Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:58

Ik denk dat het heel erg krap zal worden om voor dat bedrag een beetje leuk rond te kunnen komen. Je zult ook nog moeten gaan sparen voor noodgevallen, en je verzekering en paard zul je ook zelf een keer moeten betalen.
Snap heel erg dat het nu kriebelt om samen te gaan wonen, maar ik zou denk ik toch wachten tot jij ook een baan hebt.
Zo hebben jullie mooi nog even de tijd om te sparen voor de inrichting. Je kunt mooi voor verjaardagen e.d. of in de aanbieding alvast je uitzet bij elkaar sparen, en ondertussen kun je natuurlijk vast rondkijken wat voor huis je leuk vind en wilt. Bij ons zat er ook een half jaar tussen het moment dat we het besloten en dat we daadwerkelijk gingen samenwonen. Als ik terugkijk is die tijd gevlogen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:59

WillemYntLee: Is dat alleen huur, of ook gas, water, electra, kabel en internet?

Ik ben 1100 euro kwijt aan mijn huis, Eneco, abbonementen (kabel en internet) en huishoudgeld (en ik woon alleen).

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:00

Denk dat het wel kan..maar ik zou het niet kunnen
Vrees dat er weinig/niets overblijft en lijkt me toch wel makkelijk om iets achter de hand te hebben mocht er iets stuk gaan of gebeuren.
Denk er goed over na en succes ermee!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:01

Is het dan niet handiger om te wachten totdat je klaar bent met de studie en werk hebt? Met 1000 euro per maand voor 2 personen zit je wel erg krap hoor. Ik begrijp dat jullie nu nog allebei thuis wonen, dan ben je misschien ook nog niet heel handig in het zuinig met geld omgaan.
Je geeft aan dat je graag een huisje wil waar je voorlopig ik kan blijven zitten dus mijn advies. Nog even wachten totdat jij ook werk hebt en dan lekker een huisje kopen. Met een koophuis bouw je vermogen op, bij een huurhuis niet. De tijd dat jullie nu nog thuis wonen kan je dan lekker sparen voor je huisje.

Romyv

pardon, startsalaris €2500!? Er is geen enkele opleiding waarbij dat het startsalaris is hoor, puur illusie zeker in deze economie!!!!

Mootje

Toevoeging: Heb je al een uitzet?

Anders zou ik daar maar mee beginnen: pannen, servies, bestek, handdoeken etc.

Het zijn kleine bedragen, maar alles bij elkaar opgeteld is het een hoop. Koop elke maand iets zodat je niet alles in 1x hoeft te betalen!

WillemYntJee

950 denk k inderdaad toch niet dat je t mee gaat redden..
Wij zitten niet krap met 1300 pm, maar moeten wel keihard werken en heeel veel sparen voordat we iets kunnen kopen. Nog even jaartje wachten zou ik zeggen :)

@mo van dijk
500 is alleen huur. Komt nog 70 euro aan stroom bij en 9 euro aan water, tv 7,95, internet 30, verzekering 30 euro per maand bij.
Wij wonen samen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:01

Denise_84 schreef:
50 euro in de maand voor je auto? Dat is weinig, zo'n auto wil ik ook wel! Ik heb een Opel Corsa, naast het tanken kost het me per maand alleen al aan verzekering €21 en daarbij nog je wegenbelasting, onderhoud (APK, grote/kleine beurt) en natuurlijk benzine!

Wij hebben ook een opel corsa, maar rijden niet zoveel. Benzine is niet veel, wegenbelasting en verzekering zijn bij elkaar 42 euro. Onderhoud is niet duur: hij is zelf automonteur en de apk kost hem niet ;) Naja, goed zeg eens 60 euro per maand :) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:02

TS: Kun je nog reageren op of je wel of niet via de woningbouw kan huren?

ArabicQueen

Wij pachten nu en ik denk dat we ong per maand 2300 kwijt zijn aan huur gas electra water etc etc

Mootje

@ Romy, dat hangt af van de branche waar je in werkt!

Mijn startsalaris lag boven €2500,00!

Achterom

Oei, 2000 euro achter de hand is wel erg weinig... want ik neem even aan dat je heel misschien je huisje ook wel wilt schilderen als je er in gaat, dat je nog niet de hele uitzet compleet hebt etc.

cile205

ik zou binnen een maand failliet zijn..
ik kan het niet meer, heb ooit zo is 3 mnd een huis draaiende gehouden van alleen mijn geld, ex betaalde toen niks mee had geen werk..

Nou ik kan je wel vertellen... dat blijft niet duren..
boodschappen doen, etc etc en tanken auto rijden, ga zo maar door...
Wij hadden toen huurhuis, inc de lasten erbij gerekend al 750 euro kwijt.. dan houd je niet veel meer over..

ik zou er zelf niet aan beginnen... maar dat is natuurlijk jullie keus..
Laatst bijgewerkt door cile205 op 06-07-09 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:02

Romyv schreef:
pardon, startsalaris €2500!? Er is geen enkele opleiding waarbij dat het startsalaris is hoor, puur illusie zeker in deze economie!!!!

Onzin, ken genoeg waar het wel zo is :) Heb namelijk het CAO van een aantal bedrijven voor mijn neus.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:03

Welshcobfan schreef:
950 is besteedbaar :)

Kopen zit er nu op dit moment niet in, dus dat is pas haalbaar als ik ga werken (zeg dat mijn startsalaris rond de 2500 bruto ligt).

Maar wij willen niets in de binnenstad hebben, want dat is te duur. Buiten de stadskern is voor ons ook een optie, dat scheelt toch wel.

Onvoorziene potje hebben wij wel, mijn spaarrekening á 2000 euro. T is niet heel veel, maar een kapotte wasmachine kan iig vervangen worden ;)
Beurs krijg ik allang niet meer: na 4 jaar studie is het kraantje dichtgedraaid en ik wil geen studieschuld hebben.

Zelfs met een universitaire studie ligt het startsalaris meestal lager.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:04

Wendy schreef:
Oei, 2000 euro achter de hand is wel erg weinig... want ik neem even aan dat je heel misschien je huisje ook wel wilt schilderen als je er in gaat, dat je nog niet de hele uitzet compleet hebt etc.

2000 is puur voor de nood :) Hij heeft wel meer op zijn spaarrekening voor de uitzet etc :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:04

Welshcobfan schreef:
Romyv schreef:

Onzin, ken genoeg waar het wel zo is :) Heb namelijk het CAO van een aantal bedrijven voor mijn neus.

Ja, en dan moeten die bedrijven net jou willen hebben, voor juist die functie die compleet op niveau is.
Met alle respect maar: dream on...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:04

weetergeen schreef:
Zelfs met een universitaire studie ligt het startsalaris meestal lager.

Klopt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:05

Welshcobfan schreef:
Denise_84 schreef:
50 euro in de maand voor je auto? Dat is weinig, zo'n auto wil ik ook wel! Ik heb een Opel Corsa, naast het tanken kost het me per maand alleen al aan verzekering €21 en daarbij nog je wegenbelasting, onderhoud (APK, grote/kleine beurt) en natuurlijk benzine!

Wij hebben ook een opel corsa, maar rijden niet zoveel. Benzine is niet veel, wegenbelasting en verzekering zijn bij elkaar 42 euro. Onderhoud is niet duur: hij is zelf automonteur en de apk kost hem niet ;) Naja, goed zeg eens 60 euro per maand :) )

als je niet veel rijd zou ik de auto de deur uit doen.
Mijn auto kost aan verzekering en belasting €60,- p.m. en daar komt nog bijna €80,- benzine bij op in de WEEK.

denk dat je uit je droom wereld moet stappen want sorry met zo'n bedrag ga je het niet lang volhouden.
nooit eens een terrasje pakken met mooi weer, geen bios, niet eens uit eten.

buiten dat om zou ik niet willen leven op de centen van mijn vriend. heb je geen weekend baantje ofzo?

Romyv

mo_van_dijk schreef:
@ Romy, dat hangt af van de branche waar je in werkt!

Mijn startsalaris lag boven €2500,00!

Zeker waar, maar wanneer was dat!? Want nu zijn er zoooo veel sollicitanten en zo weinig banen dat je van geluk mag spreken dat je aan de bak komt.. Daarbij geld in heel veel branches dat ervaring ook veel waard is en je met een opleiding alleen niet hoog kan in stromen..

Ik zit er nu ook op, ookal ben ik nog niet afgestudeerd.. maar dat komt puur door mn ervaring en kennis die ik in het veld heb opgedaan en niet door mn eventuele papieren of titels die ik heb of straks heb..

Neskolay

Iris82 schreef:
TS: Kun je nog reageren op of je wel of niet via de woningbouw kan huren?

ook benieuwd naar..

missnynke

ik denk dat die spaarrekening al gauw opgaat aan de uitzet: wasmachine, koelkast, vloerbedekking, behang, gordijnen, en alle andere spullen. hoeveel zouden jullie beide aan vervoer kwijt zijn naar werk/school?

Kun je niet beter vast beginnen met werken?

Chubby

Krijg jij geen studiefinanciering? Die wordt aangevuld bij uitwonende studenten.
Daarnaast kun je overwegen een bijbaantje te zoeken.

1000 euro is ónder het minimum, ik denk dat je problemen zoekt als je met zo'n inkomen op jezelf gaat wonen en twee mensen moet onderhouden.

RoodZonnetje

Even ons lijstje per maand:
- €675 kale huur (ruim appartement net buiten centrum Den Haag)
- €125 g/w/l
- €250 ziektekostenverzekering
- €200 boodschappen/krant/tv/inet
- €20 mobiele telefoons
- €25 verzekeringen huis etc.

Dit is bij ons echt de basis dus zonder studie/sparen/kleding/uitjes etc.

Vriend werkt, ik studeer, maar leen wel bij, anders kom ik zelf niet rond :)

Of het bij jullie haalbaar is weet ik niet, als je een heel goedkoop huisje kan vinden wel, maar dat is erg lastig helaas.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:06

Welshcobfan schreef:
Romyv schreef:

>;) knap knap

ikke chemicus niet dat startsalaris
vriend doctoraal niet dat startsalaris
rutgher advocaat niet dat startsalaris

wij hebben vele vrienden die de uni hebben gedaan en op 1 na van de 8 had niet niemand dat salaris en die ene studeerde technische natuurkunde.
Staar je er niet op blind helemaal niet in deze tijd
Laatst bijgewerkt door tita op 06-07-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt