Waarom de dood geen uitweg is.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:17

tita schreef:
Citaat:
maar pubers kunnen vreselijk gemeen zijn zonder daar een reden voor te hebben. Ben er zelf een, ga met ze om, ik kan het weten

wij zijn (wij oudere generatie) allemaal jong geweest, denk je dat we dan niet weten hoe pubers zijn.
Bovendien echte vriendinnen doen niet zo zoals jij het in je post beschreef :n dan zijn het kennisen of mensjes waar je af en toe leuke dingen mee deed

Dat klopt, maar dingen die je niet meer van dicht bij meemaakt, vergeet je snel. Ik zie hoe kinderen van 0 tot 10 met elkaar omgaan, ben zelf ook die leeftijd geweest, maar ik weet niet meer hoe het precies was ofzo. Kan me ook niet meer indenken hoe erg het was als ik een knuffel kwijt was. Ik denk nu ook, dan pak je een nieuwe knuffel. Maar toen dacht ik dat echt niet hoor, toen lag ik weken te huilen om die knuffel. Kan ik me nu dus ook niks meer bij voorstellen.
En dat klopt, dat zijn geen echte vrienden/vriendinnen, maar als je denkt dat ze dat wel zijn, en ze dan opeens zoiets doen. Dan voelt dat zwaar klote, en dan moet je daar echt even doorheen voor je beseft dat je beter af bent zónder ze.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 30-06-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:17

Tjonge wat heftig.
Ook al zie je het niet er zijn toch echt wel mensen die om je geven.
Zoek desnoods hulp.
Maar je bent zo jong, probeer hierdoor te komen het is het waard.
Iedereen kent slechtere tijden in zijn of haar leven, geloof me.
Veel mensen denken soms wel eens: is dit het nou, is dit nou leven.
Het bestaat uit ups en downs.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:20

Colorado schreef:
Dat klopt, maar dingen die je niet meer van dicht bij meemaakt, vergeet je snel. Ik zie hoe kinderen van 0 tot 10 met elkaar omgaan, ben zelf ook die leeftijd geweest, maar ik weet niet meer hoe het precies was ofzo.
En dat klopt, dat zijn geen echte vrienden/vriendinnen, maar als je denkt dat ze dat wel zijn, en ze dan opeens zoiets doen. Dan voelt dat zwaar stinkmodder, en dan moet je daar echt even doorheen voor je beseft dat je beter af bent zónder ze.

Maar wat ik wel heel goed weet is dat wanneer je 14 bent : Je nog een heel leven voor je hebt! ;)

Nieuwe school/opleiding, nieuwe steden, nieuwe baantjes VOL met nieuwe vrienden, nieuwe liefdes, nieuwe peerdjes :j

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:22

tita schreef:
Citaat:
maar pubers kunnen vreselijk gemeen zijn zonder daar een reden voor te hebben. Ben er zelf een, ga met ze om, ik kan het weten

wij zijn (wij oudere generatie) allemaal jong geweest, denk je dat we dan niet weten hoe pubers zijn.
Bovendien echte vriendinnen doen niet zo zoals jij het in je post beschreef :n dan zijn het kennisen of mensjes waar je af en toe leuke dingen mee deed

Ja dat is waar, maar 't wordt nu steeds harder en groffer he..
Kijk maar eens naar de kleuters en peuters.. :Y) wat die alleen af en toe al voor taal in hun mond hebben..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:23

Joosiien schreef:
Colorado schreef:
Dat klopt, maar dingen die je niet meer van dicht bij meemaakt, vergeet je snel. Ik zie hoe kinderen van 0 tot 10 met elkaar omgaan, ben zelf ook die leeftijd geweest, maar ik weet niet meer hoe het precies was ofzo.
En dat klopt, dat zijn geen echte vrienden/vriendinnen, maar als je denkt dat ze dat wel zijn, en ze dan opeens zoiets doen. Dan voelt dat zwaar stinkmodder, en dan moet je daar echt even doorheen voor je beseft dat je beter af bent zónder ze.

Maar wat ik wel heel goed weet is dat wanneer je 14 bent : Je nog een heel leven voor je hebt! ;)

Nieuwe school/opleiding, nieuwe steden, nieuwe baantjes VOL met nieuwe vrienden, nieuwe liefdes, nieuwe peerdjes :j

Dat klopt, maar op dit moment heeft ze geen baantje/school vol met vrienden, geen liefde en geen paardje meer. Dan is het heel erg moeilijk om jezelf voor te houden dat die allemaal wel weer komen, voorlopig moet ze er alleen doorheen, zonder vrienden. En dat is echt heel moeilijk. Om in je eentje op school rond te lopen, dan voel je je echt verrot hoor, dat je al die mensen gezellig met elkaar ziet praten en gek ziet doen, en dat jij alleen loopt.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 30-06-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:25

Je bent nog zo jong, en je hebt nog zo'n mooi leven voor je.. Hoe graag je er nu ook een einde aan zou willen maken, er komt een dag waarop je denkt; Wat ben ik blij dat ik nog van het leven kan genieten, wat ben ik blij dat ik toen niet de stap heb gezet. Je zit nu in een fase van je leven waarbij iedereen het wel eens moeilijk heeft gehad, iedereen is puber geweest, maar je komt er beter uit dan dat je er in ging. Als je wilt praten, je mag me altijd pb'en..

Kijk naar buiten, de zon lacht je toe.. Geniet er van meid!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:32

Bedankt voor de reacties mensen.. :)
Mijn plek in het leven, ik weet het niet.
Al vanaf dat ik echt klein was lijkt het leven al zo moeilijk, beter gezegd: ik máák het moeilijk.
Altijd al te horen gekregen dat ik anders zou zijn, veel te veel aan het nadenken.
Met mijn moeder kan ik redelijk goed opschieten, weinig wrijving maar geen heel diepgaande moeder-dochtervriendschap.
Mijn moeder heeft het ook niet erg makkelijk na wat er is gebeurd met mijn vader.
Vanavond zet ik misschien nog het verhaal van mijn vader en jeugd er bij want die heb ik volgens mij nog ergens getypt.
Ik vermoed dat ik mogelijk een psychische stoornis heb, en wil er hulp voor gaan zoeken.
Het is alleen erg jammer dat mijn moeder er niet echt voor openstaat.
Op zich logisch, je wilt niet dat je kind iets "onder leden" heeft..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:37

Ik wil alleen zeggen dat je geen vrienden hoeft te zijn met je ouders????
Ze zijn je ouders, meer niet.

(tuurlijk is het leuk als je echt een vriendschapsband hebt met je moeder maar dat kun je beter niet aan je moeder overlaten :) )

Stravero

Re: Waarom de dood geen uitweg is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:38

ZOEK vrienden zou ik zeggen. Ik weet zeker dat er zéker wel mensen van je houden!!!!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:25

Stravero schreef:
ZOEK vrienden zou ik zeggen. Ik weet zeker dat er zéker wel mensen van je houden!!!!

Jazeker :j . Ik ben de bovengenoemde vriendin, en zo snel laat ik iemand niet vallen. Ik nam enkele dagen geleden wat afstand, toen werd het allemaal voor haar zoveel dat 'zelfs' ik even boksbal was. Toen heb ik even wat afstand genomen, soms is alleen even bezinnen beter dan iedereen in je nek.
Maargoed, dat weet Puissance inmiddels al wel :(:) .

Overigens lijkt contact zoeken met je vader me even totaal géén goed idee. Gezien mijn eigen ervaring kan je dat beter laten rusten, want het kan ook alle net opgebouwde energie finaal uit je slaan, als dat niet meestal zo is. Daarom kan dat beter gebeuren als alles wat stabieler is, dan ben je zelf als persoon in ieder geval niet zo snel weer omver. Dat is helemaal vreselijk. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:35

En je moeder? Geeft die je geen liefde?
Ga eens een keer zélf weg, naar het strand oid. Gewoon, tot jezelf komen.. Je komt volgend school jaar in een nieuwe klas toch? (Ivm profielkeuze?) Probeer je òpen te stellen, probeer eens vrienden te maken.. Want echt, opgeven op deze leeftijd is het niet waard.. Alles lijkt moeilijk, en de wereld kan dood vallen. En je grote liefde is alles op het moment. Maar echt, er komen nog wel meerdere jongens..

Ik heb zelf ook zo gedacht.. En ja, als je zo denkt straal je dat ook uit op de ene of andere manier. En als je gewoon probeert te genieten, merk je pas hoeveel mensen van je hòuden en je willen helpen..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:35

ts, bedenk eens voor jezelf of je zoekt naar dingen om jezelf mee naar beneden te helpen?
Ik heb in mijn omgeving gemerkt dat mensen met een depressie dit vaak doen.
'oh maar ik koop dat leuke rokje niet wat mijn benen zijn toch te dik'
'ik ga geen eten koken want het word toch vies'
'ik ga niet naar een vriendin want ze vind me toch maar saai'
(voorbeelden dan he)

Waarom ga je niet naar een vereniging, daar ontmoet je mensen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:37

BKS schreef:
En dat gekwebbel over geen vrienden, geen liefde en misschien straks geen pony meer, tsja....... aan wie zou dat kunnen liggen denk je? :(

Doe eens normaal,
Alsof alles haar schuld is?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:43

Het is of ik mijn eigen verhaal lees..
Ik heb het zelfde allemaal meegemaakt..
maar wees sterk! alles komt ooit weer goed!
Als je er behoefte aan hebt mag je me altijd pben

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:47

double schreef:
Puissance schreef:
Dat vraag ik me af.
Op het moment dat je een punt bereikt hebt dat je alles kwijt bent.
..
Ik zie het niet meer zitten en snap niet waarom mensen de dood geen uitweg vinden.
..

Vraag dat eens aan iemand die terminaal ziek is, of aan iemand die dakloos is..
Je bent waarschijnlijk nog jong zat, en er zullen nog 100x zwaardere tegenslagen komen.. That's life!
Stap uit je zelfmedelijden en neem een nieuwe kijk op het leven.. Het is mooi weer, ga naar buiten en geniet ervan..

O ja, omdat zij het nog erger hebben kan de TS zich niet rot voelen?
En het is echt niet zo (zo komen sommige mensen in dit topic een beetje over), dat als je maar graag vrienden wil, je ze dan ook krijgt. TS zit gewoon even in een dipje en dat is best begrijpelijk gezien haar situatie.
Wees sterk, TS. Heel veel mensen hebben al hele goeie tips gegeven. Ga dingen doen waar je je lekker bij voelt. Hou je van lezen? Haal een paar goeie boeken en ga lekker een hele middag in de zon liggen lezen. (Of wat je maar leuk vindt.) Probeer niet je gedachten te vestigen op wat er niet is, maar wat er wel is en wat er kán zijn en ga daarmee bezig.
Heel veel sterkte.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:52

Puissance schreef:
Ik vermoed dat ik mogelijk een psychische stoornis heb, en wil er hulp voor gaan zoeken.
Het is alleen erg jammer dat mijn moeder er niet echt voor openstaat.
Op zich logisch, je wilt niet dat je kind iets "onder leden" heeft..

Als zelf moederzijnde kan ik idd beamen dat je liever niet hebt dat er iets met je kind is. Elke ouder wil het beste voor haar kind. En als blijkt dat je kind wel iets heeft zou je het liefst van plaats ruilen. Maar ik denk dat je moeder liever ziet dat je hulp zoekt en uit dit dal klimt, dan dat je ongelukkig rond blijft lopen of erger. Waarschijnlijk ontkent zij het omdat het als moeder gewoon erg hard aankomt als je je kind ziet lijden aan het leven ook al is dat nog zo jong. Ook jonge mensen kunnen diepe depressies meemaken en tussen de regels door lees ik dat jij al het nodige meegemaakt hebt wat geen enkel kind mee zou moeten maken.

Dus pak jezelf op, zeg tegen je moeder dat je hulp gaat zoeken en haar steun erbij nodig hebt. Geef aan dat je snapt dat dat misschien ook moeilijk is voor haar, maar dat jouw gevoel nu telt. En als dat gevoel zegt dat je hulp moet zoeken dan is dat wat je moet doen.

Ik wens je heel veel sterkte toe en veel lichtpuntjes. En koester je vriendin want ik heb het gevoel dat zij het heel goed voor heeft met jou. Maar die is ook nog jong natuurlijk. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op jullie leeftijd een vriendin hebben die depressief is bijv soms even niet te trekken is. En dat even afstand, even lucht dan soms kan helpen. Zodat je daarna weer klaar kunt staan voor elkaar. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:54

Lieve meid,

Ik was vorig jaar enorm depressief, maar dan ook echt depressief. Heb op een psychiatrische instelling gezeten en wat je daar ziet en meemaakt...wil ik jou besparen.

Ik was op, echt op. Helemaal leeggezogen. En wilde maar 1 ding: dood

Gelukkig heb ik net op tijd hele goede hulp gekregen en ben ik voordat ik echt de daad bij het woord heb gevoegd opgenomen op een crisisopvang.

Nu, een jaar later, herken je mij niet meer terug!
Ik straal, ik lach, ik hou van mijzelf, ik vind mijzelf geweldig! En ik geniet elke dag van het leven met volle teugen!

Ik had nooit, echt nooit kunnen dromen dat ik ooit weer zou kunnen lachen, maar die dag is gekomen! En er komen er steeds meer!

Maak een afspraak met je huisarts en leg alles uit en zeg dat je het even niet meer alleen redt en hulp nodig hebt.

Sterkte.

"Wat ik zag
Was dat een dag?
Wat ik zag
Was dat een lach?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:01

Patriess schreef:
En het is echt niet zo (zo komen sommige mensen in dit topic een beetje over), dat als je maar graag vrienden wil, je ze dan ook krijgt. TS zit gewoon even in een dipje en dat is best begrijpelijk gezien haar situatie.
Wees sterk, TS. Heel veel mensen hebben al hele goeie tips gegeven. Ga dingen doen waar je je lekker bij voelt. Hou je van lezen? Haal een paar goeie boeken en ga lekker een hele middag in de zon liggen lezen. (Of wat je maar leuk vindt.) Probeer niet je gedachten te vestigen op wat er niet is, maar wat er wel is en wat er kán zijn en ga daarmee bezig.
Heel veel sterkte.

Mijn reactie daarover was puur om de zin "Ik zie het niet meer zitten en snap niet waarom mensen de dood geen uitweg vinden." als je weet dat je leven binnenkort zal eindigen, ongewild, is dit namelijk nogal cru gezegd.
TS heeft een dip, de wereld vergaat niet.
Als je depressief bent is het van belang hulp te zoeken, en de wilskracht te tonen om eruit te komen.
Een zware periode / depressie komt bij pubers vaker voor dan je denkt. En op dat moment denk je idd dat de wereld vergaat en dat er niks is om voor te leven. Maar wacht maar tot je 5 jaar verder bent. Dan heb je weer een hoop nieuwe dingen geleerd en kijk je heel anders tegen het leven aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:30

Eens met bovenstaande , en TS : als je veels teveel over dingen nadenkt , betekent dat dat je te weinig doet ;)

Meer ondernemen dus , weg uit huis en iets gaan DOEN.
Niet alleen maar zitten hangen en alle tijd nemen om alle zorgen van de wereld op je schouders te neem.

Zorg dat je het te druk hebt om zo te gaan malen want dat is echt typisch iets voor mensen die geen reet doen de hele dag behalve zelfmedelijden hebben , en dan kom je in een neerwaartse spiraal.

Ga dingen doen , sporten of iets nieuws leren ofzo , maar zorg dat je hersens bezig zijn met iets leuks of nuttigs ipv. malen.
Bovendien ben je dan bij thuiskomst lekker voldaan en gaan je hersens niet zo snel diep in jezelf graven omdat je ze al aan het werk hebt gezet met nuttige dingen.

Zelfs al heb je het meest verschrikkelijke leven ter wereld (wat absoluut niet zo zal zijn) dan nog heb je de keus :

- een kütleven hebben en toch vrolijk en positief ermee omgaan
- een kütleven hebben en erin zwelgen en erover malen.

Dat leven tot nu toe dat blijft hetzelfde en daar kun je niks meer aan veranderen. Maar ga je erin zwelgen dan zal het niet verbeteren , dan wordt de toekomst alleen nog meer slechter.

Stap je eroverheen en ga je het leven met opgeheven hoofd tegemoet (wat heb je immers nog te verliezen , het kan vanaf hier alleen nog maar beter worden toch als je nu het gevoel hebt dat het niet erger kan ! Dan heb je eigenlijk juist mazzel als je het goed bekijkt ! Bij mensen die een leuk leven hebben , die kunnen alles ineens kwijtraken.

Jij zit daar toch al ? Dus bij jou kan het alleen maar beter worden , mazzelpik +:)+

Maarja je zult er wel iets aan moeten doen.

En troost je : vrijwel iedereen heeft periodes waarin je het op wilt geven omdat je alles kwijt bent. Maar verdraaid : ineens gaat alles weer de goede kant op ! Soms moet je er hard voor knokken en veel investeren , maar het is het waard :j

Opgeven en eruit stappen kan altijd nog , beter kun je eerst eens kijken hoe het verhaaltje zich verder ontwikkeld :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:34

Liefje, als je alles kwijt bent geraakt wat je dierbaar is, is dat het ergste wat je kon overkomen.
Dus........kan het vanaf nu alleen maar beter gaan.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:14

double schreef:
Patriess schreef:
Heel veel sterkte.

Mijn reactie daarover was puur om de zin "Ik zie het niet meer zitten en snap niet waarom mensen de dood geen uitweg vinden." als je weet dat je leven binnenkort zal eindigen, ongewild, is dit namelijk nogal cru gezegd.
TS heeft een dip, de wereld vergaat niet.
Als je depressief bent is het van belang hulp te zoeken, en de wilskracht te tonen om eruit te komen.
Een zware periode / depressie komt bij pubers vaker voor dan je denkt. En op dat moment denk je idd dat de wereld vergaat en dat er niks is om voor te leven. Maar wacht maar tot je 5 jaar verder bent. Dan heb je weer een hoop nieuwe dingen geleerd en kijk je heel anders tegen het leven aan.

O pardon, dan heb ik je verkeerd begrepen :) .
Verder ben ik het wel met je eens.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:31

sommige reacties slaan echt nergens op! TS voelt zich zwaar poedersuiker en jullie proberen haar met nuchtere harde ff te vertellen hoe het zit, ZIJ voelt zich zo en als er een ding is wat ik weet, is dat slechte gevoelens die zo diep gaan ( verdriet etc)
heel erg zijn en heel moielijk! Of je nou puber bent, of verstandig zoals sommige van jullie zichzelf absoluut vinden, of oma of whatever. punt blijft zij voelt zich zo en ik vind het rot voor haar! dus ts: ik kan je niet vertellen waarom het leven geen uitweg is... dat is een vraag die we nooit zullen weten.. daar zijn gewoon geen antwoorden op... ik hoop dat het snel een beetje beter gaat met je maar alleen jij kunt het doen :)

het enige wat ik nog kan zeggen is KOP OP en geloof in jezelf :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:36

Suzanne F. schreef:
Liefde voor jezelf, DAT is de drijvende kracht. :)
:(:)

Juist!

En genieten van het leven kan op veel manieren. Leer genieten van de mooie dingen van het leven, ookal is het klein..

Mooie muziek, een geweldige zonsopgang, dat heerlijke briesje dat er hangt etc... Door alle problemen zie je het mooie in het leven niet meer.. Je bent nog jong, je hebt een geweldig leven voor je.. Onthoud dat ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:04

Mischien heb je er geen reet aan, mischien wel;
'Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag' Loesje

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:47

[/quote]
Doe eens normaal,
Alsof alles haar schuld is?[/quote][/quote]

Ik wilde hier mee zeggen dat wat je uitstraald trek je aan, ik ben in jullie ogen vast al "op leeftijd" en heb ook wel moeilijke periodes gehad. Dit is in mijn ogen redelijk peanuts vergeleken wat je nog te wachten kan staan. Wie zelf niet positief is zal ook geen positieve dingen aantrekken.

Eens denken aan de mensen in de oorlogsgebieden die met niks op de vlucht moeten en waar honger, geweld en verkrachting aan de orde van de dag is wil ook wel eens helpen.