dat deze regeling voornamelijk van toepassing is op lease auto's en daarom ook is bedacht. Deze mensen hebben ook voordeel voor wat betreft onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Dit voordeel heb je als eenmanszaak ook maar in minderen mate dan wanneer het een leaseauto's van je werkgever betreft.
Helaas maakt het geen verschil of je 501km privé rijdt of 50.000km (of wanneer je geen km registratie bijhoudt slechts 10km privé). De bijtelling is en blijft wat hij is. En dat is juist omdat je geen km registratie bijhoud. Jij kan wel zeggen dat het er maar 1.000 zijn geweest, maar dat heeft niemand ergens geregistreerd dus dat valt niet na te gaan.
pmarena schreef:Eh , ja , dat zal wel zo zijn dat die kosten meer zijn , maar die kosten betaal ik dus OOK ZELF , 1-manszaak , het is al mijn auto , dus ik betaal dan dubbel , het komt niet van een baas maar van mijzelf !
Niet helemaal waar.
Je met het zo zien, jij hebt twee potjes. Een potje privé en een potje eenmanszaak.
Alle kosten die in het potje eenmanszaak gemaakt worden, worden in mindering gebracht op je winst. En je betaald alleen inkomstenbelasting over je winst.
Alle kosten die in het potje privé worden gemaakt betaal je echt letterlijk en figuurlijk uit je eigen zak.
Dus: als je de auto privé hebt, heb je geen bijtelling, maar moet je wel onderhoud, verzekering en wegenbelasting uit je eigen zak betalen. En als je de auto op de zaak hebt dan kan je al deze kosten aftrekken van de winst en hoef je daar dus weer geen belasting over te betalen, en je mag ook nog eens afschrijvingskosten aftrekken van de winst. Van de andere kant krijg je dan weer wel een bijtelling.
Oftewel: je moet even bereken wat de auto jou over een jaar gaat kosten aan wegenbelasting, verzekering en onderhoud en wat dan het voordeligste is. Ik kan je dat zo niet vertellen, dat is echt situatie afhankelijk