2 keer op 1tiende punt gezakt voor examen, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_91

Re: 2 keer op 1tiende punt gezakt voor examen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:18

Maar meid als je echt die studie wilt, kan je misschien beter een jaartje wachten! Dat doe ik waarschijnlijk ook, ga de VAVO doen, daarnaast werken. :j Even een jaartje een beetje rust, zodat je volgend jaar goed kan beginnen aan de studie die je écht wil!

Het zou zonde zijn als je nu een studie moet kiezen die niet je eerste keuze is. Dan zou ik er wel een jaartje voor over hebben, om daarna wel naar Groningen te kunnen gaan als ik jou was. :)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:27

Ja klopt, maar ik vind het ''zonde'' om doordat ik op 1tiende punt voor frans zak (wat ik nooit meer nodig heb) een jaar moet gaan werken en niet door kan gaan met waar ik me al een heel jaar op ''verheug'' :P

Ik moet het allemaal nog maar even zien. Die snuffelstudie leek me wel heel leuk, dan kon je eerst een halfjaar ''snuffelen'' aan verschillende studies. Bijv.: psychologie, pedagogiek, maatschappelijk werk, onderwijs en dan na een half jaar kon je er kiezen en dan gaan ze je dan ''klaarstomen'' voor die opleiding zodat je het jaar daarna kan beginnen aan de HBO / universiteit. (& haal je dus die propodeuse aan het eind van die snuffelstudie.. en het is deeltijd geloof ik en voor VAVO hoef ik maar 1 vak te doen)

Maar eerst even het stendencollege afwachten ! Want Zwolle is nog wel te doen.
OV per maand richting leeuwarden was 190 euro ofzo per maand, weet nog niet hoe dat met zwolle is en hoe duur die studie is, dat hangt er natuurlijk ook van af..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:33

Een jaar werken (buitenland evt) is nooit slecht voor je hoor :) Ik merk eigenlijk dat veel mensen dat gedaan hebben en er erg blij mee zijn achteraf. Ik had het eigenlijk omgekeerd, dacht niet te gaan slagen, dus 3 maanden werk in Canada gevonden etc, had ik ineens mn vwo diploma :+ Maar die maanden buitenland, in een prachtige omgeving etc, werken, jezelf leren kennen enz enz.. dat was toch echt wel heel gaaf.
Het was persoonlijk het eerste waar ik aan dacht in jouw situatie. Het is natuurlijk gruwelijk balen, zeker op zó weinig als duidelijk is dat jij het gewoon kan. Maar als ik in jouw schoenen stond zou ik Frans per loi doen (alweer, je kan het in principe gewoon neem ik aan, dus het kost je ook geen maanden blokken) en even lekker de wereld intrekken (als dat met evt paarden kan die je thuis achterlaat?) of binnen NL wat zoeken.

Succes iig!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:56

Sorry hoor maar ik vind dat je al geluk had dat je een 4.4 mocht halen. :=

Wij moesten op onze vorige school minimaal een 5.6 halen om te slagen ;)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:58

Stravero schreef:
Sorry hoor maar ik vind dat je al geluk had dat je een 4.4 mocht halen. :=

Wij moesten op onze vorige school minimaal een 5.6 halen om te slagen ;)

Huh? Dat hangt toch van je eigen gemiddelde af? :?

Ik mocht op wiskunde ook een 5,4 halen, omdat ik daar gemiddeld een 5,6 voor stond. Die heb ik met een 6 afgesloten :)
Maar op frans stond ik een 6,6 dus moest ik een 4,4 op halen.

Edit: Volgens mij snap ik je al.
Je bedoelt je uiteindelijke cijfer? Als ik gemiddeld een 4,4 mocht halen dan had ik op mijn examen wel een 1 of een 2 kunnen halen hahaha.
Maar ik stond gemiddeld dus een 5,45 ;) ipv een 5,5.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:13

Ja het hangt zeker van je gem. af maar al had ik over al maar een 5.0 hoeven te halen, en ik haalde op meer dan 2 vakken minder dan een 5.6 was ik álsnog gezakt.. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:21

ja ben zelf een belg dus begrijp jullie puntensysteem niet...

Echter vind ik dat je enkel jezelf kan verwijten.
Als je een 4.4 moest halen ja dan moest je die halen.

Bij ons moest je een 12/20 halen en zaten verschillende vakken gegroepeerd. als je in een groep bvb een 9/20 had, kon je alle vakken overdoen waarvoor je onder de 12 zat.
Ik denkt dat ze dit nu naar 10/20 verzet hebben maar dat weet ik niet zeker.
Persoonlijk vind ik dat ze die lat best hoog mogen zetten, tuurlijk is het niet fijn als je er zo dichtbij zit. Maar dat betekent dat je net niet goed genoeg bent. Of alleszins niet op dat moment.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:25

Zover ik weet, ( je zal het zelf ff moeten nagaan) kun je het HBO doen met een toelatingsexamen als je 18 bent. Als je deze haalt kun je beginnen aan de studie. Wanneer je je P haalt in het eerste jaar kun je namelijk alsnog beginnen aan de universiteit in het eerste jaar. het moet geloof ik wel een soortgelijke studie als het HBO zijn. Je bent dan ook een jaar bezig maar wel iets anders als het VWO. en stel het blijkt dat het HBO niveau toch beter bij je past dan de universiteit dan zit je toch meteen goed dan dat je er later achter komt :)

Correct me if i am wrong :) .

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 09:28

@ bulck:
Ik geef ook niemand de schuld hoor.
En het is ook net niet goed genoeg,maar ik weet wel dat ik VWO waardig ben.
Heb nooit een onvoldoende op mijn rapport gestaan en ging er met 0 in. Heb de rest van de vakken wel met 7 & 8 afgesloten. Duits en Frans gingen niet goed, maar op school zelf haalde ik daar goede cijfers voor.
Iedereen van mijn klas heeft 2 punten lager dan hun gemiddelde op die 2 vakken gehaald, dus ik weet niet of dat met het niveau van lesgeven op onze school te maken heeft in die vakken vergeleken met het nationale niveau of met ons zelf.

Maar ik sprak laatst met iemand uit examencommissie ergens anders en die zeggen dat het niet gebruikelijk is dat je op 1/10 punt zakt.
En hij vertelde dat het haast onmogelijk is dat wanneer je dat vervolgens op je HER haalt, niemand ergens een punt kan vinden.
Maar ja de leraren hebben gewoon prima de regels gevolgd en daar kan ik niks meer aan doen :j

En ik post dit niet om te leraren/school ergens van te verwijten, laat dat duidelijk zijn.
Ik vraag om tips van mensen die hier ervaring mee hebben oid.
Maar die kun jij mij ook niet geven.

Edit: Oja ik zie nu in mijn begin post dat ik nogal kwaad was dat er nergens een puntje bij gesprokkeld kon worden. Hehe dat berichtje postte ik net nadat ik de uitslag wist dus was toen inderdaad nogal *** ook omdat ik dus van die examencommissie hoorde dat het eigenlijk niet zou kunnen.
Laatst bijgewerkt door Joosiien op 02-07-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 09:30

ChantalSmook schreef:
Zover ik weet, ( je zal het zelf ff moeten nagaan) kun je het HBO doen met een toelatingsexamen als je 18 bent. Als je deze haalt kun je beginnen aan de studie. Wanneer je je P haalt in het eerste jaar kun je namelijk alsnog beginnen aan de universiteit in het eerste jaar. het moet geloof ik wel een soortgelijke studie als het HBO zijn. Je bent dan ook een jaar bezig maar wel iets anders als het VWO. en stel het blijkt dat het HBO niveau toch beter bij je past dan de universiteit dan zit je toch meteen goed dan dat je er later achter komt :)

Correct me if i am wrong :) .

Volgens mij moet ik voor het HBO dan wel VAVO erbij doen, zodat ik alsnog mijn VWO diploma haal.
Maar als de mogelijkheid er is ga ik gewoon beginnen op het HBO in combi met VAVO.. en inderdaad ik denk dat de kans zelfs groot is dat wanneer ik eenmaal op het HBO zit en het me goed bevalt.. ik gewoon doorga met het HBO :j

Ik wacht nog op een telefoontje van het stendencollege..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:10

Geen idee of je in NL of in BE woont, maar in NL is het zo:

Na 5 VWO heb je recht op een officieel HAVO-diploma en je kan dus direct beginnen met het HBO.
Als je eventueel je VWO nog wil afmaken kan je er het beste voor kiezen om voor de vakken waar je voor geslaagd bent deelcertificaten uit te laten schrijven. Je kan dan nog een deelcertificaat halen voor het laatste vaak waar je voor gezakt bent (in dit geval Frans). Als je dat dan gehaald hebt, kan je alsnog je certificaten laten inwisselen voor een VWO-diploma.

Dus als je HBO wil gaan doen, hoef je daar niets meer naast te doen, het HAVO diploma had je al na 5VWO. Als je universiteit wil gaan doen moet je nog 1 deelcertificaat halen.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:40

secricible schreef:

Na 5 VWO heb je recht op een officieel HAVO-diploma en je kan dus direct beginnen met het HBO.
Als je eventueel je VWO nog wil afmaken kan je er het beste voor kiezen om voor de vakken waar je voor geslaagd bent deelcertificaten uit te laten schrijven. Je kan dan nog een deelcertificaat halen voor het laatste vaak waar je voor gezakt bent (in dit geval Frans). Als je dat dan gehaald hebt, kan je alsnog je certificaten laten inwisselen voor een VWO-diploma.

Dus als je HBO wil gaan doen, hoef je daar niets meer naast te doen, het HAVO diploma had je al na 5VWO. Als je universiteit wil gaan doen moet je nog 1 deelcertificaat halen.

OH echt ?! En weet je ook hoe ik aan zo'n havo diploma kom?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:26

Dat is volgens mij niet waar...

Alleen een overgangsbewijs van 3 naar 4 VWO geldt als VMBO-diploma.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:27

Naar voor je dat je gezakt bent.. En het meest nare eraan is, dat je niet op 1/10e gezakt bent, maar op de punten 6,7 punten die je niet gehaald hebt. Das balen, maar daar valt wat aan te doen. :)
Ik zou persoonlijk niet overhaast naar Enschede gaan, omdat je zo graag nu wilt beginnen. Ik heb zelf uit vrije keus na mijn studie eerst een jaar gewerkt, en een fantastisch jaar gehad. Je bent jong en hebt alle tijd - dan zou ik van mijn 1e studiejaar maar geen heel zwaar jaar maken.
Na 5 VWO bezit je bij mijn beste weten geen havo, dan heb je gewoon nog niets. Je hebt idd een MBO-toelatingsbewijs, en dat is het.
Vriendinnetje van mijn middelbare school zakte ook, wilde het ook even gecombineerd op te gaan lossen - en heeft nu geen diploma, geen studie, maar een baan bij d'r papa. Zolang zij daar gelukkig mee is: prima, maar 't is wel even zonde van je kansen :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:37

secricible schreef:

Dat is helemaal niet waar, je hebt alleen met een overgangsbewijs van 3 op 4 VWO recht op een 'mavodiploma'. :) Je kunt dus worden toegelaten tot een MBO, maar je hebt eigenlijk helemaal geen middelbare school diploma en al helemaal geen HAVO na 5 jaar VWO. :)

Ik zou een jaartje VAVO doen, ik spreek uit ervaring en zo erg is dat echt niet hoor! :) Kun je Duits én Frans doen, zodat je straks alleen nog 6'en of hoger op je eindlijst hebt staan. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:38

Blinnii schreef:
secricible schreef:

Dat is helemaal niet waar, je hebt alleen met een overgangsbewijs van 3 op 4 VWO recht op een 'mavodiploma'. :) Je kunt dus worden toegelaten tot een MBO, maar je hebt eigenlijk helemaal geen middelbare school diploma en al helemaal geen HAVO na 5 jaar VWO. :)

Ik zou een jaartje VAVO doen, ik spreek uit ervaring en zo erg is dat echt niet hoor! :) Kun je Duits én Frans doen, zodat je straks alleen nog 6'en of hoger op je eindlijst hebt staan. :)

Wat gek dat een aantal klasgenoten van mij dan na 5VWO gestopt zijn en door zijn gegaan met een HBO-opleiding. Volgens mijn decaan zat het toch echt zo en ik neem aan dat ze niet aangenomen waren als dit niet was. Ook mijn schoonzusje is een jaar gezakt en heeft overwogen HBO te gaan doen, ipv universiteit, ook volgens haar decaan (andere school, andere provincie) was dit gewoon mogelijk na VWO5.
Tenzij het de afgelopen 2 jaar verandert is...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:59

Dat zou wonderlijk zijn, want dan zou het helemaal geen nut hebben om je VWO over te doen, als je toch een HBO-opleiding wilt. Zo werkt het niet.. :)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:02

6 jaar geleden kon het iig niet (van 5 vwo naar hbo).

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:28

Bij ons is het nooit mogelijk geweest, alhoewel in sommige gevallen er speciale afspraken zijn met een ROC en je dan tegelijkertijd een VAVO opleiding volgt. :)
Het is niet standaard zo dat je dus met VWO 5 toegelaten wordt op een HBO, misschien dat sommige HBO's het niet zo nauw nemen, dat zou best kunnen.
Klasgenootje van mij op het VAVO dit jaar deed het wel, maar die volgde een HBO/VAVO opleiding via een speciale afspraak en kon dat maar op 1 HBO doen. :)

Ik raad het in ieder geval af, je mist toch een middelbare schooldiploma en dat zou ik persoonlijk nooit willen missen.
Genoeg mensen uit de omgeving die er spijt van hebben gehad dat ze ooit gestopt zijn met de middelbare, dus ik zou lekker naar het VAVO gaan. :)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:08

Nee het kan ook niet.

Maar ik ga nu Frans & Duits via de VAVO in leeuwarden volgen waarschijnlijk
en ipv Pedagogiek ga ik dan Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Leeuwarden volgen.

Maar moet eerst nog intake gesprek hebben rond eind augustus, maar dat zou wel makkelijker zijn ook qua kosten.
OV kost iets van 3000 euro per jaar als ik verder weg ga studeren & als ik naar Leeuwarden ga dan zou ik met mijn vader mee kunnen rijden die moet elke dag naar Leeuwarden en mag zelf weten hoe laat etc. dus die zou zich eerst wel aan mij kunnen aanpassen qua vervoer.
Ik heb over een paar maanden zelf mijn rijbewijs, dus hopelijk wordt dit wat !

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:56

gelukkig dat je er al een beetje uit bent gekomen. Ik heb dus Vavo gedaan + HBO, maar dat kon omdat ik ook mijn havo-diploma had behaald. Klasgenootje begon inderdaad net als jij met de opleiding zonder volledig diploma en heeft Nederlands+ Engels via het vavo gehaald. Vanavond diploma uitreiking, we hebben het allebei gehaadl!

Ze heeft geen OV en geen Stufi.. maar wel de ervaring gekregen van alvast studeren op het Hbo.

Super dat je er nu uit bent. Je kunt eventueel nog met je Propedeuse (Die je dan op hbo kan halen) ook nog naar de universiteit. 2 keer kans dus aan het eind van volgend jaar! succes :D

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:00

Marleen schreef:
gelukkig dat je er al een beetje uit bent gekomen. Ik heb dus Vavo gedaan + HBO, maar dat kon omdat ik ook mijn havo-diploma had behaald. Klasgenootje begon inderdaad net als jij met de opleiding zonder volledig diploma en heeft Nederlands+ Engels via het vavo gehaald. Vanavond diploma uitreiking, we hebben het allebei gehaadl!

Ze heeft geen OV en geen Stufi.. maar wel de ervaring gekregen van alvast studeren op het Hbo.

Super dat je er nu uit bent. Je kunt eventueel nog met je Propedeuse (Die je dan op hbo kan halen) ook nog naar de universiteit. 2 keer kans dus aan het eind van volgend jaar! succes :D

Gefeliciteerd ! Hopelijk kan ik volgend jaar hetzelfde zeggen :P Ja dat zei je al via de PB! Was dat financieel voor haar een beetje te doen ?
En beviel de VAVO + HBO in combinatie goed of was het wel een grote overgang/ moeilijke overgang?
En het leren op de VAVO beviel ook goed ..in vergelijking met de middelbare?

En als ik mijn VWO niet haal volgend jaar maar wel een propedeuse.. kan ik dan wel verder met het 2e jaar? Of met de universiteit? Of moet ik dan persee mijn VWO diploma hebben?

*wat een vragen hea haha.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:07

Waarom ga je geen jaartje werken (evt in het buitenland) om volgend jaar (goed voorbereid uiteraard!) vlak voor de staatsexamens terug te komen?

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:15

Vudress schreef:
Waarom ga je geen jaartje werken (evt in het buitenland) om volgend jaar (goed voorbereid uiteraard!) vlak voor de staatsexamens terug te komen?

Omdat ik graag door wil gaan, om het maar zo te zeggen..
Zonder een jaar te ''verliezen'' ( ik snap dat je uiteindelijk niet iets verliest en er iets van opsteekt)
maar ik wil graag doorleren. & Ik heb nu wel een goede optie gevonden denk ik!
Maar als het financieel niet kan oid dan ga ik inderdaad werken (in combinatie met VAVO)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:18

Dat begrijp ik wel. Maar ik denk dat je een jaartje werken niet moet onderschatten. Je wordt er heel zelfstandig van als je een jaar lang jezelf alleen moet redden in het buitenland.