Aan alle ouders: wat vinden jullie hiervan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:28

Ik zou het niet zo waarderen eerlijk gezegd! Maar ik kan me ook wel vinden wat HBVisser zegt, ik ken de cultuur niet. Ik zou ook niet mijn kind als enige aangekleed houden, maar naakt op school? Heel vreemd, imo. Ik zou iig wél aangeven dat mijn kind niet naakt gefotografeerd mag worden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:31

@ Hierboven: Ja, ik denk dat je inderdaad spoken ziet. Sorry, maar ik denk écht niet dat hier iets achter zit.

Op mijn basisschool werden dit soort dingen altijd dágen van tevoren gepland, omdat iedereen dan dus wel zijn/haar badkleding en een handdoek etc. mee moest nemen. Dit had vaak tot gevolg dat tegen de tijd dat het zover was, het al geen lekker weer meer was. Ik ben het met jullie eens dat de school hiertoe een briefje had moeten laten rondgaan of van tevoren moet vragen om een etra onderbroekje/wat zwemkleding op school achter te laten in deze warme tijd.
Toch denk ik niet dat er iets ''achter zit''.

Steenbok

Re: Aan alle ouders: wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:39

Nogmaals, ga eerst even navragen bij de juf of het wel waar is wat je 3 jarige dochter zegt! Iedereen gaat er van uit dat iedereen naakt loopt daar maar ik begrijp uit de berichten van de TS dat dit nog helemaal niet nagevraagd is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:40

Hanmar schreef:
Op mijn basisschool werden dit soort dingen altijd dágen van tevoren gepland, omdat iedereen dan dus wel zijn/haar badkleding en een handdoek etc. mee moest nemen. Dit had vaak tot gevolg dat tegen de tijd dat het zover was, het al geen lekker weer meer was. Ik ben het met jullie eens dat de school hiertoe een briefje had moeten laten rondgaan of van tevoren moet vragen om een etra onderbroekje/wat zwemkleding op school achter te laten in deze warme tijd.
Toch denk ik niet dat er iets ''achter zit''.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof ook niet dat er iets achter zit. Maar ik had graag even de info gekregen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:44

Ik denk ook niet dat er wat achter zit, maar er lopen genoeg gekken rond.

Het zou bij mij ook gewoon een principekwestie zijn, zal bv mijn eigen kind ook niet naakt op het strand laten lopen.

Mijn zus is lerares en had laatst een nieuw jongetje in de klas. Hij vroeg aan een juf of hij naar de WC mocht en zij zei dat ze z'n broek wel even open zou maken. Hij zei: 'nee, niemand mag mijn broek open maken van mijn moeder, dat kan ik zelf'.
Mijn zus zei dat ze er erg bewondering voor had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:56

Ik ben wel moeder, van een 4-jarige dochter. Bij ons op school hadden ze van de week een middagje 'waterballet' en de ouders moesten zorgen voor badkleding, handdoeken en eventueel extra waterspeelgoed. Geen naakte kindjes dus en alles is twee dagen van tevoren netjes aangekondigd in een briefje. Ik heb niets tegen blote kinderen, maar ik vind het ook onnodig om mijn kind bij 'vreemden' zo te laten rondlopen, zeker als ik er niet bij ben. Gebeurt ook niet.
Je weet inderdaad maar nooit met al die pedofielen tegenwoordig.

Over vragen van het andere geslacht, tja, mijn kind weet allang dat jongens en mannen wat hebben hangen, hoor. :D
Ze zit er bovenop als een van de buurjongetjes bij ons komt plassen en andersom ook, hahaha.....
Overigens meer voor de gezelligheid, dan voor dat fysieke verschil :D . Die kinderen zijn nog zo puur, zo onschuldig. Toch prima dat ze meteen leren dat er een fysiek verschil is tussen jongetjes en meisjes. Wanneer wil je dat dan uitleggen? In de pubertijd :+ ?
En hebben de kinderen hier hun pa en ma nooit in hun nakie gezien? Nou, die van mij wel, hoor. :D
Ze vraagt maar wat ze wil weten en dan krijgt ze antwoord op haar niveau. Als er gewoon open mee omgaat, krijg je eigenlijk geen gedoe, is mijn ervaring.

Priesters e.d. hoef ik ook niet echt in de buurt van mijn kind, maar dat is ook niet aan de orde. Ze zit gewoon op een gezellige, leuke, open school waar de ouders onderdeel zijn van veel evenementen. Hoe is dat bij jullie? Zitten ze in Duitsland trouwens met 3 jaar op school?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:03

Twiggy2008 schreef:
En hebben de kinderen hier hun pa en ma nooit in hun nakie gezien? Nou, die van mij wel, hoor. :D

Ik moet meteen denken aan hoe mijn peuter reageerde toen ze me eens onder de douche vandaan zag stappen. Ze bleef maar lachen, helemaal in een scheur. Nog steeds geen idee wat er nou zo grappig was. Maar idd in huis zien ze toch ook wel eens wat naakts? Dan zullen de vragen wel vanzelf komen ( en beantwoord worden ).

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:03

ten eerste zou ik je vraag niet op Bokt maar direct bij de leerkracht neerleggen. Alleen hij/zij kan er nl iets mee doen.

ten 2e zou ik idd ook mijn kind een extra onderbroekje meegeven, bij ons thuis mag ie best in zijn blote billen rondrennen, maar dan weten we natuurlijk precies wie het wel (en vooral ook niet!) zou kunnen zien.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:36

Ik ben een mama èn een kleuterjuf.
Ik zou je echt aanraden om als eerste even bij de juf na te vragen hoe en wat het nu gegaan is en daar ook zeggen hoe je er tegen over staat gewoon op een rustige manier. Voordat je je allerlei dingen in je hoofd haalt die misschien niet nodig zijn.

Wij hebben (net als zo veel scholen denk ik) vorige week ook een watermiddag gehouden. Maandag heb ik toen een brief opgesteld met daarin de mededeling dat we donderdagmiddag een watermiddag zouden houden ivm het warme weer en dat ze badkleding/handdoeken/zonnebrand/waterspeelgoed/petje/etc. mee moesten nemen. Wanneer een kind niets bij zich heeft zou hij/zij van mij een schoon onderbroekje (die we normaal voor de ongelukjes gebruiken) mogen gebruiken. Helemaal naakt wil ik niet hebben. Ik leer de kinderen niet voor niets dat dat een privéplekje is en dat ze dat gewoon lekker voor zichzelf moeten houden. Wanneer ze thuis wel in hun nakie lopen of op het strand of zoiets dergelijks is dat meestal bewuste keuze van de ouders, maar ik vind niet dat ik als juf die keuze mag maken voor een kind.

Mijn dochtertje heeft op de PSZ ook een waterfestijn gehad. Daar hebben ze in hun onderbroekje gespeeld en na afloop kregen ze allemaal een schoon onderbroekje zodat ze droog naar huis konden.

Wanneer ze thuis in haar blootje in het zwembadje wil, mag ze dat van mij. Maar vaak wil ze toch haar bikini of badpakje aan.
Wanneer ze met papa of mama in bad gaat of onder de douche ziet ze ons ook naakt net als wanneer ze samen in bad gaat met haar broertje. Maar dat is in huiselijke kring en dat vind ik toch net ietsjes anders dan een schoolsituatie ;)
Net zoals Sasn6 al zegt, dan bepalen wij wie wel/niet op dat moment in haar directe omgeving zijn ;)
En vragen stelt ze toch wel en die worden ook op haar niveau beantwoord. Maar ook dan vertellen we erbij dat je bepaalde dingen voor jezelf houdt.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:48

Ik heb niet het hele topic door gelezen alleen van ts.
Ik heb ook een dochter van drie bijna 4.
Ik zou het niet willen dat mijn dochter daar in haar naakje rond loopt.Ze zijn tegenwoordig al vrij snel heel wijs. en mijn dochtertje naar mijn idee al helemaal.
Dus ik zou als het bij ons zou gebeuren toch zeker naar de leidster(leraar,leraares) afstappen.
En dan denk ik veder niet aan leider, leidsters die dit met andere gedachten doen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:55

Ik vind dat het wel moet kunnen, wel onder voorwaarde dat de school eerst een brief naar alle ouders stuurt dat er vanwege de warmte waterfeestjes gegeven kunnen worden en daarmee de ouders ook de gelegenheid geven om een extra zwembroekje/badpak/ondergoed mee te geven. Zonder brief, tja... als ouder hoor je over alles ingelicht te worden, ook bij een sportdag, wandeling buiten school of zelfs een thema week...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:55

Vraag ik me ook af bij sommigen; ik haal en breng mijn dochter dagelijks naar school, meerdere keren per dag eigenlijk, en heb elke dag wel even contact met haar juf. Dan kun je toch ook gewoon even vragen hoe het zit? Ik bedoel, zo'n jong kind gaat toch nog niet alleen naar school? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:58

erleyne schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ik moet meteen denken aan hoe mijn peuter reageerde toen ze me eens onder de douche vandaan zag stappen. Ze bleef maar lachen, helemaal in een scheur. Nog steeds geen idee wat er nou zo grappig was. Maar idd in huis zien ze toch ook wel eens wat naakts? Dan zullen de vragen wel vanzelf komen ( en beantwoord worden ).

Maar ben jij dan nooit met je baby en met je kindje als peuter in bad geweest met je kind? En doen jullie de badkamer op slot? Ikke niet, hoor. Ze speelde gewoon bij me in de badkamer, terwijl ik stond te douchen.... :D
En nog loopt ze regelmatig binnen om even te komen buurten :D ..... Of is iedereen zo preuts dan en ik niet? :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:01

jawel, we zitten ook wel eens samen in bad hier. gezellig! En de douche ook, al vind mevrouw dat zelf nog niet zo grappig. Maar ze vindt blote mensen gewoon hilarisch, geen idee waarom. Het zal vanzelf wel minder worden, ze vindt wel meer dingen ontzettend grappig.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:05

Bij kinderen van 3 valt de interesse naar het "andere" geslacht vaak nog wel mee hoor.
En we hebben het hier over school maar aangezien ze 3 is lijkt het me peuterspeelzaal?
Dat vind ik toch anders dan school de kinderen daar zijn nog egr onschuldig.
Maar kan je idee wel begrijpen hoor ik werk ook op een kinderdagverblijf en ze krijgen altijd iets van een onderbroekje/ romper of zwembroek aan.
Je kan het idd aangeven wat je er wat vind waarom niet als jij je er niet prettig bij voelt het is jou kind hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:09

erleyne schreef:
jawel, we zitten ook wel eens samen in bad hier. gezellig! En de douche ook, al vind mevrouw dat zelf nog niet zo grappig. Maar ze vindt blote mensen gewoon hilarisch, geen idee waarom. Het zal vanzelf wel minder worden, ze vindt wel meer dingen ontzettend grappig.

Beter dat, dan dat ze er over in huilen uitbarsten, toch? :D

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:18

ik zou er toch met de juf over praten. ik zelf zou het ook niet op prijs stellen dat dit zo word gedaan. tegenwoordig hoor je zulke enge verhalen wat betreft pedofielen. ik zou het dus zeker een keer aankaarten bij de leiding als je je dochter daar brengt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:22

Ik weet dat wij vroeger altijd zwemkleding mee moesten nemen als het warm zou worden. De eerste dag kun je dan niet zwemmen, maar de volgende dag had ieder kind zwemkleding en een handdoek bij zich :j
Als je je er niet prettig bij voelt moet je dat gewoon tegen de leiding zeggen, misschien zijn er meer ouders die dat zo ervaren. Of je geeft zelf zwemkleding mee of een extra onderbroekje zodat jouw kind iets aan heeft....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:00

Voordat je je van alles in je hoofd haalt, zou ik het gewoon maar eens aan de juf vragen.
Op zich zou ik er denk ik niet zo'n moeite mee hebben gehad als ze zoiets op het kdv van onze dochter hadden gedaan. Maar daar woonde dan ook geen priester boven waar ik geen goed gevoel bij had. Opzich zou het misschien wel netjes zijn geweest de ouders van tevoren in te lichten, maar het kan ook zo zijn dat zoiets spontaan wordt gedaan natuurlijk (met dit mooie weer wordt vast veel geïmproviseerd).
DIe priester maakt het een beetje lastig, misschien kun je daarover ook eens (Heel discreet) met de juf praten?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:31

Ik zou niet meteen verontwaardigd met allerlei andere ouders gaan overleggen, maar eerst met de juffies zelf er over praten.
Ik denk dat het misschien spontaan gebeurd is (op een snikhete dag kindjes die vragen " Jufffffffffffff, het is zóóó warm, mogen we onder de sproeier :j ???!")
Máár: Je zegt dat je dochtertje dit nu al 2 keer gezegd heeft? Ik was na de eerste keer al naar d´r juffie gestapt!
Laurabram schreef:
Een briefje meegeven voor zwemkleding of droog ondergoed op warme dagen, voor het geval dat ze waterspelletjes gaan doen lijkt me een kleine moeite. Niet iedereen is er ook van gediend dat kinderen in hun blootje rondlopen. Bij ons op school wordt gelukkig duidelijk aangegeven hoe-wat-wanneer en of we dan voor zwemkleding en slippertjes kunnen zorgen.

Zo werd het bij ons op de kleuterschool (in Dld ;) ) ook gedaan. Als het mooie weer er aan kwam, werden er briefjes uitgedeeld en ieder kind had dan een tasje met (grote) handdoek, badkleding, zonnebrandcreme en petje aan hun haakje hangen. Dan kon dat gewoon gepakt worden als het zo warm was dat er met water geknoeid kon worden :) .
Hetzelfde gold voor als ze weer veel buiten in het bos gingen; dan werden er briefjes uitgedeeld dat de kinderen lange kleding en iets van anti-teken spul mee moesten nemen.
Siets schreef:
... Maar ik zie dat je in Duitsland woont, is het daar gebruikelijker? Al kan ik me dat niet voorstellen, aangezien het toch ook gewoon een modern Europees land is...

:')
HBVisser schreef:
Ik woon zelf ook in Duitsland en ik merk dat de opvoeding hier iets anders is. De Duitsers zijn makkelijker, kinderen mogen ook erg veel.

Ik weet niet waar in Dld jij woont? Hier zijn de kinderen iig erg beleefd en ik vind zelfs dat ze heel wat strenger worden opgevoed dan (veel, niet alle ;) ) kinderen in Nederland :) . (Maar goed, ik woon in het aartsconservatieve Beieren :+ .)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:54

Sterre, mijn zin was gewoon serieus bedoeld hoor... Je gaat je toch afvragen waarom het daar dan wel 'zomaar' zou kunnen? Ik zal niet meer meedenken ;).

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:56

Ik woon in het Emsland, allemaal boeren hier. :D

Ik kan me ook helemaal voorstellen dat in zo'n boerendorpje zoiets gebeurd als de TS beschreef.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:57

*Siets, het was niet persoonlijk bedoeld Y;( !! Ik moest gewoon lachen om jouw opmerking "aangezien het toch ook gewoon een modern Europees land is" ;) .
Ik denk dat het "algemene" verschil tussen Dld-Ned net zo groot is, als het verschil tussen Groningen-Limburg ;) .

*HB, ik woon ook behoorlijk landelijk hier :) .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:03

Denk dat het bloot lopen voor kinderen geen kwaad kan, wij volwassenen zien bloot als iets vies terwijl kinderen er heel natuurlijk mee omgaan.
Juist beter wanneer ze zo vrij ernaar kunnen kijken..

Wel hoop ik dat de speelplaats niet aan een openbare weg ligt want je hebt idd viezerikken en niet dat het er tegenwoordig meer zijn dan vroeger, het komt door de media meer in de openbaarheid..denk dat kindermisbruik vroege zelfs meer was dan tegenwoordig echter hadden de kinderen geen tv radio enz om te horen dat het abnormaal was.

Leer je kinderen dat bloot niet raar is maar iets wat bij ons hoort, maar vertel ze gelijk dat niet iedereen dat zo ziet

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:10

Sterre schreef:
*Siets, het was niet persoonlijk bedoeld Y;( !! Ik moest gewoon lachen om jouw opmerking "aangezien het toch ook gewoon een modern Europees land is" ;) .
Ik denk dat het "algemene" verschil tussen Dld-Ned net zo groot is, als het verschil tussen Groningen-Limburg ;) .

Ok, dan heb ik het verkeerd opgevat :+ . Ik heb zelf tot mijn 20-ste aan de duitse grens gewoond, en daar ging het inderdaad
allemaal net zo als bij ons. Maar kon zijn dat het anders was naarmate je verder Duitsland in gaat, niet dus :o Hihi!