Vage opvoeders een probleem en wat kan ik hier nog mee doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:11

Zijn het wel jullie eigen dieren?
Kun je eens een gesprek aanvragen met een voldoende hooggeplaatste gemeentemedewerker / politiechef om te bekijken wat reele mogelijkheden zijn om de overlast te beperken? (Bij voorkeur iemand die bij het gezin of de omgeving betrokken is?)

Ook kun je het heel officieel aankaarten bij de gemeente, desnoods op de agenda laten zetten voor een gemeenteraadsvergadering. Daarvoor moet je een duidelijk verhaal maken, met de kosten erbij, de risico's, de acties die jullie al ondernomen hebben en wat jullie willen vragen. Dat gaat inderdaad niet op korte termijn lukken, maar voor de lange termijn is het misschien wel beter.

Je zou ook nog eens een gesprek aan kunnen gaan met de opvoeders, aangeven dat je bang bent dat er opnieuw hoge dierenartskosten volgen en duidelijk maken dat de ouders / opvoeders aansprakelijk zijn daarvoor. (Dan moeten jullie wel in de positie zijn om die te verhalen) Maar daarbij ook aangeven dat jullie dat in beginsel liever voor zijn. Probeer dan ook inderdaad een positief aanbod te kunnen doen (een duidelijk wortel-stokverhaal: de consequenties duidelijk maken: aansprakelijkheid, maar ook de bereidheid tonen om er iets van te maken, dus inderdaad de kinderen op bepaalde tijden bv juist wel uitnodigen en onder begeleiding wat dingen laten zien / doen.)

Documenteer alles ook goed, als het kan ook met camerabeelden of logboekaantekeningen, en als er echt iets gebeurt moet je volgens mij gewoon een goede advocaat inschakelen en ze ook echt aansprakelijk stellen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:31

Volgens mij moet je dringend eens orde op zaken stellen. En teminste zorgen dat er altijd iemand aanwezig is op de boerderijen.

Nu kan jan en alleman de hele beestenboel uitmoorden als ze willen, zonder dat er iemand het merkt :n . Zo houd je toch geen dieren...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:12

Ook mij klinkt het niet prettig het terrein open te hebben zonder toezicht... Mischien kan je dierenarts rekening opsturen bij iedere volgende rottigheid. Dood dier, dan mogen zij een nieuwe aanschaffen. Of als alternatieve straf helpen bij de verzorging van de dieren; stal uitmesten, voeren, borstelen enz. Vaak kunnen dieren dan een stukje respect en vertrouwen bijbrengen

Arabesk

Re: Vage opvoeders een probleem en wat kan ik hier nog mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:18

Kinderen die dieren mishandelen zijn meestal al bezig om een end van het rechte pad te gaan en moeten eigenlijk goed doorgelicht worden. Vaak volgt op latere leeftijd ernstiger gedrag.... :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:55

Het wel of niet alleen laten van onze boerderijen klinkt als een vreemde keus. Maar is het niet, de manier waarop heeft zich bewezen. Hij staat ook niet ter discussie. Het is heel lang goed gegaan. Al 10 jaar in deze vorm en daarvoor zelfs dag en nacht voor nog veel langer. Ik geloof er heilig in dat juist doordat mensen 7 dagen per week 7 uur per dag, bij ons terecht kunnen. Dat juist daarom mensen de stap nemen om hun kind kennis te laten maken met dieren. Iets wat in de randstad niet standaard is. Maar wel iets waar kinderboerderijen voor zijn.

De wereld veranderd dan wel, maar het betekend niet dat alles veranderd. De buurt houd van z'n dieren en let ook heel goed op. De mate van toezicht is afhankelijk van vrijwilligers. We hebben er 50. Dat is geen kleine hoeveelheid. De sociale controle is hierdoor groter dan dat je van een tekst op je scherm kunt opmaken.

Als kind hoor je op een goede manier in contact te kunnen komen met dieren. Ik heb legio succesverhalen van kinderen waarbij de vrije manier van doen op onze boerderijen hen meer dan goed gedaan heeft.
Onze dierenartsen zijn nog altijd onder de indruk van hoe gezond de dieren zijn. Schade ondervinden ze zeker niet. We verbeteren en werken dagelijks aan onze hokken en we zijn een voorbeeld voor veel collega's en particulieren.

Het feit is echter dat dit 1ne incident me het gevoel geeft dat, zelfs al zou ik de macht uit willen oefenen, ik dit niet kan. Want zelfs al had ik daar gestaan en had ik die kinderen tegen kunnen houden. Ik kan ze dus niet wegsturen. Dat betekend dus dat het gevaar altijd weer terug zal keren. Misschien op het moment dat ik op de wc zit of een geit aan het bekappen ben.

De rekening doet deze mensen niks (het was ook 'maar' € 65,00 + € 35,00 voor een lam). Bovendien, daar voelen die kinderen niks van. Ze zijn 6 en 7 jaar oud. Ze zijn zelfs te jong voor zakgeld...
Straf thuis krijgen ze er ook niet voor. De enige straf die ik ze opleg is dat ze niet meer mogen komen. Niet eens zo zeer omdat ik ze wil straffen, maar wel zo zeer omdat ik niet zie hoe deze kinderen ooit nog eerlijk kunnen zijn tegenover dieren. TE ver verpest...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:23

Veulen84 schreef:
De rekening doet deze mensen niks (het was ook 'maar' € 65,00 + € 35,00 voor een lam). Bovendien, daar voelen die kinderen niks van. Ze zijn 6 en 7 jaar oud. Ze zijn zelfs te jong voor zakgeld...

Maar je moet vooral de medewerking van de opvoeders zien te krijgen. Heb je die niet, dan zal een kind jouw machtsmiddelen toch niet serieus nemen, dat voelen ze namelijk heel haarfijn aan. Zelfs als je wel de politie in zou kunnen zetten maakt dat niet veel uit als de opvoeders daarna zeggen: 'wat belachelijk van die kinderboederij'.

Citaat:
Straf thuis krijgen ze er ook niet voor. De enige straf die ik ze opleg is dat ze niet meer mogen komen. Niet eens zo zeer omdat ik ze wil straffen, maar wel zo zeer omdat ik niet zie hoe deze kinderen ooit nog eerlijk kunnen zijn tegenover dieren. TE ver verpest...

Nou, nee, dat geloof ik niet. Kinderen zijn flexibel en nog volop in ontwikkeling... hopeloos is het absoluut niet maar je moet aan de andere kant beginnen: bij de opvoeders. Als jullie niet samen een grens kunnen trekken aan het gedrag van de kinderen, is het vele malen moeilijker. En ja... deze kinderen hebben nu al verdomd weinig kans. Maar dat ligt minder aan de kinderen, en meer aan hun omgeving. Helaas. En soms kan daar niet doorheen gebroken worden.

En dan hou je voor jullie situatie een paar opties over: je doet niks en wacht af of het al dan niet goed gaat, of je probeert het op een medewerkende manier op te lossen, of je speelt het zo hard en hoog als je kunt. Volgens mij zijn dat de richtingen die je op kunt...

Maar, welke keuze je ook maakt, doe het in elk geval zo volledig mogelijk. Als je ervoor kiest om niets te doen, doe dan ook vooral echt niets, zodat er ook geen ergernis ontstaat want dat dan escaleert het sneller. Dus geen 'wees maar blij dat je hier mag komen want eigenlijk had ik je van het terrein willen sturen', maar gewoon een neutrale houding.
Als je voor de medewerking gaat, ga dat dan ook met een open instelling aan de gang, zie het mooie in de kinderen en de opvoeders, denk echt met ze mee en ga niet uit van je gevoelens dat het toch niet meer te redden is. Als dat je instelling is, hoe onderbewust ook, dan breng je dat over en gaat het niet lukken.
En als je het hoog speelt, zorg dan dat je het ook echt goed op orde hebt. Documenteer alles, zorg dat je uitzoekt wie er verantwoordelijk is, schrijf brieven, val hooggeplaatste ambtenaren lastig, neem een goeie advocaat, etc.

Door het jaar heen kun je bovendien ook nog contact proberen te zoeken met de school - maar dat zal voor deze zomervakantie niet zoveel zin meer hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:48

Afwachten of het wel of niet goed gaat is geen optie hoor. Te riskant.
Medewerking krijg ik dus niet. Hij eist toegang, maar wil niet op z'n kinderen letten of zien dat z'n kinderen verkeerd gedrag tonen.
Iemand vertelde me vandaag dat 'z'n' kind op een afstand stond toe te kijken hoe de opvoeder z'n verdrink actie stond goed te praten. "Is onschuldig alle kinderen proberen dat enzo". Dit kind krijgt dus mee dat dit kan en gewoon geaccepteerd gedrag is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:06

Ik zou het er dan op gooien dat de kinders 'voor straf' moeten komen werken op de boerderij. Pak bijvoorbeeld een volwassen geit die bepaalde behandelingen niet duld. Laat ze de geit maar naar een ander weiland brengen. Daarom een volwassen geit; het moet er eentje zijn die het ze moeilijk maakt wanneer de kinders met grof geschut komt, maar wel meewerkt als de kinderen volgens de omgangsnormen der geiten omgaan met geit. Laat ze merken wat ze goed doen, en wat ze doen dat verzet bij geit oplevert. Probeer ze ook vertrouwen te geven; hebben ze een weiland uitgemest en daarbij de dieren netjes behandeld, dan mogen ze de dieren voeren. Betrek ze later ook bij intressante dingen zoals het bekappen van een geit. Blijven ze vervelend naar de dieren, dan krijgen ze ook de rotklusjes. Zie het als een leerproces voor de kinders

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:17

Tja... ik zou nogmaals wijkagent bellen en daarmee in gesprek gaan. Als deze kinderen pleegouders hebben dan zijn ze vast bekend bij instanties zoals maatschappelijk werk e.d. Vaak zijn er in gemeente overlegstructuren waar maatschappelijk werk, politie, ggd, etc. met elkaar overleggen over probleemgezinnen.
Het gedrag van deze kinderen kan je niet zomaar goed praten, dit duidt echt op grotere problemen. Ze laten meehelpen op de boerderij zoals hier wordt geadviseerd is nobel streven. Ik zou dat alleen willen doen binnen en soort handelingsplan waarin ook andere instanties zijn betrokken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:35

kun je niet contact leggen met de gemeente , aangezien het hun grond is
Het zijn wel jullie dieren, en als er zulke rottigehid word uitgehaald zoudne jullie er toch iets tegen mogen doen

In overleg met gemeente dan
en evt bordjes plaatsen, zonder toezicht van volwassene onder de 12 jaar geen toegang
en bv bij overtredingen een taakstraf of een verbod op het betreden van de kinderboerderij

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:18

Veulen84 schreef:
Afwachten of het wel of niet goed gaat is geen optie hoor. Te riskant.
Medewerking krijg ik dus niet. Hij eist toegang, maar wil niet op z'n kinderen letten of zien dat z'n kinderen verkeerd gedrag tonen.

En wat wil je nu precies doen? Wat is je plan van aanpak? Je hebt m.i. dus globaal drie richtingen, waarvan je er twee niet ziet zitten (afwachten en medewerking.) Dan hou je nog 1 ding over: duidelijke maatregelen nemen. Ik heb een aantal suggesties gedaan, ga je die nu ook uitwerken? Of heb je alternatieven? Want je kunt wel wachten op dat ene briljante plan, en heel vaak herhalen dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen (en daarin heb je beslist gelijk) maar daarmee verander je helaas niks. Al heb je nog zoveel gelijk, je moet het doen met de realiteit, hoe banketstaaf ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 22:18

Shadow0 schreef:
En wat wil je nu precies doen? Wat is je plan van aanpak? Je hebt m.i. dus globaal drie richtingen, waarvan je er twee niet ziet zitten (afwachten en medewerking.) Dan hou je nog 1 ding over: duidelijke maatregelen nemen. Ik heb een aantal suggesties gedaan, ga je die nu ook uitwerken? Of heb je alternatieven? Want je kunt wel wachten op dat ene briljante plan, en heel vaak herhalen dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen (en daarin heb je beslist gelijk) maar daarmee verander je helaas niks. Al heb je nog zoveel gelijk, je moet het doen met de realiteit, hoe banketstaaf ook.

Voorlopig gaat mijn bestuur aan de slag om de gemeente te overtuigen van de noodzaak van maatregelen. Ondertussen put ik uit mijn geheugen en stel een dossier op. Dit om te zorgen dat we straks ook echt kunnen aangeven wat het probleem is.
Verder krijgen alle vrijwilligers de opdracht om zowel kinderen als opvoeders te vertellen dat ze niet welkom zijn.

Ik ben bezig met een brief aan de opvoerder waarin ik uitleg dat het gedrag onacceptabel is. En dat ik terugkomst van de kinderen alleen zie zitten als:
1. Ze thuis goede en duidelijke uitleg krijgen over dieren en wat wel en niet kan
2. Ze altijd begeleid worden door 2 personen
3. Ze alleen welkom zijn op de tijden dat ik persoonlijk aanwezig ben.
4. Ik me het recht voor behoud om wanneer het gedrag mij niet aanspreekt ik ze evengoed de toegang mag weigeren.
5. Dit alles pas gaat plaatsvinden vanaf 1 Oktober, voor die tijd wil ik ze zeker niet zien (Straf).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:22

Klinkt als een behoorlijk brede aanpak, prima :j Ik hoop van harte dat het je lukt!