Mijn tuin is een drama

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:48

Abeltje77 schreef:
geerke schreef:
het beste is inderdaad een vrijwel onderhoudsvrije tuin,met tegels of grind(iets meer onderhoud..onkruid)en dan een aantal potten met zomerbloeiers erin en in het najaar viooltjes ofzo.

Je beschrijft hier gewoon mijn droom....

Ik heb al besloten dat ik ga sparen om mijn voortuin leeghalen en afvoeren en dan worteldoek erin een kiezels erin aan weerszijdvan van het tuinpad. Dat pad ligt er gelukkig al.

Het is alleen zo verrekkes duur...

op gratisaftehalen.nl staat voor 25 m2 kiezels+worteldoek, weet niet hoe groot je voortuin is maar dit kost je iig niets ;)

handige site, staat onwijs veel aan tegels enz voor de tuin op!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:01

Ik zag het verzoek voor foto's bij deze 2 foto's (schaam schaam). Achter en rechts komt nog een schutting, als de woningbouw een keer iets gaat doen :P
Het grote blauwe ding is m'n zwembad, heerlijk, die gaat hartstikke goed :D

Deze is boven uit het raam genomen:
Afbeelding

Deze is vanuit de keukendeur naar de tuin genomen:
Afbeelding

Ik ben er nu hard over aan het nadenken wat ik ga willen. Ik wil heel graag een tuin voor vogeltjes, in dat rode huisje achter hebben 2 nestjes koolmeesjes gezeten, heerlijk. Heb net bij m'n moeder een boek op gehaald, "mijn tuin, een paradijs voor vogels". Dus nu ga ik actie ondernemen, dank jullie wel allemaal 8-)

En ik denk ook niet dat ze mogen klagen (de buren dan) maar het is toch heel vervelend als ze er blijkbaar zo'n last van hebben.

Renske_

Re: Mijn tuin is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:04

die van jou is iig groener dan die van mij ;)
Had het eigenlijk erger verwacht haha!
Maar wel idd een keer goed snoeien, onkruid eruit en gras maaien ;)

Plaatst de woningstichting bij jou een schutting?
Hier moet je dat in eigen beheer doen/samen met de buren, maarja als die niet meewerken....
Hoop dat ik t met die vrouw wel eens kan worden haha!

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:05

Je hoort mij niet zeggen dat je een prachtige tuin hebt, maar ik vind niet dat de buren hierover moeten klagen. Waarom zouden zij er eigenlijk last van hebben? Er staat toch een schutting tussen... In ieder geval succes met het veranderen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:06

een beetje grote potten met een bolconifeertje op stam(die zijn niet zo heel duur...)en dan kun je rest in de pot varieeren,zomers zomerbloeiers enzo....dan heb je toch steeds een andere compositie...de conifeer blijft...die moet je alleen een beetje in model houden.

Worteldoek werkt inderdaad tegen wortelonkruid...wat van beneden af komt zeg maar...de zaadjes die daarna op het grind vallen ontkiemen gewoon..
Het verbaasd mij altijd dat als ik zaai de grootst mogelijke moeite moet doen wil het opkomen...te heet,te nat,te droog..
Maar op plekken waar je eigelijk wilt dat niets groeit lijkt het vanzelf te gaan...onze parkeerplaats bijvoorbeeld...grind,kurkdroog,bloedheet en ja hoor....er groeit vanalles...

druppeltje...dat valt toch wel mee?
het 'gras' even maaien...daarna harken en dan ziet het er al heel anders uit
misschien met een bosmaaier met een touwtje...uitkijken voor je zwembad,niet te dichtbij...daar kunnen ze niet tegen...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:07

Het mag allebei hier, ze bieden het aan voor 1 euro per meter extra huur per maand. We zijn er al sinds september mee bezig, en als ik het geld zou hebben zou ik er allang zelf een schutting hebben neergeplant. Maar ja, geld is op.
Maar je moet het dus zo zien, in het midden is het gras, en de rest is onkruid, planten en weet ik veel wat. Ergens is wel rabarber, dat wilde ik per se. Die doet het overigens wel goed :D

Edit: M'n huidige grasmaaier komt er dus niet goed doorheen, dus ik zal morgen op het werk eens vragen of iemand zo'n bosmaaiertje heeft?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:16

druppeltje, her en der wat snoeien doet vaak ook al wonderen. Net als het gras maaien. Wil je een mooi grasmatje, dan moet je het denk ik tzt eens verticuteren. Dan scheuren de wortels en komen er nieuwe sprieten tussen het oude.

Heb je een terras van betontegels? Heb gehoord dat je die weer redelijk mooi schoon krijgt door te schrobben met warm water en schoonmaak azijn. Een schoon terras doet vaak ook al wat voor je tuin.

En voor wie wil: Ik heb nog een paar vierkante meter stenen liggen. Het is niet veel maar wel leuk voor een mini terrasje in het gras zodat je daar een mooie pot of leuk vogelhokje op kunt plaatsen. Gratis af te halen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:19

Ik maak mijn tegels schoon met een goedkoop kalkmiddel voor de wc,dan zijn ze weer als nieuw.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:19

Joh, jouw tuin valt hartstikke mee :D
Ik heb een enorm oerwoud in de achtertuin doordat de vorige bewoner het een goed idee vond om zevenblad te planten :( en dat krijg je er bijna niet meer uit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:28

Ah zevenblad is idd erg hardnekkig!!

Wat werkt is veel kalk toevoegen aan je grond zevenblad houdt daar niet van dat houdt van een zure grond.
De planten er zoveel mogelijk incl wortel uittrekken en flink met Round Up aan de gang gaan!

Als je zevenblad tussen het gras groeit, eruit trekken extra gras bijzaaien op die plaatsen en gras steeds goed kort maaien(dus dan is t zevenblad ook meteen weer kort) uiteindelijk wint het gras het van het zevenblad.

Of neem kippen, stukje tuin wat nu kippenwei is daar was het zevenblad zo verdwenen, de kippen trokken het met wortel en al uit de grond!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:18

Op MP staan trouwens ook regelmatig advertenties waarin dingen gratis worden aangeboden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:13

Zevenblad... hou op HOU OP :=
mijn hele linkerkant is erdoor besmet.

Iemand op het werk zei al: er is maar 1 manier om van zevenblad af te komen en dat is ... je huis verkopen...

Hoe kan iemand dat nou bewust planten? 8)7

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:56

Oh, leuk... ik zie een uitdaging!

Ik heb op school wel tuinen ontworpen. Dat vond ik altijd erg leuk maar is inmiddels al weer een paar jaar terug. Door dit topic ben ik weer helemaal enthausiast. Helaas heb ik zelf geen tuin, maar ik vind het leuk om eens een tuin te ontwerpen met gratis materialen. Dat ga ik dus ook lekker doen vanavond. Nu weet ik alleen niet wat de gemiddelde afmetingen van een doorsneetuin zijn. Iemand een idee?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:05

Mijn achtertuin van een rijtjeshuis is 13 meter lang en 6 m breed.

Leef je uit zou ik zeggen :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:06

De gemiddelde maten van een doorsnee tuin wisselen nogal... Tja, wat is doorsnee?

Hier geen rampentuin. Wel teveel steen helaas. Ben gister bezig geweest om een deel van het 'terras' (de hele tuin is terras, met twee borders aan de zijkant) te slopen, achter in de tuin, waar nu een stukje grond is vrijgekomen en waar ik rozen struiken in heb gezet. Twee klimmers en twee bodembedekkende. Tuin op het zuiden, dus sproeien is erg belangrijk... Maar ik ben dol op groen.
Als we straks verder zijn (we hebben nu net 2 1/2 week de sleutel van ons huis) gaat een groot deel van de stenen uit de tuin en komt er gras en een konijnen ren. Vervolgens nog wat potten op het terras wat blijft liggen en we zijn klaar... Tuin is helaas niet zo groot en de voortuin is ook parkeerplaats, dus meer dan wat potten neerzetten kan ik daar niet.

Maar goed, om een terras te leggen moet je in ieder geval wat aarde weggraven. Misschien iemand die wilt ruilen. Jouw zwarte aarde voor zijn gele zand? Ik ben straks namelijk ook op zoek naar zo'n ruil. Mijn gele zand (wat onder mijn stenen ligt) voor iemand zijn zwarte aarde... :D En er ligt een boel geel zand onder de stenen (zucht).

Ben gelukkig dol op groen en tuin, dus hier niet bang voor tuinieren en een verwilderde tuin.

Succes allemaal!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:11

Doorsnee is denk ik wel de tuin achter een rijtjeshuis zoals die in de nieuwere wijken staan.

Ikzelf ben erg gek op borders in de tuin vol met planten. Het voordeel daarvan is dat de planten de hele grond overdekken waardoor er geen zonlicht op de grond komt. Als er geen zon op de aarde komt dan heb je ook maar heel erg weinig onkruid. Het enige dat je dan nog echt moet doen is je planten delen en snoeien. Maar dit hoef je niet zo vaak te doen gelukkig.

Maar ik snap ook dat er mensen zijn die dit niet willen en liever grotendeels straten. Ook dat kan erg leuk zijn als je een beetje creatief bent.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:41

Mijn tuin is 12 keer 5 geloof ik, dus leef je uit :D
Ik wil veeeeel vogeltjes en wel een stukje gras voor de hondjes :D

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:51

Malenka schreef:
Ikzelf ben erg gek op borders in de tuin vol met planten. Het voordeel daarvan is dat de planten de hele grond overdekken waardoor er geen zonlicht op de grond komt. Als er geen zon op de aarde komt dan heb je ook maar heel erg weinig onkruid. Het enige dat je dan nog echt moet doen is je planten delen en snoeien. Maar dit hoef je niet zo vaak te doen gelukkig.

Ik wil ook wel een leuke bloementuin maar heb er totaal geen verstand van en weet gewoon niet wat te kiezen. Weet je daarom ook mooie bodembedekkers voor op kleigrond in de schaduw/half schaduw?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:12

Ik vind het ook helemaal terecht dat iemand zelf moet weten wat hij/zij in zijn tuin houdt.
Maar mijn buurman doet dat dus ook.....en het is echt te ernstig voor woorden. Maar goed, nog steeds zijn tuin.
Daarentegen groeit de onkruid onder de schutting door mijn tuin in en niet zo'n beetje ook.
Buurman aanspreken helpt niet.

Op de koop toe zitten sinds vrijdagavond zijn mama-kat met 3 kittens :(:) buiten en niet meer binnen geweest :(

Zal eens een foto maken van het spul, dat is pas schrikken :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:21

Tja, ik zou het gewoon heel regelmatig maaien (1x per week), daar kunnen de meeste onkruidjes niet tegen en die gaan dan vanzelf dood (kost je een jaartje) en houd je gras over (is de goedkoopste oplossing). Denk er wel om dat je onder dat zwembadje geen gras overhoudt (kan niet tegen het gebrek aan zonlicht), dus daar heb je straks een giga gele vlek. Verder vind ik het nog best meevallen hoor!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:21

nektosha schreef:
Ik vind het ook helemaal terecht dat iemand zelf moet weten wat hij/zij in zijn tuin houdt.
Maar mijn buurman doet dat dus ook.....en het is echt te ernstig voor woorden. Maar goed, nog steeds zijn tuin.
Daarentegen groeit de onkruid onder de schutting door mijn tuin in en niet zo'n beetje ook.
Buurman aanspreken helpt niet.

Op de koop toe zitten sinds vrijdagavond zijn mama-kat met 3 kittens :(:) buiten en niet meer binnen geweest :(

Zal eens een foto maken van het spul, dat is pas schrikken :+

Oh! niet doen!

Ik heb 1x een foto van de achtertuin van de buren op bokt gezet. My goodd... kreeg heel bokt over me heen.

Take the advice.... doonnn'ttt do it.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:02

TS: vind je tuin heel erg meevallen hoor :j ! (de tuin van een vriendin van mij is echt een oerwoud! Mijn handen jeuken elke keer als ik daar even een drankje kom doen op een zwoele zomeravond)

Het is inderdaad een goed idee om een zaterdag te plannen waarop je allemaal familie en vrienden oproept om te komen helpen je tuin weer leefbaar en mooi te maken.

Enne er is hier iemand die heel graag tuinen ontwerpt! Als je haar nou even de tuin zoals hij nu is doorstuurd en vermeld wat je graag zou willen kan zij misschien ideeen en ontwerpen maken :)*

Ik zat gister trouwens te denken dat het misschien leuk is om een 'tuinen' topic te maken...Voor mensen met groene vingers maar ook voor mensen met uuh paarse vingers (zoals ik).

Ideeen opdoen, advies vragen en geven, plantenkennis (wat doet het waar goed, wat zijn winterharde potplanten, wat zijn eenjarigen etc.)

Ik heb zelf een loggia (overdekt balkon) en dat is ook altijd erg schipperen met potten en planten.
Er valt nl. nooit regen (overdekt)
Als de zon erop schijnt brandt alles weg (je ziet dan echt beschroeide plekken in de planten)
Zelfs buxussen overleven het niet bij mij...:-(

Alles gaat gewoon op den duur dood (zelfs rotsplantjes!!).

Heb wat foto's van mijn balkon zoals hij nu is (met net nieuwe planten dus nog levend... O:) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die plant in die mand is alweer aan de zijkant verbrand door de zon...en de buxus die er staat is ook aan de voorkant helemaal bruin en verschroeid...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:46

leatitia...dat ziet er gezellig uit hoor!
ik heb bewondering voor mensen zoals jij die van een toch wat beperkte ruimte iets leuks weten te maken!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:06

druppeltje schreef:
Mijn tuin is 12 keer 5 geloof ik, dus leef je uit :D
Ik wil veeeeel vogeltjes en wel een stukje gras voor de hondjes :D

de mijne ook ongeveer :D
loopt alleen schuin achteraan, links loopt ie verder door dan rechts en rechtsachter staat de berging, maar de rest klopt wel ongeveer :D

Ik wil ook terras+gras+veel vrolijke kleurtjes enz wat vlinders&vogels aantrekt dus ik kopieer jouw tuin dan wel ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:18

eigelijk ben ik jaloers op jullie afmetingen...mijn echte tuin is een hectare denk ik...en de paardenvelden nog niet meegerekend...zelfs voor mij een beetje veel...